CO2

#1 - 17 juli 2003 17:25
Hur mycket kostar en CO2 anläggning? är det dyrt? tänkte kanske skaffa en till mitt 540 liters kar. Eller är det svårt att göra en egen?
#2 - 17 juli 2003 17:35
Du får nog vara beredd att betala 2000-3000+ för en bra CO2 anläggning till ett så stort kar.
#3 - 17 juli 2003 20:18
aj.... okej tack så hemskt mycket!
#4 - 17 juli 2003 21:27
Sök på internet om hur man gör en egen hittade en som va jätte lätt och bra men kommer int ihåg sidan annars om du vill köpa så kan du kolla på www.hjortgatanszoo.se dem har en del sådana saker mm...

mvh/Glenn
#5 - 17 juli 2003 21:55
Co2- anläggningen på länken här nedanför var idiotenkel och tog en kvart för mig att göra och kostade bara några tior. Och den fungerar lika bra som de två andra, som jag har, av vilka en kostade 7600:- och den andra 3700:-

Den enda skillnaden är att den inte går att stänga av på natten. Men jag tar upp syrestenen varje natt ur akvariet och sänker ned den i en flaska med vatten, som jag har utanför akvariet. Det vattnet (som blir fullt med kolsyra) häller jag, på morgonen, ned i ett annat litet 25-liters växtakvarium. På så sätt så får jag faktiskt Co2 till två akvarier ur en Co2- anläggning.

Här är länken:

http://www.akvarieguiden.nu/

Du söker efter den på <Artiklar>. Och artikeln heter: <Bygg din egen CO2 anläggning>.
#6 - 17 juli 2003 22:17
jag hittade en på vår zoo-affär för baaara 100:-.
funkar skitbra!
det är nåt sorts pulver i som reagerar med syret.
#7 - 18 juli 2003 03:28
Om du vill skaffa en "riktig" co2 anläggning så är aquaristic.net´s grejor mycket billigare. Om dom är bra vet jag dock inte.
MVH
Magnus
#8 - 18 juli 2003 07:40
Luktar det inte mycket om en sån där hemma byggd CO2 anläggning som står och jäser brevid akvariet?
#9 - 18 juli 2003 07:57
Nej...min luktade inte iallfall
#10 - 18 juli 2003 08:03
Och när bubblandet är slut kan man kanske destilera det som är kvar eller kanske dricka det så småningom [:-36]
#11 - 18 juli 2003 11:17
Okej tack allesammans!
#12 - 18 juli 2003 18:38
Tack Maliin. Nu ska jag planera lite och läsa på det där så ska jag försöka mig på det. Men varför kan man inte ha på den under natten? är det bara för att ljuset inte är på och att växterna inte släppet ut något CO2 eller? Men hur sätter man fast syrestenen på slangen? och jag fattade inte riktigt vilken slags slang man skulle ha, även om det stod 5,0 mm. Berätta lite mer om det så skulle jag vara väldigt tacksam!
#13 - 18 juli 2003 18:56
Eftersom växterna inte tar upp någon CO2 under natten kan man riskera ett pH-fall om vattnet inte är tillräckligt buffrat. Själv kör jag sådana hembyggda CO2-anläggningar i ett 240 och ett 62 liters-akvarium med ett kH på 5-6 och behöver inte koppla ur dem på natten. Naturligtvis bör man testa pH-värdet ordentligt i början så att man inte råkar ut för obehagliga överraskningar.

Man använder en vanlig slang som brukar användas mellan luftpump och syresten så det är bara att koppla in syrestenen. Tror för övrigt att ytterdiametern på de slangarna brukar vara 6 mm men det spelar ingen roll bara den passar på din syresten. Hålet i flaskans kork kan du ju borra i vilken storlek som helst.
#14 - 18 juli 2003 19:13
Okej, Kan man säga i akvarieaffären att man vill ha en sådan slang? Tror du att akvarieaffärerna har någon erfarenhet av det?
#15 - 18 juli 2003 19:15
Ursprungligen skickat av atrix

Men varför kan man inte ha på den under natten? är det bara för att ljuset inte är på och att växterna inte släppet ut något CO2 eller?

