Cirkulation - en nyckel till ett sundare akvarium

#1 - 8 september 2014 11:13
I mitt Diskuskar så har jag brottats en del med diverse hudproblem, maldöd och annat. Inte mycket men ändå. I mitt 180 kar så har jag slitit med att få Co2 och näring att fördelas så jämt som möjligt.
För att återgå till Diskuskaret så inser jag alltmer att de osunda processerna i karet beror på att jag trots 2 filter har för lite vattenrörelse. Då menar jag inte att ha det strömt utan att hela vattenkroppen ska röra sig mjukt så att alla delar av akvariet får en god syresättning. För egen del så behövdes det 2 filter och nu en sk. streamer för att få detta fungera optimalt. Byter nu streamern, en Hydor Koralia Nano (som passar bra i mindre kar) till dubbla effekten med en Tunze Nanostream 6015 som ger tillräcklig effekt för detta i mitt 450 där jag vill ha en mjuk rörelse men inte en Malawiström.
[ATTACH=CONFIG]71080[/ATTACH]

Min tanke är att det kanske är andra därute som sliter med olika problem som precis som jag egentligen är cirkultionsbaserade egentligen. Vi skjuter in oss på en bra filtrering, vilket är viktigt, men missar kanske ibland att vattnet ska röra sig egentligen överallt i karet. Då räcker det kanske inte med att ha ett enda filter för att skapa denna rörelse.
I Diskuskaret har jag nu 3 maskiner för att få flytt på vattnet på ett lugnt men hälsobefrämjande sätt.

Tänker också att för dem av er som satsar på växterna, så måste ju på samma sätt näringen, Co2 och annat hela tiden röra sig till samtliga delar i karet.
Mina fiskar svarade bara på någon timme med ökad aktivitet när vattnet i karet började röra sig bättre fördelat. Diskusarna har sedan dess bibehållt de ljusa färgerna allt oftare. Här är karet syreboostat:
" target="_blank">
#2 - 8 september 2014 12:21
Bluewing skrev:
I mitt Diskuskar så har jag brottats en del med diverse hudproblem, maldöd och annat. Inte mycket men ändå. I mitt 180 kar så har jag slitit med att få Co2 och näring att fördelas så jämt som möjligt.

För att återgå till Diskuskaret så inser jag alltmer att de osunda processerna i karet beror på att jag trots 2 filter har för lite vattenrörelse. Då menar jag inte att ha det strömt utan att hela vattenkroppen ska röra sig mjukt så att alla delar av akvariet får en god syresättning. För egen del så behövdes det 2 filter och nu en sk. streamer för att få detta fungera optimalt. Byter nu streamern, en Hydor Koralia Nano (som passar bra i mindre kar) till dubbla effekten med en Tunze Nanostream 6015 som ger tillräcklig effekt för detta i mitt 450 där jag vill ha en mjuk rörelse men inte en Malawiström.

[ATTACH=CONFIG]71080[/ATTACH]

Min tanke är att det kanske är andra därute som sliter med olika problem som precis som jag egentligen är cirkultionsbaserade egentligen. Vi skjuter in oss på en bra filtrering, vilket är viktigt, men missar kanske ibland att vattnet ska röra sig egentligen överallt i karet. Då räcker det kanske inte med att ha ett enda filter för att skapa denna rörelse.

I Diskuskaret har jag nu 3 maskiner för att få flytt på vattnet på ett lugnt men hälsobefrämjande sätt.

Tänker också att för dem av er som satsar på växterna, så måste ju på samma sätt näringen, Co2 och annat hela tiden röra sig till samtliga delar i karet.

