co2 anläggning

#1 - 8 juli 2004 20:59
Nu är det äntligen dags för mig att investera i en riktig CO2 anläggning så jag skulle gärna vilja ha lite råd av mera kunniga.

Går det bra att blanda olika tillverkare och är det några man bör akta sig för?
#2 - 8 juli 2004 21:20
vet inte om jag skulle räkna in mig som MEST kunnig inom co2...men när jag köpte mitt profi star set...så behöll jag den reaktorn i 2 dagar..pågrund av att den inte var tillfredställande..för mitt 540 kar.(skulle klara 1000l)...du kanske har ett mindre kar som den skulle funka ok till...men inte fulländat! så jag rekommenderar att köpa en regulator med nålventil...och magnet ventil,+ kanske en bubble räknare..kan vara tråkigt att bygga själv!
om du vill ha tips hur du bygger kan du kolla in http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=97996
den reaktorn klara ALLT! & lite till ;)
lycka till
#3 - 8 juli 2004 21:43
du kanske har ett mindre kar som den skulle funka ok till...men inte fulländat!
Jodå, den fungerar alldeles förträffligt i mitt 220. Med dessa snabbäxande hulliganer till växter höll jag en bra CO2-nivå med 4-5 bubblor/sekund och Profistar Reaktor: http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=101

Skulle gissa att man får lika bra upplösning med ett ytterfilter som reaktor men jag har inte jämfört.

Här finns lite snack om utrustning: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27311

Någonstans på forumet har jag läst om någon som var missnöjd på sin nålventil som var svår att ställa in. Kommer inte ihåg vilken tråd det var. Du kanske kan söka lite.
#4 - 8 juli 2004 23:20
Det finns anläggningar som byggs runt sodastreamerflaskor. De har en innre reduceringsventil. Dessa anläggningar fungerar INTE tillsammans med ex brandsläckartuber (med tryck på minst 50 kg/cm2).
Det finns även anläggningar som inte har standardanslutningar, undvik dessa. Det blir dyrare tuber.
Annars kan jag rekomendera att du läser den tråd som BluesBoy rekomenderade.
#5 - 9 juli 2004 06:07
Då måste jag passa på att fråga om någon provat denna, eller tror sig ha en åsikt om denna:
http://store.aquaristic.net/AQ57a9fd8ad77f9552ed46e5c43be5b327/app/details.php?shop=1,650,0,0,id4484,,0,

Den ser bättre ut än en PET-flaska och har inbuggd pump - och bäst av allt, den kostar "bara" ca 200 kronor. (plus frakt förstås).

Annars har jag också varit inne på att handla ett "Bioplast profistar set"

Men skall man dra slutsatsen att spiralmodellerna av reaktorer är kassa? Är de modellerna med pump som gäller för god upplösning?
#6 - 9 juli 2004 07:55
Holmby: Jag har också suttit och funderat på vilken reaktor jag skall köpa för att få optimal upplösning. Har själv 310 liter för tillfället.(funderar på större)
#7 - 9 juli 2004 08:06
peppito: Vad tror du om modellen på aquaristic.net?
#8 - 9 juli 2004 08:07
pågrund av att den inte var tillfredställande..för mitt 540 kar.(skulle klara 1000l)
Jag håller med janne22 att uppgiften 1000 liter är i högsta laget. Stort kar med mycket hungriga snabbväxande växter är jag övertygad att kapaciteten ligger under 1000. Jag har ju inte haft möjlighet att prova var gränsen går med bara ett kar, men en vild gissning skulle kunna vara 500-720 liter. Hade jag större kar än mina 220 liter med mycket växter skulle jag i så fall kosta på en femtiolapp och köpa till en förlängningsmodul vid en beställning.

Vid ett experiment jag gjorde för ett tag sedan tryckte jag i extremt mycket CO2 en kortare period. Bubbeltakten var mycket för hög för att hinna med att räkna och det mesta av returvattnet från min Eheim 2226 fick passera reaktorn. Då fick jag sätta dit en liten PET-flaska med fyra utströmmarhål i botten på reaktorn för att hinna lösa upp all gas.

Under normala förhållanden har den fungerat lysande som jag skrev i tidigare inlägg.
#9 - 9 juli 2004 08:11
Jag har mailat Tunze och aquaristic.net för att se om jag kan få reda på de fysiska måtten på Tunze-reaktorn.

Det hade ju varit retligt att beställa en och sedan upptäcka att den inte får plats i karet.
#10 - 9 juli 2004 08:12
Kan rekommendera externa reaktorer om du inte vill ha dom i akvariet. Har en själv köpte den från aquaristic för två månader sen men hittade den inte nu.

