cirkulationspump vilken storlek?

#1 - 14 februari 2010 20:33
Sitter här hemma med ett 540 liters akvarium där jag vill ha lite bättre cirkulation på vattnet. Varianter som hydor coralia och tunze utvecklat med magnetfäste verkar skitsmidigt.
Eftersom jag bara är ute efter rörelsen i vattnet så borde dessa vara den bästa lösningen tror jag. Men jag har aldrig sett hur stora de är eller hur mycket de låter. Vet inte heller hur mycket vatten de behöver förflytta i mitt sa kar.. jag har chokladciklider och scalarer som jag funderar på om de skulle ogilla för mycket cirkulation. Alla mina malar skulle ju däremot bli glada.
Hade uppskattat svar på vilken mängd vatten i timmen vore lämplig och hur stora de är, och vilket märke ni föredrar
#2 - 14 februari 2010 21:12
Du uppger inte hur mycket cirkulation du har i dagsläget och då är det svårt att säga! Malar vill ha ordentlig rörelse och skalare inte så du har ett dilemma...;) Fast jag tror malarna klarar ett lugnt vatten bättre än skalare klarar ett strömt...
#3 - 15 februari 2010 00:57
Koralia-pumparna (och tunze?) flyttar den vattenmängd som de lovar men vattenstrålen är grov, så de känns inte så starka. Vet inte om det skulle fungera för dina scalarer men... Tycker att ett 540 är så pass stort så en Koralia 3-4 borde du kunna smyga in utan problem.
#4 - 15 februari 2010 06:16
Håller med Åheim, låt det vara så länge du har platta fiskar i karet. Malarna klarar sig utmärkt utan strömt vatten.
#5 - 15 februari 2010 14:08
har ett 2080 som kletar igen rätt snabbt. Det gör sitt jobb kanonbra men det forsar inte ut 1700 L/h med orginalfiltermassa och skit i den.

Annons