Co2 anläggning

#1 - 4 augusti 2005 12:45
:confused:
Ja, jag vet att det står mycket redan på forumet men man är väl trögfattad ;)
Är nu riktigt sugen att skaffa en Co2 anläggning och tänkte fixa en ph-controller på en gång.
Vad exakt ska jag köpa?
Finns det helt färdiga "kit" eller?

Jag vill helst ha något enkelt med tydlig bruksansvisning så att jag får till det rätt.. Blir lätt förvirrad av nålventiler hit etc så om någon vänlig själ kunde speca ner exakt det jag behöver (och gärna länkar till vart man får tag på det ;) så blir jag så glad så glad :)
Gör inget om det är på nivån "dumhuvud" i specen ;)

Är inne på att köra en intern reaktor, i övrigt clueless men antar att jag bör ha en större tub med tanke på storleken på karet..
Behöver man då isåfall 2 tuber för att ha när den ena är på påfyllning eller sker det på ett kick?

Nåt särskilt man ska tänka på i övrigt?
Är det svårt att "montera" anläggningen?

Har 400 liters Juwel idag, kör med PMDD, mycket växter och ganska hög fiskbelastning..

Tack på förhand!
#2 - 4 augusti 2005 13:13
Köp tub från en brandskyddsfirma. Jag har 6 kg, vilket jag tycker är ganska lagomt.

Det är inte så svårt att montera dem. Även om jag blev tvungen att ställa ett flertal frågor innan jag fick ihop anläggningen första gången jag gjorde det.

Om du inte har fått några svar ikväll så kan jag försöka hjälpa dig då.

Nödvändigt är dock i mitt tycke backslagsventil i mässing och gängtejp som du inte får glömma.
#3 - 4 augusti 2005 13:13
Det går fort att fylla tuberna det gäller bara att man kommer iväg med dem.
#4 - 4 augusti 2005 13:24
Det tackar jag för!
Vad har du för anläggning?
Tacksam för all info jag kan få :)
#5 - 4 augusti 2005 14:57
Såhär ser regulator, tub och magnetventil ut.

http://www.berthling.com/oblog/CIMG3029a.jpg

Ju större ratt desto större trycker reglerar den, ur tuben kommer det 60 bar, ur regulatorn kommer det cirka 1-2 bar. Dessa regleras ner till nästan ingenting av nålventilen (minsta ratten). Detta fjutt-tryck klarar sedan magnetventilen av att slå på eller av.

Magnetventilen i detta fall är en 220 voltsvariant. Av resp på av den regleras av en controller som "vet" när det skall slås på av genom att den "mäter" ph't vattnet med en så kallad probe.

Fråga mer jag kommer inte på nått mer att skriva :)
#6 - 4 augusti 2005 16:30
http://cichlidecentret.biz/group.asp?group=1471 en sådan får du dett mesta utan flaska ochmanometer tror jag att det hetar
mvh janne
#7 - 4 augusti 2005 16:40
Ok, har ni något konkret tips på vart jag köper det jag behöver och exakt vad behöver jag köpa.. Känner mig något osäker på att plocka ihop delarna till detta men det ska väl gå..
#8 - 4 augusti 2005 16:40
Sorry, såg inte ditt janne ;)
#9 - 4 augusti 2005 16:49
http://www4.sera.de/site/content/content.php?page=124&language=en

Jag tittade på den här, verkar som att man får "allt" i det paketet (dock med liten co2 tub) men det kanske finns bättre alternativ. Det som får en att bli osäker är ju att jag fortfarande inte vet exakt vad jag ska köpa (alla delar) och om dessa delar alltid passar ihop med varandra eller om man måste ha samma märke etc på dem?

