Ciklidstämman 2013

#1 - 1 februari 2013 02:05
Nu är det dags igen, det är knappt tre månader kvar till årets stora akvaristiska happening. 19-21/4 är datumen som gäller. Jag har försökt kopiera förra årets succé i stora drag men naturligtvis lagt min personliga touch på det hela. Bland annat kommer jag att visa upp mina odlingslokaler med ca 300 akvarium på fredagskvällen. För mer information och priser gå in på www.akvariehelg.se

Hoppas att möta er där
/Albin Ekenberg
#2 - 2 februari 2013 11:07
Det blir ju inte lätt att toppa 2012 men det ser ju lovande ut.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 2 februari 2013 11:09
Jag kommer i alla fall att åka till Ciklidstämman:D
#4 - 2 februari 2013 16:19
Jag som nästan aldrig har nåt inbokat har det just den helgen :( Jag har aldrig varit på ciklidstämman men hade tänkt att försöka åka detta år. Jaja det blir väl fler ciklidstämmor misstänker jag, men det hade varit roligt att få se dina odlingslokaler Albin :)
#5 - 5 februari 2013 08:12
Jag bumpar denna tråd lite, passa på att komma till Växjö!

Observera att denna happening inte bara är ciklidorienterad, utan föredrag kommer att hållas av både Mark Sabaj, expert vad det gäller malar och den naturkatastrof i Brasilien som håller på att utrota hobbyns eftertraktade L046 (bygget av Belo Monte-dammen kommer att torrlägga deras tre lokaler, se trådar både här på zoopet och på ciklid.org) och den svenska räkodlaren, tillika experten Janne Johansson. Larry Nilsson kommer även att prata lite saltvatten.

I ciklidväg kommer vi få lyssna på David Lundvall (om sina resor till Tanganyikasjön), Jay Stauffer (en av världens främsta experter vad det gäller Malawiciklider), Ninnie Alders (diskusodling), Albin Ekenberg (Victoria- och Madagaskarciklider) och Bosse Persson (CA, bosatt i Guatemala).

Dessutom finns det möjlighet att besöka Albins odlingsanläggning och Larry Nilssons hem med ett riktigt imponerande saltkar. För de föreningsintresserade kommer SARFS riksstämma och NCS årsmöte att äga rum under dessa dagar med.

/Jocke
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 5 februari 2013 09:29
Mark Sabajs föredrag om Belo Monte samt besöket i Endymions odlingslokal är det som jag tycker låter intressantast
#7 - 5 februari 2013 13:37
Intressant ser ut att bli en fulltecknad vår. Albins lokal måste det varit som bror min påstår sig varit och kollat på och gav ett gott omdöme.
#8 - 5 februari 2013 21:46
lillfrasse skrev:
Intressant ser ut att bli en fulltecknad vår. Albins lokal måste det varit som bror min påstår sig varit och kollat på och gav ett gott omdöme.

Lokalen har dessutom blivit dubbelt så stor om inte din bror har varit där alldeles nyligen.

/Jocke
#9 - 6 februari 2013 12:15
När beräknas det börja på lördagen och söndagen?
#10 - 6 februari 2013 22:04
PiaJo skrev:
När beräknas det börja på lördagen och söndagen?

Jag siktar på att börja runt kl 10 båda dagarna, jag har inte fått in definitivt hur långa föredrag folk vill hålla än.
#11 - 7 februari 2013 07:10
endymion skrev:
Jag siktar på att börja runt kl 10 båda dagarna, jag har inte fått in definitivt hur långa föredrag folk vill hålla än.

Ok, tack.
Jag fundrar lite på om jag kanske skall åka dit på lördagen eller söndagen :)
#12 - 9 februari 2013 08:28
Jag, Lotta och brorsan är anmälda. Vi ses på stämman!
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 9 februari 2013 14:56
Annika skrev:
Jag, Lotta och brorsan är anmälda. Vi ses på stämman!

