Cladophora tips?

#1 - 19 januari 2013 14:36
Har sett på några platser att jag börjat få Cladophora. Råkade få med lite när jag köpte plantor och de har fäste på några platser på bakgrunden och på en rot.
Bilden är inte från min burk då jag har ganska lite utan en jag googlat fram.

Den är i och för sig ganska vacker men ingen av mina innevånare äter den och skulle vilja kunna mer om den. Någon som vet vad som triggar tillväxt? Vad som bromsar tillväxt? All kunskap tas emot tacksamt :)
#2 - 19 januari 2013 14:44
Jag har inte mycket gott att säga, men vad du än gör så försök utrota skiten...
Visst är den kanske fin till en viss gräns, men du blir inte av med den när du väl fått in den i karet. Dessa algbollar borde vara förbjudna enligt Svea rikes lag:p!
#3 - 19 januari 2013 14:56
Har ju redan fått in skiten. Den visade sig ha förökat sig rejält bakåt i mitt akvarium. Så jag såg den inte förrän idag. Funderar på att ta ut rötterna och koka dem eller skippa roten helt. De verkar ju bara sätta sig på döda ting.
Är det bara mekanisk rensning som funkar annars?
#4 - 19 januari 2013 15:04
Sv: Cladophora tips?

Vad jag förstått är claddo den absolut svåraste att bli av med. Är inte så påläst då jag lyckligtvis sluppit den hittills, men jag såg en kille på plantswap som experimenterade med klorinbad för växterna. Du får kolla runt på det forumet.
#5 - 19 januari 2013 15:04
Vad jag vet, så ja. Inget äter dem här hemma iaf....
#6 - 19 januari 2013 15:06
Sv: Cladophora tips?

Nä jag tror inte heller det finns nåt som äter den.
#7 - 19 januari 2013 15:09
Ja nåt skit ska man väl ha och slita med :D Jag får väl bli den där Zoopetaren som gråter ut över sina Cladophora-attacker ;) Men ok. Man får ta i med hårda nypor. Jag ska utöka min bevakning.
#8 - 19 januari 2013 17:21
Cladophora tips?

Den jävla skitalgen och trådalger idds jag inte ens att bruka tålamod med.

Växterna ryker och vatten kokas..

Allt annat tar jag, kommer den här skiten in så blir det krig..
#9 - 21 januari 2013 05:13
Jag tror jag fick in Cladophoran via lite Javamossa som jag fick av en handlare. Jag tog bort javan i helgen och då såg jag att den hade Cladophora i och under den. Jag kommer att försöka hålla efter den mekaniskt så gott det går. Men det sitter vid några ställen på bakgrunden också.
Finns det några djur som rör den över huvud taget?
#10 - 21 januari 2013 06:05
Det skulle kanske kunna vara en kossa då:D...
#11 - 21 januari 2013 06:26
Cladophora tips?

Ja då får det väl bli i en burk i Kjells storlek då :)
#12 - 21 januari 2013 08:18
Skökor kanske, eller heter det Sjökor:p?
#13 - 21 januari 2013 08:41
Tror det heter sjökor, skökor är nåt helt annat...;)

Dessa algbollar är förbjudna hos mig numera, blir så arg på mig sjläv för att jag ens funderade på att stoppa i dem i min kub för den sprider sig så lätt till de andra karen.
#14 - 21 januari 2013 08:52
PiaJo skrev:
Tror det heter sjökor, skökor är nåt helt annat...;)

Är det säkert;)?
#15 - 21 januari 2013 09:04
mmm, vad jag har förstått iallafall så lever inte skökor i vatten :p
#16 - 21 januari 2013 11:45
Cladophora tips?

Här i Zoopet får man lära sig allt möjligt inom biologin ;)

När det gäller detta med Cladophoran, så hade jag en lite naiv känsla att detta kommer förstås gå att fixa. Skulle jag köra Mathias lösning så skulle det egentligen innebära att slänga hela skiten i burken. Det sitter ju i så fall i botten, ditlimmad BTN-bakgrund, all filtermassa etc. Gissar att det förökar sig med sporer eller nåt annat smått. Skulle jag köra med Mathias amputationsteknik (väck med allt) så gissar jag att jag får slänga allt regelbundet. Jag har ju fått det av akvarieaffärer så då kan jag få det igen via nåt växtinköp.

Men vill inte göra för stor grej av det. Vill se burken med glädje och inte bli stressad av ett alghot.
Så jag gör helt enkelt så att jag tar fram lite verktyg och tar bort cladobollarna eftersom och försöker jobba vidare med att skapa så bra förhållanden för växterna att algerna inte får så mycket utrymme.
Får lägga in det i veckorutinerna.
#17 - 21 januari 2013 11:50
Så har jag med gjort, om algerna inte sitter på ett ställe som ser bra ut:).
#18 - 21 januari 2013 13:48
Phu, nu gör ni mig skrajsen.
I mitt sist nystartade kar, så sitter det liksom en liten liten buske på en rot, som är c:a 1cm hög. Trodde först det var lite javamossa, men tittade lite närmare nu efter ditt claddoinlägg Bluewing. Det skulle inte förvåna mig det minsta, om det är denna alg! Tror att det är den som saknas av alla dom alger jag har haft i mina kar:(.