Passar alla delar till alla tuber?
#10 - 4 augusti 2005 17:19
Jag tror att det är svårt att få ihop bättre grejor än:

Regulator:
http://www.aquaristic.net/AQ3e87cc18708c4866b5e80cdafa2aea67/app/details.php?shop=1,650,0,0,id1074,,0,

och

Controller Tunze
http://www.aquaristic.net/AQ304e234139b0e850af81313f8a84ffff/app/details.php?shop=1,830,0,0,id2531,,0,

eller

Motsvarande Aqua.medic
http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=5597&sub=0&page=1

Jag gillar Aqua-medic's kit för det innehåller det mesta.

Det enda som behövs köpas till om man väljer AM's kit är en snutt siliconslang samt ev reaktor (om man inte använder ytterfiltret till det).

Oops, nu missade jag en brandsläckare men det finns ju färdiga i zoopet's Annonsbörs för billiga pengar.

Så summa summarum blir det 48€ + 2000 Danska samt en tub för ca 800SEK.

Lägg till lite frakt så går det på ca 4000:-
#11 - 4 augusti 2005 18:11
Tack Oveb!
Det var det jag efterlyste :)

När det gäller reaktor, vad ska man tänka på då? Nåt bra förslag?
Är det nån speciell typ av siliconslang (längd, diameter)? Köps vart?
(ja, jag vet jag gillar att VERKLIGEN veta vad jag ska göra ;) )
När man sen sitter med alla pryttlarna, hur gör man för att sätta ihop grejerna i rätt ordning? Medföljer det nån trevlig lättfattlig brux eller ska man trakassera er här på forumet?

Tack..
#12 - 4 augusti 2005 18:46
dax för mig att hoppa in och sätta galler i era huvuden.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=100348&item=3983214381&tc=photo

aha.. allting för <300 €
#13 - 4 augusti 2005 19:13
[QUOTE=Johan73]
När det gäller reaktor, vad ska man tänka på då? Nåt bra förslag?
[/QUOTE]

Bra förslag, strunta i den helt. Sug in gasen igenom insuget till ytterfiltret istället. Jag har även goda erfarenheter av AM1000. Den är jättebra men skitful.

[QUOTE=Johan73]
Är det nån speciell typ av siliconslang (längd, diameter)? Köps vart?
[/QUOTE]

Det skall vara silikonslang eller Dennerle's gröna (dyra). Vanlig PVC-slang smälter.

[QUOTE=Johan73]
När man sen sitter med alla pryttlarna, hur gör man för att sätta ihop grejerna i rätt ordning? Medföljer det nån trevlig lättfattlig brux eller ska man trakassera er här på forumet?
[/QUOTE]

Trakassera oss du :)

Oops, jag tror vi har missat en pryttel. Du kommer att behöva en liten backventil att sätta på slangen som går ifrån magnetventilen ner i karet.
#14 - 4 augusti 2005 19:41
Hur funkar det med att suga in gasen via ytterfiltret? Lägger man en "lös" slang då bredvid insuget eller fäster man den i insuget eller? Måste det inte vara nåt "special" med ytterfiltret då? Jag kör fluval 404 + vanliga Juwels innefilter..

Börjar ljusna lite nu men jag "ser" ju inte riktigt allt framför mig därav lite kryptiska frågor ;)
#15 - 4 augusti 2005 19:59
Så här är nog ganska vanligt.
http://boras.swenet.nu:5470/PICT0686.JPG
Jag klippte sönder ett "galler" och tryckte in slangen 2 cm kanske. Då ser jag alla bubblor, även om jag räknar dom genom ljudet.

Ditt Fluval 404 räcker säkert bra till att lösa upp en hel del CO2. Jag hade ett 204 innan jag bytte till Eheim och mitt fungerade mycket bra. Klarade mer eller mindre effektivt att lösa upp 2-3 bps... bubblor per sekund
#16 - 4 augusti 2005 23:27
[QUOTE=MagicFingers]dax för mig att hoppa in och sätta galler i era huvuden.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=100348&item=3983214381&tc=photo

aha.. allting för <300 €[/QUOTE]

Den har jag!! (tänkte länka till den innan jag såg din länk).. Och jag är jävligt nöjd med den. Robust kvalité och märkesprylar :)
#17 - 5 augusti 2005 07:39
Dagge: Länken till din bild funkar inte för mig, vore kul att se den!

