Civilkurage ja eller nej?

#1 - 12 november 2009 13:10
Vi pratade om civilkurage på jobbet och jag vart så förvånad över hur lite det tycks finnas.
Ser jag om någon fallit omkull går jag fram och checkar hur det står till ingen tvekan om saken. spelar ingen roll vad det är för hudfärg, kön, ålder, alkis, hemlös, brat det är på personen som ligger ner, jag går fram och frågar om de behöver hjälp, ringer 112 om det behövs eller ser till att de kommer upp på benen igen innan jag lämnar h*n.

Det vart heta diskussioner om den frågan på jobbet ( många negativa ) och jag tyckte att det var fegt och lack of civilkurage att inte gå fram till en medmänniska som ligger på marken och behövde hjälp.
Men man har tid att stå på ett säkert avstånd och se på hela senariet.

Situation:
Du har 2 min innan bussen går och 10 m framför dig ser du att en person ligger på marken. (Personen ser ut som en hemlös och luktar inte precis rosor) Du går närmare och ser att h*n inte rör på sig. Din buss går om 1 min.
Vad gör du?
#2 - 12 november 2009 13:38
Jag känner ill fenomenet. Har några gånger stött på åldringar som fallit och slått sig och ordnat med hjälp. Det intressanta är att jag inte alltid varit först på platsen utan det har stått människor och avvaktat litet på avstånd. När man sedan tagit hand om fallet så hopar sig de nyfikna och frågar tom om de kan hjälpa till.

Jag har den teorin att människor är handfallna och inte vet vad de skall ta sig till i dylika situationer. De flesta klarar av att hjälpa till bara de får tydliga instruktioner. Om man stöter på en dylik situation är det alltid korrekt att ringa 112 efter hjälp. Om man intet annat kan göra är det bra första hjälp att bara prata med den förolyckade. Det är åtgärder som alla borde klara av om de bara vill.
#3 - 12 november 2009 14:20
Det är lite intressant att tänka på hur man blir bemött om man hjälper till.
Det är inte sällan att man blir "på hoppad" av vänner till den behövande. (tänk missbrukare) eller tonårsgänget med en överförfriskad kamrat.
Är det däremot någon som råkat ut för en olycka har jag inga problem med att hjälpa till....
Är bara noga att inte råka illa ut själv!
#4 - 12 november 2009 14:25
Det är lite intressant att tänka på hur man blir bemött om man hjälper till.

Det är inte sällan att man blir "på hoppad" av vänner till den behövande. (tänk missbrukare) eller tonårsgänget med en överförfriskad kamrat.

Är det däremot någon som råkat ut för en olycka har jag inga problem med att hjälpa till....

Är bara noga att inte råka illa ut själv!

Ja det är ett problem. I mitt inlägg syftade jag nog till "mitt på dagen" händelser. Det är inte bara en och två gånger som man läser om att hjälparen blivit "på hoppad" och tom själv blivit offer. Å andra sidan om de rör sig i gäng är ju offret inte ensamt och övergivet.
#5 - 12 november 2009 14:28
Situation:
Du har 2 min innan bussen går och 10 m framför dig ser du att en person ligger på marken. (Personen ser ut som en hemlös och luktar inte precis rosor) Du går närmare och ser att h*n inte rör på sig. Din buss går om 1 min.
Vad gör du?

Jag hade ringt 112 och väntat tills dess att ambulansen kommit fram och under tiden försökt att få kontakt med den på marken.
Om inte det går så hade jag nog inte börjar nån mun mot mun iaf om ingen i omgivningen hade en sån mask man kan ha i nyckelring.
HLR kan jag men just det där med att få saliv och ev. blod från en missbrukande eller alkis. Nej tack !
#6 - 12 november 2009 18:47
http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=7288

Jag brukar alltid fråga om jag kan hjälpa till, om nån t ex har ramlat eller så. Är personen medvetslös så är det ju bara att gripa in, det är självklart för mig.
Jag har till och med stannat bilen ,vevat ner rutan och frågat ungarna i högen om ALLA tycker att det är kul. Kan man så ska man..
Fast jag håller med om att många är handfallna och inte vågar ingripa.
#7 - 12 november 2009 18:57
drd skrev:
Situation:

Vad gör du?

Jag hade ringt 112 och väntat tills dess att ambulansen kommit fram och under tiden försökt att få kontakt med den på marken.

Om inte det går så hade jag nog inte börjar nån mun mot mun iaf om ingen i omgivningen hade en sån mask man kan ha i nyckelring.

HLR kan jag men just det där med att få saliv och ev. blod från en missbrukande eller alkis. Nej tack !

Hade gjort samma sak. Det går fler bussar.
#8 - 12 november 2009 19:36
Så vill jag berätta något. jag var 16 eller 17.
jag var på väg till skolan en gång. nu gör jag som så att går upp 5 innan bussen går halsar 2 koppar kaffe och kutar iväg, så när jag kom springande så ser jag en lastbil som står och brummar, en 3-4 meter från lastbilen står en grupp med människor och tittar på något, ca 6 meter från lastbilen sitter en ensam man med händerna i knät och fullkomligt skakar.

