Ciklidstämman 2009

#1 - 18 februari 2009 20:16
Hej på er alla akvarister! Ni missar väl inte en av akvarieårets största händelser, Ciklidstämman 2009 3-5 april i Fjärilshuset Haga.

Ett späckat program med många bra föreläsare; Anton Lamboj, Carl Westholm, Erik Åhlander, Jonas Wahlström, Bernd Degen, Jörg Stendker, Helmut Löfflad och Jan Wester. Läs mer på http://www.akvarielagret.se/index.php?option=com_content&task=view&id=89&Itemid=52

Jag har själv betalat in nu ikväll och kommer vara där hela helgen från fredag till söndag :)

Det kommer bli en kanonhelg :D
Vi ses där!!!

(Nu kan inga i mälardalen klaga över att allt skoj sker så långt bort, hos Zoopetväst)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 februari 2009 20:22
Annika skrev:
Hej på er alla akvarister! Ni missar väl inte en av akvarieårets största händelser, Ciklidstämman 2009 3-5 april i Fjärilshuset Haga.

Ett späckat program med många bra föreläsare; Anton Lamboj, Carl Westholm, Erik Åhlander, Jonas Wahlström, Bernd Degen, Jörg Stendker, Helmut Löfflad och Jan Wester. Läs mer på http://www.akvarielagret.se/index.php?option=com_content&task=view&id=89&Itemid=52

Jag har själv betalat in nu ikväll och kommer vara där hela helgen från fredag till söndag :)

Det kommer bli en kanonhelg :D

Vi ses där!!!

(Nu kan inga i mälardalen klaga över att allt skoj sker så långt bort, hos Zoopetväst)

Kommer självklart dit och jag åker upp på torsdagen till nollåtta-land eftersom jag håller föredrag i Bollmora Akvarieförening på torsdag kväll.
Hoppas att jag får träffa många zoopetare på såväl bollomora mötet, samt på Ciklistämman/diskusutställningen etc. etc.
#3 - 21 februari 2009 19:04
Ciklidstämman -- låter bara som det handlar om ciklider men inte är det så.
Förgyller tillställningen gör också Nordiska diskussällskapet som arrangerar Sveriges första internationella diskuschampionat www.nordicdiscussociety.com
och Svenska guppysällskapet.
Massor av roliga mäniskor som kommer och dessutom ingår entrén till själva "Fjärilshuset där det finns fåglar fiskar förutom en massa vackra fjärilar.
Annika kommer att vara där, och så kommer även Kjell. Två strålande personligheter som matchar utomordentligt med alla andra vackra fjärilar.
Troligtvis kommer båda att vara med redan på torsdagen ute i Tyresö framför allt Kjell som ska hålla ett föredrag hos Bollmora Akvarieklubb.
Mer info om detta finns på:
www.bollmoraakvarieklubb.org
#4 - 21 februari 2009 19:27
Jag kommer såklart o kommer att bo i Kungens Trädgård dvs Hagaparken tisdag till måndag. :D Nu bedöms diskusen på torsdag em o kväll Men blir det tid så kommer jag givetvis till Bollmora mötet.
#5 - 21 februari 2009 20:18
Ser ut som jag ska ut och åka den helgen oxå så med lite tur så ses vi i fjollträsk ;)
#6 - 24 februari 2009 17:53
Ciklidstämman -- låter bara som det handlar om ciklider men inte är det så.

Förgyller tillställningen gör också Nordiska diskussällskapet som arrangerar Sveriges första internationella diskuschampionat www.nordicdiscussociety.com

och Svenska guppysällskapet.

Massor av roliga mäniskor som kommer och dessutom ingår entrén till själva "Fjärilshuset där det finns fåglar fiskar förutom en massa vackra fjärilar.

Annika kommer att vara där, och så kommer även Kjell. Två strålande personligheter som matchar utomordentligt med alla andra vackra fjärilar.

Troligtvis kommer båda att vara med redan på torsdagen ute i Tyresö framför allt Kjell som ska hålla ett föredrag hos Bollmora Akvarieklubb.

