Cirkus-Corydoras!

#1 - 10 juli 2006 16:33
Hej!
Tänkte bara höra om det är fler av er kära Zoopetmedlemmar som har busiga och glada Pansarmalar? :)

Jag gjorde just ett inlägg hos en person som undrade om hans Pansarmalar var sjuka eftersom de simmade okontollerat runt runt, vilade en stund på botten och sedan simmade runt igen!

Inte är det så? Mina kära Pansarmalar far runt och busar med varandra på kvällarna (3 till antalet nu), simmar upp och ner, in och ut, bak och fram...:p
Sedan vilar de en stund och kör sedan en vända till. De har gjort så ett bra tag, och de är alla friska och glada, inte mobbade av någon annan fisk...osv..
Visst kan det se aningens okontrollerat ut ibland, men det är ju pga av deras klumpiga "sim-stil", de har ju sina hårda fjäll längs sidorna.

Så nog är ni fler som har Corydoras-clowner hemma? ;)

MVH: Scalara
#2 - 10 juli 2006 17:47
Okej! I detta fall, med inlägget jag gjorde hos den andra personen, så var hans malar dåliga. Men nog finns det andra som har friska, dansande, lyckliga små malar? :)

Ingen? Bara jag?
Jaja...

Scalara
#3 - 10 juli 2006 18:05
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jomen självklart!! Jag har en himla massa corysar som dansar för mig hela dagarna i ända!! Corys för mig är en passion!!![/COLOR][/FONT]
#4 - 10 juli 2006 18:28
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jomen självklart!! Jag har en himla massa corysar som dansar för mig hela dagarna i ända!! Corys för mig är en passion!!![/COLOR][/FONT][/quote]

Är alla corysar lika mysiga? Jag ska skaffa ett gäng i mitt större kar och vill ha just såna roliga som ni berättar om!

Jag har varit inne och tittat bl.a. på dina bilder av corysar, Lenmar.

Dom jag har fallit för är (massor :) ):

Leucomelas, Adolfos, Julii, sodalis, trilineatus, napoensis, schwartzi, pygmé och david sandsi... :p

Eftersom dom tydligen inte stimmar ihop och jag bara kan ha 6 stycken så måste jag välja! [:o]

För och nackdelar med dom sorterna? Jag vill inte ha större än 5-6 cm.
#5 - 10 juli 2006 18:47
Mina Corydoras är Leopardpansarmalar (Julii), och Fläckiga Pansarmalar (Paleatus). De blir max 6 cm. Har inga nackdelar än så länge. Har haft dem i 1 år nu. Bara en massa skoj! Kanske har jag haft tur, men ändå. Deras glada, kvällsdanser är en fröjd för ögat! :)
Bilder på mina firrar och akvarium kommer senare. Är fortfarande rätt ny här på Zoopet och har inte riktigt fått kläm på allt ännu.
Men dessa malar kan jag rekommendera varmt ;)

#6 - 10 juli 2006 19:16
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Trilineatus och davidsandsi tycker jag är jättefina. Mina Davidsandsi är det största stimmet jag har utav, ca 9 stycken, och de är jättefint framme hela tiden och busar. Pygmeus är också himla söta, inte lika bottenorienterade som sina större släktingar men bara man har ett stort stim av dem så är de framme mycket! Varför bara 6 Birgitta? De är jättekul när de är tio! :p[/COLOR][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]I mitt stora akvarium så har jag (alldeles för) många arter som alla stimmar ihop.[/COLOR][/FONT]
#7 - 10 juli 2006 20:14
På dina bilder ser man dom ju tillsammans, jag tänkte att det kanske var för att dom fick mat eller så...
Jag har hört att har man t.ex. 3 av en sort och 3 av en annan så stimmar dom inte tillsammans. Och dom vill väl vara minst 6 stycken???

