Co2

#1 - 16 oktober 2003 16:35
Hej på er!
Har funderingar på att inskaffa mig en co2-anläggning.
Nu undrar jag om det finns någon som vet vad man kan inskaffa dessa saker utan att gå till zooaffären?Man behöver en co2-flaska,reducerventil,magnetventil.Sedan undrar jag om man behöver en co2-reaktor?Hoppas att jag inte har missat något.Har letat på netet men hittar inget.
Svensson
#2 - 16 oktober 2003 16:49
Att köpa i tyskland på aquaristic.net blir förmodligen billigare än att leta utanför akvariebranchen. Annars så får du väl fråga på aga. Hur menar du att du skall klara dig utan reaktor? Jag kan inte komma på något sätt (som är effektivt) utan reaktor. Om du utan reaktor "slösar" bort hälften av gasen så tjänar du snabbt in en 300 kr reaktor. Bättre vis än snål.
MVH
Magnus
#3 - 16 oktober 2003 18:33
Jag bubblar iofs in min CO2 direkt i insuget på min Fluval 404:a like so:
http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1294
Bubbelräknare "på köpet".
#4 - 16 oktober 2003 19:23
Är det verkligen lika effektivt att låta pumpen köra runt co2 än att använda en bra reaktor? Jag ska nog börja min co2-bana med en reaktor till gelatinmäsk. Sen blir det resten en annan månad. Vilken reaktor ger mest för pengarna?
#5 - 16 oktober 2003 19:26
Min "rapar" bara lite överbliven gas typ varje kvart, dvs det mesta som sugs in löses upp. När jag experimenterade med egenhändigt byggda reaktorer hade jag mycket svårare att lösa upp allt - men det säger nog mer om min DIY-förmåga 8)
#6 - 16 oktober 2003 21:17
1.regulator der går bra att använda oxygen regulatorn till gassvets
2.magnetventil min är till för pneumatik
3.reaktor enkelt att bygga själv utan att vara händig.
vad som behövs.
3a.difusor jag använder den som följer med fluval 4+
3b.slamhävert
3c.biobollar
3d.lite filtermatta
http://min1.netfirms.com/reaktor/index.htm
Om du är lite händig så kan du göra en sån här http://www.aquaticscape.com/articles/co2reactor.htm
4.ombygd brandsläckare
5.nålventil har jag inte hittat någon bra än
#7 - 16 oktober 2003 22:38
Jag har bara stoppat ner co2-slangen i diffusorn till Aquaclear 402 pumphuvudet (samma tillverkare som Fluval). Så om jag sen leder utloppet genom en 1,5 liters PET-flaska med makaroner eller billiga biobollar så blir det en bra reaktor? Jag ska byta ut pumphuvudet mot ett 802 som jag väntar från Hjortgatan så det orkar med min 9-liters filterbehållare och eventuellt PET-flaskan. Eller så kör jag reaktorn med det mekaniska filtret som 402:an är tänkt att köra.

Blir det bra med makaroner för det har jag liggandes?
#8 - 17 oktober 2003 13:34
Jag bubblar iofs in min CO2 direkt i insuget på min Fluval 404:a like so:


Hur har du utblåset från filtret??

Jag löser som du med hjälp av ett ytterfilter (16l apful Eheim tunna med cirkulatinspump troligtvis avsedd för en mindre damm), förnuvarande med jäst varianten men förhoppningsvis får jag dom riktiga prylarna av Kenneth nästa vecka.

Jag körde förut med ett långt strilrör för att inte vispa ut co2 ur akvariet och det funkade kanon bra förutom att det var så satans fult med ett vitt vp rör i burken.
Nu har jag däremot börjat testa att köra med utblåset snett riktat upp för att sätta fart på ytvattnet och då har jag genast problem att få ned Ph värdet.

frågan är om det är bättre med att syresätta så mycket som möjligt och köra hårdare med co2 eller köra mindre cirkulation med hjälp av ett typ strilrör??
#9 - 17 oktober 2003 14:22


Hur har du utblåset från filtret??


Fluvalens vanliga "tratt"/"lilypipe" som kör ut en ström längs långsidan där bak.



Nu har jag däremot börjat testa att köra med utblåset snett riktat upp för att sätta fart på ytvattnet och då har jag genast problem att

få ned Ph värdet.


