Clariasmalar

#1 - 21 juli 2004 17:38
köpte två clariasyngel (12cm) för några veckor sedan, har matat dom med räkor och fiskbitar av olika slag, fiskbitarna föll till botten och låg där tills någon av dom simmade förbi av misstag.
det började bli jobbigt att springa ner till frysen och tina saker och greja varje gång dom skulle ha mat, så jag tänkte att jag kunde ge dom av oscarns mat (Hikari, cichlid gold XL).
alldeles för stora för dom, men "dom kommer ju ändå inte att äta dom förrän dom blötts upp och lagt sig på botten" tänkte jag.
gav dom 6 st, skulle ligga där och bli uppätet långsamt i ungefär 2 dagars tid.
Men, så fort jag släppte ner dom kommer båda malarna susande och sväljer dom hela, 3 var.
efter detta blir dom helt vilda, dom ska ha mer.
dom susar omkring i akvariet och tuggar på allt dom stöter på.
jag är också ganska säker på att jag såg en av dom äta upp en mouthsize-<b>sten</b>.
detta var för en halvtimme sen och dom är fortfarande helt vilda.
för att inte tillägga knöliga.

jag visste mycket väl att clariasmalar var mycket glupska innan jag köpte dom, men det visste jag om oscars också.
min oscar, som är ungefär 7 x deras massa, äter lika mycket som en av dom åt nu, under en matning.
#2 - 22 juli 2004 00:43
visst är dom härliga! =)
jag hade en tills den blev typ 20cm då blev den så aggresiv (och dödade lite fiskar) att jag inte ville ha den kvar. men jag köper en ny när jag vet att jag kan ha den med lite lämpligare fiskar.

min va lika galen i all mat, den bet i fingrar å allting. =)
#3 - 22 juli 2004 06:55
Dom är glupska och äter de mesta passas bara om du har för små fisk de är rovfiskar,pellets ,frysfoder av olika slag räkor och fisk mussler mm.
#4 - 22 juli 2004 14:20
Ursprungligen skickat av THE_DUDE

visst är dom härliga! =)

jag hade en tills den blev typ 20cm då blev den så aggresiv (och dödade lite fiskar) att jag inte ville ha den kvar. men jag köper en ny när jag vet att jag kan ha den med lite lämpligare fiskar.

min va lika galen i all mat, den bet i fingrar å allting. =)

dom ska bo med en fullvuxen oscar så det är ingen fara för någon part, förutom de småfiskar som är ämnade som mat.
jag börjar inse att jag inte kan ha kvar båda speciellt länge.
dom verkade funka bra tillsammans i början men nu har dom börjat slåss ordentligt, när dom blir större kan det bli allvarligt.
vet bara inte vilken av dom jag ska behålla.

moo. jag vill mata dom. dom är ruskigt söta när dom äter.
men jag måste hålla mig ett bra tag. dom är fortfarande knöliga :/

Annons