Nu är det äntligen dags för mig att investera i en riktig CO2 anläggning så jag skulle gärna vilja ha lite råd av mera kunniga.
Går det bra att blanda olika tillverkare och är det några man bör akta sig för?
Jodå, den fungerar alldeles förträffligt i mitt 220. Med dessa snabbäxande hulliganer till växter höll jag en bra CO2-nivå med 4-5 bubblor/sekund och Profistar Reaktor: http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=101du kanske har ett mindre kar som den skulle funka ok till...men inte fulländat!
Jag håller med janne22 att uppgiften 1000 liter är i högsta laget. Stort kar med mycket hungriga snabbväxande växter är jag övertygad att kapaciteten ligger under 1000. Jag har ju inte haft möjlighet att prova var gränsen går med bara ett kar, men en vild gissning skulle kunna vara 500-720 liter. Hade jag större kar än mina 220 liter med mycket växter skulle jag i så fall kosta på en femtiolapp och köpa till en förlängningsmodul vid en beställning.pågrund av att den inte var tillfredställande..för mitt 540 kar.(skulle klara 1000l)
Ursprungligen skickat av Holmby
cobol:
Då får du leta vidare eller plocka fram kameran och ordna en bild åt oss förvirrade reaktorsökare. [;)]
Fungerar den reaktorn du hittade bra?
Stämmer inte. Jag har kört betydligt hårdare än så. Nu håller jag på och ökar på min CO2-nivå i karet och ligger stadigt på 8-10 b/s.om du köper profistar..så klarar den inte mer än typ 3 bubblor i sekunden
Japp. Den klarar ju upp till fyra bubblor ;)den som holmby visade..tyckte jag om för där skriver dom istället hur många bubblor den klarar & inte liter
förutsatt att du har en pump..men det måste du ändå köpa till profistarn!...
Billigast är nog att köra genom ytterfilter och så slipper man hål i tänderna också [;)]alltså blir det både billigare att köpa & använda en hemma byggd
cobol:
Byt till denna länken istället:
http://store.aquaristic.net/AQ57a9fd8ad77f9552ed46e5c43be5b327/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2334,,0,
Ja, det låter onekligen lustigt. Gas bildas ju alltid eftersom man hela tiden fyller på med nytt. Men det ska ju cirkulera i de små innerrören om flödet är rätt.det klarar iaf verkligen inte min utan det bildas gas luckor...
Kanske inte. Jag tyckte bara du uttryckte dig som att man MÅSTE köpa en extra pump för att det ska fungera. Det är dyrt nog ändå ;)spelar juh verkligen ingen roll med inner eller ytter! men du får gärna bevisa mig fel!
Inte nåt. Fortsätt laborera för hundan. Det sätter sprätt på tillvaron. Personligen vill jag inte ha en stor PET-flaska permanent i karet. Föredrar växter ;)vad har du emot hemmabygge
Jäpp. Det kanske är som jag skrev i ett inlägg att gränsen för standardreaktorn (utan förlängare) går snarare vid 500 än 1000. Parantes: i min manual står det max kapacitet 800 l.gasfickor ska inte bildas för då har man för kass pump! det ska lösas upp snabbare då...och då krävs mer kraft..vilket resulterar i spill..för den reaktor kan ine hålla kvar små bubblor
Det var snabbt marscherat på två dagar. Lite väl kvick att döma ut pryttlar eller?jag har testar med mitt eheim 2028...funka verligen inte det heller.....så där rök dina bevis..."skäms"
Jag har svårt att avgöra hur mycket som luftas ut v.s äts av växterna.så hade jag haft dubbelt upp med växter hade jag bara haft 17 mg/l...vilket är för lite....
För att övertyga "no fool" att det går att kräma på lite mer i en ProfiStar reaktor utan att få gasfickor ;);) (ta det på rätt sätt please, jag är en sån dåre till sättet)ps...varför kör du 5-10 bubblor i sekunden...i ett 200 liters....
Intressant tanke. Ähh *tänker*...jag har inte sett någon lösning på det men för att spåna lite, om jag skulle bygga ihop något vad blir det då...*tittar rakt ut med tom blick*..vänta:Ny fråga: Är det någon som vet om man kan köra samma Co2 anläggning till två baljor. Kan man ha två utblås med CO2?
Jag har mailat Tunze och aquaristic.net för att se om jag kan få reda på de fysiska måtten på Tunze-reaktorn.
Det hade ju varit retligt att beställa en och sedan upptäcka att den inte får plats i karet.