Intressant. Jag har märkt liknande problem med att få ner pH när jag kör helt täckglasfritt. Nu kör jag iofs bara halva akvariet täckt av täckglas. Efter att jag började släppa in bubblorna i insuget så har det inte varit några problem att få ner pH.



frågan är om det är bättre med att syresätta så mycket som möjligt och köra hårdare med co2 eller köra mindre cirkulation med hjälp av ett typ strilrör??


Människorna på APD rekommenderar oftast trickle-filters vilket är rena döden för CO2-halten. Dom menar på att CO2 är billigt och syresättning bra.
#10 - 17 oktober 2003 15:47
Intressant. Jag har märkt liknande problem med att få ner pH när jag kör helt täckglasfritt.


Aha det kan ju ha en bidragande orsak jag har ju nyligen satt dit mina nya hängarmaturer och skippat täckglas helt.
Jag märkte dock att det var trögare med ytcirkulation än strilrör även innan jag slet bort täckglasen. Det kan ju dock ha blivit ännu trögare nu utan det har jag faktist inte tänkt på.

Funderar på att prova sätta utblåset så jag släpper co2 berikat vatten längre ned i burken, och smaska dit ett litet pumphuvud som skeppar runt ytvattnet och se vad som händer när jag får hem dom riktiga co2 grejerna.
#11 - 18 oktober 2003 13:49
Tjena!.
Fick nyligen hem mina grejjer från aquaristice.net. ( regulator, nålventil, magnetventil o backventil. var även o köpte en co2-tub här i stan igår.

Defdac:. vet att du sagt till mig förr att lågtrycksmätaren alltid ska stå på 0,5 bar. Problemet är att när jag har min på 0,5 bar så blir det bubblepool i mitt kar. Bubblar som bara den. Så jag undrar vad ni andra här på zoopet har den inställd på?.

Och Defdac, varför blir det lagom med 0,5 bar för dig då det sammtidigt hoss mig ser ut som ett vulkanutbrott?.

Mvh Thomas
#12 - 18 oktober 2003 14:07
Hint: det är därför du har köpt en nålventil.
Själv har jag regulatorn nedkranad till ca 1,5 bar , men det kanske skulle funka med 0,5 också.
#13 - 18 oktober 2003 14:19
Nu är inte jag Defdac, men vi bor rätt nära varandra så jag kanske får svara endå. :-)

Du skall inte reglera ned trycket genom att öka flödet, då blir det bubbelpool av det hela! :-) Du reglerar trycket med regulatorn. Flödet reglerar du därefter med nålventilen.

Peter
#14 - 18 oktober 2003 14:40
k.. tackar.. får se om det blir bättre nu då=)
#15 - 18 oktober 2003 14:47
¨
Föresten, hur många bubblor i sekunden trycker ni ut?, jag använder en vanlig siliconslang inköpt i zoohandeln 0,5mm tror jag?, eler 0,4mm.
#16 - 18 oktober 2003 15:22
Jag gissar att du menar 5 mm (fast de flesta slangar är väl på 6 mm?).
Det där med bubblor i sekunden är ett känsligt kapitel har jag märkt tidigare, när jag försökte fråga samma sak ;-). Grovt kan man väl säga att ju större akvarium desto mer måste man bubbla och desto effektivare upplösning (reaktor) måste man därmed ha. Tror jag landade på 3-4 bubblor i sekunden med ett 720 l kar och en extrasuperspecialstor reaktor. Men börja försiktigt (kanske en bubbla varannan-var tredje sekund) och öka långsamt tills du får det pH du siktar på.
#17 - 19 oktober 2003 09:20

kk, jag kör nu på 2 bubblor i sekunden in i en syresten som hänger ca 15 under utblåset på mitt innerfilter. Har haft hemmagjord co2 innan men känner att fiskarna är lite VÄL pigga. ser ut som nån tappat en påse tjack i karet.
Bör jag sänka kanske?
Jag har ett 240 liters med tre 38w,are me reflektorer.. kanske inte spelar nån roll vad jag har för ljus dock.

