Co2 dif. med gastub

#1 - 23 juli 2003 20:35
Hej!
Jag har funderat på att köpa en co2 diffusor med gastub till mitt akvarium. Jag undrar hur länge en sådan tub räcker. Jag funderar
på en difusor som ska recka upp till 400l till min 375l burk.
Tack i Förhand!
#2 - 24 juli 2003 03:33
För att överhuvud taget kunna gissa så måste jag veta hur stor tuben är, vilket kh du har och hur mycket du tänker dosera.
MVH
magnus
#3 - 24 juli 2003 08:18


Jag har funderat på att köpa en co2 diffusor med gastub till mitt akvarium. Jag undrar hur länge en sådan tub räcker. Jag funderar

på en difusor som ska recka upp till 400l till min 375l burk.



En diffusor är typ en syresten/keram där gasen släpps ut. Man brukar säga att man ska köpa CO2-tub.

Jag har en brandtub som rymmer 10 kg CO2 och den vägde 15 kg när jag fick hem den 2003-02-23. 5 månader senare 2003-07-13 vägde den 13 kg, dvs jag har gjort av med 0,4 kg i månaden. 180:- för en fyllning som alltså bör räcka i ca 2 år.

Jag sänker från ph 8.0 till 6.5 med KH på 2-3 i mitt 310-litersakvarium, vilket blir ett par-tre bubblor per sekund in i en reaktor utan spill. Magnetventilen slår på halv åtta på morgonen, lyset går på klockan tio. Lyset och magnetventilen släcks klockan nio på kvällen.
#4 - 24 juli 2003 08:47
Ursprungligen skickat av defdac

Magnetventilen slår på halv åtta på morgonen, lyset går på klockan tio. Lyset och magnetventilen släcks klockan nio på kvällen.



Intressant! Upplever du stora fördelar med att slå på CO2 före ljuset? Hur påverkas pH? Är det stabilare? Jag experimenterade med detta för en tid sedan men insåg att jag inte kunde mäta pH med tillräcklig noggranhet för att unna dra några slutsatser.

Peter
#5 - 24 juli 2003 09:08
Intressant! Upplever du stora fördelar med att slå på CO2 före ljuset?


Jag kan ha lägre bubbeltakt och därför sämre reaktor som inte behöver lösa upp CO2 så snabbt.
pH:t är redan sänkt när lyset kommer på vilket bordar för att fotosyntesen och syreproduktionen kan komma igång omgående när lyset tänds.



Hur påverkas pH? Är det stabilare?


Jag har 6.5 pH när lyset går på och släcks. Jag får mäta vid lunch och någon gång när jag rultat hem från krogen för att svara på hurdana pH-svängningar det blir. Jag gissar att det är högst marginellt och att svängningarna ligger mellan 7.0 och 6.5 under ett dygn. Men det är som sagt gissning.



Jag experimenterade med detta för en tid sedan men insåg att jag inte kunde mäta pH med tillräcklig noggranhet för att unna dra några slutsatser.


Det kan nog inte jag heller är jag rädd. Jag har JBL:s pH-test som sträcker sig mellan 3,0 och 10,0. Jag borde skaffa det som går från 6,0-7,6. Eller en elektronisk controller.

#6 - 25 juli 2003 20:19
Tack för era snabba svar!
Jag har redan kh 3 i kranen så jag får väl lägga ner någon kalksten i akvariet för att höja till ca kh 4-5.

En önskan till Daniel Larson:
Som jag förstår så har du en hemmagjord co2 dif gjord av en brandtub och vadå? Brandtub är en tom brandsläckare om jag förstår rätt. Hur kan man ändra på utsläppet och så? Vad fyller du på den? Berätta lite mer...