Det känns inte som om jag får plats med mer än 6 stycken i mitt kar... Där finns kuhliålar, otocinclus och amanoräkor också på botten + tre stim olika tetror och så vill jag köpa dvärgbotior också... Och fjärilar!!! :)
#8 - 10 juli 2006 21:57
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag personligen skulle inte tussa ihop dvärgbotior med pansarmalar även om det säkert skulle funka fint [:o]. Mestadels pga biotopriktigheten men även pga att de skulle konkurrera om samma bottenyta. De pansarmalar som liknar varandra hos mig stimmar jättebra ihop, tänker på mina melini och mina davidsandsi, men sedan så stimmar de ensamma, juli och schwartsi ihop med dem för att de saknar artfränder, summa summarum kan jag säga att de stimmar kanonfint ihop :). Just nu är jag inne på att fylla på ett stim med concolor som jag har i ett annat kar, de tycker jag är så granna, likaså har jag fått ett jättesug p åsimilis som e sååååå fina.... Åh att jag aldrig blir "mätt"...:p[/COLOR][/FONT]
#9 - 11 juli 2006 07:19
Men kommer botiorna att bråka med pansarmalarna???
Jag vill så gärna ha båda nu när jag köpt större...

Alla mina fiskar kommer från Sydamerika! Utom kuhliålarna och så då botiorna, om jag nu köper såna då... [:o]
#10 - 11 juli 2006 07:47
Ja, jag tror att det finns risk för det. :( Åtminstone var det så med mina pakistanbotior, de kanske inte direkt jagade pansarmalarna, men som Lenmar skriver så konkurrerar de om samma bottenyta. Jag blev tvungen att lämna bort dem, tyvärr. Visserligen mycket större än dvärgbotior, men antagligen liknande temperament.

Men det är bara mina egna erfarenheter, du kanske har bättre tur.:)
#11 - 11 juli 2006 07:50
Känns ju inte som om jag vill chansa, och sedan vara tvungen att lämna bort dom...

Dels ville jag ha botior eftersom dom verkar så charmiga. och dels ville jag ha dom för att äta upp snäckor och snäckrom...

I detta kar tänkte jag bara ha stora, köpta snäckor, om jag skal ha några. T.ex. zebra som är så fina!
#12 - 11 juli 2006 07:57
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]En annan sak med botior som jag inte gillar är att de är jättedutiga romrövare. Jag hade tidigare striatabotior, jättefina, MEN... Inte ett enda ciklidpar lyckades försvara rommen mot de fyra botiorna som härjade i 200-literskaret. Skall jag ha botior nån mer gång så får det bli ihop med skumbobyggare :p . Pansarmalarna är mycket mer framme tycker jag, inte alls skygga eller gömmer sig som botiorna gjorde. Men som sagt, det är bara vad jag tycker.... [:o] Jag har inte haft dvärgbotior, de kanske inte är lika "påstridiga" som striata eller praktbotior är.[/COLOR][/FONT]
#13 - 11 juli 2006 08:02
OK, där har vi kanske förklaringen till att mitt bågfenspar inte får yngel. De har haft rom en gång (som jag vet), men aldrig yngel. Ska kanske skylla på botiorna då.
Hanen har blivit mer synlig sen botiorna flyttade och kanske kanske blir det yngel nu..
Jag hoppas vidare.

Jo, botior ÄR charmiga och sällskapliga helt klart. Det är svårt att lämna bort såna fiskar men nödvändigt, i mitt fall.
#14 - 11 juli 2006 08:10
Hejsan!
Min erfarenhet är att dvärgbotior och pansarmalar (paleatus) inte går ihop. Botiorna nafsade ständigt efter malarna så dom blev väldigt stressade.

Provade även med ett par Thomasciklider för att hålla efter snäckorna, men tyvär med samma resultat.

Nu är det en björn som får ta hand om snäckkampanjerna istället... ;)

Hälsar
/Björn G.
Som också, numera, har glada dansande pansarmalar.
#15 - 11 juli 2006 08:17
Just det, man får plocka dem själv. :p Hittills har det inte varit mer snäckor sen botiorna flyttade. Men det kommer nog!

