Cirkulationspump + filtermatta men hur?

#1 - 29 december 2005 19:10
Är inne på att ta en cirkulationspump och sedan ta ett rör som man borrar massa hål och runt röret ska det vara filtermatta men vad är bäst?
Att snurra runt en tunnar filtermatta eller skaffa en tjockare som man kör ned röret i?

Hur har du gjort?

Mvh
#2 - 29 december 2005 19:25
Jag har kört med den tjockare varianten, funkar bra.
#3 - 29 december 2005 19:27
Jag har tagit en grövre filtermatta o det funkar kanon här.Har det i alla 4 akvariumen +ytter pumpar då.
Annars kan du ta en bit matta o sätta det runt så du har pumpen i den,då kan du trycka ner värmaren där också :)
#4 - 29 december 2005 20:58
[QUOTE=Sharkbait]Är inne på att ta en cirkulationspump och sedan ta ett rör som man borrar massa hål och runt röret ska det vara filtermatta men vad är bäst?
Att snurra runt en tunnar filtermatta eller skaffa en tjockare som man kör ned röret i?

Hur har du gjort?

Mvh[/QUOTE]

Skaffa en grov filtermatta 10*10*50 cm och kör ett rör igenom.
Funkar bara bättre och bättre med tiden. Kolla på hemsida så ser du hur jag har mina. (om du kollar märker du att jag inte är så bra på att uppdatera med nya bilder. I början lyser filtermattan blå, nu syns den knappt)
#5 - 29 december 2005 21:00
Men om man gör som under "Gör det själv" här på Zoopet.
Använder en cirkulationspump och fäster ett rör på den. Har Ni bara stuckit ned röret i filtermattan elelr har Ni fäst den på ngt annat sätt?

Mvh
#6 - 29 december 2005 21:02
[QUOTE=Jimk][QUOTE=Sharkbait]Är inne på att ta en cirkulationspump och sedan ta ett rör som man borrar massa hål och runt röret ska det vara filtermatta men vad är bäst?

Hur har du gjort?

Mvh[/QUOTE]

Skaffa en grov filtermatta 10*10*50 cm och kör ett rör igenom.
Funkar bara bättre och bättre med tiden. Kolla på hemsida så ser du hur jag har mina. (om du kollar märker du att jag inte är så bra på att uppdatera med nya bilder. I början lyser filtermattan blå, nu syns den knappt)[/QUOTE]

Kanon :D
Då var jag inne på rätt spår från början!

Tack.

Mvh
#7 - 29 december 2005 21:04
[QUOTE=Sharkbait]Men om man gör som under "Gör det själv" här på Zoopet.
Använder en cirkulationspump och fäster ett rör på den. Har Ni bara stuckit ned röret i filtermattan elelr har Ni fäst den på ngt annat sätt?

Mvh[/QUOTE]

Det är bara borra massa hål och sticka ner.
#8 - 2 januari 2006 00:32
jag skär ett kryss med en kniv så sticker jag bara ner röret då halkar det inte av så lätt som om man skurit/borrat hål!!! plugga igen hålet i botten på röret...
#9 - 2 januari 2006 12:47
Du borrar för stora hål :- )

tag lämplig kloss filtermatta, tex den tidigare nämnda 10x10x50, och frys den i en hink med vatten, balkongen borde funka just nu ;- ) Plocka sen fram ett bor med halva till två tredjedelar av dimmensionen som röret du ska ha ner har, och borra ditt hål. Sitter aldeles utmärkt. Blir filtermassan nånsin så tung att den kasar nånstans medans pumpen är igång, är det verkligen tid att rengöra den.
B!
#10 - 1 juni 2006 06:51
Verkar..

klockren denna lösning med borrat rör o filtermatta!
Vill ha det i mitt kar. Är på 100L. Tänker mig 10x10x30 cm filtermatta. Vad behöver jag för cirkulationspump?

Tacksam för synpunkter o gärna konkreta svar med märke o modell o kanske ungefärligt pris.
#11 - 2 juni 2006 01:29
[quote=Mr B]Du borrar för stora hål :- )[/quote]

definitivt.
kört 10mm borr rätt ner i en kub med filtermaterial och de funka utan problem med ett koniskt rör 8-12mm
#12 - 2 juni 2006 07:19
[quote=dr_ljungberg]klockren denna lösning med borrat rör o filtermatta!
Vill ha det i mitt kar. Är på 100L. Tänker mig 10x10x30 cm filtermatta. Vad behöver jag för cirkulationspump?

Tacksam för synpunkter o gärna konkreta svar med märke o modell o kanske ungefärligt pris.[/quote]

Det beror klart på vad du ska ha för fisk, och därmed önskad cirkulationsgrad, men Aquaclear powerhead 20, kostar 190:- plus frakt från pwss, och ger 380-480 liter/h som mest, och har om jag inte minns fel en strypning för att strypa det ända ner till 0l/h...

B!

Annons