Co2 ??

#1 - 4 april 2006 16:09
Är ute efter tips om Co2 system.. Vet någon nån bra återförsäljare, eller nått system som är bra.

Har letat o tittat runt lite men har inte huttat så många
som säljer hela system, men här är ett från akvarieshopen.com/shop/ :

Ett komplett co2 system till akvarium ca 250 L.
Co2 tub på 500 gr följer med.

Prodac Co2
Tillverkare: Prodac
1 299,00 kr

Tror ni att det är nått o ha, eller ska man satsa på värre grejer på en gång eller tror ni att det skulle räcka?

/Emil
#2 - 4 april 2006 16:21
Komplet o komplet, de e ju lite beroende på vad man vill ha.
Jag skulle köpa komponenter på aquaristic.net, man blir bara så besviken när man köper nåt som inte är riktigt vad man skall ha. Skippa 5oo grams tuben och skaffa en brandsläckartub på 6 kg istället, mycket billigare och mindre bök med påfyllningar.
#3 - 4 april 2006 18:25
Jag skulle rekomendera hydor´s Green NRG. Funkar bra till akvarium upp till 300L och är väldigt lätt att starta och använda. lite dyrt att köra i längden kanske men som sagt väldigt lätt att starta och använda..
Pris: komplett sats, innehåller engångstub med ställ, tryckregulator, bubbelräknare, backventil, Ario CO2-diffusor och slang. (har inte sett den i delar någonstans) mellan 1300 och 1700(!) kr. finns säkert billigare på nätbutikerna men jag föredrar att stödja dom "vanliga" butikerna, men som sagt priserna varierar..
Refill patron (på 75g) kostar mellan 100-125kr men dom varar faktiskt väldigt länge (min har varit igång i 3mån. och jag räknar med att den skall vara i yterligare 3mån. men det beror på hur mycket co2 man vill ha ut i karet).
#4 - 4 april 2006 18:28
Okey, och jag behöver??

"Jag skulle köpa komponenter på aquaristic.net, man blir bara så besviken när man köper nåt som inte är riktigt vad man skall ha"

Okey, tackar för tipset, jag har lyckats fixa en brandsläckare nu, kan välja mellan 2 och 6 kg.. Men jag är inget proffs på Co2, kan du kanske tipsa mig om vad jag bör köpa på aquaristic.net?

Pappillon Ceramic reactor Alife CO2 2550 - Kanske en sån?
Magnetic valve 220 V for CO2 - Nått man måste/bör ha?
CO2 needle-/ Dosage valve ? eller den andra här kanske är bättre?
CO2 Pressure reducer with 2 Manometer + dosage valve
Eheim CO2 Reactor ?
Papillon security valve 2530 ?

Kan nån kunnig hjälpa mig o säga vad jag behöver köpa för att få det funka..

Thanx! =)

/Emil
#5 - 4 april 2006 18:52
[quote=jagtep]Jag skulle rekomendera hydor´s Green NRG. Funkar bra till akvarium upp till 300L och är väldigt lätt att starta och använda. lite dyrt att köra i längden kanske men som sagt väldigt lätt att starta och använda..
Pris: komplett sats, innehåller engångstub med ställ, tryckregulator, bubbelräknare, backventil, Ario CO2-diffusor och slang. (har inte sett den i delar någonstans) mellan 1300 och 1700(!) kr. finns säkert billigare på nätbutikerna men jag föredrar att stödja dom "vanliga" butikerna, men som sagt priserna varierar..
Refill patron (på 75g) kostar mellan 100-125kr men dom varar faktiskt väldigt länge (min har varit igång i 3mån. och jag räknar med att den skall vara i yterligare 3mån. men det beror på hur mycket co2 man vill ha ut i karet).[/quote]

Den anläggningen kan knappast göra något för växterna. I ett 300 liters akvarium bör det gå åt ungefär 30 gram/dag. Tuben på 75 gram skulle således räcka ungefär två dagar...

