?+?= Co2

#1 - 23 februari 2004 21:29
Hej.
En stor undran,är det någon som har provat att framställa Co2 på detta sätt.Vatten+marmorkross+saltsyra=Co2.Har börjat att prova och det verkar att fungera.Om det gör så är det mycket renare än att hålla på med jäst,socker och vatten.
MVH Mats
#2 - 23 februari 2004 21:44
Japp det finns komersiella reaktorer som fungerar genom att en syra sakta droppar ner på något den reagerar med. Den reaktor jag tänker på ser ut som en svamp som man sätter i akvariet.
#3 - 24 februari 2004 23:02
Man kan tända grillkol bara genom att blåsa tillräckligt mycket luft igenom det. Borde man då inte kunna bygga en CO2-reaktor av krossad grillkol? Jag har inte vågat, jag är rädd att den skall självantända och brinna upp eller trycka ner gengas i akvariet. Hmm, men om man ställer den ute en bit från huset...
#4 - 25 februari 2004 05:49
det skall nog inte vara några problem..men mer jobb än vad det är värt..för 4000 för du en CO2 anläggning med elektronisk PH controller från tyskland...
#5 - 25 februari 2004 10:50
Det finns utrustning som använder sig av kol också men jag har för mig att den är tämligen ineffektiv då det bara är en liten del av gasen som är CO2.

Annons