Kan någon förklarar lite lätt det här med att tillsätta co2 till växterna i akvariet? Hur fungerar det? Varför, och hur går det egentligen till?? :) Fattar inte riktigt trots lusläsningen i trådarna känner jag...kör idag me PMDD och Easycarbo men behöver man extra co2 me tro?
är inte så insatt men ja byggde mig ett eget system för ca 250 kr +mäsk eftersom de är så billigt och växterna mår bra så tyckte ja e va lika bra o skaffa :) har haft i 2 veckor nu och växterna har fått fin färg o växer bra :) så jag tycker du ska skaffa de.. mäsken kosta ju runt 30 kr och den håller 5-6 veckor så är ju värt o prova iaf
Hur man tillsätter CO2: Man leder ner koldioxidgas ner i akvariet och låter gasen virvla runt i vattnet tills den är upplöst. Man kan virvla runt gasen i t ex ytterfiltret eller speciella rör som kallas reaktorer. Det går även att använda keramikdiffusorer (ser ut som "syrestenar" men ger mycket finare bubblor - nästan som rök).
Varför det funkar: Växter omvandlar koldioxiden till syre under fotosyntesen och behåller kolet för att bygga upp sig själva - växter består till hälften av enbart kol. Kolidoxid är alltså det enskiljt viktigaste ämnet för alla växter och styr då naturligtvis helt och hållet hur snabbt växten kommer kunna växa om växten på något sätt är begränsad av koldioxid. Ingen koldioxid ingen fotosyntes.
Undervattensväxter har det mycket tuffare att ta in koldioxid än övervattensväxter eftersom vatten i jämnvikt med luften innehåller runt 100 ggr lägre koldioxidnivåer. Övervattensväxter har även små hål i bladen, klyvöppningar (stomata), som dom tar in CO2 med vilket undervattensväxter saknar (undantag finns såklart).
Undervattensväxter har genom evolutionen anpassat sig för detta prekära problem genom alla möjliga roliga fiffiga lösningar: En del kan om dom är starkt CO2-begränsade börja använda bikarbonat i vattnet, och många bildar extremt tunna blad som är kanonbra på att ta ut mycket låga CO2-nivåer ur vattnet.
Kan en akvarist då på minsta lilla sätt öka CO2-nivån i vattnet så blir effekten alltid häpnadsväckande. Fotosyntesen kickar in på högvarv så att man t om kan se det:
Jo det är proffslösningen, men om du göder med easy carbo så är det ett enklare alternativ och du behöver inget mer, själv har jag valt mäskmetoden, kostade mig ca 20kr med slang och dunk, sen en sats mäsk kostar väl typ 3kr per 2veckor :)
Enkel variant av co2 gödning.
Luftslang, syresten i ena änden.
Ner med syrestenen i vattnet o sen blåser du i andra änden.
Kanske inte är lika effektivt som mäskning o flaskor men du får samma resultat.
Jag har kört lowtech några år nu med växter och göder med easycarbo, tropical aquaplant och co2 till försel som jag skrev.
Jag blåser typ 3-4gånger så har mina växter fullt tillräckligt med co2 i nästan 1vecka...
Nu spelar jag ju trumpet så jag har nog relativt stor lungkapacitet men men...
Jag blåser typ 3-4gånger så har mina växter fullt tillräckligt med co2 i nästan 1vecka...
Detta låter för otroligt för att vara sant. Den koldioxid du lyckas få ner i akvariet (oavsett metod) vädras med största sannolikhet ur akvariet inom 1-2 dygn.
Ner med syrestenen i vattnet o sen blåser du i andra änden.
Kanske inte är lika effektivt som mäskning o flaskor men du får samma resultat.
Jag har kört lowtech några år nu med växter och göder med easycarbo, tropical aquaplant och co2 till försel som jag skrev.
Nu spelar jag ju trumpet så jag har nog relativt stor lungkapacitet men men...
Bara en undran, ger du easycarbo i samma kar som du andas lite?
easycarbo är ju om jag förstått rätt ett sätt att tillföra co2 till växterna så det påverkar väl isåfall betydligt mer än den lilla mängd du tillför via utandningsluften?
men hur får man in gasen in till ytterfiltret?? alltså utförlig beskrivning - inte bara att man här i det genom ytterfiltret! :) kan man annvända det vanliga ytterfiltret?
hur vet man hur mycket gas som ska i och hur "doserar" man?
Jag undrar om det är möjligt att göra ett eget CO2 system till akvariet med hjälp av kolsyre brandsläckare? Har nämligen utav olika anledningar ett gäng brandsläckare i källaren av modell lite äldre och undrar om det är möjligt att på ett billigt sätt omvandla dom till att tillföra CO2 i ett akvarium?
Ja det går alldeles utmärkt och är så de flesta gör.
Du behöver regulator, nålventil och en magnetventil till den.
Det finns olika teorier om man ska såga av stigröret eller inte i släckaren. Så det gör du som du vill.
