Cirkulationspumpar - Oljud

#1 - 29 januari 2007 15:33
Varför låter alltid cirkulationspumpar så sjukt mycket när innerfilter inte alls låter? Är det jag som gör något fel? Har precis skaffat en Eheim Compact 1001 och den surrar. Hade tidigare en rutten minipump från Bauhaus som också surrade. Satte nyligen in ett Aquael Unifilter 750 i ett 220 kar och den hörs inte alls...
Jag tycker iallafall detta är märkligt.
#2 - 29 januari 2007 17:12
Brukar kunna få mycket mer ljud från mitt filter om det råkar komma luft i pumpen vid t.ex. vattenbyte. Har nu lärt mig att vrida och vända på pumpen under vatten så allt kommer ut innan jag monterar den på plats igen.
Andra saker kan vara den vibrerar mot något t.ex. glaset. Har läst om vissa som tagit loss pumepn och lagt den på botten eller liknande och då fått det att bli tyst.
#3 - 29 januari 2007 17:34
jo, det är vibrationer i glaset som sprider sig likt en löpeld. Flyttar man lite på pumpen blir det bättre, men endast tillfälligt. Tycker bara det är konstigt när filtren oftast är tystaren än cirkulationspumparna..
#4 - 29 januari 2007 17:49
Me ncirkulationspumparna är väll också lite kraftigare och pumpar mer vatten vilket resulterar i att den rör sig mer än en ett innerfilter?

//MVH Tulle
#5 - 29 januari 2007 18:22
Den jag köpt pumpar 1000lh. Precis detsamma som ett fluval 4+. Jag hade ett sånt innan jag skaffade ytterfilter och som jag minns det lät det inte alls i jämförelse med denna cirk.pump jag köpt.
#6 - 29 januari 2007 18:56
Men i ditt innerfilter har du väll någon for mav filtermedia? Det drar ner trycket ganska ordentligt och jag våga rnästan lova att det inte pumpar 1000 l/h utan rätt mkt mindre än det. Men annars tror jag att det bros mkt på vibrationer, som nämnts oven. Sätt fast den med sugproppat (som tar bort vibrationerna) o se till så att sladden inte ligger mot ngt så ljuder förs vidare från det.

//MVH Tulle
#7 - 23 oktober 2007 16:54
Jag är ny med akvarier och fiskar, har ett 250l där har sydamerikanska ciklider och har precis köpt ett Aquarel Unifilter UV 750.
Jag har kopplat in allt precis som beskrivningen säger och undrar men den surrar en del ut utblåset och undrar om det ska vara så?
Hade tidigare, som fortfarande får ligga i ett par dagar, ett filter som jag lånat av polare som är knäpp tyst men så har den ingen inluft att blåsa ut.
Beror det då på att det nya får in luft i systemet?

Ursäkta uppsatsen, men blir så när man är ny :)
#8 - 24 oktober 2007 18:20
dalajr skrev:
Jag är ny med akvarier och fiskar, har ett 250l där har sydamerikanska ciklider och har precis köpt ett Aquarel Unifilter UV 750.

Jag har kopplat in allt precis som beskrivningen säger och undrar men den surrar en del ut utblåset och undrar om det ska vara så?

Hade tidigare, som fortfarande får ligga i ett par dagar, ett filter som jag lånat av polare som är knäpp tyst men så har den ingen inluft att blåsa ut.

Beror det då på att det nya får in luft i systemet?

Ursäkta uppsatsen, men blir så när man är ny :)
antar att du kopplat på munstycket som blandar in luft i utblåsvattnet, och ja då låter det och det gäller alla filter! Den är onödig och kan tas bort! förövrigt så har aquael extremt tysta pumpar;)
#9 - 24 oktober 2007 19:07
jag har en tetra tec 700 ytter filter det är på 700l/h och det är helt ljudlöst. men den gick isönder en gång och mangneten som är rund och pumar vattet kom snett i festet å då låt de som fan ifrån den. men hade garantin kvar så jag fick en ny pump.

Annons