//Inger
#19 - 21 januari 2013 13:58
Har du haft algbollar i ditt kar Inger?

Har fått för mig att man måste ha en algboll eller haft nåt som har haft kontakt med dessa för att alger skall komma och kunna sprida ut sig.
#20 - 21 januari 2013 14:32
PiaJo skrev:
Har du haft algbollar i ditt kar Inger?

Har fått för mig att man måste ha en algboll eller haft nåt som har haft kontakt med dessa för att alger skall komma och kunna sprida ut sig.

Nää, jag skulle aldrig komma på tanken, att köpa algbollar - eftersom ordet börjar med "alg":).

//Inger
#21 - 21 januari 2013 14:41
Bluewing skrev:
Här i Zoopet får man lära sig allt möjligt inom biologin ;)

När det gäller detta med Cladophoran, så hade jag en lite naiv känsla att detta kommer förstås gå att fixa. Skulle jag köra Mathias lösning så skulle det egentligen innebära att slänga hela skiten i burken. Det sitter ju i så fall i botten, ditlimmad BTN-bakgrund, all filtermassa etc. Gissar att det förökar sig med sporer eller nåt annat smått. Skulle jag köra med Mathias amputationsteknik (väck med allt) så gissar jag att jag får slänga allt regelbundet. Jag har ju fått det av akvarieaffärer så då kan jag få det igen via nåt växtinköp.

Men vill inte göra för stor grej av det. Vill se burken med glädje och inte bli stressad av ett alghot.

Så jag gör helt enkelt så att jag tar fram lite verktyg och tar bort cladobollarna eftersom och försöker jobba vidare med att skapa så bra förhållanden för växterna att algerna inte får så mycket utrymme.

Får lägga in det i veckorutinerna.

Inte ta ur allt, fylla upp det med mer.

Kno3, socker, diesel, bensin och dynamit. Sen skicka skitalgen tillbaka till medeltiden..

Om du vill att jag ska vara mer seriös så är det här ditt val av vapen: http://m.flickr.com/#/photos/defdac/4163384929/in/set-72157606578296156/

Den enda trösten med den pinnen är vetskapen om att även Defdac får claddobekymmer ibland, resten är rätt dystopiskt..
#22 - 25 januari 2013 12:50
Även jag har fått Cladophora i princip överallt. Det började med en s.k. algboll som jag delade upp i två (smart drag av mig...) för att använda lite som en bottentäckare. Sen fick jag mer och mer små Cladoludd som satt i min fina Christmass Moss på en rot. Till slut var mossan helt kvävd. Cladon började växe i bottenmaterialet i en annan kub. Den kom upp ur substratet, blev större och större, gick från kort mjukt ludd till lång, sträv och slajmgrön. Lindade in sig i allt. Tog sig upp i flytväxterna. Fyrdubblades i massa. Fyllde en hel kub med slajmgrön och kvävande biomassa. Spred sig till en tredje kub (via en flytväxt/vatten/håvning av fisk/räkor troligen). Skapade ett slajmgröntbiomassemonster även där. I den första kuben utvecklades det till ett centimetertjockt lager med Clado-ludd över substratet.

I ett försök att bekämpa farsoten kasserade jag all mossa ur en kub, kokade alla rötter under kanske två timmar, slängde substratet, rengjorde filtret med mycket varmt vatten under mycket lång tid och gick igenom den i princip med lupp. Kuben skurades med tvättsvamt och varmt vatten tills den gnistrade.

Resultatet? Efter max en vecka hade Clado börjat växt ut ur filtret samt upp ur den nyinköpta fina mossan som satt bunden på en rot. Delvis på en ruta också. Små tunna gröna hårstrån som tvinnar sig tätare och tätare ihop. Amanoräkor köptes in efter ett tips och sattes till att kontrollera farsoten. På en vecka har de inte påverkat Cladopopulationen alls. Det enda djur jag sett äta ett av dessa hårstrån är en stor sandsnäcka som betade på akvarieglaset. Den tuggade länge på det lilla strået, sen tog den sig tillbaka ned i bottnen igen.

Nu håller jag på och iordningställer ett nytt kar. Jag har köpt en ny håv för att inte använda den pestsmittade och hoppas innerligt att långvarig kokning kan rädda rötterna som ska gå i detta. Om det går vägen återstår att se...
#23 - 25 januari 2013 14:10
Vet inte ifall jag missat något i tråden, men clado gillar inte Easy Carbo alls. Jag har åtmonstone lyckats hålla tillbaka tillväxt och utvecklingen av clado med lätt överdos av EC. Jag har också märkt tidigare efter dosering av EC ett par dagar att clado´n blir vit och gått tillbaka. För att bli av med den helt krävs ju som vanligt med alger etc. en hel del tålamod.
#24 - 25 januari 2013 16:52
Nu är jag inte helt säker på om jag hade cladophora eller vanliga trådalger, men det förökade sig iallafall väldigt fort, växte fast på allt och var helt omöjligt att rensa ut manuellt. Det tog helt enkelt över hela karet hur mycket jag än städade akvariet. Har försökt att ta ut all inredning och växter och göra rent så noga det gick, men det kom ändå tillbaka på någon dag.

