co2?

#1 - 3 april 2007 21:06
Fick inte mäsk-systemet att funka så ska nu köpa co2 system. Har funderar på dem lite billigare mäskmetoderna som är klara. Men så kom jag på att vi har en kolsyrepatron från en sodastreamer , finns det inget billigt tillbehör eller vad man ska kalla det för som gör att man kan använda?
#2 - 4 april 2007 05:08
även om man har en tub så kostar resten en hel del tyvärr..

är det "skruvgänga" på flaskan ???

http://www.hydor.it/inglese/co2_advanced.htm

dock ligger ett sådant minipaket säkert på över 1000 pix tyvärr..
#3 - 4 april 2007 06:19
Ah, tackar så mkt.
Får prova mäsk och senare kanske satsa på något mer seriöst :)
#4 - 4 april 2007 06:52
Oneway skrev:
Ah, tackar så mkt.

Får prova mäsk och senare kanske satsa på något mer seriöst :)

vi börjar från punkt 1:
vad var det som inte fungerade med mäskmetoden?
#5 - 4 april 2007 10:17
bena skrev:
vi börjar från punkt 1:

vad var det som inte fungerade med mäskmetoden?

Det receptet jag körde på var:
1 Liter vatten
2 Dl socker
en halv paket torrjäst.

Sen var det första flaskan med mäsk, och i den gick det ner en slang ca 1-2 cm och silikonat runt slangen.
Flaska två var med rent vatten ca halvfull och i den gick slangen från mäsken ner i botten och en annan slang var ca 1-2 cm ner i flaskan och silikonat runt om. Den slangen från flaska 2 gick tilll akvariet med en syresten i slutet :)

Men det börja aldrig bubbla i akvariet.och då lät jag det stå 3 dygn.
#6 - 4 april 2007 10:37
då läckte det nog någonstans..bara för en test så kan du ta bort syrestenen o se om det kommer gas ifrån slangen då.. dvs ner med bara slangen i vattnet o se om det bubblar.. håll den nära ytan först o gå neråt.
#7 - 4 april 2007 10:39
jag kör 5dl socker
5L vatten.
ett krm torrjäst
1tsk bikarbonat
2msk välling
pulver.
kokar som tusan i några veckor.

bubblade det inte alls i flaskorna då? kan vara så att jästen har dött. testa att köra om det igen (behöver ju inte koppla det till akvariet utan kan ha det på diskbänken) men testa att använda 1L akvarievatten. det håller en lagom temp.
#8 - 4 april 2007 11:02
Gjorde om det igen.
Recept:

1 liter vatten
1 krm bakpulver
1 krm bikarbonat
1,5 dl socker
1,5 tsk torrjäst

Byta även ut den stora 1,5 reningsflaskan till en 0,5 Liters flaska.

*Hoppas nu*
#9 - 4 april 2007 11:02
bena skrev:
jag kör 5dl socker

5L vatten.

ett krm torrjäst

1tsk bikarbonat

2msk välling

pulver.

kokar som tusan i några veckor.

bubblade det inte alls i flaskorna då? kan vara så att jästen har dött. testa att köra om det igen (behöver ju inte koppla det till akvariet utan kan ha det på diskbänken) men testa att använda 1L akvarievatten. det håller en lagom temp.

Jovisst bubbla det i reningsflaskan.
två bubblor i sekunden typ.
Men kom aldrig till akvariet. :(
#10 - 4 april 2007 11:23
lycka till..
#11 - 4 april 2007 11:55
Oneway skrev:
Jovisst bubbla det i reningsflaskan.

två bubblor i sekunden typ.

Men kom aldrig till akvariet. :(

då hade du en läcka mellan reningsflaskan och akvariet. största boven är kapsylerna. har man missat en tätning där så försvinner trycket rätt snabbt. bara att täta med typ silikon.

och ditt mäskrecept. risken är att det kommer att jäsa på som satan i början, men att det slutar rätt snabbt pga att den mängden jäst du har kommer att äta upp sockret relativt snabbt. och risken finns så att det blir svajiga nivåer av co2 som då triggar tofsalger.
jäsa långsamt i kombination av att man har flera flaskor kopplade till sitt system som byts i regelbundna intervaller är a och o.
#12 - 4 april 2007 11:57
Oneway skrev:
Gjorde om det igen.

Recept:

1 liter vatten

1 krm bakpulver

1 krm bikarbonat

1,5 dl socker

1,5 tsk torrjäst

Byta även ut den stora 1,5 reningsflaskan till en 0,5 Liters flaska.

*Hoppas nu*

bakpulver och bikarbonat fyller samma funktion. så byt ut det ena mot proteiner (t ex välling, mjölkpulver, bodybuildar-pulver etc)
och 1.5L var lite stort för en reningsflaska. 0.5L är mer än nödvändligt, men det brukar funka bra.
#13 - 4 april 2007 12:30
bena skrev:
bakpulver och bikarbonat fyller samma funktion. så byt ut det ena mot proteiner (t ex välling, mjölkpulver, bodybuildar-pulver etc)

och 1.5L var lite stort för en reningsflaska. 0.5L är mer än nödvändligt, men det brukar funka bra.

Bör jag köra två flaskor mäsk och isåfall hur ska det kopplas.
En slang från ena mäsken till andra typ 2 cm ner i varje flaska?
#14 - 4 april 2007 13:02
Manne_74 skrev:
lycka till..

Tackar.
#15 - 4 april 2007 13:03
bena skrev:
då hade du en läcka mellan reningsflaskan och akvariet. största boven är kapsylerna. har man missat en tätning där så försvinner trycket rätt snabbt. bara att täta med typ silikon.

och ditt mäskrecept. risken är att det kommer att jäsa på som satan i början, men att det slutar rätt snabbt pga att den mängden jäst du har kommer att äta upp sockret relativt snabbt. och risken finns så att det blir svajiga nivåer av co2 som då triggar tofsalger.

jäsa långsamt i kombination av att man har flera flaskor kopplade till sitt system som byts i regelbundna intervaller är a och o.

Hur som helst, jag har satt dit en flaska mäsk till, tack för all hjälp. än har det inte börjat bubbla, ger det til imorgon funkar det inte då får jag åka och handla något.
#16 - 4 april 2007 13:28
Jag kör på benas byggsats och recept, funkar hur bra som helst, bara sprutar ut kolsyra :D
#17 - 4 april 2007 13:36
ska man täta kapsylerna också? altså där man skruvat dit dem?
#18 - 4 april 2007 13:50
Oneway skrev:
ska man täta kapsylerna också? altså där man skruvat dit dem?

behövs inte. och då får du inte av dem igen ;)
#19 - 4 april 2007 13:51
Oneway skrev:
Hur som helst, jag har satt dit en flaska mäsk till, tack för all hjälp. än har det inte börjat bubbla, ger det til imorgon funkar det inte då får jag åka och handla något.

tar ett dygn ca innan det börjar.
Bilagor:
#20 - 4 april 2007 13:52
Oneway skrev:
Bör jag köra två flaskor mäsk och isåfall hur ska det kopplas.

En slang från ena mäsken till andra typ 2 cm ner i varje flaska?

här är en beskrivning med bilder.
har dock byggt en annan reaktor nu.
http://www.plantswap.se/artiklar/DIYCO2.htm
#21 - 4 april 2007 13:55
bena skrev:
behövs inte. och då får du inte av dem igen ;)

Det var det jag tänkte och jag orkar inte bygga en ny varje gång jag ska byta mäsk.
Nu står det två 1,5 liters flaskor med mäsk och en 0,5 liters reningsflaska.

tack för all hjälp av er alla :)

Annons