clarias-mal, taggar?

#1 - 16 maj 2010 12:35
Köpte nyligen en Clarias och hon som fångade upp den i butiken sa att den hade vassa taggar så jag fick den i en hink i stället, vart sitter de taggarna i så fall?? ja ser då inga på den :S undrar mest för säkerhetens skull att man kommer åt den då man grejar i akvariet
#2 - 16 maj 2010 12:38
Lowa skrev:
Köpte nyligen en Clarias och hon som fångade upp den i butiken sa att den hade vassa taggar så jag fick den i en hink i stället, vart sitter de taggarna i så fall?? ja ser då inga på den :S undrar mest för säkerhetens skull att man kommer åt den då man grejar i akvariet

Jag tror den sitter vid sidan av fisken bakom en fena
#3 - 16 maj 2010 12:59
bakom en fena? låter lite småskumt, ingen som själv har en som vet ?
#4 - 16 maj 2010 13:02
oftast på sånna malar brukar taggen vara bröstfenans spets
#5 - 16 maj 2010 13:04
mjo, men det syns inte att det är nån tagg där, som på en chokladmal syns den ju klart å tydligt
#6 - 16 maj 2010 13:52
clariasmalen bröstfenor är själva taggen... Och taggen är VASS riktigt jävla vass...fick ett stick och det går med lätthet genom huden.

Men jag undrar en sak... hur stort akvarium har du??
Clariasmalar blir ju väldigt stora
#7 - 16 maj 2010 14:12
ahaaa, ok ^^' tänkte inte på det, men då vet ja att man ger fan i den :P just nu är den så pass liten och ja vet redan att jag håller den i för litet akvarie på ca 60 liter, den kommer att få större, i promise för ja vet hur gigantiska de kan bli :)
#8 - 16 maj 2010 14:20
Lowa skrev:
ahaaa, ok ^^' tänkte inte på det, men då vet ja att man ger fan i den :P just nu är den så pass liten och ja vet redan att jag håller den i för litet akvarie på ca 60 liter, den kommer att få större, i promise för ja vet hur gigantiska de kan bli :)

60 l är inte mycket. hur stor är fisken?
#9 - 16 maj 2010 14:21
10 cm kanske, inte mer
#10 - 16 maj 2010 15:04
karrokaja skrev:
clariasmalen bröstfenor är själva taggen... Och taggen är VASS riktigt jävla vass...fick ett stick och det går med lätthet genom huden.

Men jag undrar en sak... hur stort akvarium har du??

Clariasmalar blir ju väldigt stora
Fatter inte detta har haft dessa malarna några år och tagit upp dem med händerna låtit dem simma igenom handen och har aldrig märkt av denna/dessa taggar på brösfenorna..Men det kanske är tur då;)...jag ska vara ärlig och säga att jag har blivit mer försiktig nu när man stoppar ner handen,nu när jag har hört om detta av Bong och dig
#11 - 16 maj 2010 15:07
Lowa skrev:
10 cm kanske, inte mer
:Dkan ju utrycka det så här..Folk brukar säga att storleken hämmar fisken utveckling det stämmer nog på dem flesta men inte denna firren då den med lätthet når sin storlek i ett 60 kar:D:Ddär av kanske en funderare kanske innan man köpen en sån här fisk
#12 - 16 maj 2010 15:21
funderaren var ju så att den får vara där i medan den e så liten :P den kommer att få större då ja ser att det bär iväg me storleken ;P tänker ju inte låta min snuttepluttfirre vara där i for ever :P
#13 - 16 maj 2010 15:55
Fatter inte detta har haft dessa malarna några år och tagit upp dem med händerna låtit dem simma igenom handen och har aldrig märkt av denna/dessa taggar på brösfenorna..Men det kanske är tur då;)...jag ska vara ärlig och säga att jag har blivit mer försiktig nu när man stoppar ner handen,nu när jag har hört om detta av Bong och dig

nää haha...men dina kanske är såna där slemmiga tama primadonnor som gillar att smeka sej och kråma runt i dina händer...Är dom rädda som dom jag hade (som bong har nu) så plaskar dom rycker hit och dit, då får man smaka på stick, det var till och med som stack sej själv:O var tvungen att bända ut fenan ur magen på den...

Annons