Tillslut, efter många månader, så tröttnade jag helt och slängde ut allt vad inredning och växter hette ur burken, även pumpen och doppvärmaren åkte ut samt att jag halverade ljusmängden. Kvar var alltså bara botten och fiskarna, men akvariet var väldigt sparsamt befolkat.
Lät det vara så i över en månad, men bytte vatten ofta då jag oroade mig för vattenkvalitén. Tog inte så lång tid innan jag inte längre såg några spår av några trådar.
Efterhand så köpte jag lite nya växter och har även nyligen lagt i de gamla rötterna (som har fått torka i ett par månader). Än så länge ser jag inga spår av cladophoran och fiskarna mådde bra under hela processen.

Det intressanta tycker jag är att det alltså gick att göra botten fri från cladophoran, men att det däremot verkade helt omöjligt att helt rensa ut det från växterna.
#25 - 25 januari 2013 17:56
Har själv ingen Cladophora alls på växterna utan endast på "döda" ting. Rensar den eftersom. Blir lite motiverad att testa EC faktiskt. Mår Cryptocoryne dåligt av EC? Har läst på vissa ställen att man kan hålla den i schack (som med andra alger) om man har växter som konkurrerar ut den.
#26 - 25 januari 2013 18:01
Läste förresten nyss i ett äldre inlägg från defdac på Plantswap att han hällde EC direkt med pipett på Cladophora och tofsalger med gott resultat. Kanske kan vara nåt med EC ändå....
#27 - 25 januari 2013 18:28
Cladophora tips?

Jodå EC funkar på de flesta alger men man får ge sig till tåls någon vecka innan man ser resultat.
Vissa växter och mossor gillar inte EC. Jag har själv märkt att vallisinera verkar brännas ner av EC.

Med vänlig hälsning,
Roger

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
#28 - 25 januari 2013 18:39
Cladophora tips?

lofstrog skrev:
Jodå EC funkar på de flesta alger men man får ge sig till tåls någon vecka innan man ser resultat.

Vissa växter och mossor gillar inte EC. Jag har själv märkt att vallisinera verkar brännas ner av EC.

Med vänlig hälsning,

Roger

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Jag har funderat över det där och det finns ju vissa tankar att kh ska spela in där. Jag ligger lågt i kh, nere på 4 enligt de tester jag litar skapligt på. Det jag är frågande till är det enorma tillväxt jag får på jättevallisen ihop med easycarbo..

Det finns således fler parametrar men jag finner inte ut vad som påverkar riktigt..

Javan kommer dö i alla fall, högst sannolikt. Då är det bättre med kokande vatten och spruta..

EC är ju rätt fränt annars..
#29 - 26 januari 2013 12:38
Hej Bluewing!
Jag tycker inte att det finns någon anledning till några domedagsprofetsior eller drastiska åtgärder. Om det är Cladophora du har fått in (lägg lite av den i en skål m vatten och kolla i lupp; trådar med avlånga gröna celler på rad, förgreningar) så kan det mycket väl vara Cladophora aegagrpila. Det är den art som sälgs som mossbollar. Den växer ute i det fria i bottenhavet och i svenska sjöar.

En ganska långsamväxande art med högt näringsvärde och den har inget starkt kemiskt försvar mot betare. Detta betyder att det är många algätare som gillar den. Pova Ammanoräkor tex. Även vanliga äppelsnäckor käkar upp den om de bara är tillräckligt hungriga (det har jag sett med egna ögon). I övrigt är även stora posthornsnäckor bra när det gäller algbekämpning. De tar även till viss del blågrönalger som växer på Anubias.

Om det är någon annan Cladophoraart kanske den växer snabbare men den kommer fortfarande att vara aptitlig. Du kan ju hjälpa till lite genom att ta bort det värsta för hand så gör betande djur resten av jobbet åt dig.

Jag är marinbiolog med inriktning på makroalger, så du kan nog lita på vad jag säger :)
#30 - 26 januari 2013 12:55
Ok, jag ser att det är en del andra i tråden som har haft en del tråkiga erfarenheter. Men det kan ju vara så att om det finns mycket annat gott att äta (föda som är hög på proteiner) som tex fiskfoder så kanske Ammanoräkorna inte är så motiverade att äta alger.

Jag har i varje fall haft C. aegagrophila i ett 80 L akvarium, vilket jag inte var så glad över. Men jag matar mina fiskar ganska sparsamt så tillväxten på grönalgen var inte jätte hög. Jag stoppade ner 6 st äppelsnäckeungar som jag matade med kokad spenat 1-2 ggr i veckan. Efter några månader fanns det inte ett spår kvar av Cladophoran.
#31 - 28 januari 2013 08:08
Jag testar precis med att "svälta" Amanoräkor, snäckor och Siamesiska algätare för att se om de behagar smaka på Cladon. Den jäkla algen invaderar mossa på nolltid och binder in den i sina fina trådar. Jag har inte direkt haft problem med dem på vanliga växter men i mossa där den tillslut börjar binda in flytväxterna också och tar över hela karet.