Mina fiskar svarade bara på någon timme med ökad aktivitet när vattnet i karet började röra sig bättre fördelat. Diskusarna har sedan dess bibehållt de ljusa färgerna allt oftare. Här är karet syreboostat:

" target="_blank">

Har ju precis växlat upp en storlek på akvarie, med ny sand, stenar etc. Flyttade över mitt gamla eheimfilter men pga av läckande packning kopplade jag inte in ytterligare ett ytterfilter. Flyttade över alla fiskar etc torsdag kväll.
När jag kom hem på fredag (hade varit och handlat reservdelar till filter samt 2 streamerpumpar) var det mjölkigt dimmigt i akvariet, fiskarna verkade inte må speciellt bra heller. Vissa chippade efter luft vid ytan men otroligt stillsamt.

I med första tunze 6085 och det tog inte många minuter förrän fiskarna började piggna till. I med nästa 6085 och strax därefter nästa ytterfilter.
Nu är det full fart på alla fiskar igen, vattnet är snudd på kristallklart etc.

I det tidigare akvariet hade jag ungefär 4300l/timmen vattenrörelse, cirka 8:1 av akvariets volym. Nu har jag cirka 18000l/timmen vattenrörelse vilket ger 21:1 av akvariets volym. Nästan tredubblad vattenrörelse.
Ytterligare bonus är att det i stort sett inte samlas någon skit någonstans, utan den virvlas upp och försvinner till slut ner i mina ytterfilter.

Så man kan nog inte ha för mycket vatternrörelse... Bara för lite.
#3 - 8 september 2014 12:26
Bra svar. Det folk lätt tänker är ju att man får det strömt, men glömmer att en vattenkropp i rörelse inte är samma som strömt. Lite som att jämföra med att det är skönt med vindar utomhus men knäckande att sitta i drag;)
#4 - 8 september 2014 12:28
Ja man ska inte vara rädd för att ha rätt bra flöde på vattnet. För lite är inte naturligt. Alla vet att stillastående vatten är dött. :)
#5 - 8 september 2014 12:28
Fick med några streamers när jag köpte akvariet. Blir till att testa med någon av dem ikväll och se hur det blir.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#6 - 8 september 2014 12:30
Funderade faktikst på det till mitt kommande scapers tank blåvinge. En liten streamer för att sätta lite mer fart på vattnet. Är väldigt dålig på vad för utbud som finns dock.
#7 - 8 september 2014 12:34
Kan bara hålla med.. En polare har haft jätteproblem med just syresättningen i sitt 1000l och installerade utöver sina fx5or (3st) 2 tunze 12 000lph och det har varit kanon sedan dess.. Totalt flyttar hon 36 000lph (tillverkarens uppgifter) i timmen i ett 1000l och det är absolut inte strömt då streamers är riktade mot ytan..

Jag flyttar 20 000lph i ett 1800 men har å andra sidan droppfilter som drar med sig en hel del syre.. Kristian kör väl 15 000lph på ett 1500 med sump så han hämtar ju också syre direkt från luften..

Inte nog med den direkta syresättningen som går in i fiskarna, det hjälper också nitrifieringsbakterierna.. Många försöker optimera med ytterfilter och diverse material men ofta är den stora begränsningen syret.. Ju mer syre du kan slå in i vattnet desto bättre bakteriekultur..
#8 - 8 september 2014 12:35
Kan bara hålla med.. En polare har haft jätteproblem med just syresättningen i sitt 1000l och installerade utöver sina fx5or (3st) 2 tunze 12 000lph och det har varit kanon sedan dess.. Totalt flyttar hon 36 000lph (tillverkarens uppgifter) i timmen i ett 1000l och det är absolut inte strömt då streamers är riktade mot ytan..

Jag flyttar 20 000lph i ett 1800 men har å andra sidan droppfilter som drar med sig en hel del syre.. Kristian kör väl 15 000lph på ett 1500 med sump så han hämtar ju också syre direkt från luften..

Inte nog med den direkta syresättningen som går in i fiskarna, det hjälper också nitrifieringsbakterierna.. Många försöker optimera med ytterfilter och diverse material men ofta är den stora begränsningen syret.. Ju mer syre du kan slå in i vattnet desto bättre bakteriekultur..

