cirkulationspump/luftpump

#1 - 15 maj 2008 10:55
Jag mår vara väldigt trög eller nybörjare välj själva men måste bara räta ut mitt frågetecken.

Vad är det för skillnad på cirkulationspump och luftpump?
#2 - 15 maj 2008 11:19
Följdfråga: Och funkar det verkligen som beskrivs i (iaf äldre) akvarieböcker som den självklara filtermetoden - att låta luftbubblor från luftpump+syresten pressa vatten genom ett rör med filtermassa? Jag fattar inte hur det kan funka.
Bilagor:
#3 - 15 maj 2008 11:20
ambjörn skrev:
Följdfråga: Och funkar det verkligen som beskrivs i (iaf äldre) akvarieböcker som den självklara filtermetoden - att låta luftbubblor från luftpump+syresten pressa vatten genom ett rör med filtermassa? Jag fattar inte hur det kan funka.

Är det de s k billifilter du pratar om nu?
#4 - 15 maj 2008 11:30
cillan: luftpump har man utanför karet och den blåser just luft medans en cirk. pump har en rotor som pumpar vattnet igenom pumpen och placeras inuti karet eller vissa modeller kan vara utanför karet!

ambjörn: man för ner luftslangen i ett rör (stigarrör) och tex. borrar små hål i nedersta änden av röret och täpper till botten och sätter på en filterpatron. när luftbubblorna stiger upp genom röret så skapas ett sug i botten av röret och vatten dras in genom de borrade hålen!
#5 - 15 maj 2008 11:33
åheim skrev:
cillan: luftpump har man utanför karet och den blåser just luft en cirk. pump har en rotor som pumpar vattnet igenom pumpen och placeras inuti karet eller vissa modeller kan vara utanför karet!

ambjörn: man för ner luftslangen i ett rör (stigarrör) och tex. borrar små hål i nedersta änden av röret och täpper till boten och sätter på en filterpatron. när luftbubblorna stiger upp genom röret så skapas ett sug i botten av röret och vatten dras in genom de borrade hålen!

Men vad är det för skillnad i funktionssyfte?

Den senare förklaring, är det så ett billifilter fungerar?
#6 - 15 maj 2008 11:39
cillan skrev:
Men vad är det för skillnad i funktionssyfte?

Den senare förklaring, är det så ett billifilter fungerar?
en cirk.pump är helt överlägsen när det gäller att flytta vatten medans en luftpump väsnas förskräckligt mycket och presterar inte ens i närheten lika bra, en helt förlegad produkt!

ja ett billifilter funkar så som jag beskrev!
#7 - 15 maj 2008 11:41
Ok men jag är lite inne på att byta till billifilter i 25 liters räkkar för den pumpen jag har nu är totalt värdelös. Men är det inte cirkulationspump man ska ha då?

Jag hade faktiskt ingen aning om hur billifiltret fungerade och har just suttit och undrat hur i hela världen luftpumpen kan fungera som ett filter men med din förklaring har jag lärt mig det oxå idag, tack.
#8 - 15 maj 2008 11:46
åheim skrev:
en luftpump väsnas förskräckligt mycket och presterar inte ens i närheten lika bra, en helt förlegad produkt!

Men billig i inköp! Går det att få tag på fungerande cirkpumpar/innerfilter kring hundralappen? (till mycket litet akvarium, alltså)
#9 - 15 maj 2008 14:27
ambjörn skrev:
Men billig i inköp! Går det att få tag på fungerande cirkpumpar/innerfilter kring hundralappen? (till mycket litet akvarium, alltså)
om du ska ha ett luftfilter som flyttar lika mycket vatten så får du nog betala lite mer än för ett innerfilter med samma kapacitet, sen ska det till ett billifilter eller något egentillverkat filter så billigare vet jag inte...
tex aquael fan1 plus kan man ha till 25L om man vill eftersom man kan reglera flödet på dem!

http://www.pwss.se/product.php?productid=579&cat=618&page=1

http://www.pwss.se/product.php?productid=1857&cat=316&page=1
#10 - 15 maj 2008 14:30
Den första länken (http://www.pwss.se/product.php?productid=579&cat=618&page=1) är väl ett vanligt innerfilter eller? Jag tror inte att den funkar till mina räkor.

