Cirkulation och cyano.

#1 - 27 maj 2004 10:02
Jag har haft en ordentlig cyanoodling i ett av mina akvarium och har under tiden noterat lite olika saker som jag inte riktigt förstår.

Jag använder jbls lerkulor som man gräver ner i bottensubstratet vid växter som tar sin näring via substratet och runt kulan har det aldrig funnits cyano. En kal fläck runt växterna.

Jag har även provat flytta runt utblåsen från ytterfilterna och noterat att där ytvattnet trycks ned mot botten växer inte inte cyanon i princip alls. Jag har 1700L/h cirkulation i 300 liter vatten så vattnet står inte stilla någonstans men det verkar som att där vattnet stiger från botten upp mot ytan växer cyanon bäst.

Jag har funderat på det här ett tag och kommer inte på vad det beror på.
#2 - 27 maj 2004 10:35


Jag använder jbls lerkulor som man gräver ner i bottensubstratet vid växter som tar sin näring via substratet och runt kulan har det aldrig funnits cyano. En kal fläck runt växterna.


Runt basen på växter är det oftast absolut sämst tillgång på ljus. T om växterna själva tappar blad först vid detta område.

Ljuskonkurrensen är ett mäktigt vapen i växtakvarier.



Jag har även provat flytta runt utblåsen från ytterfilterna och noterat att där ytvattnet trycks ned mot botten växer inte inte cyanon i princip alls. Jag har 1700L/h cirkulation i 300 liter vatten så vattnet står inte stilla någonstans men det verkar som att där vattnet stiger från botten upp mot ytan växer cyanon bäst.


Jag ser samma saker med alla "lättflyktiga alger".

När jag hade damm-alger (sätter sig som ett fint damm på rutan inom några minuter från det att man gnider bort dom) så kunde dom inte sätta sig på rutan där utblåset hade bäst tryck (i princip bara några decimeterstora områden just där strömmen slog mot rutan).

Förmodligen klarar inte sporerna sätta sig där och det kan inte bli någon uppbyggnad av det slem/bakterielager som är grogrunden för algerna. Faktum är att bakterielagret kan "prata" med algerna:
http://www.biochemist.org/news/page.htm?item=3885
http://www.brightsurf.com/news/nov_02/EU_news_111202.html

Detta leder till en extremt intressant idé: Om alger ratar skuggning som i din första fråga och om välmående växters bladovansidor inte kan få någon uppbyggnad av bakterielager så finns det i princip ingenstans alger kan växa i ett välvuxet och välmående växtakvarium, och däri kanske svaret ligger varför det paradoxalt nog blir mindre alger när man göder bra i vattnet och får växterna att trivas - trots att algerna borde trivas ännu bättre.
#3 - 27 maj 2004 10:45
Ursprungligen skickat av defdac

När jag hade damm-alger (sätter sig som ett fint damm på rutan inom några minuter från det att man gnider bort dom)


Aha, är det det som jag har... rutan ser dimmig ut och är tillbaka några minuter efter man gjort rent...
Hur fick du bort dom permanent?
#4 - 27 maj 2004 10:54


Aha, är det det som jag har... rutan ser dimmig ut och är tillbaka några minuter efter man gjort rent...

Hur fick du bort dom permanent?


Jag använde mig av två olika trick var och en för sig och samtidigt:

*) Bortskrapning medels UV-filter (dammet cirkulerades förbi UV-filtret som friterade det).

*) Bortskrapning med hävertmunstycket precis intill algskrapan så att dammet sögs ut ur akvariet. Kräver lite tålamod och fipplande.
#5 - 27 maj 2004 11:00
Oki, viktigt alltså att dammen åker ur karet...
skall testa metod 2 några ggr då jag inte har något UV filter...

En liten fundering bara, defdac, hur många watt är ditt Akvarie på igentligen med lysrör, pumpar, uvfilter, mm :p
#6 - 27 maj 2004 11:11


En liten fundering bara, defdac, hur många watt är ditt Akvarie på igentligen med lysrör, pumpar, uvfilter, mm :p


6x36 watts lysrör. Det intressanta är att det bara är den elektroniska ballasten som drar precis 2x40 watt, dom andra äldre ballasterna drar typ dubbelt så mycket så ett överslag blir att lysrampen drar 2x40+4x72=368 watt + 2,5 watt magnetventil under 11 timmar varje dygn.
I övrigt är det bara min Fluval 404:a på 25 watt som är på dygnet runt.

Numera kör jag inte UV-filter och doppvärmare längre.
#7 - 27 maj 2004 11:41
oki, själv har jag 4 st akvarie utspridda i huset, men man mår nog bättre av att inte veta vad allting drar på ett år.. :)
Vem bryr sig om några watt hit eller dit, dom e ju så vackra... :)
#8 - 27 maj 2004 11:44


Vem bryr sig om några watt hit eller dit, dom e ju så vackra... :)


*nickar instämmande* =)
#9 - 27 maj 2004 13:04
så finns det i princip ingenstans alger kan växa i ett välvuxet och välmående växtakvarium,

Jo, på framrutan! Försvinner de där också, måste förklaringen vara en annan.
#10 - 27 maj 2004 13:08


Jo, på framrutan!


