Hejsan jag har suttit och kollat runt på olika forum angående co2 och bestämt mig för att testa på detta men vad ska ja ha för grejer tänkte lägga ut ungefär 4tusen och då vill ja gärna ha en ph controller. Tänkte om nån vänlig själ skulle komma med några bra förslag som skulle funka kalas bra:p Har ett akvarium på 180l och ett jbl ytterfilter Mvh Althén
Om du bara vill testa innan du lägger ut så mycket pengar rekommenderar jag mäsk. Kostar "inget" att dra igång och är bara lite mer arbetskrävande (byte mäsk en gång i veckan samt hålla koll på bubbeltakten).
Jag föredrar helt klart system med flaskor - men man bör kolla så att det finnas möjlighet att fylla på flaskan i närheten av där man bor och vad det i så fall kostar.
Helt klart mycket smidigare och lättare att få stabilt med ett trycksatt system. Är man däremot bara ute efter att testa innan man bestämmer sig är mäsk oslagbart.
Fyllning av flaskor kan vara besvärligt. Har själv erfarit detta då de som tidigare gjort det i mitt närområde har upphört eller har höjt priserna till extrema nivåer (500 SEK för 6 kg!).
Nja mäsk verkar för krångligt:P Sedan om man tröttar på co2 systemet så e de ju bara att sälja men går det att fylla den flaskan i länken här i sverige ellr hur kan ja ta reda på de?
Nja mäsk verkar för krångligt:P Sedan om man tröttar på co2 systemet så e de ju bara att sälja men går det att fylla den flaskan i länken här i sverige ellr hur kan ja ta reda på de?
Precis, ett bra system med en bra reaktor är en fördel. Risken är annars som du säger, att resultatet inte blir bra och man tröttnar på hela grejen med CO2.
Flaskan går att fylla hos bl.a. Presto mfl.
Hur stort kar har du?
Med en 2 kg:s flaska till tex ett 540 blir det en dyr historia, då den kommer att behöva fyllas betydligt oftare och prisskillnaden mellan att fylla en 2 eller 5-6 kg:s tub inte är så stor...Tillbehören är säkert ok, men jag skulle nog leta efter en större flaska.
En fördel med den mindre flaskan är att den är lättare att gömma, en 6 kg:s är betydligt högre och kan bli svår att få in under ett skåp...
Akvariet är tydligen på 180l. Så en 2kg kan räcka rätt länge med den typen av reaktor, samtidigt som flaskan kan få plats i en akvariemöbel. Kör själv med en 2kg och en 1,5kg för att ha en och växla med när det är dags för påfyllning. 6kg vore ju bra förutsatt att det går att få in i skåpet/bänken som akvariet står på.
japp de e ett 180l men funderar på att skaffa ett större så snart ja kommer på vart ja kan ha de nånstans:P Sedan en större flaska kan man ju alltid skaffa senare just nu vill ja ha tag på bra grejer:P