Intressant detalj med detta är att ytterfilter ofta suger in vatten nära botten, där syrenivån är som lägst.
#9 - 8 september 2014 12:40
Bra tänkt!
#10 - 8 september 2014 17:34
Så här ser det ut med Tunze Turbelle 2015 i karet. Då räknas denna som en liten streamer med enbart 1800L/tim:
" target="_blank">
#11 - 8 september 2014 17:46
Hjälper den så himla mycket mer syresättningen på botten då när de är riktad uppåt?

Hur som helst, eftersom den är billig så beställde jag en sån du har där blåvinge. Skadar inte att ha!
#12 - 8 september 2014 17:59
Nu syntes det inte i filmen men i karet du ser en stadig ström uppåt från botten. Det syns på hur partiklarna rör sig. Pumpen suger ju runt om och även nedåt. Att jag inte har den lägre är för att 5 cm lägre lyfter nästan all skit från botten....
#13 - 8 september 2014 18:04
Haha okej, härligt. :D

[COLOR=#d3d3d3][SIZE=1]Dennerle Scaper's Tank[/SIZE][/COLOR]
#14 - 8 september 2014 18:12
Strömmen på streamers brukar vara duktig på att föra med sig runtliggande vatten.. :)
#15 - 8 september 2014 18:41
Jag är inne på samma spår, mycket filter och högt flöde är bra.
Högt flöde och hög partiell hastighet på vattnet är inte samma sak...

Min grundregel 6-8% filtervolym och 6-8 ggr akvarievolymen per timme i flöde.
Minst två filter eller delbart filter för att hålla liv i filterbakterierna vid rengöring.

Jag har kört i 6 år på detta viset och det har (ta i trä...) fungerat bra.
#16 - 8 september 2014 19:37
Nu ska vi räkna här: 6x450 liter= 2700 liter/tim. 8x450 liter= 3600 liter/tim.
Vad har jag då i karet?

Eheim 2075 1250 liter/tim.
Juwel Bioflow 8 1000 liter/tim.
Tunze Turbelle 2015 1800 liter/tim.
Summa 4050 liter/tim.

Däremot ligger min filtervolym rejält lågt då Eheim har 9 liter och Juwel 8 liter. Summa 17 liter jämfört med din beräkningsmodell som skulle kräva 27 liter.

Men nu tycker jag att detta fungerar utmärkt. Men det var intressant att jämföra.
#17 - 8 september 2014 20:01
JBL e1501 1400 liter/tim
juwel Eccoflow 600 liter/timme
Summa 2000 liter/timme

240*8=1920 liter

Filtervolym JBL = 12 liter plus Juwel = 3 liter.

Intressant jämförelse.
#18 - 8 september 2014 20:09
Jag tänker mig faktiskt att mer syresatt vatten kommer öka effekten av ditt filter, då bakterierna där nere får mer syre och således borde bli piggare. Detta är såklart 100% spekulation dock men lite logiskt är det väl på något sätt? :D
#19 - 9 september 2014 04:38
Bluewing skrev:
Nu ska vi räkna här: 6x450 liter= 2700 liter/tim. 8x450 liter= 3600 liter/tim.

Vad har jag då i karet?

Eheim 2075 1250 liter/tim.

Juwel Bioflow 8 1000 liter/tim.

Tunze Turbelle 2015 1800 liter/tim.

Summa 4050 liter/tim.

Däremot ligger min filtervolym rejält lågt då Eheim har 9 liter och Juwel 8 liter. Summa 17 liter jämfört med din beräkningsmodell som skulle kräva 27 liter.

Men nu tycker jag att detta fungerar utmärkt. Men det var intressant att jämföra.

