Co2 anläggning perfekt till festen

#1 - 26 september 2003 11:45
Om man gör en egen CO2 anläggning åt växterna, då blir det alltså alkohol i den flaskan där man har sockret och jästen? Det är perfekt då har man fixat och klart till nästa fest [:)]

#2 - 26 september 2003 11:50
Eftersom jag inte är någon expert på organisk kemi så får någon gärna rätta mig om jag har fel. Skulle tro att alkoholen är en blandning av etanol och metanol. Men det kan ju också vara bra om ni vill leka blindbock!
#3 - 26 september 2003 11:52
Det är inget fel på alkoholen den är likadan som i vanligt vin, men den är ju en aning svag (jag har max fått 5 % med torrjäst) och det lär ju smaka skit.
#4 - 26 september 2003 11:57
borde väl alltid gå att destillera det hela. . .är väl dock inget vi ska gå in på närmare. . .
#5 - 26 september 2003 12:01
He he he he
#6 - 26 september 2003 12:03
Socker och jäst bildar enbart alkoholen Etanol, alltså den drickbara varianten.. Så om Martin har lust kan han ju dricka upp innehållet i sina CO2 flaskor..hehe.. men jag tror inte det smakar något vidare.

I princip är det ju mäsk man har framställt så vidare "förädling" är ju i och för sig möjlig. Vid eventuellt besök från polisen kan ju faktiskt grava indicier för spritframställning hittas hos en akvarist, både aktivt kol och mäsk. Så passa er..! :)

/Kalle
#7 - 26 september 2003 13:41
Ja vem vet vad som händer om en polis klampar in och man ligger och sover ruset av sig och brevid står ett par flaskor med väljäst vätska, lite slangar, socker, jäst och en osmos apparat.... de skulle nog dra ganska snabba slutsatser! Man kanske skulle passa på och gör lite vin när man ändå ska förse växterna med CO2 :) fast hemgjort brukar inte vara drickbart.. åtminstånde inte ur njutningssynpunkt!
#8 - 26 september 2003 14:37
Hemvin brukar vara ok, om man låter den ta det behöver för att bli bra. Ofta låter hemvinmakare inte vinet bli riktigt färdigt innan det dricks upp. Och då är det ju klart att det inte smakar bra.
#9 - 26 september 2003 16:31
Håller med dig jackson, hemmavin kan bli jättebra om man ger sig tid till det och är noga med renlighet och så. Fast sådana där turboviner gillar jag inte så mycket... Då kan man ju lika bra börja dricka upp socker-gelatin-jäst blandningen..:)

/Kalle
#10 - 26 september 2003 17:36
Halo halo
Är detta ett seriöst forum för akvarister eller fyllehunder?
#11 - 26 september 2003 18:06
Så det är bara etanol som kan bildas ur socker och jäst? Hur är det då när folk säljer träsprit, vad gör man för att det ska bli det? Jag tänker inte försöka men det är bara kul att veta.

Detta ämne kanske skulle ligga under övrigt eller humormania eller något. Jag var ju inte seriös när jag sa att jag skulle dricka mäsken men det verkar det som alla förstod och tog det hela på skoj.

Men jag ska iaf smaka lite på mäsken när den har jäst klart, bara för kul [:)]

#12 - 26 september 2003 19:36
När ohederligt folk säljer metanol (träsprit) så har de oftast stulit det på något industriområde i tron om att det är etanol (drickbart) för det luktar likadant och märkningen har brustit eller läsningen av märkningen för den delen.
#13 - 27 september 2003 12:30
Men jag ska iaf smaka lite på mäsken när den har jäst klart, bara för kul

Glöm bara inte att tala om vad du tyckte [:-34][:-36]
#14 - 27 september 2003 15:02
Träsprit (Metanol) framställs genom torrdestillation av trä, därav namnet. Som Andreas säger är det inte genom någon brist i framställningen av etanol som gör att folk råkar dricka metanol, utan genom ohederliga och väldigt klumpiga människor som säljer hembränt.

/Kalle
#15 - 28 september 2003 11:03
Glöm bara inte att tala om vad du tyckte

Klart jag ska säga vad jag tyckte.

Träsprit (Metanol) framställs genom torrdestillation av trä, därav namnet. Som Andreas säger är det inte genom någon brist i framställningen av etanol som gör att folk råkar dricka metanol, utan genom ohederliga och väldigt klumpiga människor som säljer hembränt.

prexis vad jag hade för mig att biologiläraren sa förr på högstadiet. Ville bara höra någon säga det först innan jag nämnde det, eftersom vissa folk kan hålla med fast dom egentligen inte vet.

#16 - 2 oktober 2003 10:13
Det jäste inte alls så länge som jag hade trott, har smakat på mäsken nu. Det smakade ungefär som vin med jäst i.

Annons