Men den andra länken (http://www.pwss.se/product.php?productid=1857&cat=316&page=1) är det något speciellt med den luftpumpen som gör att du rekommendera den eller är det en luftpump bara vilken som helst och så ett billifilter. Är den tystgående? Vi har haft en tetratec för 400 liter till ett akvarium en gång och den var inte tyst fast det står att den ska vara det.

Jag har sett ett filter på Hornbach som jag tror är billifilter. Hur vet jag att det är det? Det fanns bland cirkulationspumparna fast den var mer som en boll i formatet och inte som de på PWSS, avlånga.

Fungerar själva cirkulationspumpen som ett filter oxå eller ska det kopplas på något mer på den. Jag måste ha räksäkert filter och det är därför jag funderar på billifilter. Jag behöver ju inte ha jättefilter till ett så litet akvarium. Men jag vill ju ändå ha ett bra filter.
#11 - 15 maj 2008 14:35
men är det jag som är helt knäpp eller vart tog åheims svar vägen. Jag skulle ju kolla en gång till vad det stod och nu är det borta på min skärm. Vad hände?
#12 - 15 maj 2008 14:37
:D tokig länk så jag deleta det så du har inte blivit blind:D
#13 - 15 maj 2008 14:37
Om du vill ha ett bra räkfilter så rekommenderar jag ett ryggsäcksfilter..
#14 - 15 maj 2008 14:39
åheim skrev:
:D tokig länk så jag deleta det så du har inte blivit blind:D

Varför var den tokig för?
#15 - 15 maj 2008 14:41
det här funkar super till 25L då den har reglerbart flöde: http://www.pwss.se/product.php?productid=579&cat=618&page=1

vet inte om luftpumpar är billigare till antalet liter de pumpar?:http://www.pwss.se/home.php?cat=316 + ett billifilter eller nån egen konstruktion...
#16 - 15 maj 2008 14:42
Gaffel skrev:
Om du vill ha ett bra räkfilter så rekommenderar jag ett ryggsäcksfilter..

Jo men först läste jag att alla rekommenderade billifilter och så började jag ta reda på vad det är och nu när jag börjat fatta vad det är så rekommenderas det ryggsäcksfilter istället. Grejen är ju den att jag bara har ett 25-liters så jag tänkte att det kanske räcker med ett billifilter. Fast jag ser nu att ryggsäcksfiltret nog ändå blir billigare. Men med rycksäcksfilter kan man väl inte ha täckglaset på? Hur gör man då. Smiter de inte ut och dunstar det inte mycket vatten då?
#17 - 15 maj 2008 14:43
cillan skrev:
Jo men först läste jag att alla rekommenderade billifilter och så började jag ta reda på vad det är och nu när jag börjat fatta vad det är så rekommenderas det ryggsäcksfilter istället. Grejen är ju den att jag bara har ett 25-liters så jag tänkte att det kanske räcker med ett billifilter. Fast jag ser nu att ryggsäcksfiltret nog ändå blir billigare. Men med rycksäcksfilter kan man väl inte ha täckglaset på? Hur gör man då. Smiter de inte ut och dunstar det inte mycket vatten då?

Beskriv ditt akvarie..
#18 - 15 maj 2008 14:47
så cirkulationsfilter behöver jag inte tänka på mer till mitt pyttekar då eller? när används detta då?

Gaffel: Mitt kar är 25 liter, innehåller grus, en rot och en del växter. Tre körsbärsräkor som jag hoppas ska bli fler och så två guppisar.
#19 - 15 maj 2008 14:50
Grejen är att billifilter är rätt meckiga att få att funka bra men visst, räkyngel är små men på ett ryggsäcksfilter så trär du en lagom stor skumpatron över silröret.