Skall bli kul - har också anmält mig. Åker som vanligt dit redan på fredagen
#14 - 12 februari 2013 10:50
Sv: Ciklidstämman 2013

Nu är jag & sambon anmälda :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
#15 - 19 februari 2013 23:54
Två månader kvar till stämman
#16 - 24 februari 2013 16:59
[LEFT][COLOR=#333333]För de som inte vet hur en Ciklidstämma går till kan jag försöka förklara hur en normal fullhelgsciklidstämma går till.[/COLOR]

[COLOR=#333333]Många anländer under fredagseftermiddagen så man har god tid att titta runt bland stadens akvaristiska sevärdheter och hinna checka in på hotellet. Om man inte känner någon som ska till stämman gör det inget eftersom de flesta på sådana här tillställningar har samma intresse och man kommer hitta nya kompisar nästan garanterat. När man anländer till samlingen kan det vara bra att titta efter en hyfsat lång man med rakad skalle, runda glasögon och ofta en öl i handen som pratar på riktig stockholmsdialekt, hittar man honom har man troligtvis hittat rätt. Första kvällen brukar mest gå åt till att prata med nya och gamla akvariekompisar, äta lite och dricka några öl eller läsk eller vad som behagar en själv. På fredagen brukar det även vara någon mindre tävling samt ett lotteri med fina akvarierelaterade priser, lyckas man vinna mer än vår redaktör Wilhelm har det gått bra på lotteriet. [/COLOR]

[COLOR=#333333]På lördagen gäller det att vara på plats vid 10 tiden på förmiddagen för en fullspäckad akvaristisk dag med många intressanta föredrag om hur man ska ta hand om sina fiskar och hur det ser ut där våra välkända akvariefiskar simmar i naturen med mera. Under dagen kommer det också att serveras lite enklare mat och så kommer det att komma några fler lotterier. Fortfarande gäller det att försöka vinna mer än Wilhelm, lyckas man dessutom vinna mer än norrmännen har man lyckats riktigt bra och kan få problem att frakta hem alla pumpar, foder, böcker och övrigt som man vunnit. I pauserna kan man passa på att diskutera näringslära, snygga fiskar, intressanta fiskar, fiskgenetik, senaste pumparna och allt annat som hör till. På eftermiddagen är det sedan dags för NCS årsmöte. Vi i styrelsen tycker det är trevligt om så många som möjligt tar sin möjlighet att sätta sig in i vad som hänt under året och vad föreningens pengar används till. Fast är man inte medlem kan man inte delta på årsmötet men skulle man vilja delta går det nog att fixa ett medlemskap för den som saknar. Några medlemmar verkar dock tycka att styrelsen sköter sitt jobb perfekt så de väljer att inte delta. [/COLOR]

[COLOR=#333333]Därefter är det dags för middagsbanketten bland det första som händer är att man börjar sälja lotter till dyringlotteriet. Dessa lotter kostar lika mycket som numret på lotten anger(närmsta tiotal över) och prisbordet består av många extremt fina priser som kan kosta flera tusen kronor i affär. Så har man lite tur kan man ro hem en BTN-bakgrund för 10 kronor. Under middagen brukar det också presenteras vilka personer inom vår förening som gjort bra saker som kan belönas med en plakett eller någon fin bok eller så. Därefter är det fria aktiviteter men oftast diskuteras det fiskanknutna frågor. Många delar ju inte sitt fiskintresse med sin partner och kan då känna sig som i himmelriket när man kan diskutera Tropheus brichardi :s[/COLOR][COLOR=#333333] olika lokaliteter med någon nyfunnen vän i flera timmar över ett glas öl eller mineralvatten. Fram på småtimmarna kan diskussionerna bli djupare och djupare och många glömmer bort att gå och lägga sig. [/COLOR]

[COLOR=#333333]På söndagen kan det kännas jobbigt att vara på plats vid halvtio och hinna äta frukost innan också. Men när man kommer på att det är ett år kvar till nästa gång brukar det gå att masa sig upp trots att man inte kom ihåg att lägga sig förens kl 5 på morgonen. Sedan är det som under lördagen några högintressanta föredrag och lite matpauser och lotteridragning för att sedan runda av någon eller några timmar efter lunch. Ofta är det ordföranden som rundar av och därefter ger sig folk av hemåt för att fundera på vad nästa ciklidstämma har att ge. Men har man haft tur på lotterierna kan man skrapat ihop akvarieprylar för flera tusen mer än vad man betalat för lotter och anmälan och kan då hålla sig sysselsatt ett par dagar med att titta igenom sina vinster.[/COLOR][/LEFT]
#17 - 27 februari 2013 12:53
Glöm inte bort att betala in till ciklidstämman när ni ändå betalar räkningarna.
#18 - 7 mars 2013 19:07
Har varit och pratat med de som kommer hålla i baren, och det kommer att finnas öl, vin, cider och alkoholfritt till förmånliga priser på plats på stämman för de som är törstiga ;)
#19 - 9 mars 2013 15:47
För de som vill vara säkra på att få plats på hotellet är det nu två veckor kvar innan jag måste boka rum på hotellet. Efter det kan jag inte garantera platser även om det förhoppningsvis finns några rum kvar eftersom det är ett rätt stort hotell.
#20 - 12 mars 2013 10:40
Av de som har anmält sig hittils är ca 20 % kvinnor
#21 - 17 mars 2013 12:04
För de som vill ha garanterad plats på hotellet är det ca 5 dagar kvar att anmäla sig efter det släpps platserna och jag kan inte garantera plats även om det säkert går att klämma i någonstans på hotellet.
#22 - 17 mars 2013 14:47
Jag kommer.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 17 mars 2013 15:50
Jag kommer.