Jasså ! :D Låter ju jättespännande finns det någon guide eller liknande med bilder ifall man skulle vilja pröva på att göra en sådan anordning? Vart kan man köpa regulator, nålventil och magnetventil kollade PWSS men där hittade jag bara magnetventil sen sökte jag på nålventil men då kom det något för saltvatten och regulator fanns inte?
Någon som vet hur länge en sådan refill flaska håller? Står 74 gr på den...
Finns flera fabrikat av "mini"-anläggningar typ denna. Tillverkarna säger att det räcker i evighet. Och det kanske det gör i ett litet glest planterat kar där man bara vill ha lite fräshare växter. Men jämför Hydors 4 bubblor per minut med Defdacs tips om 1 bubbla per sekund. Med en bubbla per sekund så blir det 18 dagar istället för 270.
Och tänk på att till dessa minianläggningar funkar inga andra flaskor än dessa små engångsflaskor.
Jag tror att snäppet större anläggning för Sodastream och liknande utbytbara flaskor är ett bättre val i längden.
En sådan anläggning kostar minst det dubbla på nätet i Sverige och ännu mer i butiken på stan.
Om den lokala brandskyddsfirman vägrar att fylla tyska tuber så får man handla en ombyggd brandsläckare. Naturligtvis så kan man välja ett kit utan tub och handla brandsläckaren direkt.
En annan tysk firma som har enhetsfrakt 20 Euro och engelskspråkig hemsida.
Jo finns ju en djungel...men hade ju kännts bra att handla det i sverige med garantier och dylikt...e ju inte jättehaj på tyska heller ifall något strular [B)]
Men som sagt e väl svårt att komma under 2 lakan med tub å allt...
Men 4 bubblor per minut kanske är att jämföra tillväxten med easycarbo som jag redan använder då? [:o]
Jo finns ju en djungel...men hade ju kännts bra att handla det i sverige med garantier och dylikt...e ju inte jättehaj på tyska heller ifall något strular [B)]
Men som sagt e väl svårt att komma under 2 lakan med tub å allt...
Men 4 bubblor per minut kanske är att jämföra tillväxten med easycarbo som jag redan använder då? [:o]
Jag är själv i läget att jag ska köpa. Har läst alla trådar här och surfat runt på de tyska sidorna. Och precis som du så skulle jag också gärna handla i Sverige. Men med den stora prisskillnaden så kan man ju faktiskt skita i garantin, beställa nytt den del som felar och ändå komma billigt undan.
För min del blir det tyska grejor. Så långt har jag bestämmt mig. Men med eller utan tub ? Och vilket kit ? Vilken butik ? Och vad ska jag säga till frugan ? Några små frågor kvar. ;)
Jag ska oxå beställa CO2 snart, så väntar med spänning på vad ni två kommer fram till, och om ni kan rekommendera affär/märke efter installation... =) Eller, kanske säga vad jag ska undvika... :P
Beställ ett utan tub, eller kasta tuben när den är tom och skaffa en fet rackare från bradstationen. Även om du kastar tuben, så har du ändå sparat en rejäl slant från Tysken!
Ja det kanske e det enklaste att bara köpa en t-koppling ja! Fast man behöver väl en bubbelräknare till då oxå antar ja... Säkert bra grejor från bägge butikerna, men "ditt" alternativ ser ju lite "rejälare" ut än de jag kollade på ovan...
Sen behöver jag väl en bubbelräknare och reaktor till det andra akvariumet med... Fast jag fattar det som att reaktorn har någon slags inbyggd bubbelräknare i detta kitet redan? Några tips på prylar som borde passa till akvarium nummer 2? :p
Sen behöver jag väl en bubbelräknare och reaktor till det andra akvariumet med... Fast jag fattar det som att reaktorn har någon slags inbyggd bubbelräknare i detta kitet redan? Några tips på prylar som borde passa till akvarium nummer 2? :p
Rätta mig om jag har fel, men prylen på din länk är bara en nålventil.
Aquaristic's kit på första länken har nålventilen moterad direkt på reduceringsventilen. Så här:
Sedan är det meningen att man ska ha en bit slang till magnetventilen och sedan ytterligare en bit slang till backventilen och sedan långa slangen till reaktorn. (Som har inbyggd bubbelräknare.)
Om man ska ha en t-koppling så ska magnetventilen sitta först, direkt på reduceringsventilen, och sedan t-kopplingen, två backventiler och två nålventiler. Annars så måste man ju ha två magnetventiler.
Se bilden: (Scrolla ner om du inte ser hela bilden)
Den här grunkan är moduluppbyggd. Som du ser så har den två t-kopplingar så det går att skarva på i princip hur många t-kopplingar och nålventiler som helst. Backventilen är den "grova muttern" mellan t-kopplingen och nålventilen.
Det som saknas för att få ett komplett kit är flaskan, två reaktorer och några meter slang. Jag kan tyvärr inte hitta ett färdigt sådant kit på deras sida. Men plockar man ihop grejorna löst så blir det cirka 200 med 2 kg flaska.