Men jag saknar botiorna för deras egen skull, jättekul fiskar.:)
#16 - 11 juli 2006 08:32
Så då blir det till att välja mellan dvärgbotior och pansarmalar... [:-117]

Tar inte corysarna rom och yngel? Jag funderar på att ev. ha några dvärgciklider också. :)
#17 - 11 juli 2006 08:34
Inte yngel, men rom kanske. Lenmar får berätta för oss. Hon har erfarenhet av sådant.
#18 - 11 juli 2006 09:37
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]De säger att pansarmalar skall vara romrövare med men det har inte mina varit, eller vad vet jag? De kanske har rövat några romkorn men jag har alltid fått rommen att bli yngel trots pansarmalar kanske jag skall säga...[:o] Nu pratar jag om större ciklider, inte dvärgciklider...[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]I ärlighetens namn så måste jag säga att jag har lika mycket snäckor MED mina striatabotior som UTAN mina striatabotior. Mina paletter är däremot riktigt duktiga på att suga upp snäckorna, gurgla runt på dem en stund och sedan spotta ut tomma skal [:o].[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om du vill ha dvärgciklider i så tycker jag att Corydoras pygmeus eller habrosus är en jättefin pansarmal att ha tillsammans med dem. De är ju minicorysar och inte så framfusiga av sin natur. Jag har haft pygmeus tillsammans med bågfensciklider och där lyckades jag med att få ynglen att överleva... sedan lyckades jag däremot inte med att föda upp ynglen för jag hade inte tillräckligt litet foder för dem, men det är en annan historia... Jag har inte haft större corysar med dvärgciklider så jag vet inte hur stor framgång man skulle få med att driva upp yngel... Har i och för sig Laetacara dorsiger med pansarmalarna i stora akvariet. De har lekt och fått yngel några gånger men då har tetrorna tagit ynglena istället... [:o] [/COLOR][/FONT]
#19 - 11 juli 2006 10:03
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om du vill ha dvärgciklider i så tycker jag att Corydoras pygmeus eller habrosus är en jättefin pansarmal att ha tillsammans med dem. De är ju minicorysar och inte så framfusiga av sin natur. Jag har haft pygmeus tillsammans med bågfensciklider och där lyckades jag med att få ynglen [/COLOR][COLOR=black][[/COLOR][/FONT]quote]
Är dom lika charmiga som dom större corysarna? Jag hade tänkt att ev. ha fjärilsciklider. Vanliga eller bolivianska...
#20 - 11 juli 2006 10:12
Dvärg-corydoras är ju jättecharmiga, i alla fall av vad jag sett. :) Men tänk på att man ska ha dem i större grupper, i alla fall 10-15 st.
#21 - 11 juli 2006 10:32
Men vänta nu...:confused:
Skulle jag alltså inte kunna ha 2 lr 3 gäng vanliga corysar tillsammans med bolivianska? Eller är det bara om jag vill odla dem som det inte funkar?

Jag har redan en del som ska flyttas till nya 200 l för att det ska för bättre miljö/sand istf grus. Jag ser ju att dom längtar dit, har skvallrat lite för dem:p :D
#22 - 11 juli 2006 10:36
[quote=svea]Men vänta nu...:confused:
Skulle jag alltså inte kunna ha 2 lr 3 gäng vanliga corysar tillsammans med bolivianska? Eller är det bara om jag vill odla dem som det inte funkar?

