Co2

#1 - 5 december 2003 09:02
Jag hade tänkt fixa det med co2 idag men när ja läste på akvarieguiden om hur man gör.. så funderade ja lite på varför man ska ha två flaskor? Kan man inte bara leda co2 direkt ifrån första flaskan?
#2 - 5 december 2003 09:16
Det är för att "tvätta" gasen, om det blir bättre vet jag inte. Visst kan du nöja dig med en slang direkt i karet, men då riskerar du att mäsken hamnar i karet.
mVH
Magnus
#3 - 5 december 2003 09:19
okej ja får nog böja mig där..[:-113]

Okej då är det väl bara att sätta igång..

#4 - 5 december 2003 09:21
Lycka till, övervaka ph noga i början.
MVH
Magnus
#5 - 5 december 2003 09:24
okej tack..:) Har en fråga till...

Ska jag limma fast båda korkarna:)
#6 - 5 december 2003 09:25
Jag vet inget om vilken ritning du arbetar efter, det viktigaste är att det håller tätt och att du kan byta ut mäsken efter ett tag.
MVH
Magnus
#7 - 5 december 2003 09:30
tänkte ta den på akvarieguiden.. Det fattar ja inte heller.. hur ska ja kunna byta ut den om jag limmar fast korken?
#8 - 5 december 2003 09:33
Du ska ju inte limma fast korken. Beskrivningen på AG går ut på att du skall limma runt slangen där den går ned i korken, för att täta. Men det är egentligen onödigt. Se till att göra ett litet hål (5-5,5 mm till 6 mm slang), klipp slangen snett, tryck in ena sidan av slangen och dra igenom den med en tång, så blir det tätt ändå.
#9 - 5 december 2003 09:41
okej:) jag som missuppfattade det då:)
#10 - 5 december 2003 12:01
Snobben: Om du inte vill döda dina fiskar bör du skaffa dig ett pH-test innan du börjar leda ner CO2 i akvariet.
#11 - 7 december 2003 08:46
Okej:) Det har jag redan:) Och kh och det..

NU har jag haft min co2 igång sen 8 ungefär igår kväll men det bubblar inget ur det ändå.. Det har börjar komma bubblor i själv pet flaskan. Men inget ur sten. Gjorde efter ritningen på akvarieguiden och följde det recpet som jag fick av Defdac. Är det jag som har för bråttom lr hur lång tid ska det ta?
#12 - 7 december 2003 10:34
Ingen som visste vad det kunde vara för fel?:(
#13 - 7 december 2003 11:26
Testa att skaka runt flaskan med jästen lite. Eller klämma till fläskan med vattnet lite. Kommer det några bubblor då? Om det inte gör det är det antagligen tätningen vid korken som är felet. Du borde höra om det pyser vid korken. Eller så kan du testa att ha på lite diskmedel för att se om det bubblar och var det bubblar. Har själv haft lite problem med det, men man lär sig av sina misstag.
#14 - 7 december 2003 14:12
Tack så mycket för hjälpen!:) Vi upptäckte att det pös vid en av korkarna och så vi tätade den och den andra korken med...:) Så jag hoppas att det hjälper! vi testar en stund i ett glas för att se:)

Jo det är ju så man lär sig!:)
#15 - 7 december 2003 15:49
Ok. Hoppas att det funkar nu. :)
#16 - 8 december 2003 07:08
Hej igen izac..

Ja blir bara mera och mera fundersam på om jag har lyckats lr ej..

så här ser min flaska med mäsk ut nu efter 2dygn..

Ska den det lr är det jag som har lyckats än en gång att misslyskas?

Är en bilder på dem.. http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=49933&gid=131655
#17 - 8 december 2003 11:50
Där ser du hur viktigt det är med tvättflaskan. Det ser ju helt klart ut att vara nått galet. Har du diskmedel i flaskan eller? [:)]
#18 - 8 december 2003 13:53
Håller med AndreasN.. Nåt ser galet ut. Vad är jag inte säker på. Var rätt svårt att bedömma bilderna. Men det ser iaf ut som om det har blivit en rejäl skummängd, som inte ska vara där.
Har du skakat meskflaskan? Ser du om det bubblar nåt från slangen till tvättflaskan? Om det inte gör det så är antingen öppningen i meskflaskan stängd/igentäppt, eller så läcker den.

Ser du om det kommer några bubblor in i karet?

Tror mig även se att du har limmat igen korken. Dumt gjort. Hur ska du nu öppna flaskan för att byta mesk respektive tvättvattnet? Du ska endast lima runt slanghålet om du ska limma.
Korken ska vara tät om du drar åt den ordentligt.

Annons