Cirkulation X liter /timme

#1 - 14 oktober 2009 12:31
Hej!

Jag har kikat runt i forumet samt på lite andra ställen och letar efter ingefär hur stor cirkulation man bör ha i ett akvarium.

Som jag förstått kan bla algtillväxt bero på för klen cirkulation och dålig syresättning.

FRÅGA 1:

Vad är då dålig cirkulation? Finns det någon grundregel man kan följa?

Till mitt 112liters kar har jag en aquael fan 2+ som ska ge 450Liter/timme enligt specifikationen. Detta såklart när filtret är i toppform och inte igen satt. Då sjunker flödet.

Jag tror att cirkulationne i mitt kar är för låg. Ytan rör sig en hel del men sedan är det inte mycket fart på vattnet. Växterna rakt över från pumpen vajar vid ytan med sedan är alla andra lite kortare alldeles stilla. Har nu fått ganska stora problem med algtillväxt på växtblad, i den ljusa sanden mm. Har 3 siamesiska algätare och en anstrictus (stavning?). Matar måttligt och lyset på 10h/dygn. Så funderar på cirkulation samt även filtrets storlek. Inte mycket filtermassa i en fan2.

FRÅGA 2: Att ha "luftbubblor" i utblåset av vatten. Vad ger detta för nytta? Har en sådan tillsats till innerfiltret.

(Fiskarna verkar trivas alldeles utmärkt och även räkorna. Otroligt intressant att se Moskitotetrornas beteende på mornarna när vi tänder i rummet och det är mörkt i karet. De liksom stimmar under några storbladiga växter.)

Tacksam för svar!

//Jonas
http://aquabloggen.blogspot.com/
#2 - 14 oktober 2009 12:44
lindjonas skrev:
Hej!



Jag har kikat runt i forumet samt på lite andra ställen och letar efter ingefär hur stor cirkulation man bör ha i ett akvarium.



Som jag förstått kan bla algtillväxt bero på för klen cirkulation och dålig syresättning.



FRÅGA 1:



Vad är då dålig cirkulation? Finns det någon grundregel man kan följa?



Till mitt 112liters kar har jag en aquael fan 2+ som ska ge 450Liter/timme enligt specifikationen. Detta såklart när filtret är i toppform och inte igen satt. Då sjunker flödet.



Jag tror att cirkulationne i mitt kar är för låg. Ytan rör sig en hel del men sedan är det inte mycket fart på vattnet. Växterna rakt över från pumpen vajar vid ytan med sedan är alla andra lite kortare alldeles stilla. Har nu fått ganska stora problem med algtillväxt på växtblad, i den ljusa sanden mm. Har 3 siamesiska algätare och en anstrictus (stavning?). Matar måttligt och lyset på 10h/dygn. Så funderar på cirkulation samt även filtrets storlek. Inte mycket filtermassa i en fan2.



FRÅGA 2: Att ha "luftbubblor" i utblåset av vatten. Vad ger detta för nytta? Har en sådan tillsats till innerfiltret.



(Fiskarna verkar trivas alldeles utmärkt och även räkorna. Otroligt intressant att se Moskitotetrornas beteende på mornarna när vi tänder i rummet och det är mörkt i karet. De liksom stimmar under några storbladiga växter.)



Tacksam för svar!



//Jonas

http://aquabloggen.blogspot.com/
'



vilken cirk som anses vara bra är beroende på vilken fisk och
belastning man har.

generell tumregel säger väl att till "sällskapskar" så en cirk på
3-4ggr vattenvolymen, dvs 3-400 liter/h per 100 liter vatten.

sedan finns det firrar som gillar att det sprutar 5-6-7-8-9 ggr.

sedan är det aldrig fel att ha för mycket, om det blir för mycket flås
så riktar man utblåset mot en ruta, eller kopplar på ett strilrör.

ditt filter är enligt mig en boarderline om det är ok eller inte.

luftbubblor gör mer eller mindre ingen nytta.

det är rörelsen på ytan som trycker ner syre i tanken, inte bubblor.


.
#3 - 14 oktober 2009 13:01
lindjonas skrev:
FRÅGA 2: Att ha "luftbubblor" i utblåset av vatten. Vad ger detta för nytta? Har en sådan tillsats till innerfiltret.


Luftbubblorna från diffusorn på utblåset skapar en ytrörelse vilken i sin tur syresätter vattnet. Diffusor ger ett bra tillskott av syre om cirkulationen via pump/filter inte klarar av att syresätta vattnet tillräckligt mycket på egen hand.