/cobol
#11 - 9 juli 2004 08:16
cobol:
Då får du leta vidare eller plocka fram kameran och ordna en bild åt oss förvirrade reaktorsökare. [;)]

Fungerar den reaktorn du hittade bra?
#12 - 9 juli 2004 08:30
om du köper profistar..så klarar den inte mer än typ 3 bubblor i sekunden ..., den som holmby visade..tyckte jag om för där skriver dom istället hur många bubblor den klarar & inte liter,
så om du tänker så här coca cola är GOTT och kostar 14 kr+ pant (1,5) och bygger en själv förutsatt att du har en pump..men det måste du ändå köpa till profistarn!...så klara en 1,5 liters över 20 bubblor i sekunden utan problem...(bubbelbad i bubbelräknaren)
och profistar på sin höjd klarar 5 bubblor i sekunden ..med spill

alltså blir det både billigare att köpa & använda en hemma byggd

slipper du slösa så mycket gas till ingen nytta...
du skulle kunna ha en 6kg i 2 år med ett 200l
#13 - 9 juli 2004 08:32
ps..cobol..det är duplas största reaktor du menar med bio bollar i ..som är svart..?
#14 - 9 juli 2004 08:38
Ursprungligen skickat av Holmby

cobol:

Då får du leta vidare eller plocka fram kameran och ordna en bild åt oss förvirrade reaktorsökare. [;)]

Fungerar den reaktorn du hittade bra?

Den funkar alldeles utmärkt. Har kopplat på den på utblåset på min pump. Innan reaktorn har jag en delat av slangen och satt på en reglerbar 't-korsning', så jag kan reglera vattenströmningen in i reaktorn. Sen kopplade jag ihop slangarna igen så jag har endast ett utblås i akvariet. Hoppas ni fattar. Först kopplade jag bara på reaktorn vid utblåset men då gick vattnet för fort genom reaktorn vilket ledde till dålig upplösning av co2 bubblor kom utfarande från utblåset, men efter korrigeringen ovan funkar det toppen.

Hittade mailet från aquaristic net detta beställde jag:
1 199.060 13.32 € 13.32 € BioPlast CO2 test

3 190.040 2.69 € 8.07 € CO2 Check Valve ( Bioplast )

1 199.069 3.59 € 3.59 € BioPlast CO2 hose 1,5 m

1 190.004 99.98 € 99.98 € CO2 Flasche gefüllt 2,0 kg

1 190.050 7.58 € 7.58 € Bubble Counter ( Bioplast )

1 190.070 39.98 € 39.98 € CO2 external reaktor

2 190.030 41.58 € 83.16 € Magnetic valve 220 V for CO2(ab aqualine)

1 190.012 47.58 € 47.58 € CO2 Pressure reducer with 2 Manometer +
dosage valve

Jag har min reaktor under akvariet. Vill ha så lite som möjligt i akvariet.

/cobol
#15 - 9 juli 2004 08:40
Är inte Profistar beräknad att anslutas till ett ytterfilter?

Man får väl köra in gasen i ytterfiltrets insug annars. Så kör jag nu med mäsk.
Jag har en alträutströmmare liggande precis under insuget till ytterfiltret. Det blir inte så mycket bubblor som når själva pumpen och låter om man har så små bubblor som möjligt och kör in i filtret.
#16 - 9 juli 2004 08:41
om du köper profistar..så klarar den inte mer än typ 3 bubblor i sekunden
Stämmer inte. Jag har kört betydligt hårdare än så. Nu håller jag på och ökar på min CO2-nivå i karet och ligger stadigt på 8-10 b/s.

den som holmby visade..tyckte jag om för där skriver dom istället hur många bubblor den klarar & inte liter
Japp. Den klarar ju upp till fyra bubblor ;)

förutsatt att du har en pump..men det måste du ändå köpa till profistarn!...

Fel. Profistar Reaktor ska försörjas med flöde från ytterpump. Det är därför anslutningarna och monteringsanvisningen ser ut som de gör.

alltså blir det både billigare att köpa & använda en hemma byggd
Billigast är nog att köra genom ytterfilter och så slipper man hål i tänderna också [;)]

#17 - 9 juli 2004 08:42
Sedär, där kom svaret om Profistar.
<font size="1">Edit:</font id="size1">
Zoopet är verkligen bra. Tack alla som är aktiva!
#18 - 9 juli 2004 08:57
Jag kan lägga till en kommentar till:
Om jag stod inför ett köp igen med mina erfarenheter, skulle jag köpt samma grejer eftersom det var bekvämt med ett komplett kitt. Hade jag ett större kar skulle jag allvarligt titta på den reaktorn Peter Nyman kör med till sitt 900-liters kar. Den tror jag på.