Då är vi åtmintsone 3 från Göteborgshållet (jag och en till står redan på listan) - tråkigt att så få härifrån åker i år
#24 - 17 mars 2013 17:01
Jag tänker ta bilen på lördagsmorgonen och det finns alltså massor av plats i den. Hör av er om ni vill åka med!
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 17 mars 2013 17:30
Jag tänker ta bilen på lördagsmorgonen och det finns alltså massor av plats i den. Hör av er om ni vill åka med!

Jag åker så klart ner på fredagen - hur vet jag inte riktigt ännu!
#26 - 18 mars 2013 01:03
Ja det är lite märkligt att så få från Göteborg är anmälda. Det var ju en del från Stockholm som knorrade att det var för långt till Växjö. Men trots det är typ 1/3 av de anmälda från Stockholm eller max 5-6 mil i från Stockholm.
#27 - 18 mars 2013 08:58
Om jag kan så kanske jag kommer på lördagen bara, när är sista anmälningdagen för bara komma över dagen?
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 18 mars 2013 09:05
PiaJo skrev:
Om jag kan så kanske jag kommer på lördagen bara, när är sista anmälningdagen för bara komma över dagen?

Det är ju än så länge inte så himla många anmälda och mötessalen är ju uppenbarligen större än den var på förra Akvariehelgen (då var det ju fullbokat i början av februari) så det är nog inte så himla bråttom med att anmäla sig om du bara kommer över dagen.
Så hoppas att du kan då.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 21 mars 2013 09:35
I den bil jag åker ned i så är vi just nu 3 st så det finns plats för en till att åka med. Vi åker på fredagen ca. 14.30 från Göteborg
#30 - 25 mars 2013 19:41
Är det någon som väntat in lön (vilket jag vet att vissa gjort) vill jag påminna er om att betala snarast om ni har tänkt boka hotell.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 25 mars 2013 19:47
Ser att det har börjat ramla in lite fler anmälningar - trevligt:D
#32 - 25 mars 2013 19:54
Ser att det har börjat ramla in lite fler anmälningar - trevligt:D

Jo jag har väl ca 10 st till som har sagt att de ska komma och ca 10 st som jag vet fortfarande funderar.
#33 - 3 april 2013 21:37
Tänkte faktiskt ta mig ned med ett gäng (vi blir fem st) från luleå, ska boka i dagarna - förutsatt att det fortfarande finns plats. Kul! :D
#34 - 3 april 2013 22:48
Johanski skrev:
Tänkte faktiskt ta mig ned med ett gäng (vi blir fem st) från luleå, ska boka i dagarna - förutsatt att det fortfarande finns plats. Kul! :D

Det finns plats men det underlättar om jag får anmälningen snarast så jag kan prata med hotellet.
#35 - 8 april 2013 13:46
Då har jag bestämt middagen idag och det blev Schnitzel Cordon Bleu Dubbelvikt med ost och skinka, smörslungad persika och petit pois till detta kommer det att serveras potatisgratäng. Så är det någon veg eller allergi vore det bra att veta.
#36 - 8 april 2013 17:22
Ser vi fram emot!!
#37 - 9 april 2013 20:19
endymion skrev:
Det finns plats men det underlättar om jag får anmälningen snarast så jag kan prata med hotellet.

Låter bra! Betalade in i torsdags, tror jag, men har ännu inte fått bekräftelse. Men borde komma vilken dag som.