Under natten fotosynteserar inte växterna, dvs. de tar inte upp koldioxid och avger inte syre. Istället så ger de ifrån sig koldioxid. Jag har gjort sådana Co2-anläggningar till mina 70-liters kar och till dem så blir det för mycket koldioxid över natten. Men i ditt stora kar kan du ha kvar syrestenen hela dygnet.

Men hur sätter man fast syrestenen på slangen? och jag fattade inte riktigt vilken slags slang man skulle ha, även om det stod 5,0 mm.

Du ska använda en sån där smal slang som man sätter på syrestenar. Du tar en kort slang på ca: 40 cm och sätter mellan båda flaskorna. Ta sedan en lång slang (ca: 2.5 -3 meter) och trä ned den ena änden i botten på flaskan med vatten och i den andra änden sätter du fast syrestenen.

Jag gjorde först hål i kapsylerna med en syl och sedan trängde jag igenom en skruvmejsel som jag bände litet med. Hålen blev litet mindre än diagonalen på slangen som jag fick kämpa litet med för att få igenom. Jag behövde inte använda varken silikon eller lim. Det blev fullkomligt tätt. Efter två timmar bubblade det av koldioxid.

När du har allt hemma så tar det en kvart att fixa det.:-)

Berätta hur det går för dig.
#16 - 18 juli 2003 19:16
Vad bör jag mer tänka på?
#17 - 18 juli 2003 19:24
Jag kan inte komma på något mer som du måste tänka på. Sätt igång!!:-)
#18 - 18 juli 2003 19:28
OKej! Fan detta verkar ju faktiskt itne så svårt. Jag ska till en akvarieaffär imorgon! Ska slangen som är 2-3 meter vara samma slags slang som den korta? vilken pet flaska ska det vara? 1,5 litare eller?
#19 - 18 juli 2003 19:31
Jag har ju Discus i mitt kar, har amazonplantor och valleserina och anubis m.fl det är fortfarande idé med CO2? jag ska köpa lite andra växter sen. Så jag kan alltså ha på den under natten? vad bra. Men jag vet inte vilken hårdhetsgrad jag har i vattnet, men jag vet att det är väldigt mjukt. pH i karet är 6.5-7 ungefär.
#20 - 18 juli 2003 19:37

Ska slangen som är 2-3 meter vara samma slags slang som den korta? vilken pet flaska ska det vara? 1,5 litare eller?

Ja, det är ju lättast om du tar samma dimension på slangen, för då kan du ju göra alla tre hålen lika stora. Köp 4 meter lång slang och klipp av den. Anledningen till att du behöver en lång slang är att du har ett djupt akvarium. Slangen bör ju räcka från botten av flakan och upp till akvariet och ned till botten av akvariet.

Ta två 1,5 liters petflaskor. Du fyller var och en med en liter.

Glöm inte jäst och socker.;-)

Imorgon bubblar det i ditt kar.

#21 - 18 juli 2003 19:48

[Men jag vet inte vilken hårdhetsgrad jag har i vattnet, men jag vet att det är väldigt mjukt. pH i karet är 6.5-7 ungefär.

Jag höjer kH i mina kar från 2 till 4 med bikarbonat för att pH ska ligga mer stabilt. Men jag vet inte om det är nödvändigt att du gör det.

Jag har en amazonsvärdplanta i ett akvarium och den växer mycket bättre med Co2.

#22 - 18 juli 2003 19:58
Skönt att höra. Tror jag vet hur jag ska göra. Men Om det på något sätt skulle hända något så skulle inte Diskusarna ta skada av det eller`?
#23 - 18 juli 2003 20:06
Nu kom jag på en grej till, Blir det något slags tryck eller så, för mesken eller vad nu heter måste ju komma till akvariet eller?
#24 - 18 juli 2003 20:16
Alltså behövs pump? sen undrar jag vart man måste placera flaskorna? vid golvet eller? Vi ska köpa grejerna imon!=) men när vet man att den satsen tar slut? det står två veckor men när vet man exakt? slutar det bubbla? När man ska göra nu sats så skruvar man bara av korkarna och gör nytt eller?
#25 - 18 juli 2003 20:21
Skaffa för säkerhets skull en kH-test och bikarbonat (finns i kryddisken) och höj kH till 4.