Jag läste någonstans att defdac löser upp gasen enbart i sitt ytterfilter för 300-liter och han har ju också en betydande växtmassa så det funkar säkerligen lysande. Och så slipper man pryttlar i karet också.
#19 - 9 juli 2004 08:59
Det här fick jag när jag sökte på artikelnummret
http://store.aquaristic.net/AQad0c054214156f0c276090d76d7848b0/html_en/startshop.php?LANG=en&start=1&go=1&0.57944700+1089360382

Men det är inte den jag har.

/cobol
#20 - 9 juli 2004 09:03
cobol:
Byt till denna länken istället:
http://store.aquaristic.net/AQ57a9fd8ad77f9552ed46e5c43be5b327/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2334,,0,

#21 - 9 juli 2004 09:07
Stämmer inte. Jag har kört betydligt hårdare än så. Nu håller jag på och ökar på min CO2-nivå i karet och ligger stadigt på 8-10 b/s.

det klarar iaf verkligen inte min utan det bildas gas luckor...

tyckte jag om för där skriver dom istället hur många bubblor den klarar & inte liter

.....

Fel. Profistar Reaktor ska försörjas med flöde från ytterpump. Det är därför anslutningarna och monteringsanvisningen ser ut som de gör.

spelar juh verkligen ingen roll med inner eller ytter! men du får gärna bevisa mig fel! varför jag skriver pump är för att oftast har man bara 1000 l/h i ett ytter filter och den räkte inte till min..utan att bildas gasluckor vid 3-4 bubblor i sekunden..

Billigast är nog att köra genom ytterfilter och så slipper man hål i tänderna också

vad har du emot hemmabygge ;)...ehhh
#22 - 9 juli 2004 09:12
men om det är som du säger så är det nog dags att reklamera min för 450 kr!

för då är det enligt dig fel på den...
#23 - 9 juli 2004 09:13
Peter Nymans reaktor är ju smällfet! [:)]

Lite överkurs till baljorna i 200-litersklassen om man inte skall börja producera mineralvatten.
#24 - 9 juli 2004 10:32

cobol:

Byt till denna länken istället:

http://store.aquaristic.net/AQ57a9fd8ad77f9552ed46e5c43be5b327/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2334,,0,

Stämmer min länk var inte riktigt klockren :-)
#25 - 9 juli 2004 10:35
det klarar iaf verkligen inte min utan det bildas gas luckor...
Ja, det låter onekligen lustigt. Gas bildas ju alltid eftersom man hela tiden fyller på med nytt. Men det ska ju cirkulera i de små innerrören om flödet är rätt.

spelar juh verkligen ingen roll med inner eller ytter! men du får gärna bevisa mig fel!
Kanske inte. Jag tyckte bara du uttryckte dig som att man MÅSTE köpa en extra pump för att det ska fungera. Det är dyrt nog ändå ;)
Bevisa, hm..blir svårt men denna provocerande replik kanske: min setup fungerar - inte din ;) *skäms*

Har ju också för mig att du siktade vääääldigt högt med skyhöga CO2-nivåer när du brottades med att avgöra rätt bubbel. Har för mig att du pratade om 60-200 ppm och då ska det till en j*a reaktor i en 500 l balja.

vad har du emot hemmabygge
Inte nåt. Fortsätt laborera för hundan. Det sätter sprätt på tillvaron. Personligen vill jag inte ha en stor PET-flaska permanent i karet. Föredrar växter ;)
#26 - 9 juli 2004 11:06
gasfickor ska inte bildas för då har man för kass pump! det ska lösas upp snabbare då...och då krävs mer kraft..vilket resulterar i spill..för den reaktor kan ine hålla kvar små bubblor, vilka har större upplösnings förmåga.

jag har testar med mitt eheim 2028...funka verligen inte det heller.....så där rök dina bevis..."skäms"

högt och högt den klara inte mer än 35 mg/l....sedan var det stopp i ett 540 kar...

så hade jag haft dubbelt upp med växter hade jag bara haft 17 mg/l...vilket är för lite....

