Cirkulationspump

#1 - 23 mars 2007 20:47
Hej, Är nybörjare inom detta område.Men hur långt ned under vattenytan ska pumputflödet vara ? Har ett 54 liters akvarium med 9 fiskar i.6 växter finns också.
Det är relativt nystartat akvarium.Men nu har en svärdbärare dött.Och en till har ett litet konstigt beteende.Kan det vara syrebrist? Hur mycket vatten byter ni varje vecka ?
Usch jag blir inte klok på detta.

Hälsn. EvaK
#2 - 23 mars 2007 21:04
pumpen kan sitta strax under ytan.. men rikta utblåset lite uppåt så att ytan får bra rörelse.. kan du byta 2 hinkar i vecka så är det nog bra med det..

mycka till
#3 - 24 mars 2007 15:33
Tack så mycket för tipset.

Nu har den andra svärdbäraren dött:mad: . Det börjar med att de slutar att äta, sedan höll de sig vid vattenytan och kippade efter luft.Koordinationen verkar heller inte vara den bästa.Slår i överallt.Sedan går det fort.
Misstänker att det kan vara svårt att sätta diagnos.Men jag tycker inte de skulle ha syrebrist.Cirkulationspumpen är som den ska vara.Finns 6-7 växter i akvariumet.Och skulle det vara syrebrist så skulle väl de mycket mindre fiskarna,guppy,dalmatinermolly stryka med först tycker jag eller är jag helt ute och cyklar ????????:confused:

ja, vad tror ni ?

Ha det så gott i vårvärmen.
Hälsn. EvaK
#4 - 24 mars 2007 15:40
nitrit förgiftning?
#5 - 24 mars 2007 15:52
Det är omöjligt att berätta från grunden hur akvariet ska skötas så tycker du ska titta på artiklarna på förstasidan om uppstart av akvarium och skötsel! men hur som så dör med största sannolikhet dina fiskar av nitrit eller ammonium förgiftning!
#6 - 24 mars 2007 17:55
Tack för era svar.:)

Nitrit hmmm.Har nu läst om nystartsinfo.på startsidan.Kanske jag har satt in för många fiskar rätt tight tidsmässigt.

Ok, så här är det: När jag installerade akvariet hällde jag i Ektozon, Aqutan vattenberedare och nitrovec biokulturer enl förpackningarnas föreskrifter.Efter 10 dagar gjorde jag två vattenprov hos zooaffären och de var helt ok.Köpte då 2 svärdbärare (en hane och en hona som är nu döda) och en vad jag kallar algätare (vet tyvärr inte det latinska namnet,men håller sig på botten och suger överallt.)Han lever fortfarande.Ca 1,5 vecka efter första insättningen skaffade jag 4 guppy och 2 dalmatinerguppy.(Kanske det var för tidigt:confused: )Akvariet är på 54 liter.Och nu en vecka senare så dog de snabbt efter varandra.Jag har bytt vatten så mycket som zooaffären har rekommenderat varje vecka.Tillsatt aqutan vattenberedare och nitrovec biokultur vid varje vattenbyte.Det finns en del fiskavföring på den finkorniga sanden. Inte mycket precis.Har införskaffat mig en hävert.Har märkt att vattnet som jag häller ut är en aningen gulfärgat. Är det normalt? Matar fiskarna morgon och kväll enl. konstens alla regler.

Kan någon tips mig om någon bra handbok om akvarium?

Puh, jag håller på att bli matt.Minns när jag var yngre:) och övertog en slöjstjärt av min syrra, som hade övertagit den av min far.Där var det bara att byta vatten helt 1 ggr/va mån.Fisken fick vara i en hink med vatten under processen och all sand rengjordes och vatten byttes helt. Inga kemikalier eller hävertar,håvar där inte.Fisken var seglivad och gillade inga kompisar(dödade dem).Han dog efter 15 år.Nu är det en hel vetenskap, det här med akvarium.

Om det är nitritförgiftning, vad ska jag göra ?

Och inte nog med detta, kommer att få överta ett jättestort akvarium av en kille som flyttar tillbaka till Danmark. Herregud!!!!!!!
Ojojoj.

Tacksam för svar
Hälsn.novisen EvaK

Annons