Co2

#1 - 9 mars 2006 20:07
Någon som vet hur man blandar mäsk till ett Co2 system som är byggt med pet flaskor?

Jag har blandat socker & gäst med vatten, men det blir aldrig nån sprutt på systemet.

Nån som vet hur man får lite fart på det hela`:confused:
#2 - 9 mars 2006 20:12
hej o välkommen !

du kan ju börja med o söka på "mäsk" här i forumet så kommer du få fram precis allt o lite till om de :) håller på själv med mäsk och har precis samma problem som dig.
det visade sig att de inte va helt tätt i korken där slangen går in, så ja håller på o täta om nu med silicon..
får inte läcka en droppe
#3 - 9 mars 2006 20:15
[quote=Aquatan]Någon som vet hur man blandar mäsk till ett Co2 system som är byggt med pet flaskor?

Jag har blandat socker & gäst med vatten, men det blir aldrig nån sprutt på systemet.

Nån som vet hur man får lite fart på det hela`:confused:[/quote]

VÄLKOMMEN

Prova att söka här inne så kommer du finna massor med inforation

Men ett enkelt tips

2L vatten ca:40-50grader varmt
2dl socker
1,5ml torrgäst
1kr bakpulver

för mej brukar det ta 2tim innan det kommer igång och håller i sej 1,5 till 2 veckor sen är de dax för nu sats

Kolla så det inte läcker runt slangar och korkar, det brukar vara största boven

Men som sagt...sök här inne på "CO2" eller "mäsk" så kommer du finna mycket bra och intressant läsning i många timmar framöver

Mvh Peter

------------------------------------

EDIT

andreassofus du hann före din bov :)

Mvh Peter
#4 - 9 mars 2006 20:22
Här kanske?:
http://www.klaras.se/co2.htm

Läckage mellan kork och slang brukar vara en klassisk bov som ställer till det.
#5 - 9 mars 2006 23:50
[quote=BluesBoy]Läckage mellan kork och slang brukar vara en klassisk bov som ställer till det.[/quote]

själv kom ja runt de problemet genom att borra ett hål som va något mindre i korken än slangen va.
#6 - 10 mars 2006 07:52

själv kom ja runt de problemet genom att borra ett hål som va något mindre i korken än slangen va.

Minsta ojämnhet i borrhålet och du har läckageproblem ändå. Speciellt efter en tid då slangen hårdnat.

Det enda som funkade för mig var att borra ett snyggt, något mindre, hål i en alukork till Absolutflaska och utöver det även lägga på en sträng Epoxy.
#7 - 10 mars 2006 08:35
utöver det även lägga på en sträng Epoxy
Japp, det var min absolut bästa lösning också. Körde fortfarande då med plastkork och det fungerade bra.
#8 - 10 mars 2006 08:44
Jag har haft läckagefritt utan epoxy el. silikon.
Slangen är väll 6mm utvändigt, jag körde med 4mm borr. Ett mindre helvete att få igenom slangen men tätt blev/är det. Ibland får man dra in slangen lite genom korken eftersom den formar sig efter hålet med tiden.
#9 - 10 mars 2006 11:57
Jag säger bara: Mängder av sillicon kan behövas ;)
#10 - 10 mars 2006 12:05
Vill man ha läckage fritt så är nog det bästa att använda någon form av slangnippel som genomföring. Jag använder avsågade luftningsnipplar för bromsok till mina mäskflaskor och det funkar kanon.

Annons