Så det är egtentligen ingen poäng att skaffa en reaktor då utan det är bättre (och billigare) att köra direkt via ytterfiltret om jag fattat det rätt?
#18 - 5 augusti 2005 07:45
[QUOTE=Chrilleus][QUOTE=MagicFingers]dax för mig att hoppa in och sätta galler i era huvuden.

aha.. allting för <300 €[/QUOTE]

Den har jag!! (tänkte länka till den innan jag såg din länk).. Och jag är jävligt nöjd med den. Robust kvalité och märkesprylar :)[/QUOTE]

Den verkar ju inte alls dum faktiskt, ALLT verkar ju ingå + att man ska få med en tydlig beskrivning om hur man gör (på deutsch då antar jag men ändå)

En sak jag fått för mig att jag hört nånstans är att det är svårt att få vissa typer av tuber påfyllda överallt, är det så?
#19 - 5 augusti 2005 10:32
Bra tråd, då jag funderar över samma sak för egen del. Dock vet jag inte om det verkligen är befogat i alla lägen, eller om det är en modegrej. Jag har sett vissa inlägg som hävdar att det inte behövs.
En undran när jag ser ditt 400 l kar så verkar det vara väldigt snyggt med dina växter. Varför anser du att du dessutom behöver en CO 2 anläggning ? Räcker inte PMDD ? (+ kanske eventuellt komplettera med bottengödning och extra lysrör)

Jag tycker liksom du att CO2 verkar vara väldigt invecklat med alla ventiler, slangar, rör etc.....

Frågade igår på Herkules Zoo i Göteborg om de hade CO2 anläggningar till salu, och de har haft det. Komplett utrustning inkl tub för ca 1900:-
Nu hade gamla leverantören blivit uppköpt tror jag, men de väntar på att få börja sälja på nytt igen.
Om jag skall ha det skall det vara enkelt, lite CO2 anläggning för dummies med tydlig instruktion ang montering o användning.

Fast den på den tyska länken innan verkade ju som nämnts innehålla allt ink bruksanvisning auf deutsch, och det fanns ju en för akvarier upp till 300 L för 249 Euro, och det är antagligen bättre kvalitet än den på Herkules Zoo.
(Jag har 240 Liters JUwel kar)

Några frågor bara:
Kan man utan vidare beställa via den tyska länken hit hem till Sverige ?

Påfyllning:
Vart gör man det, och hur länge varar en tub ?
Ok, idiotiska frågor tänker många av er akvarister, det beror på....
Men ändå, ungefärligt vid normal användning.

En "dummiesfråga" till :

En gastub hemma känns ju lite läskigt. Vad finns det för risker ?, kan man göra nåt fel så att den exploderar ?

Bör man lämna in den regelbundet för översyn, och i så fall vart och hur ofta ?
(Jag vet att nu ler många av er och tänker vilken idiot, men please ha överseende jag funderar faktiskt på sådana saker)

Mvh
Roger
Blivande akvarist under utbildning
#20 - 5 augusti 2005 13:05
[QUOTE=kronjuvel]Bra tråd, då jag funderar över samma sak för egen del. Dock vet jag inte om det verkligen är befogat i alla lägen, eller om det är en modegrej. Jag har sett vissa inlägg som hävdar att det inte behövs.
En undran när jag ser ditt 400 l kar så verkar det vara väldigt snyggt med dina växter. Varför anser du att du dessutom behöver en CO 2 anläggning ? Räcker inte PMDD ? (+ kanske eventuellt komplettera med bottengödning och extra lysrör)

Jag tycker liksom du att CO2 verkar vara väldigt invecklat med alla ventiler, slangar, rör etc.....

Frågade igår på Herkules Zoo i Göteborg om de hade CO2 anläggningar till salu, och de har haft det. Komplett utrustning inkl tub för ca 1900:-
Nu hade gamla leverantören blivit uppköpt tror jag, men de väntar på att få börja sälja på nytt igen.
Om jag skall ha det skall det vara enkelt, lite CO2 anläggning för dummies med tydlig instruktion ang montering o användning.