Kostnaden för fyllning är åxå horribel, det är ungefär hälften av kostnaden de flesta betalar för att fylla 6000 gram !

Så ursäkta mej men det låter skräp om det !
#6 - 4 april 2006 19:08
[quote=emillifvergren]
Okey, tackar för tipset, jag har lyckats fixa en brandsläckare nu, kan välja
mellan 2 och 6 kg..
[/quote]

Får du plats med en 6 kilos tub så blir det billigare i längden, det kostar nämligen ungefär samma pengar att fylla en 2 kilos som en 6 kilos. Räkna själv ut hur ofta du kommer behöva fylla. Det går åt cirka 10gram varje dag för ett hundra liters akvarium

Dom flesta köper :

Regulator inkl nålventil
http://store.aquaristic.net/AQd2d22befe955a6f61085064594bf600a/app/details.php?shop=1,650,0,0,id891,,0,

Magnetventil för att stänga av nattetid
http://www.aquaristic.net/AQ6c6e353605f1af667806a5fa78a5ebb4/app/details.php?shop=1,650,0,0,id1944,,0,

Slang och backventil kan du köpa vart som helst, slangen bör dock inte vara av PVC-plast för den smälter av co2.

Reaktor är det svåraste tycker jag, en del man köper för dyra pengar är sämre än en simpel pump och en ramlösa-flaska... Men du kan ju alltid prova med att köra ner gasen i ett ytterfilter. En del gillar den lösning en del gör det inte.
#7 - 5 april 2006 11:51
Okey. Tack för tipsen! Ska lägga in en order på Aquaristic.net idag, med det som behövs. Men..

Har hittat ett antal Co2 bubbel räknare, är det nått man behöver?
Kan man ställa in mängden efter antal bubblor på något sätt?

Eller ska man ställa in mängden med hjälp av ph, och kh?

Och isåfall hur länge ska man ha det igång innan man mäter, och hur mkt är bra & hur mkt är för mkt?

Eller måste man köpa en dyr digital mätare (förstår att det är bäst men)?

Nån som vet svar på nånting av det?

/Emil
- 2 X Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -
#8 - 5 april 2006 12:08
Har hittat ett antal Co2 bubbel räknare, är det nått man behöver?
Jag tycker en bubbelräknare är bra. Syns till höger under insuget på denna bild: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=354
Kan man ställa in mängden efter antal bubblor på något sätt?
Ja precis. Man måste ju ställa in lite grovt med finjusteringen (nu håller jag nog på och krånglar till det märker jag...). Med nålventilen justerar man in ett konstant flöde av CO2 utifrån den konsumtion man tror sig behöva för aktuellt akvarium. Storlek på akvarie, antal växter mm. bestämmer hur mycket man måste kräma på. Flödet resulterar i ett antal bubblor per sekund i bubbelräknaren.

Eller ska man ställa in mängden med hjälp av ph, och kh?
Inte eller - också.
Med ph (och kH) får man ett kvitto på att det flöde man har ställt in räcker till för att lösa upp tillräckligt med gas i vattnet.

Eller måste man köpa en dyr digital mätare (förstår att det är bäst men)?
Nej, inte alls. Om du mäter med ett bra pH-test i droppform kranvattnet och sedan akvarievattnet vid 3/4 av den belysta tiden kan du jämföra dessa. Ett bra riktvärde är att pH:t ska ha sjunkit omkring 1 enhet (t.ex. pH 8.0->7.0). De flesta mäter dock pH och kH och slår upp mängden CO2 i en s.k. CO2-tabell.
Bubblar växterna vid denna tidpunkt vet man dessutom att ljus & gödning är ok.
#9 - 5 april 2006 13:33
Ok, det låter bra

Har du nån aning om ett : Sera Co2-test är nått att ha? Ska man införskaffa ett sånt också eller räcker det med ph, kh test?

/Emil
- 2 X Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -
#10 - 5 april 2006 13:43
[quote=emillifvergren]Har du nån aning om ett : Sera Co2-test är nått att ha? Ska man införskaffa ett sånt också eller räcker det med ph, kh test?