Ja det är är ju rejält med flöde. Fast innan din streamer låg du på 5.
Jag tycker det är bekvämt med mycket filtervolym för då varar de länge. Kör med 6-9 månader mellan rengörningarna per filter.
#20 - 9 september 2014 04:54
Jag rengör inte oftare jag heller. Bara förfiltret i Eheim och vaddbyte i Juwel varje vecka.
#21 - 9 september 2014 08:42
Bluewing skrev:
Jag rengör inte oftare jag heller. Bara förfiltret i Eheim och vaddbyte i Juwel varje vecka.

Så du har vadden i? Jag funderade på att skippa den men det kanske vore bra när jag tänker efter :)
#22 - 9 september 2014 12:00
JonasHol skrev:
Fick med några streamers när jag köpte akvariet. Blir till att testa med någon av dem ikväll och se hur det blir.

Det blev en upplevelse.

Gjorde en fullt normalt manlig test i går kväll, dvs fort och fel. Visserligen tyckte jag de såg rätt stora ut, dessutom dubbla men jag läste lite snabbt att de var på 1200l/h och tänkte ( ja gjorde jag det?) att det låter bra. Tjoho vilket drag det blev i karet, samtliga innevånare (och en del växter ) kastades med hög fart genom karet. Hmmmm det stod inte 1200, hade missat en nolla. Ja nu vet jag att 12000l/h från en streamer (om ön dubbel) är väl mycket i mitt kar. Man lär så länge man lever

#23 - 9 september 2014 12:53
Bara måste kommentera - sluta skena iväg och dra allt över en kam. Jag har inte någon filtrering eller genomströmning eller vad ni nu vill kalla det i mina killiburkar och det är inte bara naturligt utan det går faktiskt riktigt bra - inte "dött" ett dugg. För tio år sedan gick jag till affären med en större grupp whitei som hamnade i ett för affären normalt akvarium. Än idag tycker jag synd om de stackarna som verkligen hade de svårt i stormen de hamnade i. Så det finns andra synvinklar på det hela. :)
#24 - 9 september 2014 13:24
erikthur skrev:
Bara måste kommentera - sluta skena iväg och dra allt över en kam. Jag har inte någon filtrering eller genomströmning eller vad ni nu vill kalla det i mina killiburkar och det är inte bara naturligt utan det går faktiskt riktigt bra - inte "dött" ett dugg. För tio år sedan gick jag till affären med en större grupp whitei som hamnade i ett för affären normalt akvarium. Än idag tycker jag synd om de stackarna som verkligen hade de svårt i stormen de hamnade i. Så det finns andra synvinklar på det hela. :)

Ok.
#25 - 9 september 2014 18:02
En diskussion kan ju tvärdö av många skäl. Så här kan det ju också gå till. Tråden har ju skrivits för att spåna om cirkulation, syresättning och se hur folk resonerar kring ämnet.
För min del är jag ju inte född med kunskap om akvaristik och allt som hör till detta utan får den i dessa diskussioner där jag får del av era erfarenheter och ni av mina.
Så jag fortsätter men helt okammat (då jag har mycket lite hår numera)
Idén med att sätta in en Tunze Turbelle föll inte väl ut alls. Har nu testat den runt om i karet men får inte en mjuk rörelse i karet med den så det var ett onödigt inköp. Diskusarna stressas av den överdrivna rörelse, men när jag satte tillbaka den mindre streamern på 900l/tim. då får Diskusarna ett härligt välmående. Så nu är både Diskusarna och jag riktigt nöjda. Men nu ligger det en streamer på 1800L/tim. och skräpar i lådan. Skulle nöjt mig med det jag hade innan ;)
#26 - 9 september 2014 18:05
Blåvinge, rikta den emot bakväggen delvis så bromsar det ju lite.
#27 - 9 september 2014 18:09
Ja du Einarsson. Du skulle sett mig i olika smått akrobatiska positioner och hur jag än gjorde funkade ministreamern Hydor Koralia Nano bäst. Däremot mycket imponerad av Tunzes konstruktion och funktion. Men jag har ju en optimal lösning redan så trots tunnare plånbok så är jag tvärnöjd.
#28 - 9 september 2014 18:18
Då är ju allt perfekt. :D
#29 - 9 september 2014 18:19
Javisst, det är det.
#30 - 9 september 2014 18:21
Nu kommer jag med kloka råd, ändra aldrig på ett vinnande lag ;).