Josie: Bör den överleva kokning? Kokade rötter i säkert en timme... Men jag tror att den kom in i mitt nya kar via filtret som jag inte vågade koka utan rengjorde på vanligt vis.
#32 - 28 januari 2013 08:38
Jag säger bara det.. tack och lov att jag inte köpte en sån där mossboll. Jag var nära att göra det för att ha i räkkuben. Men blev varnad av någon här för att den sprider sporer och att man sedan har det överallt i karet. Tror att det var ansjo som varnande mig då.
#33 - 28 januari 2013 08:41
Säger samma sak, är väldigt tacksam att jag läste denna tråden. Jag var väldigt sugen på att köpa ett par "mossbollar" till mitt lilla räkkar, men det blir det inget med nu.

Och det tackar vi Blåvingen för :D
#34 - 3 februari 2013 14:46
Zybeer skrev:
Jag testar precis med att "svälta" Amanoräkor, snäckor och Siamesiska algätare för att se om de behagar smaka på Cladon. Den jäkla algen invaderar mossa på nolltid och binder in den i sina fina trådar. Jag har inte direkt haft problem med dem på vanliga växter men i mossa där den tillslut börjar binda in flytväxterna också och tar över hela karet.

Josie: Bör den överleva kokning? Kokade rötter i säkert en timme... Men jag tror att den kom in i mitt nya kar via filtret som jag inte vågade koka utan rengjorde på vanligt vis.

Jag skulle bli väldigt förvånad om sporerna skulle överleva 100 grader. Det är inte en temperatur som sporerna normalt skulle utsättas för i naturen. Men de kan absolut hamna i filtret som du säger. Jag skulle som sagt hoppas på betare gör slut på algen efter en tid. Kanske att det kan hjälpa till om man lägger i en riktigt snabbväxande flytväxt som Ceratophyllum också. Då kommer det att finnas mindre näring kvar till alger. Mossa är ju väldigt dekorativ men flera av de riktigt vackra varianterna växer ju rellativt långsamt och utgör ingen direkt konkurens.
#35 - 4 februari 2013 07:37
Josie skrev:
Hej Bluewing!

Jag tycker inte att det finns någon anledning till några domedagsprofetsior eller drastiska åtgärder. Om det är Cladophora du har fått in (lägg lite av den i en skål m vatten och kolla i lupp; trådar med avlånga gröna celler på rad, förgreningar) så kan det mycket väl vara Cladophora aegagrpila. Det är den art som sälgs som mossbollar. Den växer ute i det fria i bottenhavet och i svenska sjöar.

En ganska långsamväxande art med högt näringsvärde och den har inget starkt kemiskt försvar mot betare. Detta betyder att det är många algätare som gillar den. Pova Ammanoräkor tex. Även vanliga äppelsnäckor käkar upp den om de bara är tillräckligt hungriga (det har jag sett med egna ögon). I övrigt är även stora posthornsnäckor bra när det gäller algbekämpning. De tar även till viss del blågrönalger som växer på Anubias.

Om det är någon annan Cladophoraart kanske den växer snabbare men den kommer fortfarande att vara aptitlig. Du kan ju hjälpa till lite genom att ta bort det värsta för hand så gör betande djur resten av jobbet åt dig.

Jag är marinbiolog med inriktning på makroalger, så du kan nog lita på vad jag säger :)

Jag litar på vad du säger :) På grund av att jag haft så många Physor i akvariet skaffade jag Helenor som i stort sett raderat alla andra snäckor. Så jag tar nog bort dem och plussar med lite sniglar igen, och ser vad det gör. Nu kan man ju inte få tag i Äppelsnäckor längre. Är det någon av de andra större arterna som kan tänkas ta Clado?
Tycker att jag noterat också att min Cladophora trivs i mer stillastående vattenområden. Så jag har kramat ur mitt innerfilter i lite för att få mer cirkulation. Ansat växter som hindrar rotationen på vatten. Sedan tar jag bort tofsar jag ser mekaniskt med en pincett. Kommer att pröva EC inte bara för detta utan för att det samtidigt börjat komma mer penselalger,

Sedan så är det inte så att jag fått Cladophora pga en mossboll, utan fick med lite Javamossa från affär som jag insåg senare var full med Cladophora. Så ni kan få in det på andra sätt även om ni undviker mossbollar.

Men jag tycker det är så himla positivt att höra om försök att hantera Cladophora metodiskt. På vissa sajter påstås Cladophora backa om man börjar med tillsatt CO2?
Sedan är ju algen faktiskt vacker också även om den är jobbig.
#36 - 4 februari 2013 08:21
Sorry, men det är mig veterligt inga fiskar, räkor eller snäckor som bevisligen äter algen. Jag har även haft elefantsnäckor som gör rent hus på precis allting som var grönt, förutom just mossbollen. Gör en sökning på nätet så hittar du inte många som är positiva till mossbollar och fått bukt med dem förutom med manuell rengörning.
Så tills jag ser bevis på att någon käkar algen så är jag skeptisk...