#18 - 19 oktober 2003 09:44
I och för sig spelar ljuset roll, men du lär knappast kunna räkna ut exakt dosering av CO2 med hjälp av ljuset. Du behöver mäta, för att veta hur mycket du skall bubbla. pH och KH, eller skaffa ett långtidstest som "räknar ut" båda parametrarna åt dig på en gång. Spontant tycker jag dock att 2 bubblor i sekunden känns väl mycket i ett 240 l, när det räckte med 3-4 i mitt tättplanterade 720 l med massor av ljus. Å andra sidan lär du ha sämre upplösning med ditt arrangemang. Om du inte kan mäta dig fram nu, finns det ännu större anledning att ta det försiktigt tills du skaffat tester.
#19 - 19 oktober 2003 09:48
Jag har ph och kh test hemma.. men litar inte på mina ph test.. var i min gamla skola förra veckan o snakkade med mina gamla biologi lärare, o jag fick komma in på onsda o freda eftermiddagar o ta ph tester med elektronisk utrustning.. blir lite mer säkerhet då känns det som.

Det känns faktiskt som att jag kan ha lite dålig upplösning som du säger, va ska man ha för att få en riktigt bra upplösning?. Köpa en diffusor lr?. Jag använder mig inte avv ytterfilter uten har ett juwel innefilter.

mvh Thomas
#20 - 19 oktober 2003 10:18
Om du ska ta med dig vattnet till skolan så använd en flaska och se till att det inte är någon luft i flaskan eftersom CO2 vädras ut annars (på samma sätt som öppnade läskflaskor).

pH:t behöver inte heller mätas speciellt exakt. Jag har ett långtidstest (mäter enbart pH) och ett JBL pH-test som är väldigt grovt. 6.0, 6.5, 7.0 osv. <b>Mitt</b> kranvatten visar typ pH 8.0 och det blir ingen bra fjutt i <b>mitt</b> akvarium (syreutveckling på växtblad) förrens pH-testet visar 6.5.

(OBS! Dessa värden gäller <b>mitt</b> vatten så bara för att <b>jag</b> kör med pH 6.5 betyder inte det att alla andra ska göra det, eftersom CO2-mängden beror på pH <b>och KH</b>. Man har ett visst KH i sitt ledningsvatten och det ändrar sig i princip aldrig akvariet.)
#21 - 19 oktober 2003 10:20


va ska man ha för att få en riktigt bra upplösning?


Det enklaste är att skaffa en trapp-reaktor:
http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=839&avd=10
eller en keramikdiffusor (många gånger bättre upplösning än syresten):
http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=232&avd=10
#22 - 19 oktober 2003 10:21
Jag funderar på om man inte luftar ur koldioxiden när man tar med sig vatten från akvariet för att testa det någon annanstans. Då kommer ju testet i vilket fall att bli fel, oavsett hur exakt testet är. När man trycker i CO2 skapar man ju en "onaturlig" mängd lösta gaser i vattnet, som bara bibehålls för att man hela tiden trycker i mer. Så fort man slutar tillföra, minskar ju CO2-mängden i vattnet eftersom gasen försvinner via ytan. Detsamma borde ju hända, om man tar med sig lite akvarievatten i en burk eller nåt. Men som sagt, jag vet inte säkert, jag bara spekulerar. Du kan inte få biologiläraren att komma hem till dig och testa i stället =)?
På lång sikt skulle jag i vilket fall förespråka ett långtidstest. Då kan man mer kontinuerligt övervaka vad som händer med CO2-halten, och de funkar faktiskt riktigt bra, i alla fall det jag har använt.
Vete tusan hur man löser det med innerfilter. En diffusor med ett membran, eller en sån där glasspiral, kanske skulle räcka i ett 240 l, men det har jag ingen erfarenhet av.
#23 - 19 oktober 2003 10:24
Attans - Defdac hann före med TVÅ inlägg! Nu ser ju mitt inlägg ut som idiotsvammel ;-). Varför ser man inte att någon annan skickat inlägg när man håller på och skriver sitt eget? Eller kan man det?
#24 - 19 oktober 2003 10:27
Hihi dubbelpost med nästan exakt samma information 8) Jag tycker det är skitbra att du skrev precis samma sak. Nu får våra inlägg tillsammans stor pondus 8D
#25 - 19 oktober 2003 10:29
KK, får ta o köpa en sån där diffusor då lr nått liknande, jo jag fick nog låna hem el-ph-testet om jag ville med. Får snakka med han nu i veckan.
Tack för alla svar!. alltid kul när folk hjälper till=).