Ja det är meningen att det ska bli ett litet tryck, men det försvinner ut genom slangen till syrestenen. Ingenting kommer att explodera. Du kommer att kunna se de stora bubblorna i flaskan med vatten. Och du ser småbubblorna komma ut från syrestenen.

Dina diskusar kommer att simma lungt.
#26 - 18 juli 2003 20:25

Alltså behövs pump? sen undrar jag vart man måste placera flaskorna? vid golvet eller? Vi ska köpa grejerna imon!=) men när vet man att den satsen tar slut? det står två veckor men när vet man exakt? slutar det bubbla? När man ska göra nu sats så skruvar man bara av korkarna och gör nytt eller?

Det behövs ingen pump.

Ställ flskorna på golvet, t ex bakom ellr brevid eller under akvariet.

Man ser när satsen tar slut. Då slutar det att bubbla. Då tömmer man flaskan och fyller på med en ny sats, som är klar på två timmar.:-)
#27 - 18 juli 2003 20:31
Okej! nu verkar allt lugnt, grejen är att det står i den artikeln att det _bör_ räcka till 250l, vadå jag har ju det dubbla? vad säger du?
#28 - 18 juli 2003 20:44
Då blir det fyra flaskor, 8 m slang och två syrestenar. Sjutton också då tar det nog en halvtimme att greja alltihop. ;-)
#29 - 18 juli 2003 20:49
ajdå. Men hur fan gör jag då? hur ska slangarna sitta?
#30 - 18 juli 2003 20:50
Eller vänta nu lite. Jag gör alltså bara två såna anläggningar eller? och så är det två slangar i akvariet då eller?
#31 - 18 juli 2003 20:55
Ja gör två likadana anläggningar. Det blir två slangar med varsin syresten i akvariet och fyra petflaskor på golvet(lika stora petflaskor). Du kan ju kalla det för en "dubbel Co2- anläggning".;-)
#32 - 18 juli 2003 21:03
mm...
Okej tack så mycket maliin, du har varit till stor hjälp. Jag hoppas att du är inne imorgon, jag lär behöva din hjälp=) Ser man någon stor skillnad om man använder CO2 eller inte?
#33 - 18 juli 2003 21:14

Ser man någon stor skillnad om man använder CO2 eller inte?

Absolut. Jag hade inte Co2 tidigare i mina småakvarier (bara i de stora) och det växte långsamt. Men när jag satte dit anläggningarna och dessutom gödde med TMG så satte växtligheten igång. Växterna blir dessutom mycket grönare och fräschare.
#34 - 18 juli 2003 21:15
Härligt! Hade i tankarna tmg, vad kostar det?
#35 - 18 juli 2003 21:31

Härligt! Hade i tankarna tmg, vad kostar det?

250 ml kostar 86:- på Hjortgatans Zoo. Det kanske kostar några kronor mer i zooaffärerna i Göteborg.

Jag skulle gissa att du behöver göda med ca: 60 ml i veckan, dvs.drygt 8 ml/dag. Häll 60 ml gödning i en flaska med 7 dl vatten och häll varje dag i en dl av den blandningen i karet. (En växtexpert kanske kan ge något annat råd.)
#36 - 18 juli 2003 21:35
Okej, men måste man verkligen förbruka så mycket? räcker det inte med vid varje vattenbyte som är varannan vecka?
#37 - 18 juli 2003 21:40
Ursäkta att jag lägger mig i. Atrix det mest optimala är absolut att göda en liten mängd, men ofta. Precis som Maliin Skriver. Så är det ju för dig också. Lite mat då och då funkar ju bättre en sju pizzor en gång i veckan!
#38 - 18 juli 2003 21:43
hehe ja det har du ju rätt i. Jag tänker bara på kostnaderna. Du vet jag är inte så gammal och lever med mina föräldrar så det är inte lätt att få allt.
#39 - 18 juli 2003 21:48

Okej, men måste man verkligen förbruka så mycket? räcker det inte med vid varje vattenbyte som är varannan vecka?

