Cilklid-val för nytt akvarie

#1 - 13 oktober 2004 10:25
Hejsan,

Skall snart inhandla ett nytt kar. 540 liter blir det. Kommer skaffa ett ordentligt ytterfilter till detta.

Har nu ett 120 liter:s. Med diverse sällskapsfiskar i. Tänkte behålla 3 stycken praktbotior, 10 rödmunstetror, en ancitrus samt en pleco.
Skulle vilja köpa till 2-3 botior samt 20 tetror.
Men sedan så vill jag ha en större ciklid.

Vilka kan fungera bra med dessa ovan nämnda arter? Skulle gärna vilja ha 4-6 ciklider och inte bara ett par.

Sulle även gärna vilja ha lite växtlighet i karet.

De jag funderar på är:
Chokladciklid
Hantelciklid
Guldsömciklid (för agressiv?)
Multispinosa-ciklid (lite mindre, men väldigt vacker)

Några andra rekommendationer?

Mvh

Stefan
#2 - 13 oktober 2004 10:33
den är bra men fall det inte måste vara ciklid så kan du nog ha piraya med http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=870
#3 - 13 oktober 2004 11:18
Tänk på att en del större ciklider gärna tar tetror till lunch,skulle behålla rödmunnarna kvar i lilla akvariumet och ha ett snyggt stimm praktbarb i stora och multispinosan är ett bra val snäll och inte så stökig,hantel nej är växtätare och sabbar allt guldsöm för elak.Kurvciklid ,palettciklid,flaggciklid är några andra att titta på.
#4 - 13 oktober 2004 11:57
Ursprungligen skickat av mats41

Tänk på att en del större ciklider gärna tar tetror till lunch,skulle behålla rödmunnarna kvar i lilla akvariumet och ha ett snyggt stimm praktbarb i stora och multispinosan är ett bra val snäll och inte så stökig,hantel nej är växtätare och sabbar allt guldsöm för elak.Kurvciklid ,palettciklid,flaggciklid är några andra att titta på.

Ok. Har läst att Chokladcikliden och Hantelciklid går att ha med rödmunstetror?
#5 - 13 oktober 2004 12:57
Våra choklad ciklider rörde varken tetror eller växter,hantlar gillar växter samt är inte helt säker på om inte en o annan tetra kan slinka ner också,guldsöm är utesluten pga aggri. o rov lust,multispinosan är en centralamerikan o gillar lite hårdare vatten samt högre ph,även den kan troligtvis ta tetror(men inte helt säker).
#6 - 13 oktober 2004 13:56
Ursprungligen skickat av casper

Våra choklad ciklider rörde varken tetror eller växter,hantlar gillar växter samt är inte helt säker på om inte en o annan tetra kan slinka ner också,guldsöm är utesluten pga aggri. o rov lust,multispinosan är en centralamerikan o gillar lite hårdare vatten samt högre ph,även den kan troligtvis ta tetror(men inte helt säker).

Hur många Choklad Ciklider skulle jag kunna ha med de fiskarna jag listat?
multispinosan borde väl fungera? Har ett ph idag på 7.4. Tetrorna mår kanon. Detta ph är väl jättebra för multispinosan?
Hur många multispinosa skulle jag kunna ha?
#7 - 13 oktober 2004 16:30
det du får tänka på är om du vill att dessa ciklider ska föröka sig,för det kommer dom att göra om par,speciellt multispinosan som leker ofta o gärna,men som sagt jag är inte säker på om du kan ha den med rödmunstetror,chokladerna blir rätt så stora men är väldigt fredliga,men när dom leker så beteer dom sig lite som dom flesta ciklider,båda arterna hålls bäst parvis tycker jag,för att få ut det mesta av dom i färg beteende,nackdelarna i ett sällskaps kar blir när dom leker iomed yngelförsvarande.väljer du multispinosa så välj en lite större tetra art,tex colombia(opal) tetra som också är mycket lättlekt om du har mycket växter(som jag inte är säker på om det går ihop med multispinosan,växter alltså).Multispinosan är mycket snygg vid rätt sinne/lek o lika ful om inte,har för mig att den kan ha upp till 8(?) olika teckningar,rätt coolt faktiskt.Vill du ej ha bråk o div satsa på en choklad ciklid alt två honor.
#8 - 13 oktober 2004 16:53
Har någon funderat på hur stor en ciklid-val måste vara? (skämt å sido)
#9 - 13 oktober 2004 18:33
Ciklid-val... *Pfff* Nu fattar jag :P