#26 - 20 oktober 2003 04:54
Hej på er. Har nu läst den här tråden och kollat lite på mitt egna akvarium. Där jag kör med en ph controller inställd på 6.7 och har ett kh på 3 och det ska ju vara rätt lagom om jag har förstått rätt.
Men nu ser jag att kh går upp till 3.5 mellan vatten byten som jag gör varje onsdag och söndag. Då byter jag 25% vatten och kollar alla värden. Har läst på hjortgatans zoo att det kan göra så när det inte finns tillräckligt med kolsyra! Nu har jag en stor mangroverot i och undrar om den kan ställa till med ett "fel ph värde"
Har förövrigt lite dålig tillväxt och lite mycket alger.
Mvh Peter
#27 - 20 oktober 2003 07:08
Jag har också märkt att KH stiger lite i akvariet när jag göder med CO2. Jag har läst någon kemisk formel som jag inte fattade, som jag någonstans i bakhuvudet trodde att den kanske kunde förklara det hela, men om någon vill göra en utläggning om fenomenet vore det kul.
Om det är brist på CO2 är väl det vanligaste att KH sjunker eftersom växterna kommer att utvinna kol direkt ur karbonaterna i vattnet, i den mån de kan det.
#28 - 20 oktober 2003 10:16


Jag har läst någon kemisk formel som jag inte fattade, som jag någonstans i bakhuvudet trodde att den kanske kunde förklara det hela, men om någon vill göra en utläggning om fenomenet vore det kul.


Ja det skulle jag också uppskatta!



Om det är brist på CO2 är väl det vanligaste att KH sjunker eftersom växterna kommer att utvinna kol direkt ur karbonaterna i vattnet, i den mån de kan det.


Japp. Här är en bra tråd som förklarar "biogen avkalkning" närmare:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15522
#29 - 20 oktober 2003 11:08
Någon som vet hur man skall göra med ph värdet när man har mangrove rötter i och samtidigt vill hålla "rätt" värde för växterna med co2.
Har diskus i karet och vill ligga rätt för dom också.
Mvh Peter.
#30 - 20 oktober 2003 19:12
Ursprungligen skickat av Punko

Tjena!.

Fick nyligen hem mina grejjer från aquaristice.net. ( regulator, nålventil, magnetventil o backventil. var även o köpte en co2-tub här i stan igår.

Hej! Vad fick du tag i din co2 tub?

Svensson

Defdac:. vet att du sagt till mig förr att lågtrycksmätaren alltid ska stå på 0,5 bar. Problemet är att när jag har min på 0,5 bar så blir det bubblepool i mitt kar. Bubblar som bara den. Så jag undrar vad ni andra här på zoopet har den inställd på?.



Och Defdac, varför blir det lagom med 0,5 bar för dig då det sammtidigt hoss mig ser ut som ett vulkanutbrott?.



Mvh Thomas

#31 - 20 oktober 2003 19:23
Som svar på citatet så citerar jag Skr som hann svara för mig:


Hint: det är därför du har köpt en nålventil.


Regulatorn reglerar ner trycket från 60 bar till ett mer lättarbetat arbetstryck runt 0,5-2,0 bar. Därefter används nålventilen för att finjustera ner till ett antal bubblor per sekund.

Har man ett extremt djupt akvarium räcker inte 0,5 bar för att få CO2-pelaren i slangen att nå ända ner till bottnen - och då väljer man ett högre arbetstryck, precis som Skr redan sagt.
#32 - 20 oktober 2003 19:40
Ursprungligen skickat av defdac

Har man ett extremt djupt akvarium räcker inte 0,5 bar för att få CO2-pelaren i slangen att nå ända ner till bottnen - och då väljer man ett högre arbetstryck, precis som Skr redan sagt.



Typ 5 meter då? Eller är jag ute och vimsar? (1 bar motsvarar ca 1 atm, 1 atm motsvarar ca 10 meter vattenpelare -&gt; 0,5 bar motsvarar 5 meter vattenpelare, eller hur?)

Peter
#33 - 20 oktober 2003 19:48
Aha. Sant så sant. Då borde 0,5 bar räcka ganska långt hihi 8)
#34 - 21 oktober 2003 07:07
Hej!

