co2 anläggning!

#1 - 19 februari 2004 15:19
Har fått råd att tillsätta co2 i karet till mina växter i 375l karet.
Har byggt upp 5l mäskdunk och 1,5l vattenreningsflaska och ledit ut den till pumpens insug, då jag fått detta goda råd då mina växter inte mådde så bra. Mäsken puttrar för fulla muggar så allt vatten i karet är fyllt med små bubblor så det nästan är dimmigt. Satte denna brygd i tisdagskväll.

1: Kan man få för mycket co2 så det blir skadligt för fiskarna eller växterna?
2: När ska man byta till ny brygd?
3: Hur länge bubblar det så här intensivt?

Kanske lite knepiga/dumma frågor, men jag vill så gärna ha en bra miljö i karet.
#2 - 19 februari 2004 15:24
du ska byta när det slutat bubbla.. jag vet inte men jag tror d kan bli för mycke co2
#3 - 19 februari 2004 15:28
Co2 sänker pH värdet så det beror ju på vad dina fiskar vill ha för nått pH värde
#4 - 19 februari 2004 15:38
Ursprungligen skickat av marcuslarsson

Co2 sänker pH värdet så det beror ju på vad dina fiskar vill ha för nått pH värde

Tack marcuslarsson för ditt svar. Mina fiskar vill ha allt mellan 6-8 i ph. Det edialiska hade varit 7 i ph för det mår alla fiskarna bra av. Hur mycket sänker en sådan här anläggning ph? Vill ju inte att fiskarna dör.

Tack cactuzz88 för svaret!
#5 - 19 februari 2004 17:01
[i]

Tack marcuslarsson för ditt svar. Mina fiskar vill ha allt mellan 6-8 i ph. Det edialiska hade varit 7 i ph för det mår alla fiskarna bra av. Hur mycket sänker en sådan här anläggning ph? Vill ju inte att fiskarna dör.

Det kan man omöjligt veta. Skaffa ett pH-test för att vara på den säkra sidan.

Har du märkt nån skillnad i tillväxten hos dina växter?
#6 - 19 februari 2004 17:05
Akvariet är ca 4 veckor gammalt och jag hade problem med co2 då vi har kommunalt vatten så växterna växte dåligt. Svårt att säga om jag fått resultat nu då brygden bara varit i gång i 2 dagar.
#7 - 19 februari 2004 17:23
Hej Marie!
Jag håller ju på med samma sak som dig. Hur går det för dig då?
Vad menar du med bubblor så det är dimmigt? :) Är det syre eller koldioxid bubblor?
Mitt experiment kan du ju se på den sidan jag posta förut.
#8 - 19 februari 2004 17:39
Ursprungligen skickat av blope

Hej Marie!

Jag håller ju på med samma sak som dig. Hur går det för dig då?

Vad menar du med bubblor så det är dimmigt? :) Är det syre eller koldioxid bubblor?

Mitt experiment kan du ju se på den sidan jag posta förut.

Ja med dimmigt menar jag att det är massa småbubblor som kommer ut ur pumpens utsug och de sjussas iväg med en sån fart att det kommer hur mycket co2 som helst i hela karets vatten. Jag hoppas att de ska gå bra för mig men det är ju bara 2 dagar sen jag starta upp det.

Vilken länk kan jag se din menar du?
#9 - 19 februari 2004 17:40
Man kan definitivt döda fiskarna med CO2. Ett pH-test (och helst även ett KH-test) är nog ett nödvändigt hjälpmedel för att veta när man hamnat rätt. Kör du dygnet runt? Hur mår fiskarna på morgonen?
#10 - 19 februari 2004 17:41
jag menar http://svesse.mine.nu/album/fisk/loggbok/loggbok.htm
#11 - 19 februari 2004 17:51
Ursprungligen skickat av skr

Man kan definitivt döda fiskarna med CO2. Ett pH-test (och helst även ett KH-test) är nog ett nödvändigt hjälpmedel för att veta när man hamnat rätt. Kör du dygnet runt? Hur mår fiskarna på morgonen?

Har bara ph och no. Men det är på väg =)
Ph är normalt på ca 7,5 och nu ligger det på 7. Kh har jag ingen aning om.
Ställer mäskhinken i kallt vatten på kvällen så det går lite långsammare på natten. Har inte riktigt kommit på hur jag ska göra för att stänga av på natten.
#12 - 19 februari 2004 17:53
Ursprungligen skickat av blope

jag menar http://svesse.mine.nu/album/fisk/loggbok/loggbok.htm

Jasså du menar din växtbok!!!
Ja den har jag varit inne i. Ja nu sitter vi med våra flaskor som vi inte skulle ha! *asg*

Har du så dimmigt du med i ditt kar?
#13 - 19 februari 2004 17:57
Jag har också gjort en CO2 anläggning, men jag glömde av den. Nu flera flera månader sedan som den tog slut (efter två veckor dvs.) Så gick det hål på slangen och det stank som bara den, ungefär som bränd hundskit. Gör inte samma misstag som jag gjorde ;)
#14 - 19 februari 2004 17:59
Ursprungligen skickat av atrix

Jag har också gjort en CO2 anläggning, men jag glömde av den. Nu flera flera månader sedan som den tog slut (efter två veckor dvs.) Så gick det hål på slangen och det stank som bara den, ungefär som bränd hundskit. Gör inte samma misstag som jag gjorde ;)

*asg* Nej det ska jag inte göra! Luktar det så så kommer jag nog ta ett snack med mina hundar och fråga vem som har skitit och vart de har gömt högen!
#15 - 19 februari 2004 19:16
hehe ja vi gör väl det.. Jag har iofs insett att jag utan problem kan ställa in flaskan i en garderob så jag ska nog göra det.
Nä jag har ingen dimma i karet. Men då har jag inte heller CO2 kopplad till pumpen utan den går bara ut genom en syresten...
#16 - 19 februari 2004 19:25
Tillsatte en flaska Ramlösa? Kan man hälla mineralvatten i akvariet? Vad är det bra för?
#17 - 19 februari 2004 19:33
det var bara ett litet experiment. Det jag ville ha ut av den flaskan var kolsyran...
#18 - 19 februari 2004 19:37
Funkar det då? Jag menar är det lönt för att växterna ska må bättre?
#19 - 19 februari 2004 19:48
Ichabod- Vad gör man inte för att få ett vackert och balanserat kar? :)

Har komunalt vatten så jag har minimalt med co2! Då får man göra något åt saken för att växterna ska trivas.

Annons