Vafan är det här? jag stannar och ser till min förskräkelse att det som människorna tittar på är en man i 40-50 års åldern han liger ner och hyperventilerar, tittar rakt upp, med vitt uppspärrade ögon. det är vinter och marken är täkt av is.

Allt går så fort i min skalle.
Vad i hela fridens namn gör ni??!! gör nåt!! han är ju chockad. sätter mej på knä och kollar honom, inget blod eller nåt.

Kan du röra dej? inget svar... hallå?! hör du mej? jag lägger en hand på hans kind som är kallar än isen på marken.
Och mannen rycker till. ehh öhh va?
Kan du röra dej? jepp det kunde han. alltså ingen rygg eller nacke som är bruten.
Du ringer 112 och du sätter dej här med hans huvud i ditt knä. komenderade jag till folk. Och detta gjorde att dom vaknade till lite
Här lägg dej på min jacka säger en, Jag hämtar hjälp säger en annan och går till vårdcentralen som ligger typ 50 meter från stället.
Vad ska du göra? säger nån.
Det är en till som inte mår riktigt bra. jag går bort till chaffisen som sitter och gungar fram och tillbaka (jag har missat bussen för längsen) Sätter mej brevid honom och tar honom i handen utan att säga nåt och så börjar han gråta som fan. stor böla.
Efter en kvart kommer polisen och ambulans, personal från vårdcentralen har kollat in den påkörde och han är ok fast i chocktillstånd.
Jag sitter fortfarande med chaffisen som har samlat sej lite och berättar hur det gick till, han såg honom helt enkellt inte när han skulle backa ut.

Så nu var polis och ambulans där och jag har gjort mitt och skall gå, den påkörde och chaffisen ger mej en kram och snuten säger tack och säger ajöken. går hem och väntar på nästa buss, dricker lite kaffe och känner mej ganska stolt:)

detta är sant och jag vill inte skryta eller nåt.
#9 - 12 november 2009 20:40
Civilkurage är bra. Är det någon som behöver hjälp så hjälper man ju till jag är en doer i sådana lägen och får sällan panik. Men några gånger har man ju fått mycket skit för att man gripper in.

Senast i sommras tog jag en yngling som krossade en ruta i en skola när jag gick förbi, han försökte cyckla iväg och jag liksom fick tag i honom men cykeln fortsatte och satt som ett frimärke i en häck. Och när jag efter många om och men stod i dörren och pratatade med föräldrarna som var helt oförstående. Så var de mer oroliga för cyckeln än att deras son var ute och krossade rutor på kvällarna. Men efter ett par väl valda ord så gjorde de rätt för sig.
#10 - 12 november 2009 23:05
drd skrev:
Situation:

Vad gör du?

Skulle du avstå HLR helt, eller endast inblåsningarna?

Det kanske inte är allmänt känt men om man konstaterar ett misstänkt hjärtstopp och kan HLR bör man sätta igång med kompressioner även om man absolut inte kan tänka sig att göra inblåsningar.

Kompressioner gör nytta även utan inblåsningar, även om det är ännu bättre om man gör inblåsningar också. Det finns vetenskapliga studier som visat att det viktigaste är kompressioner av god kvalité med så lite avbrott som möjligt.

Bland annat därför har man i nyare HLR-riktlinjer ändrat på ordningen så att man börjar med kompressioner istället för att börja med inblåsningar, för att tröskeln att starta HLR ska bli mindre. Dessutom har man ökat antalet kompressioner i förhållande till antalet inblåsningar - eftersom kompressionerna är det mest kritiska.

På vissa håll har man talat om att tona ner vikten av inblåsningar ännu mer eftersom inblåsningarna kan få många att avstå att starta HLR.

För övrigt har jag full förståelse för att man i vissa situationer kan tveka att göra inblåsningar.
#11 - 12 november 2009 23:11
Om jag inte minns fel från RK-kursen jag gick i våras är det en del länder som mer eller mindre slopat inblåsningen medans det senaste rönet i Sverge är 30:2, 30 dekompressioner följt av två inblåsningar.
Är själv samarit på jobbet, men har inte råkat ut för något allvarligare än så länge, som tur är, och givetvis skulle jag försöka hjälpa till om någon råkat ut för en olycka.
#12 - 13 november 2009 00:30
Angående "HLR-masken" man kan ha i tex nyckelringen så kan jag bara säga prova den! Dom jag har försökt använda har ofta varit helt omöjliga att få luft igenom av någon anledning. På dom kurser och utbildningar jag har gått har jag fått lära mig att om det inte finns en pocketmask eller liknande att tillgå så funkar det alldeles utmärkt med en scarfs, näsduk, tröjärm eller liknande.

mvh Tim
#13 - 13 november 2009 05:31
Daniel , jag skulle avstå helt tror jag :(
#14 - 13 november 2009 08:41
Skulle kolla om man kan göra något såklart. Men smittrisken går ändå inte att få bort ur mitt huvud. Vem som helst kan ha vad som helst. Har ett par gånger gått emellan vid bråk iofs men man måste ju ha bra koll på puckona då.
#15 - 13 november 2009 11:47
karrokaja skrev:
Så vill jag berätta något. jag var 16 eller 17.

jag var på väg till skolan en gång. nu gör jag som så att går upp 5 innan bussen går halsar 2 koppar kaffe och kutar iväg, så när jag kom springande så ser jag en lastbil som står och brummar, en 3-4 meter från lastbilen står en grupp med människor och tittar på något, ca 6 meter från lastbilen sitter en ensam man med händerna i knät och fullkomligt skakar.