Fast den på den tyska länken innan verkade ju som nämnts innehålla allt ink bruksanvisning auf deutsch, och det fanns ju en för akvarier upp till 300 L för 249 Euro, och det är antagligen bättre kvalitet än den på Herkules Zoo.
(Jag har 240 Liters JUwel kar)

Några frågor bara:
1 Kan man utan vidare beställa via den tyska länken hit hem till Sverige ?

2 Påfyllning:
Vart gör man det, och hur länge varar en tub ?
Ok, idiotiska frågor tänker många av er akvarister, det beror på....
Men ändå, ungefärligt vid normal användning.

En "dummiesfråga" till :

3 En gastub hemma känns ju lite läskigt. Vad finns det för risker ?, kan man göra nåt fel så att den exploderar ?

4 Bör man lämna in den regelbundet för översyn, och i så fall vart och hur ofta ?
(Jag vet att nu ler många av er och tänker vilken idiot, men please ha överseende jag funderar faktiskt på sådana saker)

Mvh
Roger
Blivande akvarist under utbildning[/QUOTE]

hmm, hatar när inlägg försvinner!...

1. troligen, jag har inte beställt därifrån men det verkar seriöst, om du skall göra så så är jag intreserad av sammbeställning, och jag kan även hjälpa till med uppställning av systemet (kanske kan vara probs med ph controllern, men det andra fixar jag) vi kan tom. trixa lite och köpa lösa delar och sätta ihop isf.!... :)
2. för oss i Gbg, Boréns brand i partille, min 6kg är snart uppe i 1 år.
3.. CO2 är en "kvävande" gas, således inge PANGPANG.. , du kan öppna ventilen för fort och så får du fylla på flaskan igen :)...
4 Japp, vart 10-e år skall flaskan trycktestas, samma som 2-an
#21 - 5 augusti 2005 13:48
Nu skall länken fungera. Jag hade kopplat ur burken för att ta med den till jobbet och blåsa ut damm med tryckluft... (intresseklubben antecknar)

Här är den igen så slipper ni scrolla upp ;)
http://boras.swenet.nu:5470/PICT0686.JPG

edit:
En gastub hemma känns ju lite läskigt. Vad finns det för risker ?, kan man göra nåt fel så att den exploderar ?

Det finns ett sprängbläck på baksidan av huvudkranen. Det är en säkerhetsventil som brister om temperaturen stiger 40 grader, vid tex brand. Det är ett kopparbläck och brister det töms flaskan på någon minut, beror på hur stor flaskan är.
Risken finns att bläcket brister ändå, jag vet inte om det är fler men jag råkade ut för det första dagen jag hade tuben hemma. När den brast blev det ett j*kla ljud och effekt då tuben tömdes. Jag trodde kranen var paj och försökte skruva åt utan resultat. Med tryckskillnaden blev det minusgrader det som åkte ur tuben och vi kastade ut tuben i trädgården för att tömmas klart.
Allt var totalt ofarligt men man blev lite chockad efteråt, sen dess har jag tuben en bit ifrån karet om det händer igen. Skulle gasen tex blåsa rakt på glaset till karet brister det säkert. Något att tänka på kanske?
Vill inte göra er oroliga bara berättar vad som hände mig. men någon explosionsrisk finns inte.
#22 - 5 augusti 2005 15:01
[QUOTE=kronjuvel]Varför anser du att du dessutom behöver en CO 2 anläggning ? Räcker inte PMDD ? (+ kanske eventuellt komplettera med bottengödning och extra lysrör)[/QUOTE]

Frågan var inte till mig men jag ger gärna mina synpunkter på det. CO2 är det viktigaste gödningsämnet och för att få ett bra växtakvarium tror jag det är nödvändigt. Det gör stor skillnad. Strunta i bottengödningen istället. Extra lysrör är bra men tar du det istället för CO2 riskerar du få för mycket alger.

