Ursprungligen skickat av atrix
Men varför kan man inte ha på den under natten? är det bara för att ljuset inte är på och att växterna inte släppet ut något CO2 eller?
Men hur sätter man fast syrestenen på slangen? och jag fattade inte riktigt vilken slags slang man skulle ha, även om det stod 5,0 mm.
Ska slangen som är 2-3 meter vara samma slags slang som den korta? vilken pet flaska ska det vara? 1,5 litare eller?
[Men jag vet inte vilken hårdhetsgrad jag har i vattnet, men jag vet att det är väldigt mjukt. pH i karet är 6.5-7 ungefär.
Alltså behövs pump? sen undrar jag vart man måste placera flaskorna? vid golvet eller? Vi ska köpa grejerna imon!=) men när vet man att den satsen tar slut? det står två veckor men när vet man exakt? slutar det bubbla? När man ska göra nu sats så skruvar man bara av korkarna och gör nytt eller?
Ser man någon stor skillnad om man använder CO2 eller inte?
Härligt! Hade i tankarna tmg, vad kostar det?
Okej, men måste man verkligen förbruka så mycket? räcker det inte med vid varje vattenbyte som är varannan vecka?
maliin, vad har du för ljus till ditt 70 liters?
Ska det bubbla mycket?
Det bubblar inte fullt så mycket.
en sån där luftslang med hål i
Hur lång tid tar det innan man ser skillnad?
På vad? pH eller fotosyntes?
Har man mycket bra CO2-upplösning så märker på växterna väldigt snabbt att dom börjar fotosyntetisera och få små syrebubblor på sina blad.
Om CO2-bubblorna når vattenytan så löses inte CO2 upp i vattnet och det blir ingen (massiv) fotosyntes. Detta kan man lösa genom att exponera varje bubbla så lång tid för vattnet som möjligt.
Enklaste sättet är att få bubblorna *extremt* små så att dom dels stiger sakta och dels får större exponeringsyta mot vattnet. Man får små bubblor genom att leda gas/luft genom en alträbit eller ett extremt finporig keramiskt material. Optimalt är om varje liten bubbla löses upp helt innan dom når vattenytan.
Ett annat enkelt sätt att exponera CO2-gasen länge för vattnet är att ha en uppochnervänd skål "dykarklocka" i vattnet där man låter CO2-bubblorna samlas upp. Sedan riktar man pumpens utblås mot bubblan. Det förbirusade vattnet får då lite mer CO2.
Ytterligare ett enkelt sätt är att leda in CO2-bubblorna i ett inner- eller ytterfiler som trasar sönder bubblorna och exponerar gasen mot vattnet under högt tryck. Detta fungerar bara för välbyggda filter, så man ska se upp så att inte sitt filter går torrt av denna behandling. Riskabel manöver.
Ett sista sätt är att bygga/köpa en CO2-reaktor.
[quote]
Om CO2-bubblorna når vattenytan så löses inte CO2 upp i vattnet och det blir ingen (massiv) fotosyntes. Detta kan man lösa genom att exponera varje bubbla så lång tid för vattnet som möjligt.
Jag har ingen alträbit utan jag köpte en någon slang, lika stor som en luftpumpslang med en massa små hål i. Han i akvarieaffären sa att det var en bra sak för just det ändamålet, så jag litade på honom.
[quote]
Ett annat enkelt sätt att exponera CO2-gasen länge för vattnet är att ha en uppochnervänd skål "dykarklocka" i vattnet där man låter CO2-bubblorna samlas upp. Sedan riktar man pumpens utblås mot bubblan. Det förbirusade vattnet får då lite mer CO2.
[quote]
Ytterligare ett enkelt sätt är att leda in CO2-bubblorna i ett inner- eller ytterfiler som trasar sönder bubblorna och exponerar gasen mot vattnet under högt tryck. Detta fungerar bara för välbyggda filter, så man ska se upp så att inte sitt filter går torrt av denna behandling. Riskabel manöver.
Jag har ju precis byggt en.
Det är två PET-flaskor du vet säkert eller? den slangen som leder in i akvariet har jag satt fast en annan slang på som är en massa hål på istället.
men var får jag tag på det någonstans? fanns ingen i den akvarieaffären jag köpte senast.
Planterar du dina växter med eller utan kruka?
men innehåller inte ullen näring till växterna?
så nu har jag varit och köpt en syresten.
Var i akvariet ska jag sätta den defdac?