Co2 anläggning?

#1 - 12 september 2006 09:20
Har under en längre tid haft problem med att få mina växter att växa. De visar efter en tids inköp näringsbrist - tappar färg, fräts sönder och vissnar. Har gett dem TMG i olika mängder och gjort olika stora vattenbyten. Ph ligger på 7,5-8. Funderar på om det kan vara brist på Co2.

Vill ha en anläggning som sköter sig själv så mycket det går, alltså ingen jäshistoria. Vad kostar en Co2 anläggning med tub, backventiler, magnetventil och timer m.m.?
#2 - 12 september 2006 09:36
Pris: runt 1000 - 1500:-

Att dina växter inte mår bra beror nog dock först och främst på att TMG inte innehåller de ämnen som växterna behöver allra mest av (förutom kol): nitrat och fosfat. Sök på "pmdd" så hittar du.

Bra länkar för inköp av billig helhetsgödning:
www.haack.se/pmdd.htm
www.pmdd.se
http://joniaquascape.blogspot.com/2006/08/frsljning-av-vxtgdning-pmdd.html
#3 - 12 september 2006 11:35
Tackar för länken till pmdd. Har redan beställt pmdd. Det verkar vara bra mycket billigare än TMG.

Var i min akvarieaffär och kollade prisuppgift på Co2 anläggning. De vill ha3000 kr inklusive tub och magnetventil.

Kan man köpa magnetventil och tub separat på AGA butik? Akvarieaffären vill ha 1100 kr för en magnetventil och 500 kr för en tub.
#4 - 12 september 2006 13:30
kolla hur stor tuben är.
under 6kg är inte mycket att ha, man måste fylla på den oftare om den är mindre och då blir de dyrare och jobbigare.

ring till en brandservice firma och hör vad dom ska ha för en kolsyre-släckare. jag gav 400:- för min då fyllde dom den och tog bort stiga röret samt bytte kran.

lycka till

/hampus
#5 - 12 september 2006 13:42
Ring runt till de närmaste brandserviceföretag i ditt område för prisuppgift på tub, det lönar sig att kolla runt.

Övriga CO2 grejer är det bäst/billigast att beställa från Tyskland:

www.aquaristic.net
www.aquamas.de
#6 - 12 september 2006 16:05
Ok. Ska kolla med brandstationen och höra om de vet var man kan vända sig.

Co2 grejerna från Tyskland, har de samma gängsystem som i Sverige?
#8 - 12 september 2006 16:31
Okej. Har du beställt från Tyskland?
#9 - 12 september 2006 17:18
Jag har beställt från www.aquamas.de. Betalat förskott. Leverans inom två dagar efter betalningen. Dessutom svarar de på mail inom en timme eller så. Det kallar jag service!
#10 - 12 september 2006 19:54
PatrikS skrev:
Jag har beställt från www.aquamas.de. Betalat förskott. Leverans inom två dagar efter betalningen. Dessutom svarar de på mail inom en timme eller så. Det kallar jag service!

från aquamas tog det ca 2v för mig.. så snabba är dom inte enligt mig..

aquaristik gick på 4 dagar...:)
#11 - 12 september 2006 20:16
Jag har beställt min anläggning från Auamas, komplett tub + regulator, magnetventil och nålventil och glasreaktor. 2 Kg tub som jag vill varna för att de kan vägra att fylla på den i Sverige, då den ej är godkänd.

Jag köpte efteråt en 6 Kg tub istället på hemma plan.
Inga problem med gängpassningen. Reaktorn var heller inte mycket att ha. Nu har jag beställt en Aqua Medic 500.
#12 - 14 september 2006 08:13
Har kikat runt lite och fått tag i en begagnad regulator för syrgas. Det finns dock endast en manometer för tubens tryck (upp till 300 bar). Jag kan läsa på regulatorn att utgående tryck är 3,5 bar. Man styr ju det utgående gasflödet med en nålventil, så det måste väl räcka med en manometer?

Ska kolla på vvs-firma om man kan få tag på en magnetventil och nålventil. Är det någon som byggt ihop ett system själv med inköpt magnet -och nålventil från vvs-firma?

Kan få en gastub gratis, med den är på 3,2 kg. Är den tillräckligt stor?

Mitt akvarium är på 300 liter med ph 7,5-8. Hur länge kan en tub på 3,2 kg räcka?
#13 - 14 september 2006 09:02
bubbis skrev:
Har kikat runt lite och fått tag i en begagnad regulator för syrgas. Det finns dock endast en manometer för tubens tryck (upp till 300 bar). Jag kan läsa på regulatorn att utgående tryck är 3,5 bar. Man styr ju det utgående gasflödet med en nålventil, så det måste väl räcka med en manometer?

Ska kolla på vvs-firma om man kan få tag på en magnetventil och nålventil. Är det någon som byggt ihop ett system själv med inköpt magnet -och nålventil från vvs-firma?

Kan få en gastub gratis, med den är på 3,2 kg. Är den tillräckligt stor?

Mitt akvarium är på 300 liter med ph 7,5-8. Hur länge kan en tub på 3,2 kg räcka?

regulatorer för syrgas kan ej användas för co2.
dom passar inte helt enkelt..
#14 - 14 september 2006 09:29
På vilket sätt passar dom inte? Är det gängorna, läcker de ut gas eller vad är det som inte passar?
#15 - 14 september 2006 10:34
Tycker inte du ska fundera så mycket på vad det är som inte passar. Man skall inte experimentera för mycket med tryckbehållare på 300 bar. Köp en regulator som är tillverkad för CO2.
#16 - 14 september 2006 14:55
bubbis skrev:
På vilket sätt passar dom inte? Är det gängorna, läcker de ut gas eller vad är det som inte passar?

gängorna är alltid annorlunda så att det inte skall inträffa några misstag när man fyller dom olika gaserna

MVH Jimmy
#17 - 14 september 2006 15:37
Okej, tackar för svaret.

