Co2

#1 - 2 februari 2005 20:09
Har hittat lite delar till Co2 utrustning... Vill höra vad ni tycker...

1. http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/web_store.cgi?cart_id=3608418_30093&exact_match=on&productid=8951
Denna säjs som passande till deras tuber vilka är "ombygda" brandsläckare. Är den vär priset?

2.
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q163q177q327&ic=N&sw=11333
Skulle denna påassa på en brandsläckare?

3. Har ett gäng magnetventiler liggande. Men dom klarar max 10 psi. Vilket borde vara bra mycket under vad som skall i karet. Saken är att slangarna som skall sitta på som är smalare än valiga "akvarieluftslangar". Finns det "storleksadaptrar" till akvarieslangar?

4. Hur fylls en tup på? Finns det en backventil i flaskan så man kan skruva loss regulatorn?

Snälla börjag inte men någon annan diskussion i denna tråden...
tack på förhand.
#2 - 2 februari 2005 20:18
1. Den första länken tycker jag att ser ut som biltemas svetsregulator. Men med ett högre pris. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20993

2. Den är avsedd för tryck luft. Det är lägre tryck. så det är nog inte lämpligt även om du lyckas montera den.

3. Nippeln på den första regulatorn är i rätt storlek. Om jag tolkar "akvarieluftslangar" likadant som de.

4. Det sitter en ventil på flaskan. Så när den är stängd kan man ta bort regulatorn. När man ska fylla så öppnar man ventilen och trycker in ny gas.

Hoppas att det är de svaren du ville ha.
#3 - 2 februari 2005 20:37
Nja... slangen som år till difusorn/reaktorn brukar ju vara ca 4-5 mm (ytterdiam).. dom som passar på mina magnetventiler är nog ca 2-3 mm(ytterdiam)...

Nippeln på regulatorn verkar ju vara för 1cm eler liknande...
#4 - 2 februari 2005 20:45
Jag skulle nog gissa på 5mm. 1cm kan jag säga att det inte är.
#5 - 2 februari 2005 21:35
okej... syns lite tydligare på biltemas...

A. Har man någon nytta av uttycksmanometern på biltema regulatorn? Hur hägt/lågt tryck ut (till nålventilen) har man ung?

B. Kan man verkligen köra Co2 i regulatorn från biltema utan att det händer tråkiga saker?

C. Finns det "adaptrar" för olika slangstorlekar?

D. Nålventil... Var hittar man en passande sådan? Såg någon som hade en i mössing som var köpt i nån zooaffär i... kan det varit sundsvall?

E. Kan man sätta magnetventilen efter nålventilen eler bör den sitta före?
#6 - 3 februari 2005 00:14
A: Man kan ju se om det är högt eller lågt tryck. Det kan vara så enkelt att det bara är en annan skala på en vanlig manometer. Den visar samma flöde oavsett om det är flöde eller inte. Jag har en sånn på min svets. Det finns en billigare variant utan den manometern.

B: Man kan ha klodioxid till svetsen också. Det ska inte vara några konstigheter.
#7 - 3 februari 2005 08:08
[QUOTE=Troxeye]C. Finns det "adaptrar" för olika slangstorlekar?[/QUOTE]
Det gör det säkert... Men det är inte säkert att du hittar slang som är tät för CO2 i alla storlekar. CO2 har en fantastisk förmåga att läcka rakt igenom vanliga slangar.

[QUOTE=Troxeye]D. Nålventil... Var hittar man en passande sådan? Såg någon som hade en i mössing som var köpt i nån zooaffär i... kan det varit sundsvall?[/QUOTE]
Aquaristic.net säljer både regulatorer med färdigmonterade nålventiler och lösa nålventiler för en billig penning.

Annons