[QUOTE=kronjuvel]Jag tycker liksom du att CO2 verkar vara väldigt invecklat med alla ventiler, slangar, rör etc.....[/QUOTE]

Det är inte svårt men jag kände som du gör nu innan jag satte igång med det. Här är en bra länk till en beskrivning som antagligen kan hjälpa dig; http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/Vaxtakvariet_3/Vaxtakvariet_3.htm

[QUOTE=kronjuvel]Ok, idiotiska frågor tänker många av er akvarister, det beror på....[/QUOTE]
Det är bättre att verka okunnig än att förbli det ( Citat från en mjölkförpackning ). Fråga på bara.

Mvh
Jesper
#23 - 5 augusti 2005 15:57
[QUOTE=kronjuvel]
En undran när jag ser ditt 400 l kar så verkar det vara väldigt snyggt med dina växter. Varför anser du att du dessutom behöver en CO 2 anläggning ? [/QUOTE]

Tack :) Men du vet man vill alltid att det ska bli ÄNNU bättre och nu har jag lite problem när jag tryckt ner så mycket växter så känner jag att det behövs co2 för att det inte ska bli brist så allt går åt hvete..Sen är det ju faktiskt kul att testa på något "nytt" och se vad det kan ge. Själv är jag riktigt sugen på champagne effekten..

[QUOTE=kronjuvel]
Om jag skall ha det skall det vara enkelt, lite CO2 anläggning för dummies med tydlig instruktion ang montering o användning.[/QUOTE]

Precis vad jag vill ha ;) (Helst skulle man vilja ha en tjomme som kom hem och hjälpte till med installationen ;) )

[QUOTE=Dagge] Nu skall länken fungera. Jag hade kopplat ur burken för att ta med den till jobbet och blåsa ut damm med tryckluft... (intresseklubben antecknar)

Här är den igen så slipper ni scrolla upp
http://boras.swenet.nu:5470/PICT0686.JPG[/QUOTE]

Tack Dagge! Jaha, det ser ju väldigt smidigt och "enkelt" ut. Så det funkar alltså lika bra som med en reaktor? Gör det det så kommer jag ju köra på det såklart!

[QUOTE=Jesper2] Det är inte svårt men jag kände som du gör nu innan jag satte igång med det. Här är en bra länk till en beskrivning som antagligen kan hjälpa dig; http://www.bollmoraakvarieklubb.org...takvariet_3.htm[/QUOTE]

Ahh, bra länk. Alltid skönt att se vad man pratar om tycker jag!

Jaha, känns ju allt klarare tycker jag men tar gärna emot fler synpunkter om detta!

Ha´det!
#24 - 5 augusti 2005 23:40
Så det funkar alltså lika bra som med en reaktor?

Svårt att säga, det finns ju tex AMs externa reaktorer som är bland de bästa. De är stora och dyra men fungerar mycket bra.
Det är lite olika hur väl externa filter fungerar som reaktorer, men troligtvis så kommer din 404a fungera mycket väl för den nivån du lägger dig på.
#25 - 6 augusti 2005 06:44
En grej jag kom att tänka på är vattenbytena. När man gör ett 50% vattenbyte med kranvatten med ett ph på 7,8 i ett kar där man med controllern tex håller ph 7,0, vad händer då med fiskarna? Det skapar väl svängningar i ph:t som inte kan vara bra eller?

Hur kommer man runt detta?
#26 - 6 augusti 2005 06:51
Du kommer inte runt det, men det är heller ingen fara.
Kanske finns fiskar som är mer känsliga än andra men jag har inte hört om någon.
Bluesboy har ju en hel del pH-plottar. Kan ju kolla med honom för att se hur snabbt hans controller ställer om. Har vi riktig tur svarar han i denna tråden och kan förklara mer ;)

Sen har han också en sammanställning av CO2-förbrukning hos olika användare, kan vara värt att kolla på du som frågade innan om hur länge tuben räcker.

http://www.bluesboy.se/ (Ligger nere just nu)
#27 - 6 augusti 2005 07:00
"..ett mycket snabbt PH fall och det kan äventyra fiskarnas liv. Så i början när du trimmar in ditt system så bör du kolla PH flera gånger dagligen för att vara på den säkra sidan."