Njae. Ställ dig så du tittar uppifrån där ljuset kommer ifrån och se hur mycket av rutorna du ser i ett välvuxet växtakvarium =)

(I min egen burk ser man just nu ganska mycket av rutorna pga min konvexa design och nu har jag även en viss alguppbyggnad, men enbart på de ställen där man ser rutorna uppifrån - när jag hade mer Holländsk övervuxen stil var det aldrig alger på rutorna, men då kunde jag heller inte se dom uppifrån).
#11 - 27 maj 2004 16:01
Det där är precis som med coloradobaggen där AHLmolekyler är avgörande vid jagten på föda dom hat tillochmed utvecklat aparatur som mäter signalsubstanserna hos en infångad bagge och kan på så sätt förutspå en kommande insektsinvasion.. Mycket intresant.. Då skulle man kunna leka med tanken att ett ämne som blockerar AHLmolekylens förmåga att "komunicera" skulle kunna vara framtidens algmedel. Skulle vara en oerhört intresant lösning.
#12 - 27 maj 2004 16:12
Skriver riktigt illa idag gör man oxå.. =)

Vad gäller skugga och alger så är det ett betydligt större område där algerna inte växer än vad plantan kan skugga. jag har ett flertal tätare växter varvid det växer hejdlösa mängder cyano under. Det är lite intressant att se hur det helt enkelt inte växet i närheten av kulan.

Dessutom kan jag nog med säkerhet avfärda idén om att vattenpest skulle ha antibiotiska egenskaper.

Kvävehalten i vattnet är relativt hög och vattenpesten verkar trivas men inte påverkar det cyanot det minsta.. Jag var nästan helt fri från cyano efter att jag desperat testade min idé om silvercolloid som algbekämpningsmedel men nu är den på frammars igen. Muterad monstercyano.
#13 - 27 maj 2004 16:22


Vad gäller skugga och alger så är det ett betydligt större område där algerna inte växer än vad plantan kan skugga. jag har ett flertal tätare växter varvid det växer hejdlösa mängder cyano under.


Okej. Om det är ett cirkulärt algfritt område kring kulan så kan man ju helt klart börja fundera över vad dom innehåller.

Peta ner en kula vid ett riktigt Cyanobeväxt ställe och se om du får någon liknande reaktion eller om växtens rötter kanske ökar syrehalten så att de kvävefixerande heterocysterna far illa. Dom måste bildas en bit från de fotosyntetiserande Cyanocellerna för att dom är så syrekänsliga.

Hur mycket nitrat doserar du för?
#14 - 27 maj 2004 16:27
Fråga helst inte om nitrathalten i mitt kar men jag kan erkänna att jag brukar ligga snäppet över 50ppm.. =)

Så .. nu har jag mosat ner en kula mitt i en äcklig slemmig plätt cyanoinfesterat grus.. vänta och se..
#15 - 27 maj 2004 16:29
50 ppm nitrat och problem med Cyano.

Nu blev jag nyfiken. Har du bilder på detta elände eller är det bara snack? ;)
#16 - 27 maj 2004 16:37
Ställ dig så du tittar uppifrån där ljuset kommer ifrån och se hur mycket av rutorna du ser i ett välvuxet växtakvarium =)


I mitt akvarium såg jag (nästan) hela framrutan, men då är det väl inte välvuxet då =(. Många har ju lågväxare i framkant, och då kan man väl inte packa på så det skymmer hela framsidan på akvariet? Nä, det här är OT och mest trams, så nu lägger jag av..;-).
#17 - 27 maj 2004 16:47


Många har ju lågväxare i framkant, och då kan man väl inte packa på så det skymmer hela framsidan på akvariet?


Precis. När jag började ha seriösa framkants-botten-täckare blev algtillväxten på framrutan markant ihärdigare - med ett undantag: Riccia-mattan. Runt Riccia-mattan var det alltid kliniskt rent långt upp på rutorna och silikonfogarna. Där har jag ingen teori, om det inte är så att alger är betydligt mer syrekänsligare som Tom Barr var inne på ett tag men sedan avfärdade. Det var något om att alger var sämre på att bryta ner något ämne som producerades vid fotosyntesen som var fotosynteshämmande.
#18 - 27 maj 2004 16:47
Jag mätte nyss upp ca 50ppm NO3 i karet. jag är ohjälpligt okunnig med ftp-program men jag skulle kunna skicka över en bild via icq:n
#19 - 27 maj 2004 16:49


Jag mätte nyss upp ca 50ppm NO3 i karet.



Vad sjutton är det för test? Stickor? Tetra-test?

Iofs brukar en hög nitrathalt gå hand i hand med hög fosfathalt vilket Cyanobakterier brukar gilla skarpt. Men isåfall borde du ha oändligt mycket andra typer av alger som tränger undan Cyanobakterierna i ett naffs.
#20 - 27 maj 2004 17:03
om det inte är så att alger är betydligt mer syrekänsligare som Tom Barr var inne på ett tag men sedan avfärdade

Aha, det är avfärdat? vad är i så fall förklaringen till att algerna inte sätter sig på friska blad? Jag hade fått för mig att det var för att de inte gillade att sitta på en syrefabrik.
#21 - 27 maj 2004 17:17


Aha, det är avfärdat?