Ser fram emot detta! :)
#38 - 10 april 2013 22:57
Vår Webansvarige Bo Persson kan tyvärr inte komma till Sverige och hålla föredrag eftersom han fått hälsoproblem. I stället har Jay Stauffer lovat att hålla ett föredrag om Nicaraguaciklider dock har jag ännu inte fått svar på om det är arten eller alla ciklidarter i Nicaragua. Jay har verkligen verkligen ställt upp för vår förening så jag hoppas att det blir bra.
#39 - 10 april 2013 22:58
Johanski skrev:
Låter bra! Betalade in i torsdags, tror jag, men har ännu inte fått bekräftelse. Men borde komma vilken dag som.

Ser fram emot detta! :)

Jag har sett dina pengar men har haft lite strul med annat i bokföringen, men nu har jag fått klarhet i mitt problem och kommer snarast att skicka ett kvitto till dig.
#40 - 11 april 2013 20:29
endymion skrev:
Jag har sett dina pengar men har haft lite strul med annat i bokföringen, men nu har jag fått klarhet i mitt problem och kommer snarast att skicka ett kvitto till dig.

Suveränt! Då ses vi nästa vecka :)
#41 - 14 april 2013 19:28
[COLOR=#333333][FONT=lucida grande]Om man vill sova på hotell och ha mat måste jag ha pengarna på mitt konto på onsdag annars har jag inte någon möjlighet att fixa det. Så då får man fixa mat och boende själv och betala för föredragen i entrén.

[/FONT][/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 17 april 2013 08:38
Enligt programmet så skall det vara visning av Albins lokal och Larrys saltakvarium kl. 18.00 på fredagen.
Men var skall man träffas - det står inget om detta i programmet.
#43 - 17 april 2013 08:58
Ni får ha det så himla kul, jag ska tänka på er när jag sitter på jobbet;).
#44 - 17 april 2013 09:03
Enligt programmet så skall det vara visning av Albins lokal och Larrys saltakvarium kl. 18.00 på fredagen.

Nej, det står tyvärr inte, men info finns här samling hotellet kl 1800
#45 - 18 april 2013 10:57

Jag var inne och ändrade det men jag ser att tydligen försvann det en del info i loopias haveri igår.
#46 - 18 april 2013 19:50
Landvetter/Lidköping Godteplarförening har packat klart och är redo för avresa runt 900 imorgon bitti. Kommer bli en kanon helg detta!!
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 18 april 2013 19:54
staan skrev:
Landvetter/Lidköping Godteplarförening har packat klart och är redo för avresa runt 900 imorgon bitti. Kommer bli en kanon helg detta!!

Då ses vi imorgon kväll då:D
#48 - 18 april 2013 20:43
Ja jag skall åka på en stämma med stormvarning där det olyckat sig så jag är revisor i stället men jaja, vad är väl en bal på slottet?
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 18 april 2013 20:53
Bygert skrev:
Ja jag skall åka på en stämma med stormvarning där det olyckat sig så jag är revisor i stället men jaja, vad är väl en bal på slottet?

Som man bäddar får man ligga;)
#50 - 19 april 2013 06:27
staan skrev:

Då ses vi imorgon kväll då:D
Ha det så kul! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 21 april 2013 15:35
PiaJo skrev:
Ha det så kul! :)

Jepp och det hade vi:)

Artikel kommer i sinom tid
#52 - 21 april 2013 16:24

Det var en grymt bra stämma och det gav dessutom tre nya medlemmar till NCS :)
#53 - 21 april 2013 17:00
Tråkigt att man inte kunde närvara, det får bli nästa gång istället:)! Ni ser ut att ha haft det trevligt, ligger en del bilder ute på FB som Christer fotade:p.
#54 - 21 april 2013 17:27
Ja, nästa gång hoppas jag med att jag kan vara med.:)
Vi får väl hoppas att det kommer lite bilder här med så vi som inte var med ser vad vi missade :p
#55 - 21 april 2013 17:35
Jag har lagt upp lite sporadiskt på ciklid.org, men det kommer både artikel här (som Kjell skriver) och givetvis på ciklid.org och i Ciklidbladet.
#56 - 21 april 2013 17:35
ansjo skrev:
Tråkigt att man inte kunde närvara, det får bli nästa gång istället:)! Ni ser ut att ha haft det trevligt, ligger en del bilder ute på FB som Christer fotade:p.