Jag har diffusor kopplat i flera av mina kar, framförallt i malkaren som håller 29 grader. L046 Zebra Pleco t.ex. kräver varmt vatten, mycket syre och häftig cirkulation. Varmt vatten är svårt att syresätta. Min 100l zebratank har därför en cirkulation på 2000l/h och diffusor på powerheaden. M.a.o, cirkulationen är 20 x vattenvolymen...
#4 - 14 oktober 2009 13:10
Ouscazz skrev:
Luftbubblorna från diffusorn på utblåset skapar en ytrörelse vilken i sin tur syresätter vattnet.

Rätta mig om jag har fel men utblåset utan diffusorn skapar väl rejält mycket mer ytrörelse!
Här hemma har jag skippat diffusorn i alla karen eftersom jag tycker det är sämre.
#5 - 14 oktober 2009 13:54
NIC skrev:
Rätta mig om jag har fel men utblåset utan diffusorn skapar väl rejält mycket mer ytrörelse!.


I de kar jag inte kör strilrör har jag diffusor på de flesta utblås. Utblåsen sitter ca tre-fem cm under ytan och riktade svagt uppåt, med diffusor stor ytrörelse, utan diffusor liten ytrörelse... Pumpen matar på samma vattenvolym med eller utan diffusor. Luften som diffusorn drar in i röret har en viss volym. Allt skall ut från utblåset samtidigt, alltså ökar strömningshastigheten ur utblåset när man tillför luft.

Luftbubblorna ger också en sidoeffekt, de slår sönder eventuella proteinrester (som bl.a. frysfoder lämnar) från ytan. Man slipper alltså den tråkiga oljefilmen som gärna uppstår på ytan om man håller carnivora fiskar.
#6 - 14 oktober 2009 14:30
Har man utblåset så högt att man får krusningar som bryter ytan gör nog inte bubblor varken till eller från. Men har man som jag utblåset 5-10cm ner i karet så hjälper bubblorna till att bryta ytan (vilket inte cirkulationen gör även om ytan rör sig rejält)
Jag har börjat köra med luft genom venturin (diffusor eller vad man nu vill kalla det) igen just av den abledningen Ouscazz nämner. Väldigt effektivt för att få bort ythinna.
Nackdelen är att det lite och ser mindre bra ut i mina ögon, men man kan inte få allt här i värden.
#7 - 14 oktober 2009 17:20
Är man även intresserad av växternas "välbefinnande" så kan man tänka på att för kraftig ytcirkulation snabbt utarmar vattnet på koldioxid. Naturligtvis än värre med diffusor. Algerna tror jag knappast du blir av med genom mer cirkulation. Gynnsammare förhållande för växterna däremot är ju ett bra sätt att minska eventuella algproblem. Att utöka utbytet gaser och bli av med koldioxid genom kraftig ytrörelse etc. är väl mest intressant i akvarier med t.ex. hög vattentemperatur eller kraftigt belastade akvarier.
#8 - 14 oktober 2009 17:53
Läste på en engelsk sida jag hittade genom plantswap att god vattencirkulation, inte med fokus på ytcirkulation, var en av grunderna för nedbrytningsprocessen i akvariet skulle fungera väl. Och detta i sin tur till allmänt välbefinnande för växter och fiskar.

Därför jag började denna tråd. För vad är rätt mängd vattenutbyte/timma? Sen kan man ju lösa det med strilrör osv för att inte fö en allt för häftig ytrörelse.

Kan tänka mig att hitta en bra balans är nyckeln.

Läste runt lite på olika filter. Det är ju inte helt givet att olika tillverkare har samma omfång på antal liter filtren fungerar för fast än de har ungefär den samma vattenmängd/h. En parantes, så för oss ej så erfarna är det svårt hitta rätt.

Ska fundera på att byta till ett krafigare filter. Både för cikulation och ölad filtermassa. Antar att ni förordar ytterfilter? Aquael med UV(innerfilter)?

//Jonas
#9 - 14 oktober 2009 18:23
lindjonas skrev:
Läste på en engelsk sida jag hittade genom plantswap att god vattencirkulation, inte med fokus på ytcirkulation, var en av grunderna för nedbrytningsprocessen i akvariet skulle fungera väl. Och detta i sin tur till allmänt välbefinnande för växter och fiskar.



Därför jag började denna tråd. För vad är rätt mängd vattenutbyte/timma? Sen kan man ju lösa det med strilrör osv för att inte fö en allt för häftig ytrörelse.



Kan tänka mig att hitta en bra balans är nyckeln.



Läste runt lite på olika filter. Det är ju inte helt givet att olika tillverkare har samma omfång på antal liter filtren fungerar för fast än de har ungefär den samma vattenmängd/h. En parantes, så för oss ej så erfarna är det svårt hitta rätt.