Om du har ett vanligt ramkar där täckglaset är i vägen så tar du med täckglaset och ber närmsta glasmästare att skära till det så filtret passar.

Annars ser ett billigt billifilter ut så här, men du behöver en tyst och bra luftpump typ stellar/eheim..

Sen är både ett billifilter och ett ryggsäcksfilter ett cirkulationsfilter, det re-cirkulerar vattnet genom ett filtermedium, precis som ytterfilter och innerfilter, en ren cirkulationspump är en motordriven pump typ Eheim 1250 vars enda uppgift är att cirkulera vattnet.
#20 - 15 maj 2008 14:55
Måste jag ha dubbelt billifilter?

Funkar inte den här pumpen http://www.pwss.se/product.php?productid=1857&cat=316&page=1 ?

Eheims verkar väldigt konstig. Vad menas med utströmmare?

Det visst jag inte att de var meckiga att få till att funka. Hur menar du då?

Allt funkar nog bättre än den kassa pumpen jag har nu.
#21 - 15 maj 2008 15:01
Nej du måste ingenting men det filtret som jag länkade till har 2 st filterpatroner som vattnet sugs in genom för att minimera risken att räkyngel sugs fast samt dubblera ytan för räklingarna att sitta och plocka käk.

Utströmmaren är alltså en liten plastklocka med sugkopp som man sätter på valfri plats i akvariet kopplad til luftpumpen via luftslangen där en himla massa luftbubblor tar sig ut om man nu vill använda den funktionen.

Längden på ett billifilter är väldigt känsliga för ändringar som om höjden inte stämmer och man kanske vill korta ner röret så kan detta resultera i att filtret hel slutar funka..

Nu ska vi ut i solen, lycka till.
#22 - 15 maj 2008 15:13
Oj då det lät komplicerat. Å jag som trodde att det bara var att sätta ihop det med luftpumpen. Hur märker man då att det inte fungerar? Vad gör man då? Behöver man verkligen en sådan stark pump som http://www.pwss.se/product.php?productid=3155&cat=568&page=1 räcker det inte med typ den här http://www.pwss.se/product.php?productid=1857&cat=316&page=1?

Klart att utströmmaren är där man kopplar slangen. Hur dum får man vara? Ibland tänker man bara helt fel.
#23 - 15 maj 2008 17:25
Alltså utströmmaren är om man vill använda funktionen att skapa bubbelridåer i akvariet, om man ska köra ett luftdrivet cirkulationsfilter så kopplar man alltså bara luftslangen från luftpumpen till billifiltret och struntar i "utströmmaren"..
#24 - 15 maj 2008 17:27
Jaha ok. Men tycker det att typ den här är för dålig eller http://www.pwss.se/product.php?productid=1857&cat=316&page=1?
#25 - 15 maj 2008 17:29
Ingen aning, den är säkert jättebra men eftersom jag aldrig provat just det märket så kan jag tyvärr inte svara på den frågan.
#26 - 15 maj 2008 17:31
Ok men nåt speciellt man ska tänka på då när man väljer luftpump till billifilter? Vad ska man tänka på med billifilter?
#27 - 15 maj 2008 17:40
Att pumpen är stark och tyst och att filtret är en enkel, tät och välgjord konstruktion, dom är ju faktiskt så billiga att man kan köpa ett par stycken innan man byter affär..

Annars skulle nog det enklaste och mest prisvärda för dig vara att köpa ett ryggsäcksfilter, är det ett helt täckglas du har så konka ner med det till närmsta glasmästeri..

Själv använder jag mig av Björks glasmästeri på Rosengatan mellan Linnéplatsen och Vegagatan/Plikta och han tar inte många tior för det jobbet men det finns så klart andra.

Annons