Och du, välkommen in i styrelsen, ansjo!! Hehe, det blir ett toppentillskott. Jag ska fixa dina behörigheter.

den andra personen som joinar är Therese He!
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 21 april 2013 17:37
Mark Sabaj föredrag om BeloMonte var ett av de bästa föredrag som jag någonsin har hört samtidigt som innehållet var ett av de mest tragiska jag någonsin hört
#58 - 21 april 2013 18:15
DaRe skrev:
Och du, välkommen in i styrelsen, ansjo!! Hehe, det blir ett toppentillskott. Jag ska fixa dina behörigheter.

Tack för det, nu jäklar händer det grejer:D! Ska bli riktigt kul det här:)!
#59 - 21 april 2013 18:34
[SIZE=3][FONT=courier new] vem blev [SIZE=4]Akvariets Oscar[/SIZE] i år[/FONT][/SIZE]
#60 - 21 april 2013 18:40
Ola Svensson!
#61 - 21 april 2013 18:41
ansjo skrev:
Tack för det, nu jäklar händer det grejer:D! Ska bli riktigt kul det här:)!

Ja det vill jag lova! Hehe, jag ska bara ..... Å-hej,... slänga över ... att göra listan. Puh, Attans vad lång den var... ;)

Hehe, nejdå det kommer flyta på som smör i solsken.
#62 - 21 april 2013 18:43
DaRe skrev:

Va fan rekryterar ni bara från NDS, förra året var det ninni.??
#63 - 21 april 2013 18:45
DaRe skrev:
Ja det vill jag lova! Hehe, jag ska bara ..... Å-hej,... slänga över ... att göra listan. Puh, Attans vad lång den var... ;)

Hehe, nejdå det kommer flyta på som smör i solsken.
:D Hit med den bara:)...har inte så långt till pappersåtervinningen härifrån;).
#64 - 21 april 2013 18:54
Grattis Ansjo föresten. Jag lovar du skall få jobba för 2014 :)
#65 - 21 april 2013 18:55
kaj.p skrev:
Grattis Ansjo föresten. Jag lovar du skall få jobba för 2014 :)

:)
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 21 april 2013 19:01
[SIZE=3][FONT=courier new] vem blev [SIZE=4]Akvariets Oscar[/SIZE] i år[/FONT][/SIZE]

Och Guldabborren fick Lasse Anderssson på Sandby Ciklidhobby
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 21 april 2013 19:43
kaj.p skrev:

Gnäll inte det finns inte längre några att rekrytera från NCS/Ciklid.org;)

Nåväl skämt åsido - Jag önskar den nya styrelsen lycka till med arbetet att få Ciklidbladet (det är pga denna fantastiska akvarietidning som jag är medlem i NCS) att fortleva.

Sedan ser jag fram emot nästa års möte nere i Malmö som kommer att ske i samarbete med MAF och NDS (och det blir dessa "bägge" som kommer att utföra arbetet) och det blir ju inte bara ett möte utan också en stor utställning - riktigt kul:D

För årets Ciklidstämma/Akvariehelg ett extra stort tack till Albin (Endymion) som med hjälp av familjemedlemmar och några medhjälpare genomförde ett mycket bra arrangemang. Ni hade lagt ner ett hästarbete.

#68 - 21 april 2013 22:16
Kjell så är det inte Det är Nordiska Diskus Sällskapet som kör sitt championat Men vill göra detta till något extra så därför bjuder vi in alla andra föreningar o ställa ut fritt. Utöver detta kommer vi o bjuda in "alla som vill sälja" Dvs en show/mässa Hannover style .O kan vi dra detta iland så är det så bra för hobbyn
#69 - 22 april 2013 06:13
kaj.p skrev:
Kjell så är det inte Det är Nordiska Diskus Sällskapet som kör sitt championat Men vill göra detta till något extra så därför bjuder vi in alla andra föreningar o ställa ut fritt. Utöver detta kommer vi o bjuda in "alla som vill sälja" Dvs en show/mässa Hannover style .O kan vi dra detta iland så är det så bra för hobbyn

När kommer denna Mässa/Championat äga rum så att man kan boka in det i kalendern :p?
#70 - 22 april 2013 06:24
PiaJo skrev:
När kommer denna Mässa/Championat äga rum så att man kan boka in det i kalendern :p?