Ska fundera på att byta till ett krafigare filter. Både för cikulation och ölad filtermassa. Antar att ni förordar ytterfilter? Aquael med UV(innerfilter)?



//Jonas


ytter eller innerfilter är som smaken,,,,,dvs lite olika..

fördel inner : billigare + normalt lättare att rengöra
fördel ytter : större filter + stör inte inredningen i karet så mycket + sällan rengöring
nackdel inner : rengöra ofta + stör inredningen
nackdel ytter : kostar mycket mer + kan bli otrevligt om den suger ut allt vattnet ifrån karet ut på golvet.


.
#10 - 14 oktober 2009 23:23
Det låter som du har fått cyano om algerna är även på sanden (cyano är en bakterie, blågrön), luktar det jord?
Dessa är väldigt jobbiga att få bort om det nu är cyano, sök på zoopet om dessa. Finns väldigt mycket om dem, eller på plantswap.
#11 - 15 oktober 2009 06:24
Ok, det är som fint grus. Ser ut som alger som sitter på varje korn. Kan plåta och lägga upp. De är endast på de ytor som får direkt ljus. I skuggan av växter, gruset totalt rent, inte ens en antydan till alger/cyano.

Men ska ta upp och luka på dem i kväll. HAr läst om cyano så gör enligt instruktionerna om det är det jag har.

/jonas
#12 - 15 oktober 2009 06:51
lindjonas skrev:
Läste på en engelsk sida jag hittade genom plantswap att god vattencirkulation, inte med fokus på ytcirkulation, var en av grunderna för nedbrytningsprocessen i akvariet skulle fungera väl. Och detta i sin tur till allmänt välbefinnande för växter och fiskar.



Därför jag började denna tråd. För vad är rätt mängd vattenutbyte/timma? Sen kan man ju lösa det med strilrör osv för att inte fö en allt för häftig ytrörelse.



Kan tänka mig att hitta en bra balans är nyckeln.



Läste runt lite på olika filter. Det är ju inte helt givet att olika tillverkare har samma omfång på antal liter filtren fungerar för fast än de har ungefär den samma vattenmängd/h. En parantes, så för oss ej så erfarna är det svårt hitta rätt.



Ska fundera på att byta till ett krafigare filter. Både för cikulation och ölad filtermassa. Antar att ni förordar ytterfilter? Aquael med UV(innerfilter)?



//Jonas


Jag körde ett filter i storlek med ditt i mitt 100liters och hade inte annat än problem med karet och fick väl rensa filtret var varannan vecka och sen bytte jag till ett aquael fan 3+ och kort därefter va alla problem borta, piggare växter fiskar och rengöring runt en gång i halvåret istället, jag tror att en bra cirkulation är viktig men sen är ju helt enkelt den filtervolym man får från ett fan 2 filter för liten för karet, däremot med normalt nersmutsande fiskar kan du nog klara dig med innefilter, mitt råd är då att du börjar med att ta bort filterhuset om du har det på för det bara hindrar flödet, sen bort med alla ev saker som sitter på utblåset så du får fritt flöde från impellern, nästa steg är att köpa en filterpatron avsedd för ett aquael fan 3+, dessa passar direkt på ditt fan 2 och ger bra storlek på filtermassan, troligtvis kommer du långt med dessa små och billiga justeringar men blir du inte nöjd så har du ju en inkörd filterpatron som passar bra om du uppgraderar till ett fan 3 filter :)
#13 - 15 oktober 2009 07:24
Sleaper skrev:
Är man även intresserad av växternas "välbefinnande" så kan man tänka på att för kraftig ytcirkulation snabbt utarmar vattnet på koldioxid. Naturligtvis än värre med diffusor. Algerna tror jag knappast du blir av med genom mer cirkulation. Gynnsammare förhållande för växterna däremot är ju ett bra sätt att minska eventuella algproblem. Att utöka utbytet gaser och bli av med koldioxid genom kraftig ytrörelse etc. är väl mest intressant i akvarier med t.ex. hög vattentemperatur eller kraftigt belastade akvarier.

Detta diskuteras just nu ganska friskt på Plantswap.
Syrenivåerna i karet är även av betydelse för växterna. Alger brukar dessutom få fäste om syrenivåerna sjunker.
Läs mer: http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=8670 (Ett par sidor in i tråden blir det intressant)
#14 - 15 oktober 2009 08:18
Bara för att komplicera situationen lite kan jag berätta att både ancistrus och siamesiska algätare i naturen lever i snabbt strömmande vatten. I ancistrus fall i rena forsar. De flesta danios lever också i strömmande vatten, liksom många barber och tetror; lite mer otippat så gör många levandefödare det också, t.ex. mollys.
#15 - 15 oktober 2009 09:38
Tack för länken heeke - en intressant disk. Till den kan jag bara tillföra ett par saker.