/Emil
- 2 X Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -[/quote]

Jag köpte ett Sera Co2 test. Var en plastbehållare som skulle sättas inne i akvariumet. Totalt värdelöst! Köp nåt annat kul för pengarna istället.:D
#11 - 5 april 2006 13:59
Jag håller med Lena123. Bättre att lägga pengarna på ett bra pH-test med bra upplösning (små steg i avläsningsskalan).
#12 - 5 april 2006 14:44
Jag har kört med både :

JBL 6,0-7,6
Hagen 6,0-7,6

och de fungerar fantastiskt bra båda två, har man bra färgsinne så klarar man av att avläsa tiodelar med dem. Hagens räcker mycket längre (200ggr) så det är nog att föredra om man kan hitta det.
#13 - 6 april 2006 10:25
Ok. tack för alla svaren..

Kollar runt lite o funderar på en Tunez kontroller med magnetventil, men det blir en lite senare fråga. Billigaste jag hittat är Tunez 7074, med magnet kontroll o allt, kostar 3300 på pwss. Men ialf, om jag nu fixar kh test o har ph test, o Co2:n är fixad. Jag har hittat en bra länk till en co2 tabell http://www.pny.se/akvariedagbok/co2table.html

Och antar att det är bäst i ligga inom det gröna området.

Och Co2 sänker ph´t eller?

Om man ligger runt ph7, ska man försöka ligga på mellan 5-9.5 i kh?
Mellan 15-29 i co2 halt eller? Hur funkar det?

Hittade en digital ph sticka typ på
http://cichlidecentret.biz//product.asp?product=4570&sub=0&page=1

Milwaukee ph testpen
Praktisk og handy pH-tester med stort LCD display. Måleområde 0 - 14 pH. Opløsning 0,1 pH.

Kanske ska köpa en sån, ca 250kr.

Om det blir fel på co2 systemet (som vissa råkat ut för verkar det som), och det blir för mkt, sjunker pht då så fiskarna dör?

Om man ligger på ph 6.5 enligt tabellen, så skiljer sig kh mkt mindre än från ph 7,
6.5ph= 2-3hk 7ph=5-9.5

Nån som vet och kan tipsa mig?
#14 - 7 april 2006 09:51
Ingen som vet som vill förklara lite snabbt?

/Emilio
#15 - 7 april 2006 11:04
Jag har en IKS controller som verkar vara riktigt bra, den kan även koplas upp emot datorn så man kan se doseringen under ett dyngn. Kostade ca2400kr, du behöver dock en mangnetventil. Och till skilnad från tunze så fungerar vilkensomhelst mangnetventil inte bara tillverkarens, detta gör att haverier inte blir så dyra.

Man ändrar inte KH utan ph´t är det som styrs, om jag använder mig själv som exempel blir det ungefär såhär..
Jag har ett KH på 6 och ställer då in controllern att ligga mellan 6,90-6,95 när det gäller ph.

Det är inte ph svajet som dödar fisken snabt, när man överdoserar co2 så kvävs fisken helt enkelt.
#16 - 7 april 2006 13:18
Okey, tack så mkt, då hajar jag..

[QUOTE=NiXoN]Jag har en IKS controller som verkar vara riktigt bra, den kan även koplas upp emot datorn så man kan se doseringen under ett dyngn. Kostade ca2400kr, du behöver dock en mangnetventil. QUOTE]

Vart har du köpt den nånstans?
#17 - 7 april 2006 13:21
Aquaristic.net
#18 - 11 april 2006 20:47
Bästa sättet?

Har som sagt beställt Co2 saker, hoppas att dom kommer imorgon..

Men nu ialf till en annan fråga. Idag när jag rengjorde pumpen och skulle sätta ihop den igen, så gick ett av "handtagen" sönder?! och gjorde att jag inte kunde stänga o sätta på pumpen igen, en Fluval 304.. Panik!

