Cirkulations pump.

#1 - 2 december 2005 11:43
Har för mej att jag frågade förut men fick inga bra svar så jag frågar igen.

Är ute efter en cirk pump som kan placeras utanför karet och som har ställbart tryck, ca: 3000 -6000l.
Är det nån som känner till nån sådan???
#2 - 2 december 2005 12:51
Tryck mäts inte i liter. Inte heller en pumpkapacitet. Gissar att du menar liter/timme.
#3 - 2 december 2005 13:01
Ja,

det trodde jag var självklart, sorry!
#4 - 2 december 2005 13:02
[QUOTE=Danei]Tryck mäts inte i liter. Inte heller en pumpkapacitet. Gissar att du menar liter/timme.[/QUOTE]

Nödvändigt inlägg, dessutom felaktigt ;)
Tryck mäts inte i liter/timme heller. SI enheten för tryck är pascal. Vad det gäller cirkulationspumpar så brukar man ju prata om vilket flöde den har (l/h) och vilken tryckhöjd den klarar.
Fast jag tycker nog att man förstår hur bottes menar ändå?

Tyvärr så vet jag nog ingen pump man kan ha utanför karet och som är ställbar. Eheims pumpar kan man väl ha utanför karet har jag för mig, men jag tror inte de är ställbara. Men för att strypa flödet så behöver ju inte själva pumpen vara ställbar, du kan ju strypa slangen med hjälp av en slangklämma eller liknande.
#5 - 2 december 2005 13:02
[QUOTE=bottes]det trodde jag var självklart, sorry![/QUOTE]

Det var det också! =)
#6 - 2 december 2005 13:08
Blir,

så trött på dessa onödiga inlägg i alla trådar.
Vill gärna ha ställbar pump för att jag ska ha 4st utblås så det blir bara en massa struliga lösningar annars.

iof så ska dom kunna ställas separat med gardena kopplingar men jag är rädd för att jag köper för klen/stark pump.
#7 - 2 december 2005 13:11
[QUOTE=y0da]
Nödvändigt inlägg, dessutom felaktigt ;)
Tryck mäts inte i liter/timme heller. SI enheten för tryck är pascal. Vad det gäller cirkulationspumpar så brukar man ju prata om vilket flöde den har (l/h) och vilken tryckhöjd den klarar.[/QUOTE]

Det finns inget fel i mitt inlägg. Men annars har du rätt. Det ärliter/timme som är det vanliga. Försök att skriva rätt enheter. Förutsätt inte att folk vet vad du menar fasst du skrivet helt fel. Det är möjligt att alla här är tankeläsare. Men det är inte så vanligt annars.
#8 - 2 december 2005 13:13
[QUOTE=bottes]så trött på dessa onödiga inlägg i alla trådar.[/quote]
instämmer!

Vill gärna ha ställbar pump för att jag ska ha 4st utblås så det blir bara en massa struliga lösningar annars.

iof så ska dom kunna ställas separat med gardena kopplingar men jag är rädd för att jag köper för klen/stark pump.

Mjo.. förvisso.. kan nog stämma bra. Vad har du tänkt köra för fisk i karet? Ca 4x akvariets volym / timme brukar ju generellt vara lagom, men sen beror det ju väldigt mycket på vilka fiskar du ska ha och så.
Kontakta butiken du tänkt köpa pumpen av och hör med dem? Tror nog att de kan ge dig ett bra förslag =)
#9 - 2 december 2005 13:15
[QUOTE=Danei]
Det finns inget fel i mitt inlägg. Men annars har du rätt. Det ärliter/timme som är det vanliga. Försök att skriva rätt enheter. Förutsätt inte att folk vet vad du menar fasst du skrivet helt fel. Det är möjligt att alla här är tankeläsare. Men det är inte så vanligt annars.[/QUOTE]

Tolkade "Tryck mäts inte i liter, antar att du menar liter/timme" som att du skrev att tryck mäts i liter/timme. Liten missuppfattning från min sida.
Hursomhelst så tycker jag det är självklart att han menar l/h. Jag tolkade det inte som en pump som har volym på 3000-6000l, rätt rejält stor pump i så fall ;).. Men nu slutar vi diskutera det utan återgår till trådens syfte tycker jag.
#10 - 2 december 2005 13:42
Ska

ha Discus i karet som är på 960l.
#11 - 2 december 2005 13:54
Trevligt! Kör discus i mitt 540l kar.

Jag har en powerhead 901 där, 3700l/h, dvs alldeles för kraftig pump. Fick hjärnsläpp när jag köpte den, butiken rekomenderade dock den pumpen, så jag körde på det ;). Men jag får skylla mig själv... Har nu strypt ner den till .. kanske... 2500l/h? Slangen är väl krypt till ca hälften iaf, men flödet är väl lite mer för det tippar jag.
Tror nog att du bör satsa på 3-5x volym/timme. Iom att du tänker ha flera utblås så blir det ju inte så jättestark stråle.

Själv har jag bara ett utblås, är relativt kraftig cirkulation där. Mina bilbukar älskar det! Diskusarna undviker att vara just vid utblåset, men annars simmar de omkring i hela karet och verkar inte vara något störda av för hög cirkulation.
Jag är dock ingen expert om området, rådfråga gärna fler folk innan du köper något. Jag pratar bara utifrån min väldigt begränsade erfarenhet.
#12 - 2 december 2005 14:18
Jag har en Hydor L40 II som är på 2800 l/h, ställbar är den också.

Den är billig ( kolla på pwss & Aquaristic) och går att ha både utanför och innuti karet. Kanske 2 st dylika kunde fungera?

Annons