När man kör växter så hårt som man gör med PMDD och koldioxid så blir syreproduktionen inne i växten mycket stor. Vid hög syrehalt finns det risk för syreradikaler (eg fria syreatomer) som är mycket skadliga. Växten gör sig av med syret via diffusion och om man har stillastående vatten utanför så skapas mikroklimat med höga syrenivåer vid klyvöppningarna och det hindrar diffusionen (diffusionen ökar ju högre konc. skillnaderna är) Genom en ordentlig cirkulation förhindrar man detta. Problemet ökar med belysningsintensiteten. Detta är en av orsakerna till den höga vattenrörelsen som används i korallkar.

Den andra saken är om man har svårt att lösa sitt koldioxid i reaktorn. Det bästa sättet är då att ta en betydligt större pump än vad reaktorn behöver. Sen stryper man flödet direkt efter reaktorn så man får det genomflöde man vill ha. Vad man då gör är att man ökar trycket i reaktorn och ökat tryck -> mer upplöst gas.

Till ovanstående disk.

Det hjälper inte om man har bra cirkulation nere på botten om man inte dessutom har bra cirkulation runt ytan eftersom det finns inget som kan syresätta bottenvattnet om man inte hämtar syre från luften ovanför - i alla fall inte under dygnets mörka timmar.

Diffusorer och syresättning: Jag har mätt upp olika diffusorier och deras syresättande förmåga om man placerar dem på så sätt att de inte åstadkommer ytrörelse. Den enda kombinationen som besvisligen syresatte vattnet då var EHEIM:s 1200 kraftpaket och deras diffusor (uppmätt med elektronisk syremätare). De andra funkade inte (testen gjord för tio år sedan). Bubblorna blev för stora på dem. Däremot är det ju riktigt som ouscazz skriver att om man riktar diffusorn uppåt så bidrar de med en större ytrörelse och i heekes fall så drar han ju in nytt syre under täckglasen (står i plantswaptråden :))

Ökad cirkulation har aldrig dödat något- tvärtom. Får man för hård stråle så låter man den bara gå igenom ett strilrör eller mot en glassida. Cirkulationen bör också vara i hela akvariet.

Intressant är att EHEIM säger att deras 1200 kraftpaket är för akvarium mellan 150 och 200 liter om jag mins rätt.

MVH Lasse
#16 - 15 oktober 2009 09:47
Inte cyano då. Malaysiska sniglar är ett alternativ, de vänder sanden åt dig och äter matrester och annat. De blir till sist väldigt många i ett akvarium men kommer bara upp ur sanden när du matar eller om något är galet, många på zoopet använder dessa.
Angående filter är aquael fan 3+ bra om du vill byta, alternativt om du gillar att greja så kan du köpa bli filtermatta o trä ett rör igenom och ha ett pumphuvud på röret (artiklar -> akvarietillbehör -> "olika filtertyper och material" här på zoopet för en bra beskrivning). Då får du en stor filteryta som kan gå upp till ett år utan rengöring fast är kanske lite onödigt för dig, själv föredrar jag dessa till innerfilter.
Förresten du kan ha luckorna öppna i rampen om du inte redan har det (såg ut att det var en heltäckande ramp).
#17 - 15 oktober 2009 11:11
Hej!

Otroligt intressant diskussion. Man lär sig mycket av er!

I min kåpa är det en del ventilationshål på ovansidan. Men ska köra med luckan öppen, eller kanske helt enkelt ta bort den.

Ska absolut göra något åt min cirkulation. Aquaels unifilter med UV? Är det något? Alla fiskar utom kampfisken kan ju ha lite mer strömt vatten så de mår nog bara bra av lite mer drag i karet. Kampfisken ska få ett eget kar snart så.

Var får man tag på snäckorna någonstans?

Mycket i diskussionen om CO2. Själv kör jag inte med det och tycker kanske invensteringen är för stor just nu i mitt "lilla" kar. Kör ej heller med PMDD. Utan på akvarieaffären gav de mig tetra plantamin. Många här pratar om PMDD som det bästa växgödningen i ett akvarium. Vad är skillnaden mot de som finns i affären? Bra/dåligt?