Men iallafall gjorde iordningen en gammal pump som jag hade liggande, en Eheim 2213 så det blev räddningen.. Beställde nytt handtag, men tar 2 veckor tills nästa leverans.

Men nu iallafall till min fråga.. När Co2 systemet är klart, och jag fått igång Fluval pumpen igen, tänkte jag eventuellt ha Eheim pumpen o sprida Co2´n..
Vad tror ni om det? Tänkte köra in slangen i insugsslangen, och koppla på en reaktor inuti pumpen, och köra den tom på filter materiel, så bara reaktorn o pumpen, o sen köra ut d co2 fyllda vattnet i akvariumet..

Är det o rekomendera då o köpa nån sorts spraybar som jag kan koppla in på pumpen, och vart isåfall är bästa stället att ha den? I bakgrunden eller?
Eller räcker det med reaktorn i pumpen o köra ut strålen nånstans nere vid botten så att det cirkulerar runt?

Och har läst en del att slangarna till Co2 tuben måste vara av speciellt co2 slangar, eftersom dom annars löses upp, men är det bara av ren gas, eller är det nått jag måste tänka på att slangen från pumpen också måste tåla, men då är det ju med vatten också?

Tacksam för alla tips o ideér om vad ni tycker är bäst =)

Glad att man har några kunniga o fråga..

Hur skulle ni ha gjort?

/Emil
#19 - 12 april 2006 10:01
Äntligen..

[quote=emillifvergren]

När Co2 systemet är klart, och jag fått igång Fluval pumpen igen, tänkte jag eventuellt ha Eheim 2213 pumpen o sprida Co2´n..
Vad tror ni om det? Tänkte köra in slangen i insugsslangen, och koppla på en reaktor inuti pumpen, och köra den tom på filter materiel, så bara reaktorn o pumpen, o sen köra ut d co2 fyllda vattnet i akvariumet..

/Emil[/quote]

Nu har sakerna kommit från aquaristic.net :) så snart är allt klart.

Men är den nån som kan rekomendera hur man ska göra med co2? Tror ni det blir bra det som jag skrev innan:confused:

Beställde en Fizzzz i allafall med pumpklämman så det får bli så, men ska jag köra in keramik reakorn i pumpen o låta den sprida "misten" med hjälp av fizzen- http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_146&products_id=1075 ?
#20 - 12 april 2006 10:14

Beställde en Fizzzz i allafall med pumpklämman så det får bli så, men ska jag köra in keramik reakorn i pumpen o låta den sprida "misten" med hjälp av fizzen- http://www.guldfisken.se/beta/catalo...oducts_id=1075 ?

Jag är inte säker, men det jag tror Aqua Fizzzz:en kommer samla ihop mikrobubblorna och göra stora bubblor av dom.

Vad är det för keramik "reaktor" du pratar om? Jag tror du menar en keramikdiffusor? En reaktor är en stor behållare där man virvlar runt CO2.
#21 - 12 april 2006 10:38
[quote=defdac]
Vad är det för keramik "reaktor" du pratar om? Jag tror du menar en keramikdiffusor? En reaktor är en stor behållare där man virvlar runt CO2.[/quote]

Ahh! Självklart :) Har väll inte riktigt vaknat än..

Men om ja skippar fizzen då, tror du att det blir bra om jag kör så som jag skrivit, diffusorn i pumphuset o låta den sprida ut dom längs med botten, eller kommer rotorn på pumpen också "slå sönder" mikrobubblorna och göra dom till stora bubblor?

Eller ska jag bara placare diffusorn under insuget till den vanliga pumpen?
Nackdelen då antar jag är att där sitter ju utblåset vid vattenytan, då sprids väll inte co2´n lika bra, eller har jag fel?
#22 - 12 april 2006 10:47
Fast...