http://www.aquatic-eden.com/2009/04/cladophora-algae.html
#37 - 4 februari 2013 13:30
Ja du Anders, den läsningen lyfter inte humöret direkt. Men nu finns den i burken och det är inget att göra mer än att jobba på. Har inte lust att ge mig eller ge upp. När jag skaffar nästa burk får det bli dubbla håvar, hinkar, slang etc. Lär väl också behöva bada i Klorin efter varje ingrepp i min clado-tank ;) Ser att en och annan ändå verkar hålla den i schack riktigt hyggligt.
Så närmast ska jag testa EC i burken och se vad som händer.
#38 - 4 februari 2013 13:41
Meddela hur det går, jag har skiten i en av mina räkkuber som jag får rensa med jämna mellanrum...
#39 - 4 februari 2013 13:51
Jag lovar att berätta allt eftersom. Men kommer att testa EC inledningsvis.
#40 - 7 februari 2013 10:39
ansjo skrev:
Meddela hur det går, jag har skiten i en av mina räkkuber som jag får rensa med jämna mellanrum...

Du har inte testat detta http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=40&t=10553 ? Verkar ju effektivt så det räcker....
#41 - 7 februari 2013 11:49
Nä, det har jag inte gjort och det kan vara värt att prova. Ska kolla om jag inte ska testa detta till veckan...:)
#42 - 7 februari 2013 12:05
Ge oss andra gärna en rapport hur det gick :) har ju denna "skiten" med...
#43 - 7 februari 2013 14:18
ansjo skrev:
Nä, det har jag inte gjort och det kan vara värt att prova. Ska kolla om jag inte ska testa detta till veckan...:)

Vilket mod Anders! Det känns lite som om en medlem plötsligt ställer upp som Crash Test Dummy ;) Jag kan tänka mig hur det känns strax innan du släpper i det hela. Håller tummarna för att det går bra.
#44 - 7 februari 2013 15:46
Får nog spä ut den väteperoxiden jag kan få tag på bara:p....
#45 - 9 februari 2013 18:01
Testade att minska järn i burken och upplever det som att Cladophoran stannar upp med minimalt med järn. Någon annan som upplevt det?
#46 - 10 februari 2013 00:57
Bluewing skrev:
Testade att minska järn i burken och upplever det som att Cladophoran stannar upp med minimalt med järn. Någon annan som upplevt det?

Det finns ju lite filosofier i ämnet, vilket är lite spännande.

Jag brukar grafiskt sätta upp pinnar som representerar gödning när jag vill hålla något enkelt. Om alla pinnar är lika långa så blir blomman lika lång som pinnarna. Är en pinne kortare så kommer blomman bara att nå upp till den längden. Hänger du med?

Om du plockar bort järn så störs växterna i sin rytm, de kommer således inte växa, alternativt så blir de redigt fula på köpet.

Sen för det här med sig lite annat. Om växterna störs så konsumeras inte övrig gödning, du kommer således att ligga på ett överskott i någon mån. vad har inte samma krav som växterna?

Alger.

Vad riskerar du då med näringsöverskottet? Algboom är ett trevligt ord.

Man kan aldrig näringsbegränsa alger. Därför finns det heller ingen konkurrens om de näringsämnen som finns. Det är (förenklat) inte den egentliga övergödningen som genererar algboomen, näringen har ju funnits redan innan. Överskottet är helt enkelt en signal till algerna att det inte finns någon konkurrens om gödningen. Förändringar verkar ju triggande, det är därför du vill ha stabila värden i akvariet. Vattenbytet på 50% enligt EI förhindrar att näringsämnen ackumuleras, vilket även är till för att du ska få så stabila värden som möjligt.

Det finns olika ämnen som triggar olika alger enligt den personliga uppfattningen, ofta ihop med en brist på Nitrat, fast om det egentligen är så enkelt skall jag låta vara osagt egentligen för det finns det folk som är bättre på att förklara. Om du då ligger på ett överskott i järn och drabbas av trådalger så skall dessa bekämpas, då är det vettigt att minska en gynnande faktor. Det krävs oftast ändå manipulering av ljus och mekanisk rengöring. Det är ändå vettigt att tänka på växterna, är de glada så blir det dåligt med alger.

Kom ihåg detta nu, det går inte att näringsbegränsa dem, de kräver så mycket lägre näringsnivåer än akvarieväxterna.

EI rakt av, resten är det att mäta sig till.

Nu, sova :)
#47 - 10 februari 2013 06:04
Jodå, jag hänger med Mathias :D Numera kanske jag skulle säga också. För ett halvår sedan knappast.
Nu menade jag inte att nolla Fe. Har själv pga bottensubstratet på gränsen till överskott. JBL som jag använt mig av tillsätter ju extra järn i det mesta av deras gödningsprodukter. Ser snabbt på Svärdsplantorna om det ligger för lågt på mikroämnena. Men har legat högre ett tag med Mikroämnen och då fått trådalger, tofsalger och snabbare tillväxt av Cladophora.