#27 - 9 juli 2004 13:21
gasfickor ska inte bildas för då har man för kass pump! det ska lösas upp snabbare då...och då krävs mer kraft..vilket resulterar i spill..för den reaktor kan ine hålla kvar små bubblor
Jäpp. Det kanske är som jag skrev i ett inlägg att gränsen för standardreaktorn (utan förlängare) går snarare vid 500 än 1000. Parantes: i min manual står det max kapacitet 800 l.

jag har testar med mitt eheim 2028...funka verligen inte det heller.....så där rök dina bevis..."skäms"

Det var snabbt marscherat på två dagar. Lite väl kvick att döma ut pryttlar eller?

Här kommer ett dåligt försök till bevis på "icke gasfickor". Bubbeltakten får du avgöra själv (Windows Media 2,7 Mb):
http://w1.143.telia.com/~u14304873/video/Reaktorblues.wmv

..och nej, det är inte "spill" det är härligt, riktigt härligt växtbubbel *myser*.

så hade jag haft dubbelt upp med växter hade jag bara haft 17 mg/l...vilket är för lite....
Jag har svårt att avgöra hur mycket som luftas ut v.s äts av växterna.
#28 - 9 juli 2004 13:37
hehe ..jag har haft min NYA botten i 4 dagar..nu(inte 2)
andra botten(korallsand) i 3 veckor.....(med t5 & co2!)
akvarium 6 år.....

it´s no fool your talking to!

Jäpp. Det kanske är som jag skrev i ett inlägg att gränsen för standardreaktorn (utan förlängare) går snarare vid 500 än 1000. Parantes: i min manual står det max kapacitet 800 l.

bara det säger en del.jag vet att det står 800 liter i manualen..
& sedan står det 1000 l på hemsidan...hur ska dom ha det!
#29 - 9 juli 2004 13:40
ps...varför kör du 5-10 bubblor i sekunden...i ett 200 liters....
enligt kalkylen står det 3 bubblor till 540 med ett kh på 17!!! för 35 mg/l
så då skulle du hamna på.....MASSVIS med co2 enligt brochyren!

så den där brochyren kan vi nog lägga åt sidan!
#30 - 9 juli 2004 13:47
såg filmen....du har ju en MEGA gasficka där nere..så ska det inte se ut...
precis så felade min!

men enligt dig så är det inte fel kanske...

där sipprar juh ut massor..

inte konstigt att vi inte kommer överrens.!
#31 - 9 juli 2004 13:47
holmby där har du svaret...
#32 - 9 juli 2004 13:48
ps...varför kör du 5-10 bubblor i sekunden...i ett 200 liters....
För att övertyga "no fool" att det går att kräma på lite mer i en ProfiStar reaktor utan att få gasfickor ;);) (ta det på rätt sätt please, jag är en sån dåre till sättet)

När jag inte håller på och labbar hej vilt håller jag 3-5 b/s i mitt 220 liters och landar i trakterna kring 30 ppm. Bättre att uttrycka det i "bra växtbubbel nivå". Blir det riktig tät djungel får jag kräma på lite till. Ansar jag hårt minskar jag lite. Växterna slukar.

Nej, jag slutar denna diskussion nu eftersom vi fördärvar den totalt för den stackaren som startade den. Trevligt var det hur som helst.

#33 - 9 juli 2004 13:54
jaja ..ok..kan vi göra.

men filmen visar tydligt och klart att du har en MEGA SUPER gasficka där nere..var bara det jag ville komma till....

det är därför det sitter ett rap hål..men det hinner inte med..din bubbel takt!...med andra ord för mycket ...

tack & hej ....
#34 - 9 juli 2004 13:58
ps. har nämligen varit i kontakt med simontorp....och dom kunde lätt konstatera att så ska den inte fungera...
då har man för många bubblor än vad den klarar...

vill bara göra detta klart för den stackarn som annars går och köper en...& slösar gas...satsa då istället på peter nymans..bioboll reaktor
#35 - 9 juli 2004 14:24
Oj, jag missade att du har fortsatt. Sorry.

Nej, blir det överskottsgas rapas det ur reaktorn och så är inte fallet. Med &gt;30 ppm @ 3-5 b/s i 220 liter tycker jag det är riktigt bra verkningsgrad (upplösning). Där får andra kommentera med sina erfarenheter (syftet med tråden).

Jag har mycket gas (bubblor) i min reaktor som löses (exponeras länge i vatten) upp. Gasen måste vara i kontakt med vatten för att lösas upp maximalt. Rapar den mycket har man nog gasat på för mycket.
#36 - 10 juli 2004 05:45
Tack janne22 och Bluesboy. Det var en intressant diskussion. Skall kolla upp petnys reaktor. Jag tror redan jag vet vilken det är men för säkerhets skull. Funderar på att gå över till 800 liters balja i framtiden.