Måste bara tillägga att jag var kanske inte helt nyvaken, den heter faktiskt
Papillion Ceramic Membrane Reactor 2550 =)

Fast på svenska kanske det blir med rätt med "diffusor"

:)
#23 - 12 april 2006 12:53
Jag skulle nog ibörjan bara satt den under utblåset på pumpen så utblåset fick virvla iväg de mikrobubblor som inte hinner lösas upp innan dom kommit upp till utblåset. På det sättet får du både upplösning och lite mist.
#24 - 12 april 2006 13:01
Okey =) Tack så mkt defdac, då kör jag till det till o börja med, får prova hur det blir..

En annan sak, missade tydligen bubbelräknaren, trodde jag beställd det också, men inte...

Ska jag vara väldigt försiktig med gasen ibörjan o prova o mäta mig fram, eller är bubbelräknare ett måste?

Digital ph kontroller blir en lite senare fråga, Tunez eller liknande,
men sålänge. Duger det med vanliga ph & kh test? Är dom tillförlitliga? Är ju inte nån jätte exakt skala direkt när man ska jämföra färger =)

Ska man åtminstonde köpa en digital ph mätare så länge? Hittade en Milwakee på en dansk sida för ca 200kr, kaske är värt o köpa en sån.

Hur "liten" är skillnaden mellan perfekt och döden för fiskarna? Kan det räcka med väldigt lite för att det ska bli för mkt eller måste man överdriva mkt för att det ska vara katastrof?

Ska bli kul o lära sig det här med Co2, men det är mkt o tänka på för nån som aldrig gjort d =)
#25 - 12 april 2006 13:08

Ska jag vara väldigt försiktig med gasen ibörjan o prova o mäta mig fram, eller är bubbelräknare ett måste?

Eftersom du ändå inte vet hur många bubblor/sek ditt akvarium behöver så lutar jag åt att det är onödigt. Du kan istället lära dig hur mycket mist din papillonreaktor bör ge ifrån sig för att det ska växa bra.

Du bör absolut mäta pH:t i början så du får en känsla för hur mycket/lite du kan gasa på. Ungefär 1 pH-steg ska du sänka.

Duger det med vanliga ph & kh test?

Tja, det finns ju inte så mycket annat att välja på. Men dom är inte tillförlitliga, det är däremot dina växter.

Hur "liten" är skillnaden mellan perfekt och döden för fiskarna?

Det är olika för olika akvarier. Det beror på hur mycket ytskvalp du har, hur mycket snabbväxare, ljusintensitet, fisklast, cirkulation, täckglas osv. Det märker du när du börjar mäta.
#26 - 12 april 2006 13:28
Okey =) Tackar :)

Förstår att det är en hel massa olika saker som påverkar, men man lär så länge man lever.

Drar igång allt nästa vecka, o nu tror jag att jag vet allt som behövs till o början med.

Lite rädd bara att man ska ha ihjäl alla fiskarna, skulle kännas lite jobbigt skulle jag nog lägga ner allting [xx(]

Men får ta d lugnt i början o se.

Tack för alla tipsen

Glad påsk också =) Snart ialf.
#27 - 13 april 2006 07:54
Nu är allt klart, lite hjälp kanske?

Nu har jag äntligen fått och fixat allt :) , gick fortare än jag trodde..
Nu har jag iallafall Co2 systemet inkopplat, fixade en 6kg brandsläckare.
Nu är jag bara lite orolig. Ska jag prova med väldigt lite gas först, o sen gå uppåt? Kanske är för försiktig, men vill bara gärna inte döda alla fiskar, vore väldigt jobbigt..

Om man har för mkt på, ser man det innan det är för sent då? Om fiskarna börjar kipa efter luft vid ytan, antar jag att man dragit på för mkt eller?
Och om det händer, är det för sent då eller ska man bara fort dra ner gasen igen? Får hålla mig hemma o hålla koll.
Mitt ph ligger på ca 7, måste jag höja det för o kunna sänka det med ph´n till runt 6.5-7 med co2?
Eller hur ska man göra?

Och hur länge ska man låta det sitta innan man kan mäta o se om det gjort nån skillnad på ph´t?