Var mera nyfiken om andra också sett koppling Cladophora och järnnivåer.
I egna burken ligger jag ju numera alltid på 25-30ppm Nitrat så där ligger jag ju inte lågt (Cyanoracet tidigare gjorde mig uppmärksam på Nitratet)

Men gällande Cladophora så testar jag EC från nästa vecka och hittade idag en "gömma" där den djäkeln (mr Cladophora) fyllt en Javaormbunke med Cladophora. Satte in min fantastiska defdac-pinne mitt inne i den. Snurrade och fick ut en hel Cladophoraboll!!
Ganska kul faktiskt med algjakt med ruggad blompinne :D

PS. T.o.m. EI fattar jag numera vad som menas med. Man är snart en ren nörd på detta med växter. Min fru tycker iofs att mitt nörderi sedan länge börjar ta sig smått astronomiska proportioner.
#48 - 10 februari 2013 10:59
Cladophora tips?

Bluewing skrev:
Jodå, jag hänger med Mathias :D Numera kanske jag skulle säga också. För ett halvår sedan knappast.

Nu menade jag inte att nolla Fe. Har själv pga bottensubstratet på gränsen till överskott. JBL som jag använt mig av tillsätter ju extra järn i det mesta av deras gödningsprodukter. Ser snabbt på Svärdsplantorna om det ligger för lågt på mikroämnena. Men har legat högre ett tag med Mikroämnen och då fått trådalger, tofsalger och snabbare tillväxt av Cladophora.

Var mera nyfiken om andra också sett koppling Cladophora och järnnivåer.

I egna burken ligger jag ju numera alltid på 25-30ppm Nitrat så där ligger jag ju inte lågt (Cyanoracet tidigare gjorde mig uppmärksam på Nitratet)

Men gällande Cladophora så testar jag EC från nästa vecka och hittade idag en "gömma" där den djäkeln (mr Cladophora) fyllt en Javaormbunke med Cladophora. Satte in min fantastiska defdac-pinne mitt inne i den. Snurrade och fick ut en hel Cladophoraboll!!

Ganska kul faktiskt med algjakt med ruggad blompinne :D

PS. T.o.m. EI fattar jag numera vad som menas med. Man är snart en ren nörd på detta med växter. Min fru tycker iofs att mitt nörderi sedan länge börjar ta sig smått astronomiska proportioner.

Nörderi är roligt. Jag har ju fler laster, Epifyter är en av dem. Inget av mina intressen innebär någon form av glädjerevolution här hemma men hon är förstående :)

Har en kamrat som samlat på skallerormar, giftspindlar och lite annat roligt. Det kan således bli värre ;)
#49 - 13 februari 2013 19:00
[COLOR=#333333]Idag har alla claddotofsar längs en rot blivit mörkgrå/svarta av Cladophoran. Det verkar som om de svartnar/dör mest där ljuset når cladophoran. Detta trots den låga dosen. Men vet inte om det blev effekten av min chocköppning med 2 ml/50L som jag inledde det hela med i 2 dagar. Men inget har dött i burken förutom några Cladotofsar och en del Tofsalger försvinner efterhand.Trodde bara inte det skulle gå så fort.[/COLOR]

[COLOR=#333333]Men mer och mer bubblor på växterna för varje dag. PMDD och EC verkar funka bra ihop.[/COLOR]
#50 - 16 februari 2013 17:18
Testar nu att jag ger dagsdosen EC i en spruta koncentrerat på Cladotofsarna med pumpen avstängd och när det gått en liten stund så startar jag pumpen så att ECn fördelas i resten av akvariet. Gör likadant med tofsalger jag hittar.
#51 - 16 februari 2013 17:22
Cladophora tips?

Bluewing skrev:
Testar nu att jag ger dagsdosen EC i en spruta koncentrerat på Cladotofsarna med pumpen avstängd och när det gått en liten stund så startar jag pumpen så att ECn fördelas i resten av akvariet. Gör likadant med tofsalger jag hittar.

Kokande vatten i sprutan är nog vettigare om du vill mörda dem punktvis..
#52 - 16 februari 2013 18:09
Kan nog vara så, men på något sätt trivs jag bättre med att förgifta dem. Det är inte så mycket ett mordiskt drag utan är genuint nyfiken på vad EC gör med dem. Så när jag är klar med det kan jag tänka mig din lite hetare metod.
#53 - 17 februari 2013 14:02
Cladophora tips?

Tack för den här tråden. Men hur kan de sälja det som "mossboll"? Falsk marknadsföring!

Vi har det numera spritt till windelöv och på roten... Det blir en rensning ikväll...
Tog den här "mossan" i väntan på den vi egentligen vill ha. -bad move!

För övrigt verkar den gilla ljus och ogilla mörker.

/Johan och Viveca
#54 - 17 februari 2013 14:21
Visst är det falsk marknadsföring. Frågan är om han/hon vet själv? Tror inte alla handlare har koll. Hos min favorithandlare som är en erfaren handlare kan jag ju se Cladophora i de flesta av hans kar efter det att han lagt ner "mossbollar" i burkarna.
Så där kan det inte bli mer växtinköp.
Men hittar du ren Cladophora i burken så ta bort den mekaniskt. Sedan finns ju Mathias hetvattenbehandling som ju är giftfri. Men plocka bort eftersom du ser.
#55 - 17 februari 2013 14:42
Cladophora tips?

