Cirkulation beroende på olika fiskars önskemål.

#1 - 10 juli 2007 17:05
Ja, hur bär man sig åt om malar t.ex vill ha hög genomströmning av vattnet och t.ex en pakistanbotia som ville ha lugna vatten och låg cirkulation?

Går dom 2 inte att ha i samma akvarium då eller hur bär man sig åt? :)
#2 - 10 juli 2007 17:26
det är inte så lämpligt att ha fiskar som ställer väldigt olika krav på cirk. osv!
har man ett stort kar kan man försöka göra områden där genomströmmningen är stark och andra områden med låg genomströmmning. Jag har löst det på det viset att jag har mopanirötter och mangrove längs hela baksidan av karet där jag ordnat stark genomströmmning genom att placera en pump som blåser igenom där med resultat att resten av karet är väldigt lugnt... mina ancistrusar älskar då att ligga bland rötterna och fläkta sig!:)
#3 - 10 juli 2007 17:28
Okej, men hur anordnar man en sån genomströmning? om man har en sån innerfilterpump? går det?

Det är sambon som planerar för framtiden, han gillar pakistanbotian och vill ha såna, 2 eller så, men han gillar Ancistrus också t.ex :)

Så, ja, vi ville få lite klarhet i hur man gör om det ens går att ha dom två liksom :)
#4 - 10 juli 2007 17:41
ja du bör ha 2 innerfilter, ett vid ytan och ett som man lämpligen placerar så att det blåser in bland rötter som då också stoppar upp flödet i övriga karet!
#5 - 10 juli 2007 17:48
Tack :D

åheim skrev:
ja du bör ha 2 innerfilter, ett vid ytan och ett som man lämpligen placerar så att det blåser in bland rötter som då också stoppar upp flödet i övriga karet!

Jättebra, tack för tipsen! :D Då får vi se vad det blir i framtiden då :)
#6 - 10 juli 2007 17:55
:)tala om sen om det blev av...
#7 - 10 juli 2007 17:58
botior är stim fiskar så du borde kanske skaffa fler än 2;)
#8 - 10 juli 2007 19:04
fredd skrev:
botior är stim fiskar så du borde kanske skaffa fler än 2;)

Jo, det är sambon som ska ha dom, jo han ska väl ha fler, jag skrev bara "2 eller så", men det blir väl några fler :)
#9 - 10 juli 2007 19:23
åheim skrev:
:)tala om sen om det blev av...

Ja, sambon ska väl få hem sitt akvarium i augusti om allt går som vi vill :)
Sen efter uppstart och allt sånt, så tillslut får han väl ordning på botior och annat..

Jag ska förresten köpa ett akvarium på 100liter som jag hittade på blocket, annonsen kom ut igår och jag tror inte det är sålt, norrlandsbor är inte så sugna på akvarier tycker jag det verkar som :-/

Jag har ringt, men inte fått svar, men lämnat meddelande på telefonsvararen åt honom..
Hoppas det inte är sålt iaf :)

Jag ska ha det i sovrummet :)
Var ett sånt med aluminumram och ramp osv.. men ja, det blir kul iaf :D

"Akvariefebern" stiger raskt.. haha.. vårt nya lilla yngelkar är så sött iaf med sina småbäbisfiskar i :) http://bp3.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/RpEBM8YVJzI/AAAAAAAAE1k/WFFcIxYu4pc/s1600-h/Yngelkaret+8+Juli+07.jpg
Nu har vi en pump också i det som jag fick hem idag, så nu är det igång riktigt :)
och småynglen simmar runt. :)

Ska bli kul med fler sen :)

Ack ack.. Akvarier är en underbar hobby *suckar nöjt* :D
#10 - 10 juli 2007 20:33
Varför skulle pakistanbotia vilja ha svag ström??? Det är en fisk från "sel" i snabbströmmande bäckar.
Från fishbase: "Inhabits creeks with rocky and gravel bottoms."
Från loaches.com: "In nature, the fish live in calmer water pool areas of highland streams. The young are usually found in more lowland waters."

Du torde aldrig få till så stark ström i ditt akvarium att det generar pakistanbotior.
#11 - 10 juli 2007 20:40
Azur skrev:
Varför skulle pakistanbotia vilja ha svag ström??? Det är en fisk från "sel" i snabbströmmande bäckar.

Från fishbase: "Inhabits creeks with rocky and gravel bottoms."

Från loaches.com: "In nature, the fish live in calmer water pool areas of highland streams. The young are usually found in more lowland waters."

Du torde aldrig få till så stark ström i ditt akvarium att det generar pakistanbotior.

Ja, okej, ja, fast det låter ju som om dom vill ha "lugnare" vatten.. sen här på zoopet stod det väl att den skulle ha finkornig sand typ, ja, alla säger olika,,

Men nä, kanske man inte kan få så starkt att det skulle störa dom egentligen..

Annons