Sultanen skrev:Va, såpass mycket? Låter väldigt högt tycker jag xD
Motivationen till så hög cirkulation? Höjd syresättning av vattnet? Mer?
Fuzzop skrev:Roligt med lite medhåll, inte alla som är på våran sida än :)
Sultanen skrev:Hur pass stark cirkulation bör man försöka ha i ett 400L kar? Kommer ha en del dvärgciklider i karet men kommer använda strilrör för att jämna ut utblåset.
Instämmer till fullo! Det förekommer ibland en hysteri där och folk vill att vattnet ska stå som en virvel i tanken;)Kjell Fohrman skrev:Definitivt inte - det är inte bra för miljön och det behövs oftast heller inte i sötvatten.
ansjo skrev:Beroende på lite olika faktorer så förespråkar jag runt 3 ggr akvariets volym per timma(minst), och definitivt inte mycket mer om du ska ha dvärgciklider som tex Apistogramma.
Har du för mycket fart på vattnet så kommer dessa inte att bli gamla då de sliter ut sig rent fysiskt. Kollar du in Apiston hur den simmar så är det mer eller mindre bara med bröstfenorna, och då hänger man snart med hur trötta de blir.
LN skrev:Måste lägga mig i lite grann ja oxå.
Egentligen spelar det ingen större roll vilken den pumpade volymen exakt är utan det är totala vattenvolymens rörelse som är av betydelse. Med andra ord så kan man med lite pysslande fåigång en rotterande rörelse i karet med relativt små pumpar som är mångdubbelt större än den angivna pumpade volymen.
Lasse skrev:Nu hänger jag inte med i logiken längre Kjell. I ett Nano där man knappt kan inreda med skyddande och lugnare miljöer vill du ha bätter cirkulation och i större kar där man kan skapa mer skyddade områden skall man nöja sig med 3 gånger volymen?
MVH Lasse
Hogan1 skrev:Säger man inte att man aldrig kan ha FÖR mycket filtrering?
Kjell Fohrman skrev:Det beror på vilka fiskar det är - som jag nämnde ovan så lever malawi i syrerikt vatten så där kan man gärna ha bra fart på vattnet.
Sedan är ju också frågan om det behövs - 4 gånger räcker faktiskt för dom fiskarna. Däremot så behöver vissa tanganyika - speciellt hästnosar, mern i viss mån även troffar gärna ytterligare lite snurr på vattnet.