CO2 anläggning.

#1 - 23 juli 2003 23:52
Funderar på det här med CO2 anläggning till mitt 100 liters akvarie.

1. Finns det nån nackdel med att ha det?

2. Om man bygger en själv hur vet man då att det inte kommer för mycket CO2 i vattnet?

3. Istället för att använda PET-flaskor som någon nämner skulle jag vilja använda plastdunkar (ca 5 liter). Kommer CO2 utvecklingen att bli för stor i dessa? Håller sattsen längre om man har en dunk istället för en PET-flaska?

4. Finns det någon som kan rekomendera nåt ställe som säljer billiga magnetventiler?

5. Finns det inte en viss risk att det blir ett jäkla tryck i behållaren om man stryper tillförseln till akvariet på natten? Borde ju bubbla till mycket när man släpper på det på morgonen och ge en rejäl CO2 topp.

6. Släpper man ut CO2:n i rummet på natten istället för akvariet kommer det lukta ganska illa va?

7. Kan man avända CO2-patroner typ sådana som är till för bildäck etc? Om någon har gjort det undrar jag hur man bygger en anslutning på patronen...

Mångra frågor blev det...
Tack på förhand...
#2 - 24 juli 2003 00:38
det finns lite olika sätt at hitta co2 det finns en del som har små hållare till co2 patroner som är till luftgevär och en del använder co2 tuber som är till läskapparater. man får använda en bubble mätare för att se hur mycket gas som man tillsätter i karet och där dimensionerar man antalet bubblor/minut till antal liter vatten i karet.
som gas reglering får man nog laborera med olika tryck-klockor som ev en svets handlare har om man inte köper ett färdigt co2 kitt.
co2 luktar inget.....
#3 - 24 juli 2003 06:09
1. Inte om man vet vad man håller på med.
2. Det vet man inte. Mät pH och pröva dig fram tills du hittar rätt dosering.
3. CO2-utvecklingen beror på hur mycket jäst-socker man har i. Fyller man en femlitersdunk med mäsk blir den förstås större än om man fyller en 1 1/2 liters flaska. Men det är ju inget som säger att man måste fylla hela dunken.
4. För akvariebruk www.aquaristic.net. Tror det går att köpa ännu billigare som inte är avsedda för akvariebruk - men vet inte var.
5. Livsfarligt. Troligaste scenariot är att dunken exploderar på natten (och då blir svaret på den andra frågan nej - du har inget tryck alls på morgonen, men mäsk på hela väggen ;-)).
6. Så gör jag och det luktar inte ett smack.
7. Frågan är väl om det i längden blir nåt billigare än att köra med riktiga gastuber och om det finns regulatorer som passar på dessa patroner. Men det vet jag inte.
#4 - 24 juli 2003 09:25
Kan man om man köper ett ytterfilter utan möjlighet att koppla in CO2 tiförsel på filtret koppla in CO2 tilförseln med en "t-koppling" kå tillopsslangen till filtret? Eller blir det aldeles för stor ejektorverkan? Typ PET-flaska/dunken sugs ihop?
#5 - 24 juli 2003 10:03
Om du har ett vanligt ytterfilter så kan du köpa de flesta reaktorer och koppla på utblåset. Att tillsätta co2 i pumpen är ett riskabelt projekt. Nitrificeringsbakterierna konsumerar syre och producerar co2. Därför skall man tillsätta (om något) syre i filtret.
MVH
Magnus
#6 - 24 juli 2003 11:30
Dessutom är det inte alla filter som tål att fungera som gasreaktorer. Pumpen kan gå torrt och skära ihop, och om inte det händer blir det ofta ett j-a liv. Eheim, t.ex. avråder från att köra CO2 genom deras filter. Om man nu har ett filter som tål det, verkar det väl enklare att bara stoppa in CO2-slangen i insugskorgen i stället för att hålla på med T-kopplingar. Gasen stiger ju uppåt och kommer att följa med in i filtret iallafall.
#7 - 24 juli 2003 22:29
Om man släpper in det i returslangen till akvariet då? Man kanske kan ha en ganska lång slang så att vattnet har god tid på sig att ta upp CO2:n? Eller blir det för stor friktion i slangen (om det är typ 3 meter extra) för pumpen?
#8 - 25 juli 2003 03:34
Gör en reaktor av en uppochnervänd avsågad pet i stället.
MVH
Magnus
#9 - 25 juli 2003 06:15
En lång slang funkar förmodligen inte; bubblorna kommer att, till största delen oupplösta, bara hänga med vattnet ut i akvariet. Annorlunda kanske om du hänger upp slangen i taket så du har en tre meter lång nedåtriktad vattenstråle. Då börjar det likna en reaktor, men av någon anledning tror jag inte du vill göra så ;-).
I mitt 100 l akvarium får jag ganska bra upplösning (KH 5-6, pH 7) med bara en syresten av alträ som släpper ut bubblorna alldeles under pumpens utblås. Absolut enklaste lösningen, och om det funkar tillräckligt bra, så varför hålla på och böka?
#10 - 30 juli 2003 11:01
Hej
Jag har precis byggat färdig mitt CO2 anläggning till mitt 160 liters kar. Jag undrar hur ta innan börjar bubla från syresten?