Mer info om detta finns på:

www.bollmoraakvarieklubb.org

Halloj! Tack för jämförelsen med fjärilen :) Jag kommer troligtvis att dyka upp på mötet på torsdagen om det inte är för mycket att stå i ute vid Fjärilshuset.
#7 - 24 februari 2009 17:54
drd skrev:
Ser ut som jag ska ut och åka den helgen oxå så med lite tur så ses vi i fjollträsk ;)

Välkommen! :)
#8 - 27 februari 2009 09:35
Ni som vill bo på hotellet men ännu inte anmält er, skynda! Deadline för bokning av hotell är 3/3.
#9 - 27 februari 2009 16:20
..och snälla, SNÄLLA ni som betalar in pengar på kontot. Skriv vem betalningen kommer ifrån, och maila oss sedan ( [EMAIL="info@akvarielagret.se"]info@akvarielagret.se[/EMAIL]) och skriv vad det är du har betalt för.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 februari 2009 16:41
..och snälla, SNÄLLA ni som betalar in pengar på kontot. Skriv vem betalningen kommer ifrån, och maila oss sedan ( [EMAIL="info@akvarielagret.se"]info@akvarielagret.se[/EMAIL]) och skriv vad det är du har betalt för.

Ett tips så här i efterhand är ju att som brukligt är kalla de olika "paketen" för paket 1, paket 2 etc. etc. för då finns det ju en chans att få med all info vid bankinbetalningen
#11 - 27 februari 2009 17:51
Ett tips så här i efterhand är ju att som brukligt är kalla de olika "paketen" för paket 1, paket 2 etc. etc. för då finns det ju en chans att få med all info vid bankinbetalningen

De som inte ens får med sitt namn lär ju inte få med sig namnet på ett paket.
Dessutom har alla bokat med någon slags modifikation.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 27 februari 2009 18:53
De som inte ens får med sitt namn lär ju inte få med sig namnet på ett paket.

Dessutom har alla bokat med någon slags modifikation.

Modifikation????
Ordet betyder att man ändrar något - fattar inte vad du menar

det blir ju
Dessutom har alla bokat med någon slags ändring
Bilagor:
#13 - 27 februari 2009 21:13
Ja, precis. Väldigt få har tagit tex "paket 1" rakt av, utan 90% har haft frågor om extranätter, vegetarisk mat, barnstolar, barnsängar, parkeringar, juniorpriser, osv eller velat dra av en sak från paketet och lägga till en annan. Därför passar det jättebra att ha mailkontakt med dem som bokar, så att amn kan diskutera sådana saker så att alla blir nöjda.
#14 - 3 mars 2009 20:39
Hoppas att alla har skött sig och betalat in till Ciklidstämman. Sista dag är idag. Finns några timmar kvar på dygnet, för er som är sena.
#15 - 9 mars 2009 18:01
Vill passa på att nämna att det inte går att betala inträdet med KORT under helgen, då vi håller till i ett växthus utan möjligheter till uppkoppling.
Cash is king under ciklidstämman alltså!

Det går fortfarande att anmäla sig till middagarna och att föranmäla inträde!
#16 - 9 mars 2009 19:54
Klart man kommer!

Malmö Akvarieförening bjuder på resan till Stockholm för de medlemmar som reser med 'föreningståget', och dessutom på middagen på fredagskvällen. Andra föreningar kan ju se det som en utmaning... Klart vi ska bli fler än någonsin på stämman i år!
#17 - 9 mars 2009 20:06
Lär dyka upp både på lördagen och söndagen för att kolla in diskusarna och lite föredrag.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 9 mars 2009 20:44
Hur många är det som har anmält sig?
#19 - 9 mars 2009 21:27
Klart man kommer!

Malmö Akvarieförening bjuder på resan till Stockholm för de medlemmar som reser med 'föreningståget', och dessutom på middagen på fredagskvällen. Andra föreningar kan ju se det som en utmaning... Klart vi ska bli fler än någonsin på stämman i år!

Kommer ni skicka in en lista på de som ska på fredagsmiddagen?
#20 - 9 mars 2009 21:28
Hur många är det som har anmält sig?

