Cirkulation åt ancistrus

#1 - 1 september 2003 11:39
Halloj

Ägnade gårdagen åt att göra rent mitt 50 liters efter att det har tjänstegjort som yngelakvarie, nu har de iallafall flyttat och jag har gjort 3 st grottor i det, min tanke är att få mina ancistrus på lekhumör och vet att de ska ha ganska kraftig cirkulation på vattnet då, jag har idag en på 300l/tim i det, tänkte komplettera med en likadan pump till! räcker det för att framkalla lekkänslor och underhålla dem tror ni?

#2 - 1 september 2003 11:42
Hallå!
Sök här på zoopet på "regntids-simulering"!
Det funkar till 100%!!
Lycka till!
#3 - 1 september 2003 11:44
Jag tror att det räcker
MVH
Magnus
#4 - 1 september 2003 11:58
Jag tror nog att det räcker med din 300l/h pump. Ge dem en kick med lite regntidssimulering nu fram på höstkanten, så har du säkert snart en liten Ancistrusfabrik. Mina Ancistrusar har precis börjat leka efter sommaruppehållet, men bara "gamlingarna", de nyss könsmogna tänker nog vänta ett tag till som det verkar.
#5 - 1 september 2003 11:58
det räcker lätt med endast en 300L/h pump i ditt 50 liters.
har du en grotta som hanen gillar så kommer honan lägga ägg där. rikta pumpen mot ytan bara så det blir bra med syre i vattnet bara.
#6 - 1 september 2003 12:08
Tackar för det :) sökte rätt på alla de gammla trådarna med och fick en hel del hjälp av Nanc tidigare inlägg :) skrev ut dem så nu är Nanc som en bibel i Ansictrus häftet :) *gnuggar händerna* tack för svaren alla :)!
#7 - 1 september 2003 12:49
Ooooops! [:I][:I][:I] Hoppas verkligen att jag har uttryckt mig som man borde i en bibel nu då [:P]

Hur som helst så hoppas jag att du får hjälp av det jag skrivit, annars får du fråga mera!!!
#8 - 6 september 2003 13:58
mina tittade fram igår...va nånstans mellan 70 & 100 i en enda kull (en liten & en stor hona) rätt kul när det sitter såna små precis överallt..haha
#9 - 6 september 2003 14:11
JR: Kul! :) kan tro att det är lite liv däri nu då! :)

Mina har inte börjat leka ännu.. faktum är att de ger inte ens en tendens till at tgöra det heller... ska köra lite hårdare med regnperiods simulerandet!
#10 - 7 september 2003 12:16
Jag är mer nyfiken på betende hos ansictrusarna vid lek... min hanne har börjat vara i en av grottorna väldigt mycket och kom bara ut en stund vid matning... detta har han börjat med sen jag tömde ur vatten och sedan tillsatte kallt vatten lite verje dag (Idag blev det dock fullt... ska jag fortsätta med att tömma ur vatten och ersätta det med nytt kallt?) kan det vara nått på g eller? vad tror ni? ja har kört både mal tabletter och cyklops som mat sen regntidens start....
Hur börjar det hos er tex Nanc eller JR?
#11 - 7 september 2003 18:55
Jag tror nog att din hanne har bestämt sig för att bilda familj nu Gugges... Låt akvariet vara några dagar och se vad som händer i alla fall, skulle vara trist om de blev förkylda av allt regnande :-)
Tänk på att hannen brukar äta mindre när han börjar vara i grottan, så mata inte för mycket... Läs JR:s andra tåt om ancistruslek, där stod det mycket om beteendet...
Mina "gamlingar" måste fått fnatt riktigt i alla fall, sista kullen före sommaren var på ca 130 yngel...... för ca 5 veckor sedan fick vi en kull till som jag tror är lika stor.... och nu ligger han på rom igen!!! Sedan ska jag nog hålla isär dem ett tag, har faktiskt varit med om att en hanne lekte ihjäl sig...
#12 - 7 september 2003 19:25
jag gör så att jag matar på som tusan nån vecka eller två, sen byter jag vatten varje dag, 10% kanske, häller på iskallt.suger försiktigt på bottnen varje dag med för att få upp allt de skitit senaste veckan...och det verkar funka..de leker med tre veckors mellanrum..men min hane äter som en häst när ungarna är ute.
Har han väl börjat ligga i grottan så är det som nanc säger..han vill bilda familj... han ligger med skägget utanför & honorna vill in..till slut släpper han in dem..
#13 - 7 september 2003 19:26
Ursprungligen skickat av JR

jag gör så att jag matar på som tusan nån vecka eller två, sen byter jag vatten varje dag, 10% kanske, häller på iskallt.suger försiktigt på bottnen varje dag med för att få upp allt de skitit senaste veckan...och det verkar funka..de leker med tre veckors mellanrum..men min hane äter som en häst när ungarna är ute.

Har han väl börjat ligga i grottan så är det som nanc säger..han vill bilda familj... han ligger med skägget utanför & honorna vill in..till slut släpper han in dem..

och sen det här med lite liv..haha
det "myllrar" överallt på bottnen, ser kul ut!!!
#14 - 8 september 2003 09:50
Tack för svaren! ni kan också konstatera att ni har rätt!

Kikade in o "boet" på lunchen här nu och det är 4st 2mm vit/gula saker på en sten! [^] men jag ser bara 4 st!! det måste ju vara rekord lite! eller? de kanske inte är klara?

förresten.. det kanske är vansinnit dumt att ha 2 kampfiskar i det akvariet?! får möblera om igen isåfall....
#15 - 8 september 2003 11:22
vad jag läste så kan honan sticka in & lägga ägg i flera omgångar under flera timmar..men mina brukar bara spruta ut äggen rätt fort..hehe
#16 - 8 september 2003 11:33
Aha ok, kanske blir lite fler sen då! :) det kanske inte blir så många heller eftersom det är första gången för dem... vad tror ni om kampfiskarnas benägenhet att käka upp ägg och yngel?
#17 - 8 september 2003 17:40
om grottan är gjord så att ingången lätt kan skyddas av hanen är det ingen fara... men ynglen kan ju ligga i farozonen.. de är inte mycket störra än guppyyngel när de först kommer ut ju *S*
#18 - 8 september 2003 18:47
hmmm låter som at tjag ska flytta tillbaks kampfisk ynglena till 50 liters...och kampfiskarna till 50 liters... fast frågan är vad kampfiskyglena tycker om cirkulationen.... attans... hmm jag tror jag blir strypt av sambo om jag ställer upp ett 4:e akvarium he he ... får ta en funderare på det! fortfarande bara 4 synliga ägg ... har ju gått hela dagen nu...

sablar... ser att det är hennes profil nu med!!! nåja...

/Gugges
#19 - 14 september 2003 13:09
Jag har ett par albino ansistrus,,dom leker som tokar..och jag har inget speciellt drag i nån pump alls..så det är nog mer med vatten byten och vattenvärden som gäller..

Annons