Cirkulation

#1 - 14 juli 2003 07:23
Kan det vara skadligt med för mycket cikulation i akvariet? Jag har pumpar på ca 1400 l/h i mitt 150l akvarium där det bor i huvudsak Malawi, tror ni att det kan vara jobbigt för dem eller är det rent av bra.

De får ju en del motion :-)
#2 - 14 juli 2003 07:38
Hej
De flesta Malawi tycker om när det är mycket cirkulation i akvariet. Vad jag har förstått så är det mycket rörelse på vattnet i Malawisjön.

Guy
#3 - 14 juli 2003 08:35
Om du ser att fiskarna inte kan simma i strömmen så är det för mycket. Annars är det nog inga problem med Malawi.
#4 - 14 juli 2003 11:02
okej, då får de ha kvar båda pumparna. Jag hade en liten fundering på att sätta den ena på timern så att den bara går på dagen men jag vet inte om det är så bra med en stilla stående pump på nätterna. Vet inte om bakterierna i den dör när den står still. Gör de det eller? (Det är innerpumpar vi talar om här)
#5 - 14 juli 2003 11:05
Onödigt att chansa om nu fiskarna trivs ändå.
#6 - 14 juli 2003 11:26
Det är sant men jag har inte haft det så här så länge. Från början hade jag bara en fluval 2 vilket pumpar ca 400 l/h och jag tyckte väl att den var lite klen så jag köpte till en ny Aquaclear 402 som pumpar ca 1000 l/h. Där av frågan. Men de verkar ju inte klaga :-) så de får väl simma lite mer bara och det kan ju inte skada.
#7 - 14 juli 2003 11:33
Mig veterligen börjar bakterierna i filtret redan dö efter nån halvtimme. Så det är nog ingen bra idé att stänga av nattetid såvida du inte tar bort själva filterkammaren och bara kör pumpen för ren cirkulation...

/P
#8 - 14 juli 2003 11:54
Men gäller det verkligen innerfilter, jag trode bara det gällde ytterfilter. Det blir ju trots allt en viss cirkulation pga att den andra pumpen puttar runt vattnet. Då borde väl inte bakterierna dö.
#9 - 14 juli 2003 12:40
Hmmm... rent generellt är det väl som jag skrev. Men om man har två filter...?? Fast filter nr 2 kan väl inte skapa cirkulation inne i filterkammaren i filter nr 1? För det gäller ju att få nytt vatten in i filterkammaren...? Eller har värmen tagit min hjärna nu?

/P
#10 - 14 juli 2003 13:12
Ja eller så är det jag som tänker galet, men min tankte var att eftersom filter 1 och 2 sitter precis brevid varandra så borde det bli lite cirkulation i filer 2 även om jag stänger av det under natten. Men den lilla cirkulation som blir kanske inte räcker.
#11 - 14 juli 2003 13:37
Jag hade nog tagit väck Fluval filtret och kört med bara Aquaclear filtret, det räcker gott och väl.
#12 - 14 juli 2003 15:06
Du kan ju strypa filtren eller se till att utblåsen riktas på ett sätt så att vattnet inte snurrar runt hur mycket som helst (tänk på farten du kan få på ett cykeldäck på en uppochnervänd cykel genom att slå på det lite lätt). Du kan även fästa filtermatta el dyl på utblåset. Att stänga av ett filter på natten är en dum idé oavsett om det sitter inne eller ute. Fast jag tror nog inte att din cirkulation är skadlig. Kolla på hur fiskarna mår/beter sig. Blir det skilnad om du stänger av filtret ett par dagar (rengör det efteråt)? Har man mycket (syrgaskrävande) fisk så är det fördel med två pumpar (den ena kan vara en syresten) som "back up" om en lägger av.
#13 - 14 juli 2003 22:04
Jag har just nu runt 1300 liter / H i mitt 160 liters kar & mina guppy verkar gilla det..hehe.. malarna tror jag gillar det ännu mer!
har en extra pump i där som ska få lite bakterier i sin inför sin debut i mitt nya kar med ciklider..
jag tycker inte det ser omöjligt ut för fiskarna iallafall & lite större fiskar borde klara det bättre!
Har tre pumpar däri, & en lite mindre har jag riktat "mot" strömmen så det inte blir en virvelvind i karet...
#14 - 15 juli 2003 09:10
Då får de vara kvar som det är, för fiskarna verkar ju inte så störda av det och det blir snabbt rent efter att man matat med tex räkmix. Detta tog tidigare några timmar nu tar det typ 20 minuter.
#15 - 15 juli 2003 10:53
Jag har också stark cirkulation (runt 1400L/h i mitt 160L, det blåser rätt ordentligt) och har märkt tre saker:

Det första är att det tar några dar till en vecka för nya fiskar att vänja sig; jag misstänker att de helt enkelt måste träna upp sig, för i början undviker de strömmen.

Sen är det tydligt hur olika fiskar väljer olika delar av akvariet där det är olika stark ström - mina regnbågar är mest i den strömmaste delen av akvariet, och verkar få utlopp för sitt rörelsebehov genom att simma mot strömmen (som ett hamsterhjul för fiskar), medan neonerna mest är i den lugnaste delen och bara ger sig ut i strömmen när de tror det är matdags.

Slutligen får jag intrycket att fiskarna blir mer aktiva när det "blåser" i akvariet; om jag inte bara inbillar mig är det kanske en effekt av att de får mer träning?
#16 - 15 juli 2003 11:15
Jag körde en 1200liters pump i ett 110 liters och det verkade uppskattat,, men det var till leopard danios tror att dom gillar FETT strömt vatten
#17 - 16 juli 2003 16:42
Problemet jag har med stark cirkulation är att få sanden att ligga kvar SAMTIDIGT som det inte plaskar.
Det är speciellt problem med min Eheim 1262 (3400l/h)[:-128]
Fiskarna verkar trivas med "bra drag i burken"[:-142](Malawi)

Annons