Ciklidtips

#1 - 26 april 2004 08:15
Funderar på att byta ut mina guldfiskar och silverhajar mot någon syd-/ centralamerikansk ciklid, är sugen på guldsöm eller någon liknande ciklid, vill helst inte ha någon som gräver (i varje fall inte mycket, lite bökande går an), ska inte kosta multum (discus går bort), inte scalarer och ska fungera ihop med dessa fiskar:

Black Ghost, l-malar (främst pleco och ancistrus), corydoras, chokladmal, eldstjärt och väderål. Eldstjärten och väderålen får bli kvar från nuvarande besättning, då jag inte orkar riva karet för att få ut dom.

Gärna någon ciklid med intressant beteende, och gärna också någon man kan ha flera av/ tillsammans med andra ciklider.

Edit: Glömde detta: Akvariet är på 400 liter (160*50*50).
#2 - 7 maj 2004 13:44
ska inte black ghost ha det rätt lugnt många amerikanre kan vara rätt tuffa av sig, guldsöm gräver inte alls,har en del amerikanska och de är alla schyssta mot växter och gräver inte heller.
#3 - 8 maj 2004 09:44
Nyckelhålsciklid kanske?
Kostar inte multum.
Gräver inte.
Äter inte på växter.
Så du kan inreda karet mkt snyggt med växter osv!
Dock är ju nycklar inte så färgglada tyvärr, men en mkt charmig firre.
#4 - 10 maj 2004 11:04
tycker helt klart att du ska satsa på några amerikanare, fast vet inte inte så mycket om Black Ghost så kolla upp de innan du blandar de. Guldsömmen är väldigt vacker fisk men kan kan gå hårt på mindre ciklider som de ser som rivaler, Jag har en JD och GS ihop jag tror att de tror att det är ett par... konstiga firrar... De gräver bara lite, inget som stör. Väldigt charmiga och personliga fiskar. Om du vill ha en lite mindre ciklid är blåcikliden lättskött och även lättlekt, men tyvär inte lika färggran som guldsömmen.
#5 - 10 maj 2004 15:00
Självklart ska du ha tuppkamciklider!
Det är en jordätare som blir ca 20cm och som helst hålls i grupp.
Namnet jordätare kan få en att tro att denna fisk är en riktig grävmaskin, men det tycker jag inte eftersom de bara brukar ta upp lite sand i munnen som dem silar i letan efter något ätbart.

Annons