Det går det också. Men fördelat man dosen på varje eller varannan eller åtminstone var tredje dag så får växterna lite näring varje dag och växer jämnare. Om du doserar var fjortonde dag så kanske de inte har någon gödning kvar den sista veckan. Med risk för att generalisera så kanske det går att jämföra med hur du skulle må om du skulle vräka i dig mat för fjorton dagar på en dag och sedan inte äta något på två veckor.
#40 - 18 juli 2003 21:51
Hoppsan Zuma hann visst före mig.;-)
#41 - 18 juli 2003 21:54
Nej det förstår jag. Fast den totala kostnaden blir ju inte högre. Du ger samma mängd gödning, fast vid fler tillfällen. Och vad det låter härligt med sommarlov. Väcker ljuva gamla minnen till liv!
#42 - 19 juli 2003 08:57
maliin, vad har du för ljus till ditt 70 liters?
#43 - 19 juli 2003 13:50
Så nu är det igång! i mitt 100l! har varit på i en halvtimmeoch det bubblar redan. Jag ska ha på den under natten idag och se hur mycket pH sjunker om det nu gör det. Dom hade inget kH test kvar i affären så det får bli till senare.
#44 - 19 juli 2003 14:54
Ursäkta att jag kommer in som en sur bromskloss i diskussionen, men är man sån till naturen så är det svårt att låta bli =). Atrix: du är väl medveten om att pH kan störtdyka ganska snabbt, särskilt om du har lågt KH i vattnet, och att det finns vissa risker med att låta anläggningen vara på över natten, särskilt när man inte har en aning om hur effektivt den verkar i just det akvariet (beror på en massa saker som cirkulation, var bubblorna kommer ut i förhållande till filterutblås, hur bra jäsdrag det blev i just den blandningen etc)?
www.akvarieguiden.nu/forum/forum.php?go=visatree&id=4&id2=42
Så, nu skall jag inte grumla glädjen nåt mer.
#45 - 19 juli 2003 18:40

maliin, vad har du för ljus till ditt 70 liters?

Mina 70-liters är Juwelakvarier med heltäckande lysrörsramp, med ett 15W lysrör. Alldeles för litet ljus. Men jag installerade en Arcadia lysrörshållare i varje, så jag fick 15W extra, dvs. 30W. Jag har Sunglo bak och Aquaglo fram i två. I det tredje har jag Triton där bak men det är inte lika snyggt, så jag tänker byta ut det.

Kul att du har fått igång bubblandet. Om du inte har några fiskar i 100-liters är det ju bra om du testar. Men om du har fiskar som du är rådd om tycker jag, som Skr skrev, att du ska höja kH till minst 4 med bikarbonat.
#46 - 19 juli 2003 18:57
Ja det är jag. Men grejen är att jag vill kolla.
#47 - 19 juli 2003 19:01
Men jag vet ju inte vad kH ligger på. Jaja jag testar.
#48 - 19 juli 2003 19:02
Ska det bubbla mycket?
#49 - 19 juli 2003 19:28

Ska det bubbla mycket?

Om du menar i flaskan så skulle jag tro att det kommer en bubbla varje sekund. Från syrestenen kommer det en ström av småbubblor.

Bubblandet från växterna beror också på andra faktorer: Vilka växter du har, hur mycket ljus och vilket ljus samt tillförsel av växtgödning.
#50 - 19 juli 2003 20:22
Okej, jag köpte inte en syresten utan en sån där luftslang med hål i, den sitter på den långa luftslangen som kommer från anläggningen. Det bubblar inte fullt så mycket.
#51 - 19 juli 2003 20:32

Det bubblar inte fullt så mycket.

