Co2-armatur?

#1 - 2 december 2004 15:47
Hej! Jag skulle gärna vilja veta följande: 1.Om jag redan har godkänd svensk 6 kg. gasbehållare, passar vilken armatur som helst i gängan? 2. Vilken armatur är i så fall bäst till 400 liters akvarium? 3. Kan man bygga på med vilka Ph-kontroller(digital styrning)som helst?
Och till sist: ALLA KOMPONENTER jag behöver till behållaren,för att få en komplett och driftsäker Co2-anläggning??? Alla fakta och tips är välkomna! MVH:
#2 - 2 december 2004 16:02
Ursprungligen skickat av jonerup
1.Om jag redan har godkänd svensk 6 kg. gasbehållare, passar vilken armatur som helst i gängan?

Nej, behållare för olika gaser har olika anslutninger för att man inte skall koppla fel av misstag.

2. Vilken armatur är i så fall bäst till 400 liters akvarium?

Vad menar du med "armatur"? armatur=regulator???

3. Kan man bygga på med vilka Ph-kontroller(digital styrning)som helst?

Nja, du måste ha samma styrspänning på regulator och magnetventil. Finns både för 230V och lågspänningsmodeller

ALLA KOMPONENTER jag behöver till behållaren,för att få en komplett och driftsäker Co2-anläggning??? Alla fakta och tips är välkomna! MVH:

CO2-Flaska, regulator, nålventil, magnetventil, (pH-kontroller), backventil, CO2-slang, reaktor, pump, slang och akvarie.

Peter
#3 - 2 december 2004 17:47
Peter!1. Flaskan är för Co2 med tillhörande tryckventil.
2.Med armatur menar jag: Manometer och tillhörande artiklar för ett 400L kar.
3.Det förstår jag.
4.Regulator? Magnetventil? Nålventil? Vill du förklara innebörden?
MVH:
#4 - 2 december 2004 19:07
Flaskan är för Co2 med tillhörande tryckventil.

Då är det nog ok.

4.Regulator?

Monteras direkt på flaskan och tar ned trycket till 1-2 bar.

Magnetventil?

Används för att med timer (eller pH-kontroller) slå av CO2-tillförseln vid behov (läs: på natten).

Nålventil?

Används för att reglera flödet till lämplig nivå. Säljs ibland ihop med regulatorn.
#5 - 3 december 2004 18:12
Tack,PETNYM! Nu är jag på det klara med alla tillbehören, med lite hjälp från dig och Thomaslj. Nu är grejerna beställda! MVH:

Annons