Hej,
Jag räknar mig själv inte som nybörjare inom akvaristik generellt sett men detta med SA och stora sällskapsakvarium är jag helt färsk inom. Jag har bara sysslat med Malawi/Tanganyika och salt tidigare. Jag har haft små sällskapsakvarium på sisådär 40-60L, men de har jag inte fått någon större balans i pga för liten filtervolym, bristande vattenbyten och för mycket fisk, vilket har medfört att jag tröttnat och gjort mig av med dem. Nu ska Troffarna och Multisarna ialla fall bytas ut mot någon grupp dvärgciklider (blir nog fjärilar), ett stim tetror, några guppys etc. Helt enkelt ett sällskapsakvarium.
I dag har jag en BTN-bakgrund med blå filtermassa (den grova varianten) bakom som ett biologiskt filter, vattnet cirkuleras idag av en powerhead på 1000L/tim samt ett Eheim ytterfilter 2013 390L/tim. Jag har även idag två BTN filtermoduler på vardera kortsida med grov blå matta i, och i vardera av dem sitter en Eheim compact 3000. Detta ger totalt ca 7000L/tim i cirkulation. Jag har också ett Ehiem professional 2 som jag skulle kunna starta igång.
Nu till min fråga, hur mycket cirkulation skall jag ha i en ovan beskriven burk och hur ska den utformas (hur ska utblåsen vara utformade och riktade)? Jag har tänkt att behålla den biologiska filtreringen som den är idag men inser att jag måste dra ner på tim-volymen i burken, annars kommer ju fiskarna att fara runt som torra löv. Å andra sidan måste man väl ha en viss cirkulation genom filtermattorna så det inte blir anaeroba partier:confused:.
Skulle behöva lite goda råd:p!!!!