Jag har redan en del som ska flyttas till nya 200 l för att det ska för bättre miljö/sand istf grus. Jag ser ju att dom längtar dit, har skvallrat lite för dem:p :D[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ta din fråga en gång till, jag e lite trög...[:o] Skulle du kunna ha 2 eller 3 gäng corydorasarter med dina bolivianska fjärilsciklider?? Är det din fråga? Då är mitt svar, jo det skulle du!!:p[/COLOR][/FONT]
#23 - 11 juli 2006 10:40
[quote=Birgitta W][FONT=Comic Sans MS][COLOR=black][[/COLOR][/FONT]quote]
Är dom lika charmiga som dom större corysarna? Jag hade tänkt att ev. ha fjärilsciklider. Vanliga eller bolivianska...[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Större corysar tycker jag personligen är lite charmigare men de små är charmiga med! :p Som mmm skriver så är pygmécorysar mycket trevligare om de får vara riktigt många. Mina pygmeisar är inte lika bottenorienterade som de större men däremot så kan de stimma till lite med kolglödstetrorna ibland... Jag har haft vanliga fjärilsciklider med mina minicorysar men däremot inte lyckats få fjärilarna att leka. Just vanliga fjärilar tycker jag är jättesvåra att hålla. Mina bolivianska däremot har funkat jättebra![/COLOR][/FONT]
#24 - 11 juli 2006 10:43
Ja, just det. Och om jag önskar yngel av bolivianerna så tar mina (större) corysar dessa, kanske. Det är så du menar eller hur?

Nu är jag väl inte direkt ute efter att odla, men om det skulle funka så vore det förstås väldigt roligt. Som sagt, man får välja här i livet.:)
#25 - 11 juli 2006 10:48
[quote=svea]Ja, just det. Och om jag önskar yngel av bolivianerna så tar mina (större) corysar dessa, kanske. Det är så du menar eller hur?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nu är jag väl inte direkt ute efter att odla, men om det skulle funka så vore det förstås väldigt roligt. Som sagt, man får välja här i livet.:)[/quote][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Bolivianer är ju rätt kaxiga i sin natur, i alla fall mina, så jag tror att det faktiskt funkar att få upp yngel tillsammans med corysar. En nattlampa på när de har yngel så de har en sportslig chans att se pansarmalarna så tror jag det går bra. Nu har jag inga corysar med mina bolivianer men jag har tetror som käkar upp deras yngel istället. Bl a en ensam kejsartetrahane som är så kaxig att han inte har vett att vara rädd för bolivianerna.... Han utmanar konstant bolivianerna och käkar upp deras yngel...[/COLOR][/FONT]
#26 - 11 juli 2006 10:56
Kejsartetror är otroligt kaxiga! Och älskar att äta yngel!!! Tyckte inte om dom när jag hade såna... :mad:

Mina sv. neontetror, kardinaltetror och kolglödstetrorna verkar inte ta så mycket yngel. I alla fall blev det massor kvar efter slöjguppysarna när dom ynglade! :)

Jag tror jag struntar i dvärgbotiorna och skaffar ett gäng (6 stycken kanske) "vanliga" corysar och kanske ett gäng pygmé eller någon annan liten.
Men dom ser inte så roliga ut på zoopets bild. [:o] Är det så dom ser ut???
Dvärg finns ju också...

Så får vi hoppas att fjärilarna klarar av att försvara sina yngel... Om jag nu skaffar såna.
#27 - 11 juli 2006 11:01
En nattlampa på när de har yngel så de har en sportslig chans att se pansarmalarna så tror jag det går bra

Kan inte svara med citat, så jag gör så här.

VAD gör dom då, bolivianerna?:confused: :D Det låter väldigt spännande det där.
#28 - 11 juli 2006 11:01
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Måste bara slänga upp bilder på mina minicorysar [:o][/COLOR][/FONT] [:I][COLOR=darkorchid].[/COLOR]
#29 - 11 juli 2006 11:02
Vilka Gulltuppar! Hemskt söta bara!!
#30 - 11 juli 2006 11:11
Jag tror också att tetror utgör ett klart större hot än pansarmalar mot yngel. Mina citrontetror brukar äta upp bolivian-yngel. Har även varit med om att andra bolivianer (ej föräldrarna) gärna tar för sig av ynglena.
#31 - 11 juli 2006 11:11
[quote=svea]En nattlampa på när de har yngel så de har en sportslig chans att se pansarmalarna så tror jag det går bra

Kan inte svara med citat, så jag gör så här.