Ok. Tillbaka till verkligeheten.
Hur många Multispinosa skulle jag kunna ha i karet? Har sett bilder på 540 kar där det varit betydligt många fler än ett par.
Multispinosa blir ju inte jättestor!
#10 - 13 oktober 2004 18:41
Måste bara få rekomendera Jordätare, finns en massa olika & de (flesta) är riktigt snälla. Själv tycker jag bäst om Geophagus Altifrons & har jälv två varianter Geophagus Altifrons "Aripuana" & en "obeskriven" art.Mina funkar bra med neoner & småå malar.

Kolla gärna på min zoon & i artarikvet här på zoopet.
Mvh /Anna
#11 - 13 oktober 2004 18:47
Om Fawkes rekommenderar jordätare så kan jag ju rekommendera nyckelhålsciklider.. Snälla ciklider som är lätta att få lek av..
#12 - 13 oktober 2004 19:27
nyckelhål ä snälla men faga av sig dom vågar inte slåss :P köp ett par jaguar ciklider och släng i
#13 - 13 oktober 2004 20:08
Ursprungligen skickat av Fawkes

Måste bara få rekomendera Jordätare, finns en massa olika & de (flesta) är riktigt snälla. Själv tycker jag bäst om Geophagus Altifrons & har jälv två varianter Geophagus Altifrons "Aripuana" & en "obeskriven" art.Mina funkar bra med neoner & småå malar.

Kolla gärna på min zoon & i artarikvet här på zoopet.

Mvh /Anna

Hmmm... Gillade Geophagus Altifrons. Såg riktigt fin ut...! Skulle jag kunna ha 2-3 hanar och ungefär dubbelt så många honor?
#14 - 13 oktober 2004 20:09
Ursprungligen skickat av Robot

Om Fawkes rekommenderar jordätare så kan jag ju rekommendera nyckelhålsciklider.. Snälla ciklider som är lätta att få lek av..

Håller med. Mycket fina! Men för små :)
#15 - 13 oktober 2004 20:36
Mina Sajicaciklider står helt klart för en del av underhållingen i mitt kar och fungerar bra med rödbukar såväl som neontetror och de käkar inte växter heller ;-) . Även de skall väl dock hållas som ett par vad jag har förstått, så det beror på om du vill ha många.

/ Martin
#16 - 14 oktober 2004 14:23
Om det gäller fullvuxna exemplar sulle jag rekomendera 2hanar & 4-5 honor. Ett annat alternativ kan ju vara att köpa en stor grupp ungfiskar & sedan plocka bort så att du får den könfördelningen du vill ha. Tänk på att det finns flera "sorters" G.Altifrons, vissa finare än andra så se till att du vet exakt vilken det är &/eller att du får se föräldradjuren. Bor du i närheten av Göteborg vet jag att de hade G.Altifrons på Zoomässan. De har även vackra vildfångade Geophagus cf Altifrons Cameta på Åleds utanför Halmstad.

Mvh /Anna
#17 - 3 november 2004 18:11
Ursprungligen skickat av Stew

Hejsan,

Skall snart inhandla ett nytt kar. 540 liter blir det. Kommer skaffa ett ordentligt ytterfilter till detta.

Har nu ett 120 liter:s. Med diverse sällskapsfiskar i. Tänkte behålla 3 stycken praktbotior, 10 rödmunstetror, en ancitrus samt en pleco.

Skulle vilja köpa till 2-3 botior samt 20 tetror.

Men sedan så vill jag ha en större ciklid.

Vilka kan fungera bra med dessa ovan nämnda arter? Skulle gärna vilja ha 4-6 ciklider och inte bara ett par.

Sulle även gärna vilja ha lite växtlighet i karet.

De jag funderar på är:

Chokladciklid

Hantelciklid

Guldsömciklid (för agressiv?)

Multispinosa-ciklid (lite mindre, men väldigt vacker)

Några andra rekommendationer?

Mvh

Stefan

Hej!

Den enda cikliden som jag direkt kommer att tänka på är nyckelhåls ciklid. Den är fredlig och rör inte växterna, och kan också hållas i mindre grupper.

Annons