Han gjorde ganska massiva försök där han sprutade ner både CO2 och syre för att testa teorin och den sprack menade han på.

Men jag håller lite fast vid det faktum att det på ett välmående fotosyntetiserande blad inte finns någonstans för en biofilm att fästa, och än mindre algsporer.

Ett välmående nytt växtblad känns alltid "torrt" när man gnider det mellan fingrarna, inte halt som en gammal akvarieruta eller äldre blad på samma växt som fått en biofilm. Mest spekulationer från min sida.

Det räcker nog med att se att alger inte fäster på friska blad. Exakt varför dom inte gör det skulle jag iofs vilja ha reda på. Att dom inte fäster på en syrefabrik var ett rätt träffande sätt att uttrycka det på 8)
#22 - 27 maj 2004 19:15

Jag tror att nitrat-testet luras av silvercolloiden på något sätt.

Jag doserade för att öka till 15ppm nitrat efter ett 90-procentigt vattenbyte och testet gav över 50 ppm, efter en massa vattenbyten för att bli av med döda alger och Fungistop så ger samma dos 15 ppm.

Mysko men så betedde det sig !




#23 - 27 maj 2004 19:19
Oj! Intressant!

Det kan ju även vara så att en massa döda Cyanobakterier bryts ner och släpper ut sitt guld i vattnet.

Det ska jag gå och ta reda på nu genom att dosera fungistop i ett glas med vatten och testa nitrathalten 8)
#24 - 27 maj 2004 21:01
Låter intressant.. Ser fram emot att höra hur det gick.. om du vill spara pengar så rekomenderar jag att du gör egen colloid..

Två silverstycken i ett glas vatten.. koppla spänning på slivret.. 10-18v brukar bli bra.. Om du inte ska göra en injektionslösning så duger sterlingsilver.. (Innehåller spår av nickel)

Vit "rök" från + sidan och bubblor av vätgas från - sidan.. 4-5min . klart..
#25 - 28 maj 2004 15:57
Hur doserar man detta hopkok?
#26 - 28 maj 2004 16:01

plizken :

Blir din hembrända colloid svart och äcklig som tjära ??

Fungistop'en ger ganska så äckligt vatten :(

/Ove
#27 - 28 maj 2004 16:42
Nix. den blir lite gyllengrumlig men det är inget koncentrat.. Låter du den stå och oxidera så blir den lila..

Schizo.. Du vet hur jag doserar.. lagom helt enkelt.. Den ska vara relativt giftfri. Ren silvercolloidlösning injeceras i vissa fall i kroppen för att behandla bakterieangrepp. Det finns dom som säger att den är oöverträffad som antbakteriellt preparat och det finns dom som inte tycker att den ska användas alls..
#28 - 28 maj 2004 16:56
Kan förövrigt avfärda alla teorier om det cyanofria området runt lerkulan.. Provade att sätta en kula mitt i en cyanohärd och den växte över omedelbart..
#29 - 29 maj 2004 09:37
Jo det har du ju rätt i. Lagom brukar vara en lämplig dosering! :)

Måste bara hitta en batterieliminator så att jag kan labba lite ag också.. tror snart att jag seriekopplar lite 1,5 volts batterier! :)
#30 - 29 maj 2004 10:20
Schizo.. cyanon är delvis tillbaka..
#31 - 29 maj 2004 11:29
Plizken, med tanke på dina bilder på karet och din höga nitrathalt kan jag bara sluta mig till att Cyanon helt enkelt inte har någon konkurrens. Där den har konkurrens (algbevuxen bakruta) klarar den inte att sätta sig, liksom ovanpå växterna.

Eftersom det är väldigt tunt med växter slår det aldrig in någon ljuskonkurrens och ljusmängden verkar ganska rejäl.

Du har ett väldigt prekärt läge: Tanganyika-akvarium med väldigt ljust bottensubstrat + försök till att få några få växter att trivas med bra ljus och lerkulor vilket ger Cyanon helt perfekta förutsättningar.

I ditt läge skulle jag fortsätta gräva ner all Cyano i några månader och se vad som händer samt minska ljusmängden. Dina växter behöver inte speciellt mycket ljus, och dom kan ändå inte tillgodogöra sig allt ljus utan CO2-gödning vilket gör att dom inte tar upp speciellt mycket näring vilket ger Cyanobakterierna ännu mer uppdukat bord.

Eventuellt skaffa Rowaphos, en fosfatabsorberare.
#32 - 29 maj 2004 11:47
Rowaphos.. ska genast kolla upp det..

Det är ett fint kar med fin möbel . Vette f¤%n om inte Schizo får ta fiskarna och tanten får ta akvariet till att bli det växtkar hon har pratat om.. Jag ska nog fortsätta med svartvatten.. Funkar bäst för mig..











Annons