Cirkulations-hjälp till 720L SA/sällskaps

#1 - 3 maj 2010 17:29
Hej,

Jag räknar mig själv inte som nybörjare inom akvaristik generellt sett men detta med SA och stora sällskapsakvarium är jag helt färsk inom. Jag har bara sysslat med Malawi/Tanganyika och salt tidigare. Jag har haft små sällskapsakvarium på sisådär 40-60L, men de har jag inte fått någon större balans i pga för liten filtervolym, bristande vattenbyten och för mycket fisk, vilket har medfört att jag tröttnat och gjort mig av med dem. Nu ska Troffarna och Multisarna ialla fall bytas ut mot någon grupp dvärgciklider (blir nog fjärilar), ett stim tetror, några guppys etc. Helt enkelt ett sällskapsakvarium.

I dag har jag en BTN-bakgrund med blå filtermassa (den grova varianten) bakom som ett biologiskt filter, vattnet cirkuleras idag av en powerhead på 1000L/tim samt ett Eheim ytterfilter 2013 390L/tim. Jag har även idag två BTN filtermoduler på vardera kortsida med grov blå matta i, och i vardera av dem sitter en Eheim compact 3000. Detta ger totalt ca 7000L/tim i cirkulation. Jag har också ett Ehiem professional 2 som jag skulle kunna starta igång.

Nu till min fråga, hur mycket cirkulation skall jag ha i en ovan beskriven burk och hur ska den utformas (hur ska utblåsen vara utformade och riktade)? Jag har tänkt att behålla den biologiska filtreringen som den är idag men inser att jag måste dra ner på tim-volymen i burken, annars kommer ju fiskarna att fara runt som torra löv. Å andra sidan måste man väl ha en viss cirkulation genom filtermattorna så det inte blir anaeroba partier:confused:.

Skulle behöva lite goda råd:p!!!!
#2 - 4 maj 2010 00:04
Vill du ha dvärgciklider så pekar alla utblås uppåt så det är strömt i ovandelen av akvariumet och lungt på botten.
Jag har en Fx5 och en flurval 4 i vår 500l 200*50*50 som blir ca 4500-5000L/tim och det rör sig knappt. Kan tillägga att det är mer av ett växtkar och det är bara de långa tunna växter precis vid bägge utblåsen som lutar 45 grader.

Hajade inte riktigt om karet va igång? Annars dra bara i gång den och i med lite fisk så märker du snabbt om de får simma för glatta livet eller om det är lungt. Så fort du slänger i lite stora rötter m.m så bromsas vattnet rejält.
#3 - 4 maj 2010 00:19
Jag har ett 540 liter med BTN varianten av filter, har en cikulationspump på 2300 liter som sitter i ena hörnet och blåser ut strax under ytan från bakgrunden 45 grader mot framrutan. För mig funkar det bra, det har gett en hellugn ytan under utblåset och cikulationen i resten av karet verkar helt okej. Men som sagt, det är 540 liters som är 150 cm långt.
#4 - 4 maj 2010 10:10
I vårat 300 samsas följande..

Eheim 2028 Pro2 med påkopplad Tetratec UV 400 och horisontellt placerat strilrör, DIY Eheim Universal 1250/ Eheim 2018 med diffusor, samt 2 x Eheim 2217 Classic med vertikalt stående strilrör, alla filters insugsrör ligger innanför en HMF-tub och vattnets rotationsriktning är moturs, kör dessutom ett Hydor Koralia 2 för lite extra cirkulation.
#5 - 6 maj 2010 13:24
Ett förtydligande, ja karet är igång idag.

Det låter ju som om ni har bra cirkulationskapacitet i era burkar också, det där med strilrör verkar vara bra om man inte vill ha strömt vatten!? Jag får prova att rikta upp utblåsen ordentligt mot ytan och kanske inhandla några strilrör, tack ska ni ha för kommentarerna!!

Annons