Ny fråga: Är det någon som vet om man kan köra samma Co2 anläggning till två baljor. Kan man ha två utblås med CO2?
#37 - 10 juli 2004 05:47
Cobol: Fungerade grejerna bra ihop? Och är du nöjd med bubbelräknaren?
Är det några av sakerna du avråder ifrån?
#38 - 10 juli 2004 06:26
Jag vet att man inte skall köpa en backventil av plast. Vilken rekommenderar ni. Hittar bara två: en av plast den andra är bioplasts men där får jag tyvärr ingen bild.

Hittar inte heller dupla reaktorn som Peter Ny. har:(
#39 - 10 juli 2004 06:35
10 meter slang: 10 euro
http://store.aquaristic.net/AQ6e854e886fdf3a0a86aa1672574f9d9a/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2335,,0,

manometer och nålventil: 47.58 Euro
http://store.aquaristic.net/AQ6e854e886fdf3a0a86aa1672574f9d9a/app/details.php?shop=1,650,0,0,id1101,,0,

Magnetventil 220 V für CO2 (ab aqualine); 41,58 euro
http://store.aquaristic.net/AQ6e854e886fdf3a0a86aa1672574f9d9a/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2331,,0,

Teflonband 2 Rolle Bra att ha 3 euro (kanske 3?)
http://store.aquaristic.net/AQ6e854e886fdf3a0a86aa1672574f9d9a/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2336,,0,

Backventil i mässing:
Finns ej för tillfället

Bubbelräknare:
Vet ej vilken

Reaktor
Vill ha Dupla reaktor s men den finns inte.
Har ej bestämt mig

Så här ser det ut för tillfället. Några förslag, råd eller dyl.?
#40 - 10 juli 2004 09:35
co2 till samma balja ..går har jag för mig ..med en t koppling..tror jag sett någon skriva om det här på zoopet..

kan inte hjälpa dig mer än att min profistar regulator har funkat bra nu i 1,5 månad...den är väldigt lätt justerad.

har själv en bakventil i i plast..och den funkar inge vidare!

reaktorn, gör du rätt i att titta på duplas...

bubble räknare spelar ingen roll..vilken det är kan jag tänka mig...

Tack janne22 och Bluesboy. Det var en intressant diskussion.

VARSEGOOOO!
#41 - 10 juli 2004 10:03
Ny fråga: Är det någon som vet om man kan köra samma Co2 anläggning till två baljor. Kan man ha två utblås med CO2?
Intressant tanke. Ähh *tänker*...jag har inte sett någon lösning på det men för att spåna lite, om jag skulle bygga ihop något vad blir det då...*tittar rakt ut med tom blick*..vänta:

Varför inte så här?
Först tror jag inte ett dugg på att bara dela av utloppet till två reaktorer och montera någon klamma som klämmer åt den slang som har flödet med minsta motståndet, nej men:

Om man har den modellen av setup som jag med flera kör med där magnetventilen sitter direkt på regulatorn.
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=82

Där skulla man väl kunna tänka sig att man letar rätt på en T-koppling (typ på Festo eller liknande) och monterar in en nålventil till som går att köpa separat. Magnetventilen stänger av båda på natten och varje nålventil reglerar "sitt" kar. Kan det vara nåt?

EDIT: rättat 100 fakta- och stavfel
#42 - 10 juli 2004 14:19
Slösurfade lite och ramlade på lite CO2-pryttlar:

Tydligen finns det splitter till CO2 för att använda CO2 i flera kar samtidigt: http://www.aquarium-testers.com/en-us/dept_31.html

En länk med lite reaktorer för olika storlekar på kar:
http://www.azgardens.com/newCO22.php

En till (det är väl Reactor 1000 Peter kör med tror jag):
http://www.aquarium-testers.com/en-us/dept_27.html

Och sist lite om upplösningstekniker av CO2:
http://petfish.net/co2.htm
#43 - 10 juli 2004 16:12
Tack för svaren nu skall jag undersöka och läsa runt ännu mer tills jag har bestämt mig.

#44 - 17 juli 2004 16:45

Jag har mailat Tunze och aquaristic.net för att se om jag kan få reda på de fysiska måtten på Tunze-reaktorn.

Det hade ju varit retligt att beställa en och sedan upptäcka att den inte får plats i karet.

Nu har jag fått svar från Aquaristic.net, och tänkte föra informationen vidare om någon är intresserad:

Hello,

we got now the measurement from Tunze.

It’s 26x5x11 cm incl. holding device.

Annons