Cirkulation vs. CO2 upplösning?

#1 - 30 september 2005 17:46
Funderar lite på hur jag ska placera mitt utlopp från ytterfiltret som jag använder som reaktor.
Idag har jag en typ av strilrör med ganska mycket hål i monterad vertikalt i ena hörnet. Detta ger ingen ytcirkulation och frågan är hur bra cirkulation det ger i karet överhuvudtaget. (det bubblar dock om växterna oavsett deras placering)
Skulle det vara bättre att placera strilröret horisontellt och med hål bara åt ett håll?

Sen undrar jag lite över om man kan öka upplösningen och minska "rapningen" samt "puffandet" i/från ytterfiltret på något sätt?
Kanske köra med syresten vid inloppet till ytterfiltret?
Som det är nu hörs varje bubbla i inloppsslangen...
#2 - 30 september 2005 19:40
Kör också med strilrör vertikalt med hålen längs med bakgrunden och det verkar funka bra då man får CO2 berikat vatten överallt i karet, högt som lågt. Jag har satt blå filtermatta runt insuget till ytterfiltret som förfilter, det tar bort mycket av tickandet som CO2 ger ifrån sig när det åker in i filtret men rapandet av restgas kvarstår... om du kommer på någon bra lösning på det så berätta gärna :)
#3 - 1 oktober 2005 12:10
Jag har meckat en del med olika varianter och loggat CO2:n och har hittat en variant jag är ganska nöjd med. Den liknar den vänstra bilden i det här inlägget på APC där man diskuterade optimal cirkulation:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showpost.php?p=17457&postcount=17

D.v.s monterat lågt ner och utsrömningsriktning rakt under mitt djungelbuskage (H. polysperma) så CO2-berikat vatten cirkulerar upp under bladen.

Jag har dock mitt rör på kortsidan och ytterligare ett rör vid ytan från ett andra ytterfilter med icke CO2-berikat vatten i 45 graders utlopp ner i karet. Det syns lite på den här bilden jag tog på tillväxten av buskaget på en vecka:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=379

Till sist har jag ett litet innefilter i hörnet bakom buskaget som håller lagom ytcirkulation. Utloppet på det filtret är precis i ytnivå och skapar en ytcirkulation som avtar med längden av karet.
En skojighet i det sammanhanget är att när vattennivån sjunker under det utloppet (avdunstning) och ytcirkulationen ökar - då ökar CO2 konsumtionen märkbart.
#4 - 1 oktober 2005 12:56
Okej, jag får nog ta och skaffa ett nytt strilrör och börja labba lite.
Varför kör du med både ett ytterliggare ytterfilter och ett innerfilter, skulle det inte gå att skapa ytcirkulation med det ytterfiltret? (kan ja ha med rening att göra också...)
Hur stort är behovet av ytcirkulation egentligen?

Går din CO2 genom en bubbelräknare innan du leder in den i insuget till ytterfiltret?
Hos mig gör det så och då hör jag varje bubblas väg i slangen

Sen måste jag fråga hur det går med Solo-projektet BluesBoy, jag är väldigt intresserad av att automatisera min CO2 anläggning
#5 - 1 oktober 2005 13:21
Varför kör du med både ett ytterliggare ytterfilter och ett innerfilter, skulle det inte gå att skapa ytcirkulation med det ytterfiltret? (kan ja ha med rening att göra också...)
Hade lite grejer över...
Jag har börjat fokusera på "ammoniumhämmare" så jag vill ha minst ett snabbväxande buskage och så mycket biologiska filter jag kan skaka fram.

Hur stort är behovet av ytcirkulation egentligen?
Vet inte men jag tror på en lagom "nivå". Jag föredrar ett flöde som håller borta proteinhinnan som kan bildas vid stillastående vatten (ljushämmare?) men samtidigt inte är för kraftigt så CO2:n vädras ur.

Går din CO2 genom en bubbelräknare innan du leder in den i insuget till ytterfiltret?
Ja, så här:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=354

Sen måste jag fråga hur det går med Solo-projektet BluesBoy
Det går bra. Håller på och snickrar till GUI:t för fullt.
#6 - 1 oktober 2005 13:57
Aha, då får man se fram emot lite Solo-grejor framöver?
Ska bli intressant!
#7 - 1 oktober 2005 14:31
[QUOTE=BluesBoy]Till sist har jag ett litet innefilter i hörnet bakom buskaget som håller lagom ytcirkulation. Utloppet på det filtret är precis i ytnivå och skapar en ytcirkulation som avtar med längden av karet.
En skojighet i det sammanhanget är att när vattennivån sjunker under det utloppet (avdunstning) och ytcirkulationen ökar - då ökar CO2 konsumtionen märkbart.[/QUOTE]

har en eheim 2007 monterad på ett bottenfilter.
limmat fast en plastbit som böjer av vattenstrålen så den går nästan rakt upp.
11-12cm till ytan.
37L akvarie 180L/H pump.

hur mycke vädrar de ur tror du ?

har co2 diffusor kopplad till mäsk-co2 och har runt 1 bubbla varannan sekund(ska va för mycket efter vad jag hört) och mot kvällen ligger det på runt 6.4 vilket är det jag siktar på.
#8 - 1 oktober 2005 15:19
hur mycke vädrar de ur tror du ?
Otroligt svårt att svara på. Dessutom är burken din ganska liten. En indikator kan dock vara att jämföra lite vågskvalp. Har du lust kan du ta en koll på denna filmsnutt jag gjorde i samband med CO2-mätningar och jämföra med de två skvalpmodellerna:
http://www.bluesboy.se/movies/Ytcirkulation.WMV (Windows media 1.0 Mb)

Första avsnittet hade jag väldigt låg avdunstning. Andra avsnittet väldigt hög. Jag brukar sikta på någonstans mitt i mellan eftersom det verkar vara en bra balans mellan positiv vattencirkulation (vispa runt CO2-berikat vatten till bladen och syresätta via ytvattnet) och CO2-avdunstning.
#9 - 1 oktober 2005 20:12
har nånting i stil med första halvan av filmen.
tycker det känns svårt å få ner mycket co2 med tanke på att diffusorn "ska" klara upp till 300L
#10 - 3 oktober 2005 10:33
[QUOTE=Raven]har nånting i stil med första halvan av filmen.
tycker det känns svårt å få ner mycket co2 med tanke på att diffusorn "ska" klara upp till 300L[/QUOTE]Det är en sak hur mycket diffusorn/reaktorn ska klara av - en annan hur mycket CO2 man matar den med.
Att förse ett 37 liters borde inte vara allt för svårt (liten vattenvolym & växtmassa). Har du lurat dig på någon mätning kanske? Vet du vilket kH du har?
#11 - 3 oktober 2005 13:05
kh är enligt vattenverket 2.7-3.3
har inget kalkhaltigt i karet bortsett ett snäckskal stort som en femkrona.

stänger av co2 tillförseln nattetid ska mäta ph ikväll har ryckt ut mycke växter nyligen.
fiskarna behövde lite plats å simma på ;)

sen har jag en vattenspikblad som växer ORDENTLIGT och äter en hel del co2.
blir bara snyggare å snyggare.
börjar fundera på att köra öppet kar om ja bara kunde fixa belysningen vettigt.

Annons