Det behöver inte bubbla mycket, huvudsaken är att bubblorna är finfördelade, desto mindre desto bättre. Är de stora så löses de inte upp i vattnet utan stiger till ytan och försvinner.

en sån där luftslang med hål i

En sådan har jag aldrig sett, så jag vet inget om hur den fungerar.
#52 - 19 juli 2003 21:20
Okej, det kommer upp båda sorters bubblor=) som finfördelade på ett ställe och större på ett annat. Får se vad pH är imon.
#53 - 21 juli 2003 17:59
Hur lång tid tar det innan man ser skillnad?
#54 - 21 juli 2003 19:36

Hur lång tid tar det innan man ser skillnad?

På vad? pH eller fotosyntes?

Har man mycket bra CO2-upplösning så märker på växterna väldigt snabbt att dom börjar fotosyntetisera och få små syrebubblor på sina blad.

Om CO2-bubblorna når vattenytan så löses inte CO2 upp i vattnet och det blir ingen (massiv) fotosyntes. Detta kan man lösa genom att exponera varje bubbla så lång tid för vattnet som möjligt.

Enklaste sättet är att få bubblorna *extremt* små så att dom dels stiger sakta och dels får större exponeringsyta mot vattnet. Man får små bubblor genom att leda gas/luft genom en alträbit eller ett extremt finporig keramiskt material. Optimalt är om varje liten bubbla löses upp helt innan dom når vattenytan.

Ett annat enkelt sätt att exponera CO2-gasen länge för vattnet är att ha en uppochnervänd skål "dykarklocka" i vattnet där man låter CO2-bubblorna samlas upp. Sedan riktar man pumpens utblås mot bubblan. Det förbirusade vattnet får då lite mer CO2.

Ytterligare ett enkelt sätt är att leda in CO2-bubblorna i ett inner- eller ytterfiler som trasar sönder bubblorna och exponerar gasen mot vattnet under högt tryck. Detta fungerar bara för välbyggda filter, så man ska se upp så att inte sitt filter går torrt av denna behandling. Riskabel manöver.

Ett sista sätt är att bygga/köpa en CO2-reaktor.
#55 - 21 juli 2003 21:28

På vad? pH eller fotosyntes?

Tänkte på fotosyntesen.

Har man mycket bra CO2-upplösning så märker på växterna väldigt snabbt att dom börjar fotosyntetisera och få små syrebubblor på sina blad.

Okej tack så mycket

Om CO2-bubblorna når vattenytan så löses inte CO2 upp i vattnet och det blir ingen (massiv) fotosyntes. Detta kan man lösa genom att exponera varje bubbla så lång tid för vattnet som möjligt.

Mina bubblor når vattenytan, så det är inte bra, men jag fattade inte riktigt vad du menar med att exponera varje bubbla.

Enklaste sättet är att få bubblorna *extremt* små så att dom dels stiger sakta och dels får större exponeringsyta mot vattnet. Man får små bubblor genom att leda gas/luft genom en alträbit eller ett extremt finporig keramiskt material. Optimalt är om varje liten bubbla löses upp helt innan dom når vattenytan.

Jag har ingen alträbit utan jag köpte en någon slang, lika stor som en luftpumpslang med en massa små hål i. Han i akvarieaffären sa att det var en bra sak för just det ändamålet, så jag litade på honom.

Ett annat enkelt sätt att exponera CO2-gasen länge för vattnet är att ha en uppochnervänd skål "dykarklocka" i vattnet där man låter CO2-bubblorna samlas upp. Sedan riktar man pumpens utblås mot bubblan. Det förbirusade vattnet får då lite mer CO2.

Vadå för bubbla? ska jag trycka in hela slangen i exempelvis en kopp?

