Claes olssons lysramp

#1 - 24 oktober 2004 21:26
Tänkte köpa ny ramp till ett av akvarierna.. 18watts dubbelramp..
Hittade en dubbel takarmatur för 225:-

"Takarmatur med fullfärgslysrör som gör att färgerna i rummet framträder på ett naturligt sätt. Avsett för kontor, kök, trapphus och liknande utrymmen. Stomme tillverkad av vit brännlackerad stålplåt. Storlek 625x175x65 mm. Levereras komplett med 2 st 18 W fullfärgslysrör. IP20.
42-5079 225,00 st. "

Ville bara höra med er om ni hade nån uppfattning om att denna inte ksulle gå att använda till akvariet.

#2 - 24 oktober 2004 22:02
det finns ju alltid en risk med att ha den över ett akvarium helst ska man ha något som är gjort för att ha i våtrum ... quote: IP44 över dusch och badkar, i resten av rummet IP21 (från : http://www.did.se/ekuriren/default.asp?meny=fragor&avdelning=&fragaid=15&kat=8 ). Jag skulle iaf satsa på något som man kan ha över ett badkar :)
#3 - 25 oktober 2004 00:52
Instämmer, IP20 är nog för lågt att ha över akvarium. Betrakta det som ett våtrum, så ivart fall IP22 eller IP24. Men det är mer gissningar från mig.

För tekniska regler för el, se sid 68-105
http://www.thornlighting.se/products/PDF/pd_2003.pdf

Elsäkerhetsverkets dokumentation om IP-klasser och elsäkerhet
http://www.elsak.se/arkiv/vanligaallmantomel/5.fc40aefeb5dea8f280005210.html
http://www.elsak.se/vanstermeny/konsument.4.fc40aefe938efb7180002149.html

Sid 141 om IP-klassningar i våtrum
http://www.elsak.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf

SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut om IP-klassning (bra översikt)
http://www.sp.se/electronics/services/ip/guide.htm

http://thomaz.se/?/qa.php?q=27
#4 - 25 oktober 2004 14:05
Tackar så jätte mycket för infon.
Vad kostar ett IP22, typ. Dom är väl bra mycket dyrare?
Kör för tillfället med en vanlig ramp iofs. Har både täckglas och rampens tillhörande täckplast och varje gång jag är nere och pillar så lyfter jag av den för att komma åt och drar ur sladden.
Har "funkat" hittils, kanske kan funka i framtiden med? Är ju trots allt jordat och så. Akvariebelysingar, dvs dom man kan köpa i butik kostar ju upp mot 1000:- och så roligt hade jag inte tänkt att ha..
#5 - 26 oktober 2004 16:36
den ger inget trevligt ljus i vattnet den där armaturen. varmvitt ljus.
antingen ska du ha IP67 annars kan det kvitta. dvs en IP44 är inte bättre än IP23 i ditt fall(om den landar i vattnet).
#6 - 26 oktober 2004 21:39
hade inte direkt tänkt använda de medföljande lysrörerna, lysröret.. :P
Vad ska den i vattnet och göra? förstår va du menar, men tror knappast att ramperna dom säljer i butikerna tål det heller..
#7 - 27 oktober 2004 07:59

den ger inget trevligt ljus i vattnet den där armaturen. varmvitt ljus.

antingen ska du ha IP67 annars kan det kvitta. dvs en IP44 är inte bättre än IP23 i ditt fall(om den landar i vattnet).

Ljusfärgen/renderingen har inget med IP-klassningen att göra. Naturligtvis använder man inte röret som följer med om man ska köra specialapplikationer.

men tror knappast att ramperna dom säljer i butikerna tål det heller..

Sant. Helt öppna lysrörshållare.
#8 - 27 oktober 2004 08:12
Kolla hos rivners.Dom kanske har från rivningsobjekt brukar vara nästan gratis.
Fredrik
#9 - 27 oktober 2004 10:56
Nej!
Köp inte begagnade lysrörsamaturer!
Ofta är dessa sletna och drosslarna brummar enerverande.
Glappkontakt och även elsäkerhetsproblem får du på köpet...

Här i Göteborg har dom startat en tysk bygghandel som heter "Hornbach" (dom har även akvarieavdelning...) och där på elavdelningen köpte jag kapslade lysrörsamaturer avsedda för våtrum. Dom var inte alls dyra, minns nu inte exakt, men "typ" 169 kr styck för 18 W modellen (nu behövde jag åtta stycken...)

Hemsida med tvivelaktig jingel:
http://www.hornbach.se/home/se/html/index.html

Upplysningsvis; när det gäller lysrör så har vi i GAF sedan lång tid kommit fram till att lysrör, varmvita av dagsljustyp, den sorten som tryckerier, grafisk industri samt film, teater och television använder för att jämföra färgprover och för att exakt efterlikna solljus är de bästa för växterna (förvånad?).