Vafan är det här? jag stannar och ser till min förskräkelse att det som människorna tittar på är en man i 40-50 års åldern han liger ner och hyperventilerar, tittar rakt upp, med vitt uppspärrade ögon. det är vinter och marken är täkt av is.

Allt går så fort i min skalle.

Vad i hela fridens namn gör ni??!! gör nåt!! han är ju chockad. sätter mej på knä och kollar honom, inget blod eller nåt.

Kan du röra dej? inget svar... hallå?! hör du mej? jag lägger en hand på hans kind som är kallar än isen på marken.

Och mannen rycker till. ehh öhh va?

Kan du röra dej? jepp det kunde han. alltså ingen rygg eller nacke som är bruten.

Du ringer 112 och du sätter dej här med hans huvud i ditt knä. komenderade jag till folk. Och detta gjorde att dom vaknade till lite

Här lägg dej på min jacka säger en, Jag hämtar hjälp säger en annan och går till vårdcentralen som ligger typ 50 meter från stället.

Vad ska du göra? säger nån.

Det är en till som inte mår riktigt bra. jag går bort till chaffisen som sitter och gungar fram och tillbaka (jag har missat bussen för längsen) Sätter mej brevid honom och tar honom i handen utan att säga nåt och så börjar han gråta som fan. stor böla.

Efter en kvart kommer polisen och ambulans, personal från vårdcentralen har kollat in den påkörde och han är ok fast i chocktillstånd.

Jag sitter fortfarande med chaffisen som har samlat sej lite och berättar hur det gick till, han såg honom helt enkellt inte när han skulle backa ut.

Så nu var polis och ambulans där och jag har gjort mitt och skall gå, den påkörde och chaffisen ger mej en kram och snuten säger tack och säger ajöken. går hem och väntar på nästa buss, dricker lite kaffe och känner mej ganska stolt:)

detta är sant och jag vill inte skryta eller nåt.

Var detta i Järna? vid viadukten? Där det låg (ligger) en massa blommor på vägkanten ännu?
#16 - 13 november 2009 12:00
Jag har gått två-tre ggr på ett HLR kurs, men aldrig gett HLR på en levande människa och jag skulle tveka för att sätta min mun mot ngn annans mun pga av allt skit (sjukdommar) som förs över via saliv och blod.

Jag skulle aldrig tveka en enda sekund att stanna upp och hjälpa till med att ringa till 112, osv. men när det blir HLR skulle jag tveka.

Igår hände det en riktigt kuslig grej, innan nattpersonalen kom igår var det storbråk nere vid busshållplatsen.
Tre killar (skinnheads) hoppar på en kille (invandrare) och ger honom sparkar både på huvudet, rygg och mage. Killens (som blir sparkad på) kompisar står vid busshållplatsen och ser på!

Kvällspersonalen kom åkande i sin bil och tvärnitade när hon såg vad som stod på. Flera bilar hade åkt förbi utan att stanna upp. M är rätt så kraftig av sig och lyckades slita bort en av killarna. Precis då kommer en annan bil och civilpolis kliver ur.
Snacka om tur!! Offret springer iväg mot vännerna och de försvinner.
Civil polisen fick tag i en av skinn-headsen.
M var upprörd och förbannad när hon kom till jobbet. Jag var helt paff!

Och detta händer i en liten stad som denna! *ryser*
#17 - 13 november 2009 12:14
Nubi skrev:
Var detta i Järna? vid viadukten? Där det låg (ligger) en massa blommor på vägkanten ännu?

Nej. det var inte där.. det var i järna centrum. det var ingen som dog när jag var med där...
Blomorna du pratar om är till av en ung kille som dog, han åkte motorcykel och det var en rad med grejer som gick snett.
det hände för typ ett år sedan och det ligger fortfarande blommor där. han var väldigt omtyckt.

Jag har hrl dykning. och fick en hrl lektion i skolan
#18 - 13 november 2009 12:15
karrokaja skrev:
Nej. det var inte där.. det var i järna centrum. det var ingen som dog när jag var med där...

Blomorna du pratar om är till av en ung kille som dog, han åkte motorcykel och det var en rad med grejer som gick snett.

det hände för typ ett år sedan och det ligger fortfarande blommor där. han var väldigt omtyckt.

Jag har hrl dykning. och fick en hrl lektion i skolan

Okej, en Mc-olycka, han måste ha åkt snabbare än 30km/h på den sträckan
#19 - 13 november 2009 12:27
jo det gjorde han...
Hela grejen är otroligt komplicerad och jag vill inte spekulera i hur det hela gick med tanke på alla inblandade
#20 - 13 november 2009 13:04
True true!

Annons