//Inger
#31 - 9 september 2014 18:26
Du är så klok så, Inger. Vilken tur att man har dig som support(er) :D
#32 - 9 september 2014 18:36
Ja visst är det, jag vet ju så "mycket" om allt :D

//Inger
#33 - 9 september 2014 18:37
erikthur skrev:

Nu har jag inte haft Killi eller vet inte vilken fisklast du har i dina burkar.
Jag har erfarenhet med Guppy, som trivs bäst i långsam vatten, när hälften av de dog misstänkte jag att omsättningen var för liten i karet.
Efter jag ökat på så har jag inte råkat ut för något liknande. Visst , det är inte verifierat men min magkänsla säger mig att jag är på rätt spår. Jag har även andra erfarenheter med för lite flöde och filtrering, därav har jag byggt min teori.

Jag påstår fortfarande att flöde och strömt i karet inte är samma sak.
#34 - 9 september 2014 18:47
Cirkulation - en nyckel till ett sundare akvarium

(Blåvinge, jag kanske är intresserad. ;) Om du vill bli av med den. Ska kolla lite på modellen.
Edit: behöver en kraftigare. Så det var inget. :) )

För att hålla mig till diskussionen så gillar jag och de flesta av mina fiskar bra drag och cirkulation. :)
#35 - 9 september 2014 18:52
Jättebra tråd tycker jag som belyser vikten av en god cirkulation/syresättning av vattnet i våra akvarier! Sen om du bluewing inte hade köpt den där tunzen så hade du ju aldrig fått veta att den inte funkade i ditt kar och du hade bara gått och suktat efter den:d
#36 - 9 september 2014 19:05
åheim skrev:
Jättebra tråd tycker jag som belyser vikten av en god cirkulation/syresättning av vattnet i våra akvarier! Sen om du bluewing inte hade köpt den där tunzen så hade du ju aldrig fått veta att den inte funkade i ditt kar och du hade bara gått och suktat efter den:d

Väl formulerar, jag håller med.

Sent from my iPad using Tapatalk
#37 - 9 september 2014 19:19
flygrc skrev:
Nu har jag inte haft Killi eller vet inte vilken fisklast du har i dina burkar.

Jag har erfarenhet med Guppy...

Jag har Endlers också - För ett antal år sedan slaktade jag en liten burk på cirka 10 liter där hornsärven och Endlers fått löpa lite väl fritt. Jag räknade faktiskt till 100 styck. Inga problem egentligen. Jag hade bara bestämt mej att det blev för mycket. Ingen cirkulation alls. Men den fisktätheten är ju inget jag rekommenderar precis. :)
#38 - 9 september 2014 21:02
Nu vet jag ju inte vilka kilies du pratar om men or dom inte generellt från stillastående vatten och typ små pölar?
Känns ju inte direkt som att dom har samma behov som typ discus eller som i mitt och ettfetts fall rockorna och andra vädligt stora fiskar.
#39 - 10 september 2014 05:36
Japp så är det. Och det är ju precis det jag påpekat. :)
#40 - 10 september 2014 10:38
Lägger in en länk om Hamburger mattenfilter där det finns en del
intressant läsning om filtrering.

http://www.janrigter.nl/mattenfilter/
#41 - 10 september 2014 11:24
Om alla bara läste och förstod det där skulle hälften av alla trådar på akvarieforum försvinna.. :)

sen kanske det inte fungerar i alla kar med exakt de kalkyler som presenteras men grundprincipen förändras ju aldrig..

Annons