Glad påsk alla! =)
/Emil
#28 - 13 april 2006 08:13
En annan sak också, hur länge kan man räkna med innan det gör nått resultat på växterna? Sitter o kollar o vill att det ska börja växa, men det förstår jag att det inte kommer, men ungefär?

Om en dag, en vecka eller en månad borde man se att det börjar hända nått eller?

*glad*
#29 - 13 april 2006 08:51
[quote=-= Emilio =-]1) jag prova med väldigt lite gas först, o sen gå uppåt?
2) Om man har för mkt på, ser man det innan det är för sent då?
3)Om fiskarna börjar kipa efter luft vid ytan, antar jag att man dragit på för mkt eller?
4) Och om det händer, är det för sent då eller ska man bara fort dra ner gasen igen?
[/quote]
Ja på alla fyra frågorna.

Mitt ph ligger på ca 7, måste jag höja det för o kunna sänka det med ph´n till runt 6.5-7 med co2?

Ska du gå efter pH:t måste du även veta KH:t. Normalt sett behöver man sänka ca 1 pH-steg. Har du 7 när du sätter igång anläggningen ska du komma ner till 6

Och hur länge ska man låta det sitta innan man kan mäta o se om det gjort nån skillnad på ph´t?

Det brukar ta någon timme om upplösningen är bra. Händer inget så har du dålig upplösning.

En annan sak också, hur länge kan man räkna med innan det gör nått resultat på växterna?

Om man har ganska bra med växter brukar man kunna se syreutveckling under växternas blad ganska omgående, typ efter några timmar men det kan gå snabbare/saktare.
#30 - 13 april 2006 11:57
Har jag fattat?

Ska bara kolla att jag fattat en sak rätt.

Mätte ph och kh, och ligger på ca ph7, och kh 5.
Enligt tabellen på http://www.pny.se/akvariedagbok/co2table.html
så ser jag då att jag ligger inom det gröna på 15. 15ppm co2 då eller?

På sidan http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...akvariet_2.htm
står det : Rekommenderade näringsnivåer
ppm = mg/l
Co2 = Koldioxid 20-30 ppm

Är det enligt tabellen ovan? Kan jag köra på med co2 då, så att jag kommer ner till ca ph6, och hamnar inom 19-29 enligt tabellen, och isåfall är det 19-29 ppm man pratar om då?

Alltså kh+ph=1-98 mg/l co2? Och man ska försöka hamna inom det gröna ph 6-7,kh 15-29 ?

Och är det tyska halten man alltid använder? i JBL boken till testet står det "en droppe motsvarar 1 tysk grad av kar.." Bara så att jag kollar rätt på tabellen.

Blev kanske lite krångligt förklarat men hoppas att ni förstår!?

Mvh Emil
#31 - 13 april 2006 12:10
Om du har KH=5,0 (Tyska grader) så skall du tillsätta koldioxid tills du får ph=6,7 för att få 30 ppm koldioxid.
#32 - 13 april 2006 14:25
Nu rullar det på..

Nu går Co2´n för fullt :) , eller lite lugnt till o börja med. Men tänkte det här med Kh värdet, är det alltid konstant? Eller ökar/minskar det också med co2 halten?

Om inte, som för mig som ligger på Kh 5, ligger det gröna områder på tabellen mellan ph 6.7 och 7. Ph 6.6 blir för mkt co2, då hamnar man på 38ppm co2.

Men vart går gränsen för att det ska vara skadligt för fiskarna? Strax över rekomenderade max 30 ppm eller kan det gå en bit över utan att det är nån fara?

Kör fortfarande bara med JBL Ph dropptest, och det är väldigt svårt o jämföra färgerna så exakt som 0.1.

Vad är ett bra kh värde? Och kan man ändra det på något sätt? Vart ligger ni andra som kör med Co2?