Att punktbehandla med vatten i karet är ju ganska svårt. Ec från början, lågt koncentrat, direktkontakt med vatten = en rejäl utspädning igen. Redan från mynningen på sprutan så ändras ju förhållandet.

En blottlagd yta som hålls fri från vatten där preparatet kan verka störningsfritt en stund är mitt tips.

Annars, kokande vatten eller väteperoxid.
#56 - 19 februari 2013 06:21
Cladophora tips?

Att punktbehandla med vatten i karet är ju ganska svårt. Ec från början, lågt koncentrat, direktkontakt med vatten = en rejäl utspädning igen. Redan från mynningen på sprutan så ändras ju förhållandet.

En blottlagd yta som hålls fri från vatten där preparatet kan verka störningsfritt en stund är mitt tips.

Annars, kokande vatten eller väteperoxid.

Men det funkar ganska bra med punktbehandling med EC faktiskt. Det blir en yta på 5-7 cm där algerna efter ett par dagar börjar förändras och dö. Jag gör så nu steg för steg. Stänger av pumpen. Tar en blompinne och håller undan växterna. Och sprutar ut ECn med en doseringsspruta. Jagar bort fisk och Amanos. Sedan efter en 30 sekunder startar jag pumpen igen.
#57 - 1 mars 2013 22:03
Cladophora tips?

Claddon tar över hela vårt kar :-( successivt och vi börjar allvarligt tänka på väteperoxid. Är det någon här som har testat det? Vilka koncentrationer bör man ta och vilka växter/djur är känsliga?
#58 - 1 mars 2013 22:25
Riktigt trist Johan. Tidigare i den här tråden fanns en länk till Plantswap som beskriver det hela och i den tråden finns en länk till en engelsk sida som är utförligare. Du kan läsa här.
Min Cladophora backar och är i stort sett borta med EC. Men då ligger jag på 1,5 nomaldos och har fått öka det försiktigt dit eftersom mina Amanos reagerar om jag ökar för snabbt.
Lycka till med Claddon.

Claddon tar över hela vårt kar :-( successivt och vi börjar allvarligt tänka på väteperoxid. Är det någon här som har testat det? Vilka koncentrationer bör man ta och vilka växter/djur är känsliga?
#59 - 2 mars 2013 05:51
Cladophora tips?

Vi använder sedan tidigare Carbo Green som komplement till vår elektrolys. Är det samma sak som EC?

Cladophoran har två former hos oss. Dels små "buketter" likt tofsalger på roten och dels trådar som växer in i andra växter och snärjer dessa. Den andra formen är värst.

/Johan och Viveca
#60 - 2 mars 2013 22:46
Cladophora tips?

Claddon exploderade den senaste veckan så vi såg ingen annan utväg än att testa väteperoxid, H2O2.

Någon sorts reaktion sker med cladophoran. Det börjar bubbla rejält från den i kontakten. Räkorna blev oroliga, men lugnade sig efter ett tag. Vi har ingen mossa än i karet och de andra växterna verkade oberörda.

Film kommer

/Johan och Viveca
#61 - 2 mars 2013 22:57
Cladophora tips?

H2O2 vs. Cladophora.
" target="_blank">

/Johan och Viveca
#62 - 2 mars 2013 23:42
Cladophora tips?

Haha, jäklar vad all in!

Algerna var rätt o-nöjda på filmen..
#63 - 3 mars 2013 07:14
Cladophora tips?

Verkar som om behandlingen bet bra :) måste säga att filmningen var helläcker. Är det någon antiskakfunktion som gör att kameraåkningarna blir så stadiga? Helläckert!

Sent from my iPad using Tapatalk HD
#64 - 3 mars 2013 14:48
Cladophora tips?

Haha, jäklar vad all in!

Algerna var rätt o-nöjda på filmen..

Jo, det blev krig... Idag är i alla fall Claddon en blek och slokörad kopia av sig själv. Amano verkar gå på den idag för första gången också. Övriga invånare ser nöjda ut.
#65 - 3 mars 2013 14:50
Cladophora tips?

Bluewing skrev:
Verkar som om behandlingen bet bra :) måste säga att filmningen var helläcker. Är det någon antiskakfunktion som gör att kameraåkningarna blir så stadiga? Helläckert!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jo det verkar så. Tack! Jag tror att iPhonen har digital stabilisator för så säker är jag inte på handen. :)
#66 - 9 mars 2013 14:46
Cladophora tips?

Uppdatering av H2O2-metoden:
Claddon gick kraftigt tillbaka, ffa på direktbehandlade ställen. Siameser och andra innvånare kalasade på resterna. Några tofsar kvar som efterbehandlas punktvis och enstaka gröna trassel kvar som var lätta att plocka bort. Dessa hade lite mer stålullskonsistens, men satt inte fast i något längre. Allt iallt en succé än så länge alltså. Väntar dock till alla spår är borta innan vi köper in mossa...
#67 - 14 mars 2013 21:52
Bluewing skrev:
Finns det några djur som rör den över huvud taget?

I stort sett ingenting äter Cladophora. Zebrasnäckor (Nerita, Neritina mfl) är de enda jag känner till.
#68 - 23 mars 2013 07:35
Cladophora tips?

