Co2

#1 - 8 november 2012 21:53
Hejsan!

Tänkte få fart på växtriket i mitt kar! så jag funderar på att bygga mig ett Co2 system!

Är det värt tiden att bygga ett, eller är det onödigt?!

Ska följa denna guiden > http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1

Jag har köpt en massa mossa som jag har fäst på mina akvarierötter! och sen mina Anubias vill jag att dom ska ta fart :)

Har läst att mossa inte gillar PMDD stämmer detta?!
#2 - 8 november 2012 22:01
Hejsan!

Tänkte få fart på växtriket i mitt kar! så jag funderar på att bygga mig ett Co2 system!

Är det värt tiden att bygga ett, eller är det onödigt?!

Ska följa denna guiden > http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1

Jag har köpt en massa mossa som jag har fäst på mina akvarierötter! och sen mina Anubias vill jag att dom ska ta fart :)

Har läst att mossa inte gillar PMDD stämmer detta?!

Bygg på du, har haft samma system och det fungerade allt skapligt :)
#3 - 9 november 2012 00:38
Tack, då testar jag :)
#4 - 9 november 2012 06:43
Även jag skall testa detta. Kanske en dum fråga, men det behövs alltså ingen syrepump eller dylikt utan co2 transporteras ut i karet automatiskt? Kan man förse flera kar med co2 genom att fästa flera slangar på kork 2?
#5 - 9 november 2012 13:32
Du bör även ha 2 mäskflaskor och byta varannan vecka så att du får ett jämnare flöde. Ojämna Co2-nivåer brukar leda till algeproblem etc.
#6 - 9 november 2012 15:57
Även jag skall testa detta. Kanske en dum fråga, men det behövs alltså ingen syrepump eller dylikt utan co2 transporteras ut i karet automatiskt? Kan man förse flera kar med co2 genom att fästa flera slangar på kork 2?

Gissar att dilemmat med mäsk är att få jämna CO2 nivåer. Ju mer trycket skiftar desto mer varierar nivåerna och då blir det ju algodling, vilket ju kan vara intressant i sig ;) Jag kan nästan tycka akvariet blir tråkigt om det är helt algfritt. Men det är jag det. Tror att om du sprider trycket på flera burkar gissar jag att det blir för lågt tryck och för låga nivåer på samtliga burkar. Men jag gör som du och gissar bara...
#7 - 9 november 2012 17:10
Sätt backventiler mellan alla "led" så slipper du tryckproblemen Bluewing pratar om.
#8 - 9 november 2012 17:20
Einarsson skrev:
Sätt backventiler mellan alla "led" så slipper du tryckproblemen Bluewing pratar om.

ja jag läste om backventiler i en liknande diy-tråd på plantswap. Ska göra ett mäskprojekt till ett nano och återkomma om huruvida det blir alginvasion eller full grönska.
#9 - 9 november 2012 17:27
Hur skulle backventiler förhindra ojämt flöde av co2 till flera burkar:)? Problemet med mäsk är att du får ett ojämt flöde på gasen, men lite svajande pH som följd. Seriekopplar du däremot ett par mäskdunkar är det lättare att hålla ett jämt flöde på gasen.
#10 - 9 november 2012 17:53
Jag pratar om ojämnt tryck, inte flödesproblem. :)
#11 - 9 november 2012 17:58
Jepp, hur ska en backventil kunna justera det:)?
Du har ju ett tryck från flaskan/flaskorna genom backventilen till karet, som inte en backventil kan göra något åt...?
#12 - 9 november 2012 18:04
Det är mest att man inte tappar trycket i ALLA flaskor när man byter sats i en av dom. Tänkte jag på. :) Så att trycket inte måste börja byggas upp i hela systemet igen från början utan bara ifrån flaskan du bytte.
#13 - 9 november 2012 18:17
Det köper jag till viss del, men hur ska en backventil kunna justera trycket från flaskan som är det avgörande när det gäller varierande tryck/flöde?
Byter du flaska kan du bara nypa till slangen som går från just den, en backventil har du mest för att inte få något tillbakaflöde av vätska (från tex karet) ner i flaskan vid förlorat/tappat tryck.
#14 - 9 november 2012 18:29
ansjo skrev:
Det köper jag till viss del, men hur ska en backventil kunna justera trycket från flaskan som är det avgörande när det gäller varierande tryck/flöde?

Byter du flaska kan du bara nypa till slangen som går från just den, en backventil har du mest för att inte få något tillbakaflöde av vätska (från tex karet) ner i flaskan vid förlorat/tappat tryck.

Det har jag inte sagt att den kan, det kan den inte. Men typ 10kr är inte mycket pengar för att slippa nypa till slangen varje gång. :D

EDIT: Jag sa däremot att fler mäskflaskor hjälper till ett jämnare flöde! Precis som du sa. Det är nog det enda och effektivaste sättet. Jag bytte dock ut min mäsk emot trycksatt för att slippa ännu en "variabel" i akvariet. :)
#15 - 9 november 2012 18:41
Bluewing skrev:
Gissar att dilemmat med mäsk är att få jämna CO2 nivåer. Ju mer trycket skiftar desto mer varierar nivåerna och då blir det ju algodling, vilket ju kan vara intressant i sig

Einarsson skrev:

Einarsson skrev:
Det har jag inte sagt att den kan, det kan den inte.

Ok, jag fattade det som så...:p Du hänvisade till vad Bluewing skrev, och det är just det som du inte kan göra något åt med en backventil;).
Skitsamma, oavsett vilket så ser jag en backventil som ett måste när det gäller co2, oavsett trycksatt flaska eller mäsk:)!
#16 - 9 november 2012 18:42
Det blir konstigt ibland i skriftlig kommunikation, svårt att komma ifrån. :)

Men till ämnet, som du säger, det är ett måste även för säkerhetsaspekten som du sa!
#17 - 9 november 2012 18:42
Och att man vänder backventilen rätt:D...
#18 - 9 november 2012 20:05
Läste igenom tråden nu!

Visste inte att det kan leda till alger :(...har ett algerfritt akvarie, och det skulle vara drygt om man fick en alg attack pga Co2'n...

Hur vet man hur mycket Co2 man behöver?!

Som jag fattar det är det bättre att ta för lite än för mycket i detta syfte!
#19 - 9 november 2012 20:10
Det beror på många faktorer, men du kan kolla ganska grovt här: http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php där du ska hålla dig i de gröna fälten.
Så kH och pH efter tillsats av co2 hör ihop, har du tex ett kH på 3 bör du sikta på ett ph runt 6,5-6,8 och då går det 15-30 ppm co2. Detta om du har ett trycksatt system med controller, annars blir det lite bökigt.
Sedan inverkar ljusmängd och gödning en del med, samt säkert fler olika faktorer...
#20 - 10 november 2012 23:07
Tusen tack för länken! Nu ör man ialf lite smartare på doseringen Co2 :)

Annons