Börjar haja men det är mkt o tänka på så man inte gör bort sig, men det kanske bara låter svårare än det är, men vill vara på säkra sidan.
#33 - 14 april 2006 08:56

Vad är ett bra kh värde? Och kan man ändra det på något sätt? Vart ligger ni andra som kör med Co2?

När jag löste upp gas försökte jag ligga mellan 30 och 60 ppm efftersom nivån varierar över dygnet beroende på växternas upptag.

60 ppm är en liten magisk siffra för om du gör krausekalibreringen med ditt pH-test så visar pH-testet runt 60 ppm vilket man kan köra som en maxgräns:
http://www.defblog.se/permalink/1541.html
#34 - 16 april 2006 19:48
Funkar det eller?

Nu har Co2 systemet varit igång ett par dar, och börjat väll få det inställt men tror jag kan gasa på lite mer.

Men tänkte höra, när det funkar effektivt, ska det bubbla på alla växter då eller? Bara ett par av mina växter (javaormbunke) blandannat får syre bubblor under bladen, men långt ifrån alla..

Är det olika för olika växter, eller blandas co2n för dåligt i vattnet.

För tillfället har jag en keramik defusor, som sitter under ett "rör", kopplat till insuget på pumpen, o sen går co2´n med i pumpen o runt ut i utblåset.

(Finns en skiss på min zoon hur jag har tänkt o ha det så fort jag fått delarna till min andra pump)
#35 - 17 april 2006 09:28
Ja det kan vara lite olika hur bra växterna bubblar, Javaormbunkar brukar vara ganska duktiga på det - eller rättare sagt så syns det väldigt bra på dom eftersom dom har skålade blad som fångar upp gasen bra.

Normalt sett är det så att snabbväxare bubblar mer än slöväxare.

Om du får ner pH:t ett helt steg jämfört med urluftat akvarievatten (låt akvarievattnet stå ett dygnt i ett glas och mät pH:t) och det ändå inte bubblar speciellt bra så kan du testa att slänga ner en fulldos PMDD och kolla om det börjar bubbla bättre. Man brukar se viss skillnad ganska omgående (5 min - halvtimme).
#36 - 17 april 2006 09:29
[QUOTE=-= Emilio =-]Nu har Co2 systemet varit igång ett par dar, och börjat väll få det inställt men tror jag kan gasa på lite mer.

Men tänkte höra, när det funkar effektivt, ska det bubbla på alla växter då eller? Bara ett par av mina växter (javaormbunke) blandannat får syre bubblor under bladen, men långt ifrån alla..

Är det olika för olika växter, eller blandas co2n för dåligt i vattnet.

För tillfället har jag en keramik defusor, som sitter under ett "rör", kopplat till insuget på pumpen, o sen går co2´n med i pumpen o runt ut i utblåset.

(Finns en skiss på min zoon hur jag har tänkt o ha det så fort jag fått delarna till min andra pump)[/QUOTE]

Det e olika för olika växter. Men hänger mkt på ljuset. Har du mkt ljus kan det bubbla direkt på morgonen. Men har du mindre ljus borde det bubbla lite på kvällen iallafall. Men det behöver inte bubbla för en bra tillväxt.
#37 - 17 april 2006 09:31
[quote=defdac]

Om du får ner pH:t ett helt steg jämfört med urluftat akvarievatten (låt akvarievattnet stå ett dygnt i ett glas och mät pH:t) och det ändå inte bubblar speciellt bra så kan du testa att slänga ner en fulldos PMDD och kolla om det börjar bubbla bättre. Man brukar se viss skillnad ganska omgående (5 min - halvtimme).[/quote]

Okey, jag ska prova det =)

Tänkte på en sak med PMDD också. Har sett att vissa göder med en fulldos PMDD 3 gånger i veckan.. Kan man inte göda för mkt eller kan man verkligen göra fulldos så ofta? Kör en gång i veckan efter 50% vatten byte, men eftersom jag kör med Co2, kan jag göda tex 2 ggr/v?

Och ska man alltid göra 50% vb?

Tack alla som hjälper till =)

Annons