citronciklid

#1 - 20 april 2006 18:31
Hej!
Kan någon berätta något om den här fisken för mig?
Jag har haft dem i tre år nu och vet inte vad jag ska tycka. Just nu har jag bara en sådan fisk kvar och jag vet inte om jagska göra mig av med den eller skaffa den en hona. Den är stor, elak mot andra fiskar, dödar det mesta som man försöker stoppa ner i akvariet, bökar som en gris och har nästan hela akvariet som revyr. Sedan jag skaffade mig dessa fiskar har jag inte kunnat stoppa i nya fiskar i det akvariet, för det är ingen som överlever natten :(.
Har ni någon annan erfarenhet, inbillar jag mig bara att den är så jobbig?

Hälsningar
Arijana
#2 - 20 april 2006 19:14
Antar att du menar Ampilophus citrinellum. Det är en stor, ofta aggressiv centralamerikan, som nog bara går ihop med andra stora, tuffa ciklider, stora malar, och stora stimfiskar. Små fiskar blir uppätna.
#3 - 20 april 2006 19:23
Ja, det var den arten jag menade. Vad ska jag göra? Som det är nu, så finns det bara två blåciklider, några sebraciklider och några malar i det karet. Alla dessa får ständigt kämpa för sin överlevnad. Jag lider med dem.
#4 - 20 april 2006 19:27
När t.o.m zebraciklider får kämpa, då är det illa. Hur stort är akvariet?
#5 - 20 april 2006 19:29
375l, med gott om gömställen! Men det hjälper inte.
#6 - 20 april 2006 19:34
Slå ihjäl fanskapet....dom är bara till för att ha med stora andra ciklider i 720 liters baljor minst.
#7 - 20 april 2006 19:39
Skulle det hjälpa att flytta den till 540 liters där det bor några pirayor, hajmalar och två st jättepleco? Jag har lekt med tanken, men inte vågat genomföra den, då jag var rädd att de andra fiskarna skulle bli ihjälstressade av att få en elaking som sällskap. Men tror ni att det skulle fungera?
#8 - 20 april 2006 19:41
Försök sälja den, finns nog en del som gillar stora aggressiva centralamerikaner, och som har plats för dem. Att slå ihjäl den är lite väl drastiskt, särskilt som den inte har valt sin situation. Se´n är de ju individer, en del exemplar av påstått aggressiva arter är ganska lugna av sig, som mitt jaguarlekpar jag hade. De rörde inte de andra fiskarna ens när de lekte. Ibland kan nog större ciklider bli uttråkade, och kan nog ta ut det på andra invånare, ungefär som uttråkade hundar av "aggressiva" raser förmodligen kan bli aggressiva. Jag har sett på TV hur en citrinellum hade lärt sig att lägga en liten boll i en basketkorg. Ger man dem nå´t att sysselsätta sig med, så kanske de lugnar ner sig.

Du kan ju testa att flytta den, men jag har fattat hajmalar som ganska lättstressade, samtidigt som de blir alldeles för stora.
#9 - 20 april 2006 19:51
Ja, det är det jag är rädd för - att de andra ska bli stressade. Jag har inte hjärta att döda den och inte heller tid att lära den spela basket (i såna fall kanske fotboll :-)). Jag vet att vi behöver ett större akvarium, men just nu har vi inte plats med en sådan. Min dröm är en 1000 liters, men det får nog vänta.

Annons