Ytterligare ett enkelt sätt är att leda in CO2-bubblorna i ett inner- eller ytterfiler som trasar sönder bubblorna och exponerar gasen mot vattnet under högt tryck. Detta fungerar bara för välbyggda filter, så man ska se upp så att inte sitt filter går torrt av denna behandling. Riskabel manöver.

Säger mig inte mycket

Ett sista sätt är att bygga/köpa en CO2-reaktor.

Jag har ju precis byggt en.

[/quote]
#56 - 22 juli 2003 07:25

[quote]

Mina bubblor når vattenytan, så det är inte bra, men jag fattade inte riktigt vad du menar med att exponera varje bubbla.
[/quote]
Du vill att varje liten bubbla ska vara nere i vattnet så lång tid som möjligt - helst tills varje bubbla är upplöst.

Jag har ingen alträbit utan jag köpte en någon slang, lika stor som en luftpumpslang med en massa små hål i. Han i akvarieaffären sa att det var en bra sak för just det ändamålet, så jag litade på honom.

Om det är en sådan slang jag tänker på så genererar den mycket större bubblor än syrestenar generellt, vilket skulle innebära att den är totalt värdelös för ändamålet. Men jag är som sagt inte säker.

[quote]

Vadå för bubbla? ska jag trycka in hela slangen i exempelvis en kopp?
[/quote]
Nej du ska skippa den där konstiga slangen och låta en enkel bubbla från slangen bubbla upp och lägga sig i en kopp/behållare och samla ihop sig till en jättestor bubbla som du riktar pumpens utblås mot.

[quote]

Säger mig inte mycket
[/quote]
Har du en venturi på ditt innerfilter kan du leda in CO2 där. Har du ett ytterfilter kan du låta varje bubbla sugas in i inblåset och gå runt hela filtersystemet. Den senare varianten går inte med alla filter.

Jag har ju precis byggt en.

Jasså jag trodde du använde den konstiga slangen med hål. Hur ser din reaktor ut?
#57 - 22 juli 2003 09:24
jaha,
Det är två PET-flaskor du vet säkert eller? den slangen som leder in i akvariet har jag satt fast en annan slang på som är en massa hål på istället.
#58 - 22 juli 2003 09:38

Det är två PET-flaskor du vet säkert eller? den slangen som leder in i akvariet har jag satt fast en annan slang på som är en massa hål på istället.

PET-flaskorna är inte reaktorn - det är "generatorn" som genererar CO2 via jäsningen.

En CO2-reaktor är en behållare (antingen inne i akvariet eller utanför) där man leder in CO2-bubblorna och låter dom virvla omkring. För att dom ska virvla omkring så leder man även en stark vattenström genom reaktorn. För att ytterligare försvåra för bubblorna att sticka iväg ut ur reaktorn och få dom att virvla ännu längre så lägger man ofta ni en massa biobollar/makaroner.
#59 - 22 juli 2003 09:41
Jag fattar inget, det verkade som jag hade gjort allt rätt, men tydligen inte. Ska jag inte ha den där slangen med en massa hål på i slutet? ska jag bara ha luftpumpslangen i akvariet`? Förklara jag fattar ignet med alla dina konstiga ord!
#60 - 22 juli 2003 09:47
Du har några val att göra för att få CO2-gasen ner i vattnet.

Enklaste: Alträbit (vanliga syrestenar/slang med hål i duger inte)

Näst enklaste: Uppochnervänd kopp där du fångar upp bubblorna från PET-flaskans luftslang.

Nästnästenklaste: Luftslangen kopplas till innerfiltrets utblås, eller ytterfiltrets inblås.

Svåraste: Bygga egen CO2-reaktor.
#61 - 22 juli 2003 10:29
Okej, tack! då får jag väl skaffa en alträbit, men var får jag tag på det någonstans? fanns ingen i den akvarieaffären jag köpte senast.
#62 - 22 juli 2003 10:40

men var får jag tag på det någonstans? fanns ingen i den akvarieaffären jag köpte senast.

Samma här! Jag har också letat i vanliga akvarieaffärer som inte säljer saltvattensprylar. Jag gissar att om man går till en zooaffär som har saltsvattensprylar så bör dom ha det inne.

