Hej Magnus
Du har troligen någonting i ditt akvarium som höjer karbonathårdheten(KH). Normalt bör pH-värdet sjunka då du belastar(foder och avföring)akvarievattnet, under förutsättning att KH är under 3.
En sak vill jag påpeka då det gäller grafer över CO2, KH och pH. Detta gäller endast för "rent" vatten, med det menas inga organiska syror i vattnet. D V S filtrerar du över torv gäller de inte, ej heller om akvariet varit igång en tid. Hur länge beror på en del faktorer, vilket inte behöver uppräknas här. Graferna/tabellerna är ett matematiskt samband inga verkliga mätvärden.
Först bör du söka igen källan till höjningen av karbonathårdheten, sedan blir problemet att hålla pH-värdet uppe. Ditt bekymmer med låg koldioxidhalt kommer att minska.
Det går att sätta torv i filtret, men det brukar ge dålig effekt. Torven packar ihop sig och släpper igenom lite vatten, det mesta går runt torven. Personligen har jag ett special filter(hemmabygge),där jag filtrerar det vatten som jag behöver vid odling. Där sänker jag pH-värdet från 8,2(3,5dKH)till 6,0(0,5dKH) på 5 timmar.Vatten volymen är 30 liter.
M.V.H
Rickard