Jag har tänkt dosera unifär så mycket att pH i akvariet blir ca 6.5.
#7 - 27 juli 2003 21:15
Hej Magnus!
Jag hade tänkt att köpa en Reaktor 400 på hjortgatanszoo http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?tabell=db2 Hur stor tuben är vet jag inte, heller inte hur länge den recker. Det jag undrar är om man måste köpa en ny tub varge gång gasen tar slut eller kan man fylla på den. Jag har tänk att ha armaturen i mitt 375l diskuskar.
Hur stort är ditt akvarium? Villken reaktor har du? Hur länge recker tuben?
Jag har eventuellt också tänkt på brandtuben som jag ser några skriver om, men vet inte riktigt hur man installerar en sådan och vad man behöver.
#8 - 28 juli 2003 12:25
Det verkar som om Defdac har åkt på semester, så jag hoppar in och reder ut ett och annat.
En reaktor 400 är just bara en reaktor och inget mer, dvs. det följer inte med tub och annat. Hjortgatans säljer av någon anledning inte gastuber, men allt annat du behöver kan du köpa där, förutsatt att du är beredd att betala för Duplas DYRA grejer.
Om du vill köra med en riktig CO2-anläggning med gastub behöver du följande:
1. själva gastuben - många köper brandsläckartuber med borttaget stigarrör, men det går också att köpa tuber "avsedda" för akvariebruk - dyrare, enklare, men knappast bättre.
2. En tryckreduceringsventil, dvs. en ventil som du kan "strypa" det alldeles för höga trycket från gastuben med. Denna ventil bör vara försedd med två manometrar, dvs. tryckmätare. En som mäter trycket från gastuben och en som mäter hur mycket tryck som blir kvar när du har "strypt" trycket.
3. En nålventil som du använder för att med millimeterprecision ytterligare strypa gastrycket så du kan ställa in exakt rätt dosering för akvariet.
4. En magnetventil som du kopplar till en timer så flödet stängs på natten. Inte absolut nödvändigt, men mycket praktiskt. Vissa kör iofs med gasen på dygnet runt, men jag har hittills inte vågat testa (risk för överdosering), och du lessnar fort på att gå och stänga manuellt och försöka hitta exakt rätt dosering igen nästa dag.
5. En bubbelräknare, dvs. en liten burk med vatten i där gasbubblorna kommer ut så du kan se hur mycket du doserar. Inte heller absolut nödvändigt, men praktiskt och enkelt och ganska billigt.
6. En backventil som förhindrar att vattnet från reaktorn (se nedan) trycks ned genom CO2-slangen på natten när trycket är borta.
7. En reaktor, som är en "burk" där CO2-bubblorna kommer ut längst ned och får "kämpa" för att stiga uppåt, eftersom man till reaktorn har kopplat en pump (t.ex. utloppet från det vanliga ytterfiltret) som ser till att en nedåtriktad vattenström går genom reaktorn. Detta gör att bubblorna virvlar runt i reaktorn tills de är upplösta. Det här kan man lösa på massor av olika sätt. En del kör in CO2-gasen genom sitt ytterfilter (men det funkar inte med alla filter) en del bygger sin egen reaktor och en del köper Duplas reaktor 400 ;-). Det finns massor av olika reaktorer, vissa består bara av ett membran som finfördelar gasen. Hur stor och hur avancerad reaktor man behöver bestäms framför allt av hur stort akvarium man har, och därmed hur hårt man måste bubbla på med CO2.
8. Slang förstås. Det finns speciell CO2-slang som tydligen skall klara sig bättre än vanlig luftslang. Kostar hur som helst inte många kronor.
Hoppas allt blev kristallklart nu =).
#9 - 28 juli 2003 12:38
Var kan man få tag på nålventiler och tryckreduceringsventiler?

Skall man ha magnetventilen före eller efter tryckreduceringen?

Fungerar det att använda gastuberav den typ han har till att fylla bildäck etc. med?
#10 - 28 juli 2003 13:06
Som sagt, t.ex. på Hjortgatans om man vill ha Duplagrejer. Jag har handlat mina CO2-grejer på www.aquaristic.net, de har lite billigare fabrikat och ganska mycket att välja på. Problemet är framför allt den dåliga engelska informationen. Bättre att stava sig igenom den tyska, även om man är dålig på det språket.
Vad som "kommer först" beror lite på vad man har för grejer. Såvitt jag förstått är Duplas grejer gjorda för att skruvas i varandra, så där ger det sig nog av sig självt. Köper man diverse billiga fabrikat får man "skarva" med slang och försöka tänka lite logiskt på vad som händer när gasen kommer ut ur flaskan.
Vad du vill ha är en gastub som det är CO2 i och som du kan skruva en tryckreduceringsventil i. Gärna också en tub som räcker ett tag, och där gissar jag att bildäcksfyllartuben snubblar. Det är inte kul att byta/fylla stup i kvarten.
#11 - 28 juli 2003 13:06
Attans, länken funkade inte.
http://www.aquaristic.net
#12 - 28 juli 2003 13:18
En "biltub" borde väll räcka en vecka eller då?

Hut ät det med brandsläckare då? Finns ju små bransläckare på t.ex. clasohlson som man kanske skulle kunna avända...

Men hur gör man med svälva sprutmunstycket på en sådan? Är det standardgänga i tuben så man kan skruva på nån annan koppling där?
#13 - 28 juli 2003 13:38
Varför skall du prompt ha en liten tub?
Brandsläckare innehåller ett s.k. stigarrör som gör att koldioxiden kommer ut i flytande form (fråga inte hur det funkar, för det vet jag inte =)). Detta måste alltså tas bort. Tydligen är det lite knep att göra det själv (någon får gärna berätta hur man gör), men om de är snälla där man köper den så hjälper de till med det.
Det där med gängorna skulle jag också vilja veta. Jag har inte köpt brandtub själv, men kommer nog att göra det när min 2 kg tub tar slut; kan man räkna med att det bara är att skruva i en tryckreduceringsventil i tuben?
#14 - 28 juli 2003 14:59
Hej. Att ta bort stigarröret är ganska enkelt, man tömmer tuben, ganska logiskt:) och sen skruvar man bort ventilen. Stigarröret sitter gängat i ventilen, bort med röret och plocka ihop igen. Se bara till att använda gängtejp så att det blir tätt, annars tar det slut fort, och Co2 i större mängder är inte nyttigt. Man kan väl be att dom provtrycker flaskan om man är osäker på om den är tät.