4-6/4 2014 om jag inte minns fel.
#71 - 22 april 2013 06:33
ansjo skrev:
4-6/4 2014 om jag inte minns fel.
Tack! då är det noterat :D
#72 - 22 april 2013 06:41
Och jobbhelg som vanligt:(...
#73 - 22 april 2013 06:52
ansjo skrev:
Och jobbhelg som vanligt:(...
då är det byte eller att ta semester som gäller..;)
#74 - 22 april 2013 07:11
Jepp :).
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 22 april 2013 07:28
kaj.p skrev:

Ok - jag trodde att MAF också var inblandat och att det kombinerades med en vanlig utställning. Skall under alla omständigheter bli riktigt kul
#76 - 22 april 2013 09:36

Jag önskar den nya styrelsen lycka till med arbetet att få Ciklidbladet (det är pga denna fantastiska akvarietidning som jag är medlem i NCS) att fortleva.

Redaktören ser till att Ciklidbladet kommer att fortleva, och att du får nöjet att vara kvar i NCS och läsa en bra tidning! ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 22 april 2013 09:59
Wilhelm skrev:
Redaktören ser till att Ciklidbladet kommer att fortleva, och att du får nöjet att vara kvar i NCS och läsa en bra tidning! ;)

Ok om det bara är redaktören som det idag hänger på så är det annorlunda än på min tid - då var så klart redaktören viktigast men mer den som ledde jobbet i samarbete med övriga i styrelsen.
Dock om det är så är det för mig tämligen obegripligt att det behöver vara 9 st i styrelsen
#78 - 22 april 2013 11:07
Ja, på din tid var allting annorlunda! :D
Klart är ju att styrelsen hjälper till så gott det går (de har ju andra arbetsuppgifter) men som du skriver är det redaktören som är viktigast! ;)
Dock om det är så är det för mig tämligen obegripligt att det behöver vara 9 st i styrelsen

Det är mycket som är obegripligt men jag hoppas att du fortsätter att tycka att ciklidbladet är en fantastiskt tidning även i fortsättningen. Du får gärna bidra med en artikel! :)
#79 - 22 april 2013 11:26

kaj.p skrev:

Hehe. Hostile takeover...
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 22 april 2013 11:48
Wilhelm skrev:
Ja, på din tid var allting annorlunda! :D

Klart är ju att styrelsen hjälper till så gott det går (de har ju andra arbetsuppgifter) men som du skriver är det redaktören som är viktigast! ;)

Nåväl jag önskade den nya styrelsen lycka med arbetet att få Ciklidbladet att överleva och då kontrade du med att det var redaktören (och då uppebarligen inte styrelsen) som ser till att Ciklidbladet överlever men nu reviderade du ju denna uppgift till att det var styrelsen - dvs som förr så är det fortfarande som förr;)

Det är mycket som är obegripligt men jag hoppas att du fortsätter att tycka att ciklidbladet är en fantastiskt tidning även i fortsättningen. Du får gärna bidra med en artikel! [:)]

Jodå som jag skrev ovan så är det fortfarande en mycket bra tidning. Jag återkommer säkert med en eller flera artiklar igen när samtliga nuvarande styrelseledamöter tillsammans har skrivit lika många Ciklidbladet-artiklar som jag har gjort.
Anledningen till att jag tröttande att skriva var helt enkelt att Ciklidbladet inte längre "lever" på ciklid.org. Förr diskuterades det artiklar på hemsidan - idag är det på sin höjd några "halleluleja-utrop". Att lägga ner en massa jobb på att skriva en artikel och sedan är responsen noll så känner man sig inte direkt motiverad.
Men som sagt - jag säger det återigen - Ciklidbladet är en mycket bra akvarietidning och jag uppmanar verligen alla att bli medlemmar i NCS så att ni får tidningen.
#81 - 22 april 2013 12:24
Min tanke är ju att styrelsen inte ska skriva en massa artiklar, utan en mix av "proffs/yrkesakvarister och att medlemmarna ska skriva artiklar, vilket de har gjort senaste tiden, det är ju en medlemstidning ;). T.ex Pias artikel blev ju väldigt omtyckt! Alla andras också för den delen.
Tror att det bara på facebook folk kommenterar saker som skrivs, som Oj vad gulligt, Uh va fint! Jösses vilka fina djur du har, Sån vill jag också ha! Men på FB skrivs det väl ofta sånt man egentligen inte menar! [:o]

Jag återkommer säkert med en eller flera artiklar igen när samtliga nuvarande styrelseledamöter tillsammans har skrivit lika många Ciklidbladet-artiklar som jag har gjort.