Philips variant heter "TLD 90 de luxe pro" men även Osram och andra tillverkare har ekvivalenta rör, men jag vet inte vad dessa heter.

Det kan vara litet svårt att få tag i dessa rör, och vissa grossister vill inte leverera mindre än ett paket om tio rör till detaljisterna... men om man är enträgen, eller slår sig i hop i akvarieföreningen om samköp, som vi i GAF alltid gör.
Dessa Philipsrör kostar ungefär 50 kronor stycket i grossistledet.

Dessa typer av lysrör används också av proffesionella (akvarie-)växt odlare i Damnark och på andra ställen. Det var så vi i GAF fick nys om dessa rör för något tjugotal år sedan.

Se även ett pdf dokument om detta på vår hemskesida:
http://hem.passagen.se/gaf1/
Klicka på "Växthandledning" i vänsterspalten.

Sedan kan man ju exprimentera med halogen, metallhalogen etc, men det faller litet utanför denna frågeställning.

Mvh Björn J.
#10 - 27 oktober 2004 11:01
Takarmaturen 42-5079 http://www.gocut.de/?CDEFY1X8 säljs även hos 'Överskottsbolaget' utan lysrör för 129:-
mvh/harbard
#11 - 27 oktober 2004 11:05

Köp inte begagnade lysrörsamaturer!

Ofta är dessa sletna och drosslarna brummar enerverande.

Tja brummet antar jag man kan fixa med en ny konding, den främsta nackdelen är att äldre drosslar drar ungefär dubbelt så mycket ström som lysrören är märkta för och blir väldigt heta.

Upplysningsvis; när det gäller lysrör så har vi i GAF sedan lång tid kommit fram till att lysrör, varmvita av dagsljustyp, den sorten som tryckerier, grafisk industri samt film, teater och television använder för att jämföra färgprover och för att exakt efterlikna solljus är de bästa för växterna (förvånad?).

Nej det är dom inte. Dom är för filtrerade för att kunna slå hårt på klorofyllet. Deras fina utsmetade spektrum slår lika löst över hela spektrat för att skapa fin färgrendering.

Därför är det bättre att skaffa trifosforrör som slår på väl valda delar och gör det hårt.

Philips variant heter "TLD 90 de luxe pro" men även Osram och andra tillverkare har ekvivalenta rör, men jag vet inte vad dessa heter.

Osram Biolux triggar t ex fotosyntesen 50% sämre än ett Philips Aquarelle.

Dessa typer av lysrör används också av proffesionella (akvarie-)växt odlare i Damnark och på andra ställen. Det var så vi i GAF fick nys om dessa rör för något tjugotal år sedan.

Ja de proffsodlare som inte bryr sig om elräkningen. Det krävs ca 50% fler ljusrör av fullspektrumtyp (Osram Biolux t ex) än ett väl avvägt helspektrumrör (Aquastar, Aquarelle osv).

Se även ett pdf dokument om detta på vår hemskesida:

http://hem.passagen.se/gaf1/

Klicka på "Växthandledning" i vänsterspalten.

Se hellre min växtljusartikel på akvarieguiden om ni vill veta lite mer vetenskapligt vad som är ett bra ljus för växter:
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=87
#12 - 27 oktober 2004 19:54
Jämfört med solens färgspektrum, hur förhåller sig då trifosforrör?
Jag vet ingenting om trifosforrör därför frågar jag.

Däremot känner jag väl till de rör jag beskrev i inlägget ovan. Dessa rör är så nära solens spektrum man kan komma med lysrör, och det är det ljuset som växterna är "programmerade" att växa bra i i naturen.

Sedan finns det lysrör och andra ljuskällor med färgteperaturer som får såväl landbaserade som vattenväxter att breda ut sig på bredden, och tvärtom på höjden, men naturligt blir det inte.
Exempelvis är det kännt bland litet äldre akvarister att Cryptocoryner breder ut sig väldigt bra i vanligt glödlampssjus.

Nåväl det finns ju ofta flera lösningar till samma problem.

Det finns ju också lysrör som ger mycket ljus med samma energiförbrukning, men det är ju inte alltd som det ljuset har rätt färg.

Ofta kan man i de mest seriösa akavieaffärer se akvarium med ett ljuspektra som skulle gjort vilken diskoteksägare som helst grön av avund, och fiskarna få de mest spektakulära färger i detta ljus, men naturligt är det inte, huruvida växligheten växer något eller bara blir förvirrad kan man ju undra.

Men jag står alltså fast i min väl invanda och med lång erfarenhet provade mening med att: Philips TLD 90 de luxe pro, samt rör med samma färgspektrum från andra tillverkare är det bästa ljuset för akvarieväxter. Sedan kan hända det finns andra rör eller andra belysningskällor som är minst lika bra.