I nuläget är ca 130 dubbelinträdesbiljetter bokade, och 5 biljetter endast till en av dagarna. Ca 85 är bokade till fredagsmiddagen, och närmare 130 till lördagsmiddagen!
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 9 mars 2009 22:08
Kul att det blir så många:d
#22 - 10 mars 2009 07:32
Det kommer fler :p
#23 - 10 mars 2009 13:37
Klart man kommer!

Kommer ni skicka in en lista på de som ska på fredagsmiddagen?

Ja, vår kassör anmäler och betalar detta.
#24 - 10 mars 2009 13:46
Jag kommer Lördag-Söndag :D
#25 - 18 mars 2009 17:44
96 till fredagsmiddagen
136 till lördagsmiddagen än så länge!
#26 - 23 mars 2009 09:23
Två från Luleå kommer också! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 23 mars 2009 09:26
Någon mer än jag som kommer redan på torsdag?
#28 - 23 mars 2009 10:47
Jodå jag kommer redan tisdag. Nu dömmer domarna redan torsdag em och sedan skall resultaten sammaställas. Men finns det tid så kommer jag över o lyssnar på dig. :D
#29 - 23 mars 2009 10:49
Vi räknar med liv och rörelse även på torsdagen. Några har bokat hotellet från torsdag, och eftersom diskusbedömning sker då är det full fart i Fjärilshuset redan. Hinner vi tänkte vi ta med föredragshållarna till Bollis på torsdagen.

/Gabbi
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 23 mars 2009 11:07
Vi räknar med liv och rörelse även på torsdagen. Några har bokat hotellet från torsdag, och eftersom diskusbedömning sker då är det full fart i Fjärilshuset redan. Hinner vi tänkte vi ta med föredragshållarna till Bollis på torsdagen.

/Gabbi

Låter trevligt - har förresten med mig en bunt med BTN-moduler till Robin för hans framgångar i fototävlingen.
#31 - 26 mars 2009 10:11
Kjell Fohrman håller föredrag i Bollmora

Låter spännande att så många även tänker komma till Bollmora Akvarieklubb redan på torsdagen. Men ändå fullt förståeligt med tanke på vem som ska hålla föredrag. Har redan fått oroliga frågor från våran klubbvärd angående inköp till cafeterian. Hur mycket ska vi köpa in när det gäller mackor och dito.
Jag svarade satsa på 100 besökare. Eller så kanske vi dubblar mot vanliga månadsmöten och räknar med 120 besökare.
Många Zoopetare har ju uttalat önskemål om att höra Kjell i Stockholm.

Som vanligt
Alla välkomna ingen entréavgift.
#32 - 26 mars 2009 10:33
Ta som sist Lasse tyckte jag bredde mackor halva kvällen. :D
#33 - 26 mars 2009 10:35
Då Bernd Degen av akuta hälsoskäl fått ställa in med kort varsel kommer hans föredrag "Discus in the planted aquarium" att ersättas av Kjell Fohrman med föredraget "Är akvaristen miljövän eller miljösvin".

Tråkigt med Degen givetvis, men det verkar vara svårt att friskriva sig från oväntade händelser när man arrangerar något liknande.

Jag ser fram emot att höra Kjells föredrag istället, då det belyser ett högaktuellt ämne.
#34 - 26 mars 2009 10:36
Ja, vår kassör anmäler och betalar detta.

Är det för sent att anmäla sig och åka med daniel ?
#35 - 26 mars 2009 10:44
kaj.p skrev:
Ta som sist Lasse tyckte jag bredde mackor halva kvällen. :D

Tack för hjälpen Kaj. Du hade en bra knyck i handleden du med. En riktig snitsare på att bre mackor.
#36 - 26 mars 2009 10:47
drd skrev:

För VÅR del går det bra fram till söndag!
#37 - 26 mars 2009 19:12
drd skrev:

Hör med Niclas.
#38 - 31 mars 2009 07:43
Så var allt packat o klart o nu bär det av till Stockholm det blir en höjdare det här. :D
#39 - 31 mars 2009 19:02

Diskusresidensen står färdiga och väntar på sina invånare.

Likaså guppynas boning.

Stolarna blir rengjorda.

Kan det bli mörkt av det här?
#40 - 31 mars 2009 19:03

Jodå!!

