ciklidval

#1 - 12 oktober 2004 00:33
Har fått ett större akvarium! äntligen!,problemet är att jag vill ha kvar mina gamla fiskar, 1st.scalarpar 4st silverhajar,det är dom som är viktigast. Det nya karet är på 400.L nu vill jag börja med Ciklider, är det några som passar bra ihop med dessa,jag vill ha ett vackert akvarium typ sällskap, kanske inte viktigast att speciallisera mig i början , men när jag blivit varm i kläderna så vill jag så småningom försöka med Diskus, är det någon som kan hjälpa mig, jag läser och läser i alla fantastiska böcker, och förstår att det kan sluta med många akvarium, för jag vill ha alihop. tror inte gubben blir så glad då. Tacksam för råd. MVH. Birgitta
#2 - 12 oktober 2004 05:57
Finns olika apisogamma arter som går med sällskapsfisk i ett 400L kan du ha ledigt 2 olika par .
#3 - 12 oktober 2004 09:06
du HAR redan börjat med ciklider ju - skalarer är ciklider... (förlåt, jag kunde inte motstå)*s
Förslag på ciklidsällskap är väl nyckelhålsciklider. Relativt snälla vad jag förstått. Har tyvärr inte haft sådana själv (ännu) men är bra sugen.
Dvärgciklider är charmiga med men kan ha ett temperament som gör att de bossar över betydligt större fiskar och blir akvariets tyranner, iaf hände det med mina bågfensciklider.
#4 - 12 oktober 2004 15:58
Jag håller med morellen om att nyckelhålsciklider skulle passa bäst.
Snälla inte för små.med tanke på akvariets storlek tycker jag att fiskarna ska vara cirka 15cm.Det skulle se tomt ut med t.ex ett par guppys i ett 400l akvarium.
#5 - 12 oktober 2004 16:16
Kurvcikliden är ett annat bra val i ett sällskapsakv. , den är lugn och fredlig, dessutom är den väldigt vacker.

Tommy.
#6 - 12 oktober 2004 16:22
""Jag håller med morellen om att nyckelhålsciklider skulle passa bäst""

Det finns så många fiskar att välja mellan, och jag tror knappast att man kan säga att en fisk passar bättre än den andra.
Ja, Nyckelhålen är lugna och fina men likaså Kurvcíkliden och många andra.

EDIT: Nyckelhålsciklider blir inte 15 cm i akvarium, inte i mitt iaf på 600 liter, max 10 cm.
#7 - 12 oktober 2004 16:24
dohh Zone, du han före :D
#8 - 12 oktober 2004 16:57
varför börjar du inte med discus med en gång om det är det du siktar på ?
#9 - 12 oktober 2004 20:40
Tack alla för tips! på torsdag kommer karet, så imorgon blir det till att storhandla!jo Janne jag har allt tänkt på att börja med Diskus med en gång, men vi är lite oeniga i familjen,och sen är jag lite rädd att min 3,5 årige son skall stressa dom, nej han är ingen hulligan men livlig! och karet skall stå i vardagsrummet så jag kan njuta på kvällarna, när tvprogrammen är dåliga.MVH. Birgitta

Annons