Har du någon länk till den där slangen med hål i? Jag kan ju ha fel om att den inte duger och att du har en helt annan modell än den jag tänker på. Har du dock inte märkt att dina växter börjat producera syrebybblor under sina blad så gissar jag att det är den som är boven i dramat, alternativt för lite ljus. Farsan hade extremt mycket CO2 i sitt vatten utan att det bubblade (så mycket som det borde), och det visade sig vara för fjuttigt med ekonomisparlampor.
#63 - 22 juli 2003 11:10
Nej det har jag inte. Får fixa fram en alträbit eller en syresten.

en sista fråga: Planterar du dina växter med eller utan kruka?
#64 - 22 juli 2003 11:15
atrix, de finns på <Hjortgatans Zoo > för 17:-

http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=309&avd=16

Me du måste ju beställa för 250:- för att kunna köpa därifrån. Passa på och köp växtgödning t ex.

Eller annars så kan du ringa till de olika affärerna i Göteborg (det finns ju en hel massa) och fråga om de har alträbitar, innan du åker och försöker köpa. Då spar du ju en hel del tid.
#65 - 22 juli 2003 11:19

Planterar du dina växter med eller utan kruka?

Utan kruka och utan stenull. Det kan ta ganska lång tid och mycket tålamod att få bort både krukan och ullen. Tropica (som levererar växterna med kruka+stenull) rekommenderar att man går så.
#66 - 22 juli 2003 11:22
Nja, att man är tvungen att handla för 250:- på hjortgatanszoo stämmer inte riktigt.

Kopierat från www.hjortgatanszoo.se:

"Vintertid om växter ingår i ordern är minsta ordervärde 225:-. Övrig tid eller om de bara är tillbehör finns ingen "minsta order gräns"."

Detta är inte menat som ett påhopp på maliin, utan ren information eftersom den förra inte var helt riktig.
#67 - 22 juli 2003 11:28
Oj, förlåt. Slarvigt av mig. Tack för att du rättade mig Cuaifeach. :-)
#68 - 22 juli 2003 11:28
Okej tack alla. Tack Defdac, jag brukar plantera med kruka, och ibland inte. men innehåller inte ullen näring till växterna? Tack maliin, ska lätt köpa därifrån.
#69 - 22 juli 2003 11:38

men innehåller inte ullen näring till växterna?

Jo jag gissar att Tropica "kryddar" den lite inför den långa resan till återförsäljarna, men det är extremt marginellt. Hade dom fräst på med fullt med näring i ullen hade nog folk märkt rejält algpådrag varje gång dom köpt en växt från Tropica.
Vi får nog lita på Tropica att man ska ta bort ullen - enligt dom själva så ger man växten en mycket bättre start i akvariet då.
#70 - 22 juli 2003 11:39
Okej, jag jag får göra det i framtiden då! tackar!
#71 - 22 juli 2003 16:12
så nu har jag varit och köpt en syresten. Var i akvariet ska jag sätta den defdac? ska jag placera den under pumpen så att bubblorna kommer ut i akvariet eller vad du nu sa?
#72 - 23 juli 2003 07:09

så nu har jag varit och köpt en syresten.

I alträ? Vanliga syrestenar brukar ge för stora bubblor som jag skrev ovan.

Var i akvariet ska jag sätta den defdac?

Jag skulle sätta den så att CO2-bubblorna från syrestenen inte kan nå ytan förrens dom är upplösta - dvs så att bubblorna aldrig når ytan. Inte helt enkelt =)

Vad har du för pump (namn och beteckning)?
#73 - 23 juli 2003 10:01
Det är en liten syresten, inte alträ, han frågade om jag skulle ha stora eller små bubblor, jag sa små, och jag fick små.

Hehe okej, sätter den nedanför pumpen då, så att dom kommer ut i akvariet.

Det är en Eheim, vet inte vad den pumpar, men vi fick med den till ett annat akvarium.

Annons