Earth Hour någon?
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 31 mars 2009 19:08
Kul att få se lite foton i förväg:D
#42 - 31 mars 2009 19:13
Gabbi säger att det blir jättebra, bättre än vad de vågade hoppas.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 31 mars 2009 19:59
Gabbi säger att det blir jättebra, bättre än vad de vågade hoppas.

Vad menar du med "de vågade hoppas";)

PS. Fråga Gabbi om jag behöver ta med lap top och dataprojektor - mailade henne men har inte fått svar
#44 - 31 mars 2009 20:03
Vad menar du med "de vågade hoppas";)

PS. Fråga Gabbi om jag behöver ta med lap top och dataprojektor - mailade henne men har inte fått svar

Du behöver inte ta med något av det. Vi har allt sånt.
Gabbi har varit på Haga hela tiden så hon har inte kunnat svara.
Jag vet dock inte hur det ser ut i Bollmora med dator men jag tror att de har en föreningsdator som alltid används.

Eftersom det är ett växthus vågade vi inte hoppas att det skulle bli mörkt nog. Nu är det nästan fööör mörkt. =)
#45 - 31 mars 2009 20:09
kaj.p skrev:
Så var allt packat o klart o nu bär det av till Stockholm det blir en höjdare det här. :D

Ja, och det vet jag hur det gick med den resan:p....
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 31 mars 2009 20:17
Du behöver inte ta med något av det. Vi har allt sånt.

Gabbi har varit på Haga hela tiden så hon har inte kunnat svara.

Jag vet dock inte hur det ser ut i Bollmora med dator men jag tror att de har en föreningsdator som alltid används.

Eftersom det är ett växthus vågade vi inte hoppas att det skulle bli mörkt nog. Nu är det nästan fööör mörkt. =)

Ok det var bra att man slapp släpa med sig så mycket extra - har ju bl.a. med mig ett gäng med BTN-moduler till dig.

Vad gäller mörkret så lyser väl förhoppningsvis fiskarna upp lite:D
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 31 mars 2009 20:17
ansjo skrev:
Ja, och det vet jag hur det gick med den resan:p....

Nu blev vi alla nyfikna[:o]
#48 - 31 mars 2009 20:37

Vad gäller mörkret så lyser väl förhoppningsvis fiskarna upp lite:D

...och stjärnhimlen....*kryptisk*
#49 - 1 april 2009 14:04

Du får säkert en rapport av Kaj, men det verkar som om han har en förkärlek till Harry Haffa:p
#50 - 1 april 2009 17:05
Det gick lite för fort på allmän väg då lr ?
#51 - 1 april 2009 17:10
Det kan jag aldrig tänka mig:p.
Kommer du iväg till Stockholm Matte eller....?
#52 - 2 april 2009 20:47
För er som inte kommer på ciklidstämman finns det ändå ganska bra chans att hänga med i vad som händer på www.twitter.com/rohed där jag ska försöka uppdatera med jämna mellanrum vad som händer.
#53 - 2 april 2009 20:55
ansjo skrev:
Det kan jag aldrig tänka mig:p.

Kommer du iväg till Stockholm Matte eller....?

Tyvärr anders, varken råd eller tid.
Har fullt upp med båten som snart ska i sjön ;)
Får njuta av solen i helgen också ser det ut som :)
#54 - 3 april 2009 07:17

En sak är säker Länstrafikgruppen måste vara inne o läsa på forumet, för varje gång jag skriver att jag skall köra någonstans med fisk så ligger de i bakhåll,:mad::mad::mad:
#55 - 3 april 2009 09:18
hehehehe e de så illa Kaj ?
#56 - 3 april 2009 10:41
Men samtidigt får du se det från den ljusa sidan Kaj, du bjyssar på dig själv och vi andra gläds med dig:p...
#57 - 4 april 2009 09:42
Hoppas ni får för jädra tråkigt på stämman en annan tvingas hänga i Varberg av alla hålor fattar inte hur folk kan vilja bo i närheten ens. Hoppas det inte blev för dyrt Kaj. Ni kan ju glädjas att jag inte finns på plats iallafall, Ha re gött
#58 - 4 april 2009 12:38
Är du här i sta(a)n utan att höra av dig:(;)?
#59 - 4 april 2009 20:58
Grymt skoj idag!
Kolla på ciklid.se för bilder eller www.twitter.com/rohed .
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 6 april 2009 08:06
Det var en tuff en himla trevlig långhelg med massor av varma och sympatiska människor och ett kanonarrangemang.
Stort tack till arrangörerna
Men oj vad seg man känner sig idag
Bilagor:
#61 - 6 april 2009 14:57
Tack alla som närvarade och speciellt arrangörerna för en supertrevlig helg :)
#62 - 6 april 2009 18:15
Nu finns 117 bilder från Ciklidstämman upplagda här:
[COLOR=#000000]http://www.ciklider.se/galleri/showgallery.php?cat=572[/COLOR]