Ja då får jag väl skaffa mig en annan regulator. Man kanske kan få tag på en gammal syrgastub, men de kanske inte fyller en sådan med Co2.
#18 - 14 september 2006 17:04
bubbis skrev:
Okej, tackar för svaret.

Ja då får jag väl skaffa mig en annan regulator. Man kanske kan få tag på en gammal syrgastub, men de kanske inte fyller en sådan med Co2.

Nej det är helt rätt.
Du får fixa en flaska avsedd för CO2 :)

MVH Jimmy
#19 - 15 september 2006 06:35
tycker det borde finnas en klistrad tråd angående co2-anlägningar, hur det fungerar,hur mycket det kostar vilka saker som behövs osv.

Kommer varje vecka samma frågor av folk som inte orkar söka här på forumet.

så om någon utav er "experter" kunde börja på en så skulle vi andra kunna fylla i och påpeka saker.

/hampus
#20 - 15 september 2006 07:13

tycker det borde finnas en klistrad tråd angående co2-anlägningar

Vi har iofs numera Pnys lysande CO2-artikel som vi kan hänvisa till:
http://www.pny.se/akvarium/co2/co2.php
#21 - 15 september 2006 07:13
hambli skrev:
tycker det borde finnas en klistrad tråd angående co2-anlägningar, hur det fungerar,hur mycket det kostar vilka saker som behövs osv.

Ingen klistrad tråd visserligen, men iallafall en artikel som beskriver koldioxid och den utrustning man behövver för att tillsätta den i sitt akvarium:
http://www.pny.se/akvarium/co2/co2.php

EDIT:
Defdac han visst före denna gång... :D
#22 - 15 september 2006 07:14
8)
#23 - 19 september 2006 13:55
jo iofs, men det är ju aldrig nån som läser den innan dom startar en ny tråd :p
#24 - 6 oktober 2006 20:40
Tack Defdac o Hambli,
vad jag har letat efter detta! Tacksam ivo.
#25 - 4 december 2006 17:21
Är det någon som testat Red Sea CO2 Pro system som säljs via PWSS? Den ska klara upp till 500 l. Jag har ett akvarium på 480 l och funderar på att börja med koldioxid om ett tag. Har för vana att beställa saker från PWSS, känns enklast så, men de verkar inte ha så mycket vad gäller koldioxid. Vet någon om ovan nämnd produkt är komplett eller är det något som måste köpas till? Fungerar den bra? Tar tacksamt emot alla förslag på koldioxidanläggning för 480 l, komplett utan alltför mycket krångel och inte dyrare än 1500 kr. Vet inte var jag ska leta....
#26 - 5 december 2006 14:48
Ok, har läst typ tusen trådar här och insett att man nog bör skaffa en tub från brandfirma, och jag tror att jag har förstått vad man behöver köpa till för att få det att fungera. Vad jag nu funderar över är driftkostnad eftersom mitt akvarium är ganska stort, har inte hittat någon information om detta som jag kan tillämpa på mitt eget akvarium. Att fylla på en tub kostar ca 400 kr/ gång, eller? Om jag har en tub på 6 liter, ungefär hur ofta kommer jag att behöva fylla på den när mitt akvarium är på 480 l? Tänkte snåla lite och bara tillsätta så mycket att växterna mår bra men inte växer som tokar.

/ Maria
#27 - 5 december 2006 15:22
Har fått min utrustning från www.aquamas.de. Den kostade 1200 kr regulator med dubbla manometer, nålventil, magnetventil, backventil, slang inklusive frakt. Det tog 13 dagar från beställning till leverans. Köpte även en tub på 6 kg på en brandsservicefirma, de skulle ha 200 kr för påfyllning. Vad jag läst på tidigare trådar så kanske du får fylla på den upp till 2ggr/år.
#28 - 5 december 2006 15:28
bubbis skrev:
Har fått min utrustning från www.aquamas.de. Den kostade 1200 kr regulator med dubbla manometer, nålventil, magnetventil, backventil, slang inklusive frakt. Det tog 13 dagar från beställning till leverans. Köpte även en tub på 6 kg på en brandsservicefirma, de skulle ha 200 kr för påfyllning. Vad jag läst på tidigare trådar så kanske du får fylla på den upp till 2ggr/år.

Tack för svaret! I de trådar jag läst (väldigt många) har det mest diskuterats co2 för mindre akvarier än mitt, och vad jag har förstått så gäller väl två ggr/ år för mindre akvarier? Har därför haft svårt att beräkna hur mycket som skulle gå åt för mitt akvarium.......
#29 - 5 december 2006 15:40
jag har ett 540 som jag kör "sparsamt" med co2 i.
jag klarade mig 11 månader på senaste påfyllningen (6kg)
#30 - 5 december 2006 15:56
jag har ett 540 som jag kör "sparsamt" med co2 i.

jag klarade mig 11 månader på senaste påfyllningen (6kg)

Tack :). Det låter ju bra, då blir det en överkomlig driftkostnad.
#31 - 5 december 2006 15:59
#32 - 6 december 2006 13:45
bubbis skrev:

Tack!

Annons