MHV mauro
#11 - 30 juli 2003 11:35
Läsvärt.

http://www.qsl.net/w2wdx/aquaria/diyco2.html
#12 - 30 juli 2003 11:35
hej!
Är det någon som vet hur länge ta att bubbla?
Jag har byggt från akuarieguiden information hur man bygger un CO2 anläggning
Tack

MHV mauro
#13 - 30 juli 2003 16:56
Har det inte börjat bubbla nu, så är det nog något som är fel, förmodligen otätt någonstans.
#14 - 31 juli 2003 06:52
JA!! Det har börjat att bubbla igår eftermiddag!

Jag bara undrar om jag får för micket CO2 i mitt 160 l kar?
Hur man räkna det?
Jag får ca 120 bubblor/min

Är det för mycket?

MHV mauro
#15 - 31 juli 2003 07:41
Du kan räkna ut det på den här sidan, om du vet pH och KH i karet http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm

M.W
#16 - 31 juli 2003 13:12
Hej!

Jag har kört med pet mäsk i snart ett halvt år:

150 lit kar
kh=11
1 pet 1.5lit + 0,5 liters pet bubbelräknare
1 liter vatten, 2 dl socker, 0,5 paket brödjäst(billigast)
Träbit som difusor placerad så pumpflödet drar med sig bubblorna

Eftersom jag har så hårt vatten så behöver jag byta mäsk 2 ggr per vecka för att få ett ph på 7,5 som både mina fiskar och växter trivs med.

Att försöka stänga av eller spara co2 är inget bra pga det blir flera hundra liter per natt, bättre att släppa ut det.

Det lär gå att pumpa in co2 med en vanlig syrepump, men man får bygga om den lite. Då kan man ha co2 bara på dagen. Det är inte nödvändigtvis tvunget att stänga på natten (jag gör inte) det beror på akvariets förutsättningar.

Bästa sättet att få mäsken att räcka längre lär vara att blanda gelantin i sockerblandningen.

Det finns massor att läsa här på forumet, bara att söka.

Urban
#17 - 1 augusti 2003 08:27
Om du vill ha en "snabbstart" på mäsken så se till att sockervattnet håller 38°C innan du blandar i jästen,går bra att kontrollera tempen med en febertermometer.

Mvh Sebban
#18 - 1 augusti 2003 08:47
Borde det inte vra bra at ha en temp som är 38 grader hela tiden? Kan man inte ha en dopväremade i mäsken?
#19 - 3 augusti 2003 20:45
Jo, det är sant. Men det är praktiskt omöjligt,det är för liten volym. Jag har min mäskflaska stående på lysrampen, precis ovanför där reaktorn är monterad, inte speciellt snyggt det fungerar väldigt bra. Min fru tycker dock att det är skitfult. Ett alternativ jag har funderat på är att sänka ner mäskflarran i akvariet då blir tempen jämnt 27°c och frugan kanske något nöjdare.

#20 - 4 augusti 2003 05:54
Jag har mäskflaskan i en 10-liters vattenhink med en doppvärmare i. Funkar hur bra som helst.
#21 - 4 augusti 2003 06:34
Hej!

Jag förstår inte varför er mäsk inte jäser i rumstemperatur.
Jag har provat med både torrjäst och brödjäst(den billigaste) och min mäsk jäser ut på 3-4 dagar

Urban

Annons