//J
#18 - 15 oktober 2009 11:20
Lasse skrev:




Intressant är att EHEIM säger att deras 1200 kraftpaket är för akvarium mellan 150 och 200 liter om jag mins rätt.



MVH Lasse
1200.an är för 200L och uppåt;)
#19 - 15 oktober 2009 12:50
åheim skrev:
1200.an är för 200L och uppåt;)


Attans - man kan inte lita ens på Eheim numera - förr har det stått 150 och uppåt tror jag i alla fall :)

MVH Lasse
#20 - 15 oktober 2009 21:12
Om det bara är en lucka kanske det inte gör speciellt mycket för ventilationen, beror på hur tät den är vid glaset bland annat. Är värst på sommaren pga temperaturen så du ska klara dig med luckan nerfälld också även om mer ventilation är att föredra.
UV belysning är onödig om du har bra balans, vad jag vet kan du inte stänga av UV belysningen och den lägger av efter några år eller vad livslängden nu är på belysningen.
Pmdd är mycket bättre kort och enkelt ( se http://www.haack.se/pmdd/ ), men jag är inte säker på om du faktiskt behöver pmdd av bilderna att döma. Största fördelen är att det varar mycket längre och därav billigare. Nackdelen är att det är rekommenderat att byta minst 25% ända upp till 50% vid varje vattenbyte, överdosera kan leda till ökad algtillväxt samt med pmdd är rutin ganska viktigt för att behålla balansen. Du kan plantera en snabbväxande växt som vallisniera som konkurrerar ut alger också (vallisnieran växer mycket snabbt så kräver mer skötsel om du inte vill ha för mycket).
Sniglarna finns i 2 varianter, se till att du får rätt sort (bild finns via google..). Går att köpa på plantswap ibland eller tradera och liknande. T om få dem gratis för räcker med 2-3 och efter en månad har du betydligt fler (flera hundra till sist). En del affärer har dem utan att sälja dem, men som gärna ger dig några antagligen. De är svåra att få bort (kanske omöjligt om du inte har praktbotier) när du väl fått dem så var säker på att du verkligen vill ha dem.
#21 - 16 oktober 2009 06:27
Tack!

Jag skippade UV. Man kunde inte stänga av och kändes lite overkill. Blev Fluval U3. Blev bra mycket bättre cirkulation i karet. Plus att den är betydligt mycket tystare. Vattnet mycket klarare än tidigare nu på morgonen. Mindre småratiklar som svävar omkring. Kramade ur det gamla filtret i karet innan jag tog upp det. Växterna vajar lite fint. Och även fiskarna verkar piggare. Tetrorna verkar gilla det det mer strömmande vattnet.

Ang den lilla luckan så har jag låtit den stå öppen sen i går. Tror att avdunstningen blivit lite högre. Kan ju vara en kombbination av bättre cirkulation och luckan. Svårt att avgöra.

Växterna växer ju riktigt bra som det är just nu så tror jag låter det gå ett tag nu med samma dosering som jag kört och bara låter det rulla. Inte mixtra för mycket och fortsätta emd mina vattenbyten som jag gör.

Tusen tack för en intressant diskussion.

En sista fråga som är of topic. Var/hur får man tag på låga växter? I affären har de aldrig sådana och säger att de aldrig får in sådana. Skulle vilja testa tex Hemianthus Callitrichoides "Cuba".
#22 - 16 oktober 2009 14:02
Har aldrig sett cuba i någon butik, en butik som köper växter av tropica kan nog få hem dem. Enda bra sättet jag känner till är annons på plantswap eller kanske zoopet, annars för är inte många butiker anslutna till tropica. Ska finnas en webbutik som säljer dessa men som jag inte kommer ihåg namnet på, har för mig att frakten ligger på 100kr minst på den sidan.
#23 - 16 oktober 2009 17:16
heeke skrev:
Detta diskuteras just nu ganska friskt på Plantswap.

Syrenivåerna i karet är även av betydelse för växterna. Alger brukar dessutom få fäste om syrenivåerna sjunker.

Läs mer: http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=8670 (Ett par sidor in i tråden blir det intressant)


Tillför man CO2 så blir det en helt annan "pilsner". Har själv inte upplevt något samband mellan hög vattencirkulation/ytrörelse och bubbel från växterna. Däremot har jag märkt att det "bubblar" ordentlig när det finns tillräcklig mängd näringsämnen, CO2 och ljus. Saknas något av detta så uteblir "bubblet". När det gäller nystartade akvarier kan det vara lite knepigare av någon anledning.
Men som sagt har man ett bra CO2-system så gör det en väldigt stor skillnad på vad man tillåta sig när det gäller ytvattenrörelse etc.











Annons