VAD gör dom då, bolivianerna?:confused: :D Det låter väldigt spännande det där.[/quote][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]De jagar bort dom som är sugna på rom och yngel och får en chans att försvara sina barn.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid](Apropå citat så kan du när du svarar använda "Svara med citat" rutan som finns i det inlägget som du vill citera eller så kan du när du svarar (om du använder "Svara" nedanför tråden och inte "snabbsvar") klicka på pratbubblan med citationstecken i)[/COLOR][/FONT]
#32 - 11 juli 2006 11:14
provar

Hur blev dethär då?
#33 - 11 juli 2006 11:14
Jaha, men då måste jag skriva in citatet, eller hur?
#34 - 11 juli 2006 11:15
Ok, bolivianerna flyttar inte sina yngel då, som kakaduorna exempelvis?
#35 - 11 juli 2006 11:17
[quote=svea]Jaha, men då måste jag skriva in citatet, eller hur?[/quote]

Tryck bara på "Svara med citat" och fortsätt skriva under citatet. Så gör jag. Vill jag inte ha med hela citatet, kan vara ett långt inlägg ibland som man vill citera, så suddar jag bort det jag inte vill ha med. Men quote och hakparenteserna måste vara kvar före och efter, vad jag förstått!!!
#36 - 11 juli 2006 11:31
[quote=svea]Ok, bolivianerna flyttar inte sina yngel då, som kakaduorna exempelvis?[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mina lägger äggen i en grop (kanske skulle de lägga äggen på en slät sten om det hade funnits någon [:o] ), sedan sätter hanen igång med att gräva en grop som äggen flyttas till. Efter ca 1-2 dagar flyttas äggen till den gropen. I nån lek vet jag att de flyttades en gång till. Ujujuj... nu har vi kommit långt bort från ämnet, tillbaka till Cirkus-Corydoras [:o] !![/COLOR][/FONT]
#37 - 11 juli 2006 12:28
Mina Pansarmalar samsas hur bra som helst med Praktbotierna i alla fall. Men det kanske är olika?

Scalara
#38 - 11 juli 2006 13:01
[quote=Scalara]Mina Pansarmalar samsas hur bra som helst med Praktbotierna i alla fall. Men det kanske är olika? Scalara[/quote]

Välkommen tillbaka till din tråd som vi rövade från dig... [:-78]

Så du har pansamalar och praktbotior ihop? Och det går bra?
Hur många har du av varje och hur stort är ditt akvarium?
#39 - 11 juli 2006 13:51
Jag har flera olika corydoras (totalt: 21st) som alla stimmar och umgås med varandra. En del har sina bästisar som inte alltid är en likadan.

Har följande sorter:
2 albino
2 paleatus
3 melanistrus
3 julii
3 metae
3 schwartzi
3 gossei
2 bruna (vet ej namn)

Ser inga problem med att ha flera olika sorter bara man har en del av samma sort. Mina är föresten också busiga och lekfulla. Håller igång flera timmar och går sen och vilar ett tag för att sedan fortsätta busa.

Dom har verkligen en speciell plats i hjärtat.
#40 - 11 juli 2006 14:05
Men vad bra!
Då kanske jag kan ha 2-3 sorter, 2-3 av varje. Det finns ju så många fina så det är svårt att välja...
#41 - 11 juli 2006 17:24
[quote=Birgitta W]Välkommen tillbaka till din tråd som vi rövade från dig... [:-78]

Så du har pansamalar och praktbotior ihop? Och det går bra?
Hur många har du av varje och hur stort är ditt akvarium?[/quote]

Det är bara att röva på :) Är kul att se hur en tråd bygger vidare och ibland helt kommer ifrån sitt urprung! Alltid trevligt att inspirera, har själv slängt mig in i många diskussioner och kommit in på avvägar.
Jo, för tillfället har jag bara 2 Praktbotier, med 4 Corydoras i ett 375-literskar. Så det kan förstås ha med det att göra!
Att de samsas menar jag!

#42 - 13 juli 2006 11:22
I jämförelse så verkar det som om mina pansarmalar pensionerat sig från cirkusen.

