"CO2-anläggning"

#1 - 29 december 2004 21:35
Tjenare.
Var i morse på Simontorp o skulle ha en billig co2 anläggning till mitt akvarium. Det var inventering o sånt varför det hela gick lite hastigt och jag erhöll till sist en billig sak för 26 kr + moms i vilken det redan finns viss vätska motsv. Denna flaska ska man sedan fylla upp till ett streck med fisljummet vatten och sen hälla i en reagens på 0.5 g. Men sen ska man koppla detta till nån reaktor eller nåt vi en vanlig sån här tunn genomskinlig slang. Men räcker det eg. inte att man drar en sådan här slang direkt till akvariet?
Någon luddig förklaring kanske, men är det möjligtvis nån växtnörd motsv. som kan hjälpa mig?
MVH/ Danneee
#2 - 29 december 2004 22:48
Det du har köpt verkar vara den komersiella varianten av det man brukar kalla jästco2/DIYco2.
Det räcker tyvärr inte att bara lägga in den genomskinliga slangen i akvariet eftersom co2n kommer flyta upp till ytan och försvinna.
Man brukar få med en form av trappreaktor när man köper dom där färdiga paketen fick du ingen?
Du kan prova att leda in slangen i ett inner eller ytterfilter för att få en bättre upplösning av gasen. Ett annat sätt är att köpa en syresten som ger mycket små bubblor och koppla den till slangen för att få bättre upplösning. Glöm inte att hålla koll på ph värdet så fiskarna inte börjar krokna.
#3 - 3 januari 2005 11:10
Jag tycker mer det låter som denna:
http://www.jbl.de/uk/fset_aqua_co_dueng_uk.html

Har oxå en sån men kan inte säga nåt om effektiviteten då jag har lite obalans i karet...

Annons