"defdac" snuddade litet på det där med rörens energiförbrukning också... Och då skall man tänka på det att det är inte den effekten som står på lysröret som är allenarådande, betänk att man har en hel del förluster i form av värme och annan strålning från lysrörsamaturens drossel. Nu finns det tydligen moderna switchade lågspänningslysrör med tillhörande armaturer, men om sådana finns i "rätt" färgspektrum låter jag vara osagt.

"defdac" skrev också att brummande gamla drosslar kan tystas med en ny kondensator, visst är det så, men det förekommer att drosselns (eller reaktorns) inre isolering ger sig med tiden, och växelströmmens 50 Hz får den att börja vibrera med den dubbla frekvensen, himla irriterande. Förutom det så är det ju en elsäkerhetsgrej, det är bara att byta drossel eller helst hela armaturen.
Lyrsrörsarmaturer kostar ju inte så mycket egentligen, och jämfört med ett ständigt irritationsmomnet eller en allvarlig elskada, dödsfall i värsta fall, så ter sig den kostnaden billig.

Belysningstiden har vi inte berört ännu... I tropikerna därifrån merparten av våra akvarieväxter härstammar så är det solljust ungefär tio timmar per dag, mer är det inte. Även denna tid har växterna nedävt i sin DNA, så att låta ljuset vara tänt mer tjänar ingenting till, jo du gynnar bara algerna, de gröna, och om nu en reaktor i Forsmark, eller var det var, skall stängas så kan vi ju själva börja spara el.

#13 - 27 oktober 2004 20:27
Helt oavsett armaturens beskaffenhet tycker jag att det ur säkerhetssynpunkt alltid är en poäng att använda jordfelsbrytare vid kombinationen el-vatten. Den skyddar inte mot alla dumheter, men ökar i alla fall säkerheten en hel del. Givetvis kopplar man all elutrustning i akvariet till jordfelsbrytaren via ett grenuttag.
#14 - 28 oktober 2004 06:43

Jämfört med solens färgspektrum, hur förhåller sig då trifosforrör?

Jag vet ingenting om trifosforrör därför frågar jag.

Varför jämföra med solen när klorofyllet inte är känsligt för något som ens liknar solens spektra?

Däremot känner jag väl till de rör jag beskrev i inlägget ovan. Dessa rör är så nära solens spektrum man kan komma med lysrör, och det är det ljuset som växterna är "programmerade" att växa bra i i naturen.

Nej tyvärr. Växters klorofyll är känsliga för blått och rött. Se min artikel.

Problemet med lysrör som efterhärmar solens spektra är att det *KOSTAR* iforma av intensitet. Dom måste filtrera, sätta solglasögon, på rören för att få fram exakt rätt färg.

Oekonomiskt.

"defdac" snuddade litet på det där med rörens energiförbrukning också... Och då skall man tänka på det att det är inte den effekten som står på lysröret som är allenarådande,

Med en elektronisk drossel som tar precis så många watt som lysröret är märkt på blir det resonemanget helt ointressant. Då är det åter back to basics vilket rör som skjuter starkast där växterna är känsliga för det.

Läs min artikel.
#15 - 28 oktober 2004 07:41
Hehe.. Tackar främst harbard för informationen.. Främst för att han höll sig till ämnet :P
Men ni andra också. Alltid lika kul/intressanta grejer att fördjupa sig i.
Förresten, goddag defdac (Daniel), var ett bra tag sen ;P
#16 - 28 oktober 2004 08:39
Som sagt i en annan tråd om el förbrukningen... jag har AquaEl´s lyramp med 2st 36W lysrör och de drog med drosslar 181w ihop!!! med den elektroniska på plats så drar den numera 72w *pip*
#17 - 28 oktober 2004 09:59
Upplysningsvis; när det gäller lysrör så har vi i GAF sedan lång tid kommit fram till att lysrör, varmvita av dagsljustyp

Petitess-anmärkning: varmvit och dagsljus är två olika typer av rör. Du menar dagsljus, även känt som fullfärg.
Varmvit (och kallvit) är de lysrör som gör att människor ser bleka och blåaktiga ut och brukar bara användas i t.ex. lagerlokaler. Det är varmvit/kallvit rören som get lysrör så dåligt rykte som allmänbelysning, och med tanke på hur dåligt ljus de ger är det mystiskt att varmvit/kallvit de enda typer av lysrör man hittar i stort sett överallt.

, den sorten som tryckerier, grafisk industri samt film, teater och television använder för att jämföra färgprover och för att exakt efterlikna solljus är de bästa för växterna (förvånad?).

Dvs de har högt färgrendrerings-index, CRI.
TLD 90 rören har ett CRI över 95%. Jag håller f.ö. med om att de ger snyggt ljus.

Fast de skall inte vara särskilt lämpade för växter. Defdac har en lista över hur mycket fotosyntetiskt nyttigt ljus olika rör släpper ifrån sig, och rör med hög CRI ger som regel mindre än lysrör med lägre CRI avsedda för växter (t.ex. aquarelle).

Annons