Det blir nog svårt att slå om man inte har 33 år på sig att skriva 204 artiklar! ;)
#82 - 22 april 2013 20:27
[COLOR=#333333][FONT=lucida grande]Blev uppringd av lokalradion i morse så Jay och jag passar på att gå in där när vi var och växlade pengar. Så gå till ca 03.39.30 i länken för att lyssna.[/FONT][/COLOR]
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programId=2159
Kjell Fohrman
Administrator
#83 - 22 april 2013 20:28
endymion skrev:
[COLOR=#333333][FONT=lucida grande]Blev uppringd av lokalradion i morse så Jay och jag passar på att gå in där när vi var och växlade pengar. Så gå till ca 03.39.30 i länken för att lyssna.[/FONT][/COLOR]

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programId=2159

Jäkligt kul:D
#84 - 22 april 2013 22:19

Ola Svensson NCS
Kjell Fohrman
Administrator
#85 - 23 april 2013 06:59
Grattis till Ola och till Lasse Andersson (som fick guldabborren)
#86 - 23 april 2013 07:12
Ciklidstämman 2013

Stort grattis Ola och Lasse!

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
#87 - 25 april 2013 21:06
Ciklidstämman 2013

Har läst alla inlägg och tror att mer kraft måste läggas på att nå ut. Har som nybliven medlem hittat NCS genom zoopet och andra forum och jag hade ingen aning om hur mycket mervärde man fick i och med denna fantastiska tidning. Jag tror att man inom styrelse och medlemmar inte riktigt fattar vilket guldkorn man har. Jag är aktiv på flera forum på Facebook med mer än 1500 medlemmar i flera av dom och jag tror att flertalet skulle bli medlemmar i NCS om de visste att denna publikation ingick i medlemskapet. Hade jag varit i styrelsen så skulle jag kolla av tex Facebook och försökt marknadsföra sig där. Det är där de unga framtida akvaristerna finns.
#88 - 26 april 2013 05:49
Nackdelen med Facebooks akvariesidor är flera, flödet går alldeles för snabbt för att kunna marknadsföra sig på ett bra sätt. Däremot har NCS en egen Facebooksida som kanske kunde vara lite mer aktiv:).
#89 - 26 april 2013 07:06
Ciklidstämman 2013

Det finns så kallade "gilla sidor" som är till för att marknadsföra sig på vet inte om det är en sådan ncs har? Annars bör de skaffa en. Där är flödet en annat och man får veckovis statistik på hur många man nått. Rekommenderas 👍😃
#90 - 26 april 2013 11:04
Tack!
Kjell Fohrman
Administrator
#91 - 30 april 2013 09:43
Totalt är nu 304 foton från detta evenemang upplagda i Zoopets stora fotoarkiv (kan enbart ses av goldmedlemmar).

Inom några dagar kommer det också en artikel (som kommer att kunna läsas av alla.
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 3 maj 2013 18:12
Nu är artikeln från evenemanget inlagd på denna sida - håll till godo
#93 - 3 maj 2013 19:02
Miljöföredraget skulle legat tidigare ångrar som fasen att vi hoppade över det.
Kjell Fohrman
Administrator
#94 - 3 maj 2013 19:46
lillfrasse skrev:
Miljöföredraget skulle legat tidigare ångrar som fasen att vi hoppade över det.

Ingen uthållighet på dagens ungdomar - annat var det förr....:p
#95 - 21 maj 2013 21:29
Jeg må bare si meg enig med at foredragene til Sabaj nok var helgens høydepunkt. Meget interessant.

http://www.tryland.net/bilder/stamman13/PICT4426.jpg

Det er alltid mange gode foredrag på disse treffene, også denne gang. Jeg satt også stor pris på rekeforedraget til Janne, og foredraget til Larry om saltvannskonverteringen av hans 2500-liters akvarium.

http://www.tryland.net/bilder/stamman13/_ICT4357.jpg

Om det kan være lov å komme med noen punkter som kan forbedres, så vil jeg trekke frem at arrangementet bar litt preg av at det stort sett var én mann som hadde ansvaret, og ikke en større klubb - som tidligere år. Arrangementet er såpass stort at man bør innse at det også krever mange til å planlegge, forberede og gjennomføre.

Men alt i alt, et godt arrangement. Og mye hyggelig folk! :)

Vi kommer garantert tilbake neste år.

Annons