Jag har 6st och de gömmer sig hela tiden och håller sig stilla, så länge det är folk hemma iallafall. Ibland kommer de ut, men så fort de upptäcker rörelser utanför akvariet (om någon går förbi) eller känner tunga fotsteg (min man är 2 meter lång, och långtifrån graciös) så gömmer de sig illa kvickt. Lite trist att aldrig få se dem, speciellt när man läser om er som får så mycket nöje av dem. Flyttade om lite i karet för att se om det hjälpte, men det gjorde det inte.
#43 - 13 juli 2006 13:35
[quote=Vitae]I jämförelse så verkar det som om mina pansarmalar pensionerat sig från cirkusen.

Jag har 6st och de gömmer sig hela tiden och håller sig stilla, så länge det är folk hemma iallafall. Ibland kommer de ut, men så fort de upptäcker rörelser utanför akvariet (om någon går förbi) eller känner tunga fotsteg (min man är 2 meter lång, och långtifrån graciös) så gömmer de sig illa kvickt. Lite trist att aldrig få se dem, speciellt när man läser om er som får så mycket nöje av dem. Flyttade om lite i karet för att se om det hjälpte, men det gjorde det inte.[/quote]

När jag kommer hem ligger pansarmalarna och tar det lugnt, ända tills fiskarna fått mat... Sen pågår cirkusen till läggdags, åtminstone min, hur länge dom s(t)immar runt vet jag inte...[:-89]

Du kanske kan placera akvariet lite mer skyddat så att ingen "klunsar" runt i närheten i onödan?

Hälsar
/Björn G.
#44 - 13 juli 2006 15:22
Jag undrar hur gamla dina pansarmalar är Vitae? Hur länge har du haft dem? Mina (4 st) var väl inte så roliga när de var små, låg och tryckte mest. Men nu är när de över 1 år så är det dans, stim och skoj flera ggr under dagen och kvällen (allt från 5 min till flera timmar). Men det har de börjat med senaste månaderna. Kanske är det xtra livligt när de blivit könsmogna också :)
Fast med pensionering från cirkus kanske du menar att de är gamla? Det kan ju isåfall också vara en förklaring.

Jag föreslår annars, (som Björn) att du placerar akvariet på ett mera lugnt ställe. Kanske det hjälper?

#45 - 13 juli 2006 17:10
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mina malar har hållt på och cirkusat sig ända från start! Jag matar dem med JBL:s röda tabletter och det älskar dem. Släng nåra sådana framför glaset och låt dem gradvis vänja sig vid lite action på andra sidan glaset! Eller testa med nån annan mat de tycker om!! Typ fryst artemia, det är de galna i!! I alla fall mina!![/COLOR][/FONT]
#46 - 13 juli 2006 20:54
Du kanske kan placera akvariet lite mer skyddat så att ingen "klunsar" runt i närheten i onödan?

Jag föreslår annars, (som Björn) att du placerar akvariet på ett mera lugnt ställe. Kanske det hjälper?

Det är ett bra förslag. Det ska jag göra den dagen vi flyttat till ett större hus. Just nu är vi tyvärr minst sagt trångbodda.

Jag undrar hur gamla dina pansarmalar är Vitae? Hur länge har du haft dem?

Mindre än ett år, och då lade jag i dem två och två åt gången med veckors/månaders mellanrum för att inte fresta på karet för mycket. De senaste två var väldigt unga, så det kanske kan bero på det. Gänget har lagt ägg en 2-3 ggr såhärlångt, men jag misstänker att endast 2-3 av dem är riktigt könsmogna. De kanske tuffar till sig.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag matar dem med JBL:s röda tabletter och det älskar dem. Släng nåra sådana framför glaset och låt dem gradvis vänja sig vid lite action på andra sidan glaset! Eller testa med nån annan mat de tycker om!! Typ fryst artemia, det är de galna i!! I alla fall mina!![/COLOR][/FONT]

Fryst levandefoder får de ett par gånger i veckan, och då blir de lite modigare som du säger. JBLs röda tabletter har jag inte hittat i zooaffärerna här (bor i England), men det kanske beror på att jag inte frågat. Jag får prova mig fram och se om jag kan muta dem :)

