Jag mår vara väldigt trög eller nybörjare välj själva men måste bara räta ut mitt frågetecken.
Vad är det för skillnad på cirkulationspump och luftpump?
ambjörn skrev:Följdfråga: Och funkar det verkligen som beskrivs i (iaf äldre) akvarieböcker som den självklara filtermetoden - att låta luftbubblor från luftpump+syresten pressa vatten genom ett rör med filtermassa? Jag fattar inte hur det kan funka.
åheim skrev:cillan: luftpump har man utanför karet och den blåser just luft en cirk. pump har en rotor som pumpar vattnet igenom pumpen och placeras inuti karet eller vissa modeller kan vara utanför karet!
ambjörn: man för ner luftslangen i ett rör (stigarrör) och tex. borrar små hål i nedersta änden av röret och täpper till boten och sätter på en filterpatron. när luftbubblorna stiger upp genom röret så skapas ett sug i botten av röret och vatten dras in genom de borrade hålen!
en cirk.pump är helt överlägsen när det gäller att flytta vatten medans en luftpump väsnas förskräckligt mycket och presterar inte ens i närheten lika bra, en helt förlegad produkt!cillan skrev:Men vad är det för skillnad i funktionssyfte?
Den senare förklaring, är det så ett billifilter fungerar?
om du ska ha ett luftfilter som flyttar lika mycket vatten så får du nog betala lite mer än för ett innerfilter med samma kapacitet, sen ska det till ett billifilter eller något egentillverkat filter så billigare vet jag inte...ambjörn skrev:Men billig i inköp! Går det att få tag på fungerande cirkpumpar/innerfilter kring hundralappen? (till mycket litet akvarium, alltså)
Gaffel skrev:Om du vill ha ett bra räkfilter så rekommenderar jag ett ryggsäcksfilter..
cillan skrev:Jo men först läste jag att alla rekommenderade billifilter och så började jag ta reda på vad det är och nu när jag börjat fatta vad det är så rekommenderas det ryggsäcksfilter istället. Grejen är ju den att jag bara har ett 25-liters så jag tänkte att det kanske räcker med ett billifilter. Fast jag ser nu att ryggsäcksfiltret nog ändå blir billigare. Men med rycksäcksfilter kan man väl inte ha täckglaset på? Hur gör man då. Smiter de inte ut och dunstar det inte mycket vatten då?