En artikel kommer senare.
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 6 april 2009 18:27
Micke skrev:
Nu finns 117 bilder från Ciklidstämman upplagda här:

[COLOR=#000000]http://www.ciklider.se/galleri/showgallery.php?cat=572[/COLOR]

En artikel kommer senare.

Tack för det - kul att kolla på lite foton.

Har du eller någon annan resultatlistan från Diskuschampionatet - vore kul att ha den när jag skriver Zoopetartikeln från evenemanget.
#64 - 6 april 2009 20:00
Tack för det - kul att kolla på lite foton.

Har du eller någon annan resultatlistan från Diskuschampionatet - vore kul att ha den när jag skriver Zoopetartikeln från evenemanget.

Den kommer så fort jag sovit i kapp mig :)
Kjell Fohrman
Administrator
#65 - 6 april 2009 20:03
kaj.p skrev:
Den kommer så fort jag sovit i kapp mig :)

Låter bra - hade faktiskt tänkt maila dig direkt, men räknade inte med att du "redan" hade kommit hem och sovit ut :D
#66 - 6 april 2009 20:05
Shit vad jag ångrar mina prioriteringar ang. helgen som var alltså....ibland suger det rejält :(
#67 - 6 april 2009 20:08
Jodå körde lagligt hem efter att ha städat mellan 06-13 Polisen stod på samma ställe som på uppvägen och precis när jag kört på bi stack de efter med blåljus. Jag bara tänkte vad har jag gjort nu?? Men denna gång drog de förbi mig o plockade en annan stackars sate.
Men nu är man iallfall hemma alla fiskarna ikoppade så rast vila blir det nu.:)
#68 - 6 april 2009 20:17
Här kommer helt gäng.
http://www.robinhedstrom.se/gallerier/ciklidstamman2009/

Faktiskt något så ovanligt som oredigerat. Körde på jpeg i kameran för en gång skull. Därav lite konstiga hudtoner ibland.
#69 - 6 april 2009 20:21
Är fjärde bilden från NCS årsmöte :D
#70 - 6 april 2009 20:32
kaj.p skrev:

Den va grym:D.

Tack för de fina bilderna, skönt att se att alla hade roligt och intressant nu när man inte hade möjlighet att åka.
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 6 april 2009 20:45
Här kommer helt gäng.

http://www.robinhedstrom.se/gallerier/ciklidstamman2009/

Faktiskt något så ovanligt som oredigerat. Körde på jpeg i kameran för en gång skull. Därav lite konstiga hudtoner ibland.

Tack för dom fotona - kul att kolla på[:-106]
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 6 april 2009 20:45
kaj.p skrev:

Alla beslut blev i alla fall enhälliga:D
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 7 april 2009 16:41
Nu har jag lagt upp 179 foton från evenemanget i Zoopets stora fotoarkiv (enbart för Goldmedlemmar).
En artikel (tillgänglig för alla) kommer inom 1-2 dagar
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 9 april 2009 08:59
Nu är artikeln från Ciklidstämman klar - håll till godo
#75 - 9 april 2009 09:23
Tack Kjell för en bra artikel.
Kjell Fohrman
Administrator
#76 - 9 april 2009 09:39
LN skrev:
Tack Kjell för en bra artikel.

