[QUOTE=urbanandersson]Hej!
[QUOTE=gugges][QUOTE=urbanandersson]Hej!
[QUOTE=Jimk]Är det någon som vet om det finns någon cirkulationspump man kan ha utanför akvariet? Ska bygga ett eget ytterfilter i rummet bredvid och vill ha ett ljudlöst akvarie.[/QUOTE]
Ett alternativ är att placera ett vanligt pumphuvud inne i ditt hembyggda filter, precis som dom köpta ytterfiltren.
tänk på att du ska koppla utblåset på pumpen direkt till akvariet så pumpen inte kan pumpa tryck i filterkonstruktionen för då kan den kanske dela på sig.
Ett pumphuvud som klarar 1,5 meters pumphöjd ger över 10 kg tryck på gaveln på ett gugefilter gjort av 110 mm avloppsrör.
Urban[/QUOTE]
Ja nu har ju inte jag satt pumpen innan röret, det vore bara dumt om nån gjorde det... , pumpen sitter sist i kedjan och lyfter bara vattnet tillbaks till akvariet, innan det så är det häverteffekten som jobbar.. mao inte trycksatt med mer än höjdskillnaden..[/QUOTE]
Tja! det beror väl på om man inte vill/vågar ha en extern utan vill ha en befintlig. eller inte vill ha den i karet.
då är det väl ett alternativ?
Varför är det dumt?
Urban[/QUOTE]
Jag har den inte i karet, utan vid utloppet från avloppsröret och sen bara den sista biten upp till akvariet.
Jag tycker att det är dumt för efter tester så krävs det inte våldsamt mycket kraft för att sakta men säkert få rörändarna att hoppa bort.. det håller tätt bra när det går som jag har gjort det, men om man som jag använder en Aquabee UP 2000/1(3m tryckhöjd) så räcker det med att stänga en kran och vänta en stund så säger det "plopp" om röret .. om man har pumpen innan.. har man den efter så händer inget...
Nu stänger man väl inte kranen med flit när det är igång men shit happens faktorn finns alltid och det kan ju bli stopp i filtret... så det är dumt att riskera det när man kan bygga bort det så lätt..