Jag undrar vad sera CO2 basic set är för ngt... det är väl inte alla delar som behövs för att kunna ha ett konstant pH i karet hela tiden ? (jag vill ha en anläggning som sköter allt själv, om jag ställer in den på ett visst pH-värde så ska det vara det pH-värdet i karet sen)

Rebecca
#35 - 21 oktober 2003 07:54

"Hej! Vad fick du tag i din co2 tub?
Svensson"

Jag köpte min brandtub hos mälbecks brandservice i stan. Gå in på gula sidorna och sök efter "brandservice" där du bor. Och sen är det bara att ringa dit och höra, dom säljer antagligen sånna här tuber. Säg att det är en tub som du ska ha till akvarie ( en tub utan rör i). Tydligen är det samma sorts tuber som man använder till svets.

#36 - 5 november 2003 18:02
Ursprungligen skickat av defdac

Intressant. Jag har märkt liknande problem med att få ner pH när jag kör helt täckglasfritt.


Givetvis hade du rätt även där jag la på täckglasen och då fick jag ned ph värdet bättre. Jag läste Aquarium plants manual där rekommenderades att köra med helt täckta akvarier.
En annan bok jag håller på att läsa är Encyclopedia of aquarium plants av Peter Hiscock, där hävdadas det att för höga syrenivåer gör det svårare för växterna att ta upp näringsämnen. Och att det i planterade akvarier ibland var bättre att använda filter/pumpar med sämre kapacitet för att minska ytrörelsen och hålla syrenivån nere.

Alltså raka motsatsen med vad människorna på APD rekommenderar någon som har några teorier??

Det kan väl kanske vara vettigt att minska syresätttningen på dagen när växterna producerar syre.
Men på natten borde väl det ligga nära till hands att risken för syrebrist finns om man inte ökar syresättningen eller är jag ute och cyklar nu ???


#37 - 5 november 2003 18:24


Alltså raka motsatsen med vad människorna på APD rekommenderar någon som har några teorier??


Det är främst Tom Barr som spekulerar i syrehalter kontra koldioxidhalter i vattnet för att förklara fenomenet med att det är algfritt i växtakvarier, trots att det är höga gödningsnivåer.

Tom Barr forskar på alger och verkar hitta nya rön titt som tätt.

Höga syrehalter har felaktigt ansetts vara skadligt för växterna:
http://www.dupla.com/e042.htm

Eller kanske rättare sagt: Våra extremt syreproducerande växter i våra extremt välväxande akvarier är beviset på att det växer som sjutton trots höga syrenivåer, däremot verkar alger få det svårare - och kanske är det just alger som undersökts i de källor du nämner?

Hursomhelst. Har du märkt att dina akvatiska växter växt sämre när du haft höga syrenivåer?
#38 - 5 november 2003 18:51
Hursomhelst. Har du märkt att dina akvatiska växter växt sämre när du haft höga syrenivåer?


Tvärt om så tyckte jag mig märka att det blev bättre tillväxt i min 105l burk efter att jag satt in mitt innefilter igen som cirkulerar runt vattnet ca dubbla volymen istället för ett gammalt ytterfilter som drog runt knappt halva volymen i timmen. och som även användes till en avsågad petflaske reaktor.
Att det blev bättre när jag bytte bör väl bero på att cirkulationen förde runt näringsämnen bättre.

och kanske är det just alger som undersökts i de källor du nämner?


Nä det stod lite kort info om olika filter "citat" In some cases, this can cause problems for aquarium plants, because high oxygen levels make it difficult for them to assimilate nutrients.
Ingen vidare fördjupning tyvärr jag hajade till när jag läste det och undrade vad dom menade det var inget jag läst förut.

#39 - 5 november 2003 18:59


Att det blev bättre när jag bytte bör väl bero på att cirkulationen förde runt näringsämnen bättre.


Exakt. Jag har testat samma sak genom att sätta ett extra filter att blåsa ovanför min Glossistigmamatta. Syrebubblorna hängde kvar oförändrade men tillväxten blev bättre.

Appropå Dupla-artikeln kan man väl se det lite suspekt att just Dupla kommer fram till slutsatsen "Furthermore, the conclusion should be: more carbon dioxide! and certainly not: less oxygen!" eftersom dom säljer CO2-anläggningar. Men vad jag sett och upplevt och läst är jag ganska säker på att det är den slutsatsen man ska dra.











Annons