Tack för berömmet
#77 - 9 april 2009 10:05
Jag håller med, kul att läsa men tråkigt att man inte kunde vara på plats....
#78 - 9 april 2009 10:20
Japp bra som vanligt Kjell. Sedan var det kul o läsa hur bra det verkligen var:) En annan missade en hel del så man hade fullt upp o serva 6 italienare, alla de dråpligheter som hände med dem hade nog kunna fyllt en egen artikel.:D
#79 - 9 april 2009 12:09
kaj.p skrev:
Japp bra som vanligt Kjell. Sedan var det kul o läsa hur bra det verkligen var:) En annan missade en hel del så man hade fullt upp o serva 6 italienare, alla de dråpligheter som hände med dem hade nog kunna fyllt en egen artikel.:D

:)Då ser vi frem mot den :d
#80 - 9 april 2009 12:15
Som bördig från huvudstaden hade man också en del vid sidan om, så det blev bara deltagande dagtid. Trots det en mycket, mycket fin fiskhelg och jag fick med mig lite nya fiskar hem också efter besök på Akvarielagret på hemvägen.
Sviterna av det hela är att nu går jag och grunnar på vad jag skall slänga ut för att få plats med de nya diskuskuberna.:D:confused::D

Tack till alla som jobbat med mässan och till Akvarielagret som vad jag förstår gjort ett enormt arbete för mötet.
#81 - 9 april 2009 16:36
Off Topic hälsar Gabbi att hon har en gammal brevkompis i Stöde :-)
#82 - 12 april 2009 18:30
Tack Kjell för en mycket bra artikel om stämman.
Kjell Fohrman
Administrator
#83 - 12 april 2009 18:36
Återigen stort tack för berömmet - kul att artikeln uppskattas.

Nästa evenemangsartiklar från mig blir från Poecilias Scandinavias möte i Danmark (äger rum vid kommande månadsskifte) samt från Aquarama i Singapoer (vid nästa måndasskifte). Har sent omsioder bestämt mig för att åka till akvaristikmässan i Singapore även om jag inte direkt känner för att hoppa runt på 2 kryckor i tryckande fuktig värme.
#84 - 12 april 2009 19:49
Återigen stort tack för berömmet - kul att artikeln uppskattas.

Nästa evenemangsartiklar från mig blir från Poecilias Scandinavias möte i Danmark (äger rum vid kommande månadsskifte) samt från Aquarama i Singapoer (vid nästa måndasskifte). Har sent omsioder bestämt mig för att åka till akvaristikmässan i Singapore även om jag inte direkt känner för att hoppa runt på 2 kryckor i tryckande fuktig värme.

Då blir det ingen ny intressant rulle från Singapore antar jag... :(
Kjell Fohrman
Administrator
#85 - 12 april 2009 20:08
NIC skrev:
Då blir det ingen ny intressant rulle från Singapore antar jag... :(

Nej, det funkar liksom inte att filma samtidigt som man hoppar runt på 2 kryckor:(
Men någon kan du gärna åka med och stå för filmandet;)
#86 - 12 april 2009 21:14
Är det 706 som gäller i singapore me.;-)
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 13 april 2009 08:12
lillfrasse skrev:
Är det 706 som gäller i singapore me.;-)

Nja, det är ett ganska litet hotell (Victoria Hotel) så det har nog inte så många våningar - mailar rumsnumret när jag är framme så att ni kan droppa in:D
#88 - 13 april 2009 19:15
Det känns som att man missade nåt riktigt trevligt när man sitter här och tittar på bilderna och precis läst klart Kjells utförliga artikel. :(

jag drar mig alltid för att åka iväg pga allt krånglande med tåg och annat (som jag avskyr mer än nått annat) samt att man kanske är lite lat..

Men som sagt trevligt att man kan läsa och se bilder från allt som händer... :
#89 - 14 april 2009 12:54
Nu är min artikel om Ciklidstämman färdig och finns upplagd här:
[COLOR=#000000]http://www.ciklider.se/artiklar/mp_cs2009.shtml[/COLOR]

Håll till godo!
Kjell Fohrman
Administrator
#90 - 14 april 2009 13:21
Micke skrev:
Nu är min artikel om Ciklidstämman färdig och finns upplagd här:

[COLOR=#000000]http://www.ciklider.se/artiklar/mp_cs2009.shtml[/COLOR]

Håll till godo!