Uppdatering av H2O2-metoden:

Claddon gick kraftigt tillbaka, ffa på direktbehandlade ställen. Siameser och andra innvånare kalasade på resterna...

...Väntar dock till alla spår är borta innan vi köper in mossa...

Spåren förökar sig efterhand ganska snart till ett problem igen, speciellt i det låga gräset där det är svårt att ta bort rester fysiskt. Vi kommer nog få punktbehandla i mindre utsträckning ett tag framöver. Vi har lite fissidens fontanus som väntar på montage. Vi får se hur det går med den...

/Johan och Viveca
#69 - 23 mars 2013 09:59
Det enda som äter Cladophora är zebrasnäckor (Nerita/Neritina), och även om de är bra på det (jag har bilder på hur de ätit spår rakt igenom algkuddarna) så kan de inte äta snabbare än algen växer (och zebrasnäckor har andra problem, t.ex. att fisket av dem knappast är hållbart, att de är långlivade snäckor som i akvarieum oftast dör inom ett år, att de egentligen är bräckvattendjur, och att de inte förökar sig i akvarium).

Mört och platy kan knapra lite på Cladophora, men inte så det märks. Varken ancistrus, siamesisk algätare, otocinclus, amano-räkor eller övriga vanliga akvariesnäckor rör Cladophora.
Det är möjligt att fisk som äter högre växter, (pacu, gräskarp, vissa malawi/tanganyikaciklider, buenos aires-tetra, Leporinus...) funkar, men de är å andra sidan oftast olämpliga av andra skäl.

EC har ingen effekt på Cladophora, utom möjligen om man tömmer akvariet och sprayar outspätt rakt på algen, vid normal dosering fungerar det som gödning (precis som för "riktiga" akvarieväxter). Kudd-bildande Cladophora älskar järn, men verkar kunna klara mycket låga nitrathalter, kanske för att den har symbiotiska cyanobakterier. Peroxid gör helt klart livet surt för Cladophora, den bleknar, men färgar snabbt upp igen när behandlingen avbryts; återigen kanske effektivt om man kan spreja rakt på algen. Kolvätebehandling med socker eller alkohol verkar inte ha någon effekt, återigen kanske pga de symbiotiska cyanobakterierna.

Jag har inte testat andra alg-gifter (som t.ex. Algen-Killer eller Algaefix).

Jag är osäker på vilka Cladophora-arter det handlar om. Jag anser jag har eller har haft minst fyra arter i akvarium, varav två kuddbildande, och jag är inte övertygad att någon av dem är aegagropila.
#70 - 3 april 2013 13:33
Jahapp.. så har jag fått in det där i min räkkub också. Antar att det är sån där cladophora. Men jag har ingen aning om varifrån det kommer?? Det är inget nytt insatt där sedan räkorna förra året. Någon liten spor måste har varit vilade väldigt länga för att vid bra läge börja växa till sig. Nu sitter det lite här och var på rot, botten, bland växter. Fördelen med den här är att det är lätt att ta bort för hand om det blivit för mycket. Javamossan tycks ha backat undan för den Claddon. Lite trist. Men räkorna trivs i Cladophoran iaf.. alltid något..

[ATTACH=CONFIG]60890[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]60891[/ATTACH]
#71 - 15 april 2013 04:41
I min burk är Cladophoran helt borta eller slumrande. Men har tappat respekten för algen en del. Det är lätt att få lite katastrofkänsla när man får in en livsduglig alg i burken. Men har man tålamod och nöter på går den att hantera eller få att minska och i rimliga mängder kan den vara vacker.
#72 - 15 april 2013 05:34
Det hände faktiskt en lustig grej i mitt 240-literkar, där dorsigeraparet går. Jag fick cyano plus en hel del andra alger också, bl.a. trådalger och som jag tror claddo, som satt fast som små buskar på nästan alla rötter och i gruset (är dålig på algnamn).
Det blev mörkläggning i fem dagar och alla alger var puts väck:) - tyvärr också min Ap. trifasciatahane:(. Sen tre veckor tillbaka, är detta kar peppar peppar nästan helt algfritt, förutom lite grönt på bakgrunden, som snäckorna betar av.

//Inger
#73 - 15 april 2013 05:56
Jag accepterar att den finns där i räkkuben. Den stör mig inte alls. Som Bluewing säger.. i måttliga mängder är den riktigt fin. Och den är ju lätt att hålla efter.

Men jag tackar för tipset om jag någon gång i framtiden skulle vilja ta till en så drastisk åtgärd. En vacker dag så finns den kanske i stora karet också. Och då kanske jag får tänka i andra banor än att enbart riva ur den för hand.
#74 - 15 april 2013 06:05
MonkanS skrev:
Jag accepterar att den finns där i räkkuben. Den stör mig inte alls. Som Bluewing säger.. i måttliga mängder är den riktigt fin. Och den är ju lätt att hålla efter.

Men jag tackar för tipset om jag någon gång i framtiden skulle vilja ta till en så drastisk åtgärd. En vacker dag så finns den kanske i stora karet också. Och då kanske jag får tänka i andra banor än att enbart riva ur den för hand.

...så drastiskt var det inte;).

//Inger

Annons