M.W
#15 - 28 juli 2003 16:08
Aha! Tuben måste alltså tömmas, det kanske är logiskt.. ;-). Alltså är det ingen idé att köpa en fylld brandsläckare och glad i hågen gå hem och ta bort stigarröret för att nästa dag stå där igen och be om en påfyllning.. - verkar ju enklast att man får hjälp med det direkt när man köper.
Ett bra knep för att kolla täthet är annars att spraya diskmedel över alla skarvar. Det sparade jag mycket CO2 på.
#16 - 28 juli 2003 16:37
Nej, nej, nej... Ni gör det alldeles för komplicerat för er! Ring närmsta brandservice-firma och säg att ni vill köpa en begagnad brandsläckare utan stigarrör. De fixar allt åt er för cirka 800:- För dom pengarna får ni en riktigt stor tub, provtryckt och uppmärkt efter konstens alla regler, vars innehåll räcker i säkert ett år. Inga problem att åka och fylla den igen eftersom ingen obehörig micklat med den.

Peter
#17 - 28 juli 2003 16:51
Nej, nej, nej... Ni gör det alldeles för komplicerat för er! Ring närmsta brandservice-firma och säg att ni vill köpa en begagnad brandsläckare utan stigarrör.

Jag trodde det var ungefär det vi snackade om =)?
Vad jag fortfarande inte har riktigt klart för mig är hur man sedan trycker fast tryckreduceringsventil etc. på brandtuben. Passar alla tryckreduceringsventiler i nån sorts "uttag" i alla brandsläckare, eller måste man byta hela "huvudventilen", dvs. den som sitter skruvad direkt i tuben?
#18 - 28 juli 2003 16:53
.. Och förresten Peter: tack för att du slösade bort en hel tub CO2. Tack vare dig slapp jag göra samma misstag =)!
#19 - 28 juli 2003 17:33
petnym: Du har rätt, det är nog bäst att dom som kan ska göra det och inte vi hobbynissar. Jag gjorde det själv men jag har brandkår på jobbet som kollade och fyllde den åt mig, fast jag har inte fått igång på grejorna än, har inte någon nålventil eller reaktor.....
skr: Regulatorn skruvas fast på flaskans ventil, det är inga problem.

M.W
#20 - 28 juli 2003 19:16
Vad är egentligen fördelen med en tub? Som hobbynisse finns det ju en risk att nått går fel och man får ut en massa CO2 i rummet. Vilket är allt annat än hälsosamt (Kan leda tilldöden).

Att köra med Jäst/vatten/socker måste vara så mycket säkrare då CO2 utvecklingen är såpas låg att det inte är direkt farligt.

Eller har jag fel???
#21 - 28 juli 2003 20:36
Ok. Men säg mig nu, hur mycket kostar alla dessa ventiler man ska ha? Jag vill hällst köpa dessa i en bra zooaffär i gbg. Vet någon en bra affär så tipsa. Jag ska åka runt och fråga efter alla dessa ventiler.
Tack!
#22 - 28 juli 2003 20:56
Ursprungligen skickat av marcus_swe

Vad är egentligen fördelen med en tub?



Man har FULL KONTROLL äver mängden CO2 man tillsätter i akvariet.

Ursprungligen skickat av marcus_swe

Som hobbynisse finns det ju en risk att nått går fel och man får ut en massa CO2 i rummet. Vilket är allt annat än hälsosamt (Kan leda tilldöden).



CO2 är i sig ofarligt. När man använder en kolsyresläckare så släpper man ju ut hela innehållet på nån minut så det är ingen fara.

Ursprungligen skickat av marcus_swe

Att köra med Jäst/vatten/socker måste vara så mycket säkrare då CO2 utvecklingen är såpas låg att det inte är direkt farligt.



Du kan definitvt döda dina fiskar med en mäsk-anläggning för tillsats av CO2. Detta med en betydligt större sannolikhet än om du använder trycksatt CO2 eftersom du inte har samma möjlighet att påverka flödet av CO2.

Peter
#23 - 28 juli 2003 20:57
Detta köpte jag till ett av mina akvarier. Priserna är aktuella och tagna från aquaristic-net.

Begagnad brandsläckare (6kg) 800:-
STOR extern reaktor 490:-
Regulator med 2 manometrar och nålventil 440:-
Magnetventil 370:-
Bubbelräknare 75:-
Backventil 35:-
CO2-slang 2m 20:-

Summa: 2230:-

Till detta behövs någon form av pump. Själv låter jag mitt ytterfilter driva vattnet genom reaktorn. Därav valet av en STOR extern reaktor som inte begränsar vattenflödet så mycket.

Peter
#24 - 2 augusti 2003 10:31
Hej!

Ämnet har diskuterats så många gånger förr.

Vill ni ha massor av info så sök här på forumet.
Jag har för mig att någon använder svetsregulator från claes ohlsson för att få ner priset.

Själv har jag inte kommit längre än mäskvarianten.

Urban











Annons