Såg detta i artikeln: http://www.bollmoraakvarieklubb.org...takvariet_3.htm

I mitt fall skulle ju ph höjas vid vattenbytet för att sedan sänkas av co2:n men ändå, man vill ju inte offra sina fiskar för att få fina växter..Vet inte hur snabbt ph:t sänks heller av controllern?
Men som du skrev, vi får väl avvakta andra synpunkter från de som vet mer!
#28 - 6 augusti 2005 07:13
Jo, det stämmer säkert men jag tippar att de menar ett pH som sjunker under det normala alldeles för snabbt. Som tex vid inkörning då man kanske inte vet hur mycket CO2 man skall ha i.
Precis som han säger, öka långsamt i början så inte det blir för mycket CO2 i karet. Du märker ganska snabbt hur många bubblor du skall ha, blir det för mycket är första reaktionen att fiskarna "flämtar". De ställer sig vid ytan för att få tillgång till mer syre.

Jag skulle tippa att de som kör med controller fortfarande har nålventilen på ett tryck som motsvarar den snabbaste tillförseln av CO2 de klarar av. Alltså, bara för att controller gör så att magnetventilen slår till, innebär det inte att gasen rusar ut i karet snabbare än vad nålventilen tillåter den.

Hängde du med? Kanske förklarar lite konstigt, fråga på du.

edit: Din länk fungerade inte, du kopierade en förkortad länk.
#29 - 6 augusti 2005 08:12
Johan:

Det är inga problem vid vattenbyte, har du hygglig sprutt på bubbeltakten och löser i filtret så klarar sannolikt systemet av att tillsätta co2 till det vatten som du tillsätter "on the fly".
#30 - 6 augusti 2005 14:51
Ok, bra!
När man kör igång co2 i början ska man då ställa in controllern etappvis så att den sänker ph med kanske 0,1/dag eller så eller kan man direkt skruva till 7,0 från 7,8?
Vilket ph är "optimalt" i sammanhanget, finns väl tabeller på det va?
#31 - 6 augusti 2005 15:04
Visst finns det :)

http://www.dennerle.de/ENGLISCH/E_CO2/E_CO2NEUframeset.htm

Du behöver bara veta ditt KH.

Snåla inte utan ligg på höga tal. Skruva ner det under ett några timmar så klarar sig firrarna bra.
#32 - 8 augusti 2005 13:15
Bluesboy har ju en hel del pH-plottar. Kan ju kolla med honom för att se hur snabbt hans controller ställer om. Har vi riktig tur svarar han i denna tråden och kan förklara mer

Det är en hel del faktorer som styr hur lutningen på pH-kurvan ser ut. Bubbeltakt, reaktorns/fitrets kapacitet, ljuset, cirkulation/avluftning, växtmassa, vattenvolym, kH mm. mm. I min burk och mitt vatten (kH 8) sänker jag till målvärde på ett par timmar efter ett vattenbyte. Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara någon fara för firrarna. Däremot ett okontrollerat ras (litet akvarium, lågt kH och full sprutt på mäsk nattetid t.ex.) kan vara förödande för firrarna. Men då går man alltså förbi målvärdet.

Tyvärr har håller jag på och meckar om min webbsida som genererar plottarna (p.g.a. ny kontroller) så jag kan inte länka till något exempel f.n.

När man kör igång co2 i början ska man då ställa in controllern etappvis så att den sänker ph med kanske 0,1/dag eller så eller kan man direkt skruva till 7,0 från 7,8?

Nej det tror jag inte behövs i något svenskt vatten. Med den bubbeltakt och upplösning vi kör med motsvarar ph-sänkningen en hyfsad bra "inkoppning".
#33 - 8 augusti 2005 18:28
Tack för alla svar!

Annons