Tack för alla tips!
#47 - 14 juli 2006 05:57
Är det inte väldigt olika mellan olika arter hur mycket fart det är på dem? Mina första pansarmalar, Schwartzi, var väldigt lugna och låg mest stilla på samma ställe förutom när det var matdags då de simmade runt lite och letade mat. Detsamma gäller mina Napoensis och Brochis splendens som jag har nu. Men jag har även haft andra sorter som är mer aktiva, bl.a. mina nya Sterbai. Så vad är det för sorter ni har som är så aktiva?
#48 - 14 juli 2006 07:54
[quote=mmm]Är det inte väldigt olika mellan olika arter hur mycket fart det är på dem? Mina första pansarmalar, Schwartzi, var väldigt lugna och låg mest stilla på samma ställe förutom när det var matdags då de simmade runt lite och letade mat. Detsamma gäller mina Napoensis och Brochis splendens som jag har nu. Men jag har även haft andra sorter som är mer aktiva, bl.a. mina nya Sterbai. Så vad är det för sorter ni har som är så aktiva?[/quote]

Paleatus har jag. Det brukar vara lugnt när jag kommer hem på kvällen men efter en liten stund när dom märker att jag är hemma så drar cirkusen igång[:o)] ... Neonerna och pristellorna börjar inte sin föreställning förrän det vankas mat:p .

Hälsar
/Björn G.
#49 - 14 juli 2006 09:03
[quote=mmm] Så vad är det för sorter ni har som är så aktiva?[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Davidsandsi, melini, duplicareus, trileneatus/juhlii (vet inte riktigt [:o]), schwartzi, napoensis, aeneus, aeneus albino, kanei, concolor, pygmeus och habrosus. Tror inte jag glömt någon. Mest aktiva är davidsandsi, aeneus och concolor och det beror på att dessa arter är de vi har störst stim av.[/COLOR][/FONT]
#50 - 14 juli 2006 10:48
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Davidsandsi, melini, duplicareus, trileneatus/juhlii (vet inte riktigt [:o]), schwartzi, napoensis, aeneus, aeneus albino, kanei, concolor, pygmeus och habrosus. Tror inte jag glömt någon. Mest aktiva är davidsandsi, aeneus och concolor och det beror på att dessa arter är de vi har störst stim av.[/COLOR][/FONT][/quote]
OK, där fanns ju två av mina slöa sorter med... [:o] Så det kanske inte har så mycket med arten att göra då. Men det kanske påverkar hur många man har av dem, låter ju som att det är så för dig i alla fall. :)
#51 - 14 juli 2006 20:49
[quote=mmm]Är det inte väldigt olika mellan olika arter hur mycket fart det är på dem? Mina första pansarmalar, Schwartzi, var väldigt lugna och låg mest stilla på samma ställe förutom när det var matdags då de simmade runt lite och letade mat. Detsamma gäller mina Napoensis och Brochis splendens som jag har nu. Men jag har även haft andra sorter som är mer aktiva, bl.a. mina nya Sterbai. Så vad är det för sorter ni har som är så aktiva?[/quote]

Jag har för tillfället Julii och Paletus. Som jag skrev i en annan tråd så stimmar de gärna med mina praktbotier oxå :) Allra helst Julii.
Jo, de är livliga som sjutton och har så varit sedan ca 9 månaders ålder. Det var lite dans och stim innan de blev så stora, men sedan dess har det varit en väldans fart! :)

#52 - 8 augusti 2006 18:31
Jag måste bara påpeka att det var värst vad Paletus växer fort!! De drar ifrån Julii så det ryker! Men jag tror förstås att mina Paletus är lite äldre, har köpt dem vid olika tillfällen.
Någon som vet om denna Corydoras är en snabbväxare? De verkar bli väldigt robusta och stabila. Kul att se i alla fall! :)
Och nej...mina Paletus tar inte maten ifrån Julii, alla äter ungefär lika mycket!
Vad jag kan se i alla fall! :)

