CITES

#1 - 23 juni 2004 09:22
Enligt uppgifter från planetcatfish kommer hypancistrus zebra inom en snar framtid bli CITES II-listad. Detta kommer att medföra att exporten av dem kommer att stoppas.

Anledningen till listningen är att beståndet i det vilda sjunkit dramatiskt och man vet egentligen inte hur många som finns kvar, men det beror säkerligen mer på miljöförstöring och ned smutsning än på oss akvarister.

Det blir dock inte bättre av att dem ska bygga en damm i den floden hypancitrus zebra kommer ifrån.

Så nu är det bara för er alla som äger denna fisk att försöka odla den.
#2 - 23 juni 2004 11:00
Eftersom beståndet har sjunkit så mycket så är det ett bra beslut, även om vi som akvarister står för en väldigt liten del så är det trotsallt en del.

Jag kollade på CITES och hittade den inte där ännu iallafall.

Vad innebär CITES II rent praktiskt? blir det problem för dem som idag håller dem ala pippis papegoja?

Frågan är om CITES hjälper till att få upp beståndet på annat sätt än att det inte försvinner lika många, om miljöförstöringen är problemet så borde det samtidigt attakeras därifrån likaså damm bygget.

#3 - 23 juni 2004 11:14
CITES I includes species threatened with extinction. Trade in specimens of these species is permitted only in exceptional circumstances.

<b>CITES II includes species not necessarily threatened with extinction, but in which trade must be controlled in order to avoid utilization incompatible with their survival.</b>

CITES III contains species that are protected in at least one country, which has asked other CITES Parties for assistance in controlling the trade.

Alltså, CITES II medför att handeln regleras (handeln förbjuds inte, men kommer inte att förekomma lika storskaligt). Alltså lär priserna stiga när efterfrågan blir större än tillgången. Man behöver inget tillstånd när man handlar eller håller dessa djur.

Har vi då extrem otur blir hypancistrus zebra sedan CITES I-listad.
Detta kommer medföra att man kommer behöva speciella tillstånd för handel och hållande av dessa djur. Tillstånden är riktigt dyra och L046 riskerar då att bli lika vanlig i den svenska handeln som den asiatiska arowanan, tyvär.
#4 - 23 juni 2004 15:06
Det här beror på överfiskning för akvariehobbyn...inte miljöförstöring, den kommer om ett par år när dammen byggs och när de börjar utvinna guld i Rio xingu där man nyligen gjort stora fyndigheter.
Brasilien har beslutat att införa ett fiske stopp på L-46 under 4 månader varje år under deras naturliga lekperiod för att öka återväxten men har i praktiken inte genomförts till dags dato, populationen har sjunkit till ca 10% av vad den var för bara 8-10 år sedan...den informationen kommer från en exportör ett par månader tillbaka. Den finns fortfarande med på listorna ibland men kostar bra mycket mer än förut.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 23 juni 2004 15:13
den informationen kommer från en exportör ett par månader tillbaka

Var kan man ta del av detta. För det är väl inte ytterligare ett grundlöst påstående av en exportör som pratar skit om sina konkurrenter för att framställa sig själv i bättre dager och ursäkta sina egna höjda priser.
Om det besvisligen är så som du säger så finns bra möjligheter att se till att de exportörer som bedriver utfiskning blir av med sitt exporttillstånd. Många länder som t.ex. Brasilien har mycket tuffa regler för detta.
#6 - 23 juni 2004 16:49
Jeg følger arbeidet i CITES kontinuerlig, og skal bl.a. delta på CITES 'Conference of the Parties' i Bangkok til høsten. Jeg kan med sikkerhet si at det IKKE foreligger forslag om å liste Hypancistrus zebra på noe CITES appendix.

Det betyr ikke at handelen med arten er uproblematisk, og det kan meget godt tenkes at både den og mange andre kan få CITES' fokus på seg i fremtiden. Det skjer imidlertid helt sikkert ikke noe drastisk de første 2-3 årene.

Det er imidlertid ikke umulig at EU kan komme til å innføre egne restriksjoner på handel med sötvattensfisk, under det såkalte anneks D. Scientific Review Group i Brüssel har allerede flere ganger diskutert restriksjoner på sötvattensfiskimport. Akvaristenes store interesse for sjeldne fiskearter med dårlig kjent økologi og livshistorie er dessverre en viktig årsak til dette.
Myzco
#7 - 23 juni 2004 18:05
Våga Vägra Vildfångat!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 23 juni 2004 18:28
Våga Vägra Vildfångat!!!