#53 - 8 augusti 2006 21:08
[quote=Scalara]Jag måste bara påpeka att det var värst vad Paletus växer fort!! De drar ifrån Julii så det ryker! Men jag tror förstås att mina Paletus är lite äldre, har köpt dem vid olika tillfällen.
Någon som vet om denna Corydoras är en snabbväxare? De verkar bli väldigt robusta och stabila. Kul att se i alla fall! :)
Och nej...mina Paletus tar inte maten ifrån Julii, alla äter ungefär lika mycket!
Vad jag kan se i alla fall! :)

MVH: Scalara[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Du är säkert duktig på att mata dem och om inte jag är ute å cyklar så är väl paleatus lite modigare än juli? Mina juli har inte heller växt snabbast i karet men de är inte heller de kaxigaste på maten, de låter gärna de glufsigaste gå före.... Just Paleatus är väl bland de tåligaste corysarna medans juli är en lite känsligare art (allt enligt litteraturen...) Paleatus var en av de första corysarna som odlades framgångsrikt i akvarium.[/COLOR][/FONT]
#54 - 10 augusti 2006 18:12
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Du är säkert duktig på att mata dem och om inte jag är ute å cyklar så är väl paleatus lite modigare än juli? Mina juli har inte heller växt snabbast i karet men de är inte heller de kaxigaste på maten, de låter gärna de glufsigaste gå före.... Just Paleatus är väl bland de tåligaste corysarna medans juli är en lite känsligare art (allt enligt litteraturen...) Paleatus var en av de första corysarna som odlades framgångsrikt i akvarium.[/COLOR][/FONT][/quote]

Ha ha! Jag skriver jämt fel! :) Paleatus heter de ju! Herregud, det har fastnat fel stavning i mitt huvud!
Jo, det är som du säger...Paleatus är tåliga och modiga. Därför borde de ju dra ifrån i växten! Jag har också märkt att Julii äter bra men är lite "mesigare", det borde ju bero på det då!
Tack lenmar! :)
#55 - 10 augusti 2006 19:44
[quote=Scalara]Ha ha! Jag skriver jämt fel! :) Paleatus heter de ju! [/quote] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Öhh... jag var tvungen att gå tillbaka och kolla vad du hade skrivit innan för jag upptäckte inte det och fattade inte riktigt vad du menade [:o].[/COLOR][/FONT]
#56 - 10 augusti 2006 19:47
Jag har skaffat mig 5st gröna pansarmalar(igår) blir ca 9cm jättefräcka. De är lite fega nu i början.
#57 - 10 augusti 2006 19:50
[quote=miluhe]Jag har skaffat mig 5st gröna pansarmalar(igår) blir ca 9cm jättefräcka. De är lite fega nu i början.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ahh, de är så läckra!! Det är nån brochisart menar du då va?[/COLOR][/FONT]
#58 - 10 augusti 2006 19:55
Ja brochis splendens de är redan ca 5cm
#59 - 10 augusti 2006 20:01
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det är lite kul med större corysar. Har just nu corydoras concolor som kan bli lite större än vanliga corysar, uppemot 7 cm. Har haft dem sedan i mars och då var de inte stora. De är riktigt matglada och har växt på sig rejält nu. De största är väl ca 5 cm nu skulle jag tippa. (Från att ha varit 2,5-3 cm.) De är också grymt snygga tycker jag.[/COLOR][/FONT]
#60 - 10 augusti 2006 20:04
Hur ser dem ut hittade dem inte på artbeskrivningen?

Mvh cecilia
#61 - 10 augusti 2006 20:52
[quote=miluhe]Hur ser dem ut hittade dem inte på artbeskrivningen?

Mvh cecilia[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Här är en länk men bilderna gör dem inte rättvisa:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=470[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Åled har dem också med, HAR JAG FÖR MIG [:o] , kan ha fel där förstås....[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mina bilder nedan gör dem inte heller riktigt rättvisa. De är MYCKET snyggare i verklligheten. Intensivt grå med övergående röd färg på bakkroppen.[/COLOR][/FONT]
#62 - 11 augusti 2006 05:03
de är verkligen fina!

Annons