Varför det - varför är du emot att människor i fattiga länder ges en möjlighet att försörja sig?
Självklart skall man vare sig fånga fiskar som är utrotningshotade eller konsumera dem som föda, men det är något helt annat som inte har med detta att göra
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 23 juni 2004 18:28
Våga Vägra Vildfångat!!!

Varför det - varför är du emot att människor i fattiga länder ges en möjlighet att försörja sig?
Självklart skall man vare sig fånga fiskar som är utrotningshotade eller konsumera dem som föda, men det är något helt annat som inte har med detta att göra
Myzco
#10 - 23 juni 2004 18:46
vadå? jag menade alltså att vi inte skall störa naturen och absolut inte utrota mer arter. kolla bara på dronten. nu tex när jag hörde om hypancistrus zebran så vill jag inte att man skall ta några mer sådana från naturen utan att vi skall odla på dom som redan finns i våra akvarium. jaja jag ska väl inte uttala mig då jag inte vet hur det ligger till riktigt.
#11 - 23 juni 2004 19:18
Jeg ser at min sluttkommentar kan misforstås.

Det finnes ingen grunn til å tro at villfangst av akvariefisk i allminnelighet er noe hot for bestandene i naturen. Tvert om anser mange forskere at akvarieindustrien direkte bidrar til naturvern ved å gi lokalbefolkningen en grunn til å beskytte naturen, f.eks. regnskogen.

Derfor har t.ex. Projeto Piaba i Amazonas tatt slagordet "Buy a Fish - Save a Tree". Se http://www.angelfire.com/pq/piaba/.

Det blir mer og mer vanlig at også naturvernorganisasjoner forsvarer fangst av akvariefisk i naturen. World Wildlife Fund (WWF) er t.ex. en aktiv deltaker i Marine Aquarium Council (http://www.aquariumcouncil.org).

Les gjerne artikkelen "Conservation Benefits of Wild Capture and Captive Rearing in the Ornamental Fish Industry" av Dr. Alison Rosser som arbeider for The World Conservation Union - IUCN, se http://www.ornamental-fish-int.org/data-area.asp?aid=11499&gid=4838.

Selv om det meste av fangsten av akvariefisk i naturen kan anses som positiv, er det imidlertid et problem at noen akvaristgrupper spesifikt etterfråger sjeldne, nyoppdagede arter som man ikke vet noe om. Sannsynligvis blir de fleste av disse heller ikke disse hotet av fangsten, men ekstrem oppmerksomhet om spesielle arter, som f.eks. L-maller, gjør at grupperinger som er motstandere av akvariehandelen finner angrepspunkter.

#12 - 23 juni 2004 20:03
Grundlöst och grundlöst, om jag talar med exportörer utan intresse att handla men har ett stort intresse för just L-malar.
Att L-46 under de sista 2 åren knappt finns på exportörens stocklist och att antalet L-46 på listorna konstant har sjunkit för varje år sedan början på 2000 talet och att priserna stiger för varje gång de finns med på deras listor är ett tydligt svar på minskad tillgång.
De svarade så här när jag frågade, från att ha fångat massvis med L-46 per 100 square meter för 10 år sedan är de nu nere på en bråkdel kanske en tiondel per 100 square meter och att de Brasilianska myndigheterna länge haft ett förslag på begränsad fångst eller tom totalförbjuda den, det förslag som antagits är ett stopp för fångst under yngelperioden ca 4 månader från när var inte bestämt.

Det händer inte speciellt ofta att en fiskart blir utfiskad eller utrotad av akvariehandeln...men här rör det sig om en specifik art som lever på ett mycket begränsat område och som har en popularitet bland akvarister som ingen annan fisk har haft tidigare. Annars så är jag av den inställningen att VF är bra för på så sätt stärks skyddet för den miljö den lever i och fattiga människor får en inkomst, inget intresse = skövling och miljöförstörelse men den kommer väl förr eller senare ändå.

L-46 odlas både i Sydamerika, Asien och Florida för akvariehandeln men efterfrågan är för stor och tillgången för liten.

Mvh Janne

Annons